taarss schreef:Wow ik schrik hier best wel van .
Ik kon een aantal dagen niet op de pc vandaar dat ik niet meer antwoordde.
Ik heb zelf echt geen verstand hiervan dus wist ook niet dat dit verkeerd was..
We hebben het karretje van een goede vriendinv an de eigenaar van de stalling gehad en die was er dus ook bij toen we de zwarte pony inspande en die zei dat alles goed zat..
Ik dacht dat deze vrouw er dus wel verstand van zou hebben maar blijkbaar dus ook niet..
Ik vond het ook al geen goed idee om de bruine pony ook in te spannen met het soort van zelfgemaakte tuig maarja ik had er geen verstand vand us heb ik m'n mond maar gehouden.
We hebben denk ik geluk dat onze pony's zo braaf zijn want ik zie nu idd in dat het echt gevaarlijk kan zijn !
Bedankt voor jullie reacties ookal ben ik hier echt van geschrokken !
Super dat je het zo oppakt, gelukkig zie je het zelf nu ook in.
Mensen die hier reageren zijn er inderdaad ook van geschrokken, maar heel fijn dat het in iedergeval goed bij jullie binnen is gekomen.
Juist daarom is het dus zo belangrijk om, vóordat je gaat mennen, je er eerst verder in te verdiepen, dat wil zeggen, het volgen van een mencursus en/of cursus koetsiersbewijs; dan leer je precies hoe je correct moet optuigen, inspannen en het mennen zelf.
Het is van groot belang dat je precies weet welk riempje waar voor dient en hoe je dat moet vastmaken, omdat er anders grote ongelukken kunnen ontstaan.
Helaas blijkt dan maar weer dat 'dat boertje op de hoek' of 'die vrouw van stal' het idd ook niet altijd weten, maar vind dit wel alles slaan eerlijk gezegd; iemand met een kléin beetje verstand van mennen kan al zien dat dit zo niet de manier is.
Als je er totaal geen verstand van hebt, heb je er dus ook vaak geen benul van wat de consequenties hiervan kunnen zijn.
Hoop dat dit jullie echt wakker heeft gemaakt, en dat jullie ook niet meer zomaar gaan mennen, want er moet dan nog heel veel gebeuren, aangezien de wagen niet echt geschikt is, tuig zit nergens naar en er schort dus erg veel aan de kennis.
Heel dringend advies: ga alsjeblieft niet meer mennen, niet in enkelspan, laatstaan in 2span, ga lekker andere dingen met de pony's doen en als je het mennen dan wel wil doorzetten, volg dan eerst een mencursus/cursus koetsiersbewijs, ga daarna dan eens kijken voor een degelijk tuig en dito wagen. Dat is wel een afweging die je moet maken, want daar hangen uiteraard wel kosten aan.
Zijn inderdaad écht héle brave pony's, dat het zo is afgelopen. Bedoel, er gebeuren al genoeg (vaak hele ernstige) ongelukken met aanspanningen, terwijl dat vaak ook echt ervaren menners met ervaren paarden, goede wagen en tuig betreft 
Je mag echt in je handjes klappen dat er niets gebeurd is; moet je toch niet aan denken dat de éne (losse) pony schrikt, wil omkeren en dan de wagen niet alleen laat omkeren/omslaan, maar ook nog eens het hele onderstel van de wagen kapot trekt.... brrrrrr