Voor- en nadelen van touwhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 06:34

Cassidy schreef:
Een touwhalster is een werkhalster, niet mee vastzetten (behalve aan de Aussie Tie Ring) niet mee losgooien, niet op het weiland, niet in de bak.
In welke situatie zou het halster dan in zijn vlees trekken? Als je hem vast hebt? Zoveel kracht heb jij niet...
Maar waarom ik een goede pasvorm wil? Omdat ik in geval van een correctie in fase 4 of hoger, zeker wil zijn dat het halster blijft zitten.

En wat is een fase 4 of hoger? Kijk maar op dit filmpje, op 1.55 minuut.

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

Ja dat zegt ik juist. Je pony kan nog net zo goed zijn in halsters af krijgen, maar in paniek situaties denkt hij daar niet over na. Een touwhalster zal dan niet breken en dus snijden als hij ermee vast staat of in de wei ergens aan vast raakt.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 07:18

groot fan van touwhalsters hier. Ik heb mijn merrie ermee ingereden en we rijden nog altijd mee. ik heb een gewoon halster voor als ze op trailer ed moet staan, zodat het zeker zou breken mocht ze vallen in de trailer. Verder is alles met het touwhalster. Op het weiland heeft ze gen halster om wel zo veilig :D. De kleurtjes zijn ook erg leuk. Enige nadeel is wel iedereen zietaltijd van ver dat je niet met hoofdstel rijdt en heeft meestal zijn commentaar al klaar voordat je er bent mjah dat zoeken ze zelf maar uit wat ze er van denken. Ze kent perfect het verschil tussen links en rechts aan lange lijnen werkt ook gewoon. Denk dat het kwestie van wennen is.

AaronYve

Re: Voor- en nadelen van touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 07:45

Me haren staan rechtop als ik hoor hoe laks sommige zijn met een halster op de wei. Je moet je paard met een touwhalster echt niet zonder toezicht laten. Het is een werkhalster. Daarbij of je nu denkt dat je paard hem over zijn hoofd afdoet of niet, je weet nooit waar je paard achter blijft hangen.
Een paard van een vriendin van me is dood omdat hij ergens achter bleef hangen en met geen mogelijkheid loskwam. Ook kon hij het halster nooit afgedaan hebben omdat hij vastzat! En dat was een nylon halster. Die knapte dus ook niet.

Touwhalster vind ik wel erg ideaal voor drukverdeling. Wil ze op maat laten maken hier bij iemand op bokt, die doet dat. Dan heb je direct de juiste maten voor jou paard :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:51

Ik zie eigenlijk geen nadelen aan een touwhalster. Nee, je kunt je paard er niet mee vastzetten, maar goed, daar zijn dan ook de gewone halsters voor uitgevonden. Je zet je paard toch ook niet aan een hoofdstel vast.(Alhoewel, tot mijn grote spijt en ergernis zie ik dat toch wel gebeuren bij anderen).

Vind een touwhalster ook fijner om mee buiten te wandelen dan een gewoon halster of een hoofdstel met bit. Op die 2 gaat mijn paard namelijk heel vervelend hangen als ie richting huis wil. Met een touwhalster heb ik daar geen last van.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:34

hier nog een fan van het touwhalster. Werkt heel fijn, zit je paard niet in de weg als je er geen druk op uitoefent, werkt veel beter in dan een gewoon halster als je er wel druk op uitoefent. Maar nee, nooit aan vastzetten of omlaten in de wei. Veel te gevaarlijk.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:58

HBZ schreef:
Chaos schreef:
Hoezo niet op het land zetten? Is toch niet gevaarlijker als een ander halster? Ik heb toen speciaal een (heel dik) touwhalster gekocht speciaal voor op de wei.

Als ik er mee zou willen rijden, hoe gaat dat dan? Waar bevestig je teugels/lijnen????

Dit is heel gevaarlijk, omdat de meeste touwhalsters veel sterker inwerken dan een gewoon halster. En ze knappen echt niet. Je moet een touwhalster vergelijken met een hoofdstel.

en daarbij hebben touwhalsters meestal een grote lus en als ze daar op gaan staan en hun hoofd omhoog gaan trekken. die dingen knappen niet -O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:59

Die grote lus valt - bij een goed touwhalster mee, en als hij goed zit, kunnen ze er niet op gaan staan. Ze kunnen wel ergens aan blijven hangen...dus niet mee losgooien, niet mee vastzetten. Touwhalster is werkhalster, je kunt niet om een stalhalster heen....