[AR] wat is dit voor ding aan het tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zosja24

Re: wat is dit voor ding aan het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:41

ik snap het al kan slotje op

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:43

Dus als morgen iemand in een auto stapt en niet weet waar de rem voor is, mag je niet antwoorden omdat TS zich dan miss heel zielig vindt..
Dit is precies hetzelfde en waarom gaan mensen met tuig enz aan de slag als ze werkelijk niet weten waar ze mee bezig zijn...
Niet alleen zielig voor het paard, maar ik hou altijd mijn hart vast als ik dit soort aanspanningen over de weg zie gaan...

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:47

al heb ik de broek niet om heb een rm op me kar
ik wil het alleen als voor zorg om doen de pony word ook niet door mij beleerd voor de kar
dat doe ik juist expres niet
ik wou dit puur weten zodat ik weet dat me tuig (broek)niet te klein is...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:49

Mijn kar en mijn broek houdt het beter leesbaar zeker op het mengedeelte van bokt..
Waarom zou je paard geen broek aan hebben voor de wagen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:49

Iemand er al aan gedacht dat de TS misschien aan het leren mennen is en nog niet de weg op gaat, maar in de bak ment?

Persoonlijk wist ik het ook niet (maar ik kan dan ook niet mennen) en ook voor mij is het interessant om te weten (en wellicht ook voor anderen) omdat mijn paarden allebei wel voor de kar kunnen en ik ooit misschien ook weleens wil gaan mennen. Gewoon wat opsteken van een topic, omdat iemand een vraag stelt, die tenminste gesteld wordt. Als er domme vragen bestonden, zou iedereen alwetend zijn..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:52

En waarvoor is de wiki er dan....?? en alle info in een boek...
Het ging hier puur om het tuig te ruilen,,,als je er eentje aanschaft weet je toch op zijn minst welke onderdelen erbij horen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:57

Ja, tuurlijk kun je dingen opzoeken, maar niet iedereen heeft menboeken thuis op de plank staan of vindt een bevredigend antwoord op zijn of haar vraag in de wiki.

Wat ik bedoel, is dat behalve TS antwoord krijgt op haar vraag, er wellicht ook nog andere gebruikers zijn (naast mij) die het ook niet wisten en het antwoord wel willen weten. En omdat ik niet kan mennen en dat ook niet doe momenteel, zou ik er niet eens aan gedacht hebben om het op te zoeken. Maar nu heb ik gratis en voor niks iets opgestoken van een topic en dat is waar bokt uiteindelijk ook voor bedoeld is toch?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:58

Op de foto van het tuig zie ik geen lus aan de broek.
De lus die er aan zit, is bedoeld als strengendrager. Daar gaan je strengen doorheen.

Succes met het leren mennen, want het is hartstikke leuk.
Veel veilige menkilometers toegewenst.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:58

Mijn paard heeft ook geen broek om tijdens het mennen, wel elastieke streng-ophouders. Ik heb een rem en ipv te 'gaan zitten' om te remmen gooit ze haar kont omhoog. Dit heeft imo geen zin dus.
Ik kan de reacties wel begrijpen, want imo is zonder degelijke les(sen) met een aanspanning gaan rijden gevaarlijk. Als TS wel les krijgt is dit een vraag aan haar instructie.
Ik heb ook een hoop geleerd van een 'oud boertje', ik wist dus al een hoop voordat ik ging lessen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:44

@TS
Een broek is altijd handig ook al heb je een rem op de wagen.
Als je paardje ineens stilstaat krijgt hij zonder broek gelijk de kar op zijn hakken.
Ook als je bergje/viaduct naar beneden rijdt, zorgt de broek ervoor dat de kar niet op de hakken van het paard terecht kan komen.
Het is ook handig als je een keer een stukje achteruit moet.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:50

Brainless, daar heb ik nog nooit last van gehad met een enkelspan (en ik rij al jaartje of 10 zelf). Het lamoen & lichtogen moeten dat soort dingen opvangen, anders staat je paard niet goed voor de wagen. In een meerspan wel regelmatig meegemaakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:53

Maar dat betekend dat het hele gewicht van de wagen wordt opgevangen door het schoftje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:58

Brainless schreef:
Maar dat betekend dat het hele gewicht van de wagen wordt opgevangen door het schoftje.

Sorry dat ik weer wat ga zeggen, maar dat wordt idd door het schoftje opgevangen en dat hoort beslist niet
Je kunt alleen zonder broek mennen als je een geremde wagen hebt en dan moet je dus afremmen met je remmen, nooit en te nimmer hoort het schoftje/lichtogen/lamoen de wagen op te vangen...dit is een belasting voor het tuig en het paard dat ongewenst is

Ben het toch wel met Patrick eens als ik zie wat voor antwoorden hier gegeven worden ga je je afvragen waar mensen in hemelsnaam mee bezig zijn.....

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:02

Ik breide voort op jouw verhaal op rem + broek.
Dus nee, het wordt niet opgevangen door alleen de schoft, dan help je met de rem en dan is de broek niet nodig. Want plots stoppen gaat niet zonder rem, er zijn weinig paarden die voor de kar een noodstop kunnen maken (denk aan ijzers+asfalt= geheid glijden). Hoogje af zonder rem, moet je ook 'hele sterke' armen hebben, ik ken iig geen paarden die dan op het zelfde sukkel tempo blijven lopen als de kar op hun kont (met of zonder broek) hangt.
Heb je geen rem? Ja dan is een broek noodzakelijk. Heb je wel een rem? Doe dan waar jij en je paard zich prettig bijvoelen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:04

Echwel schreef:
Brainless schreef:

Sorry dat ik weer wat ga zeggen, maar dat wordt idd door het schoftje opgevangen en dat hoort beslist niet
Je kunt alleen zonder broek mennen als je een geremde wagen hebt en dan moet je dus afremmen met je remmen, nooit en te nimmer hoort het schoftje/lichtogen/lamoen de wagen op te vangen...dit is een belasting voor het tuig en het paard dat ongewenst is

Ben het toch wel met Patrick eens als ik zie wat voor antwoorden hier gegeven worden ga je je afvragen waar mensen in hemelsnaam mee bezig zijn.....

Het ging om het verhaal dat het paard (in enkelspan) de kar op de hakken krijgt en dan staat je paard gewoon niet goed voor de wagen zo simpel is het.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:08

Als je langzaam remt kunnen je lamoen en lichtogen het misschien opvangen, maar als je een noodstop maakt vliegt de kar over het algemeen gewoon op de hakken. Als je een rem hebt kan je hem er inderdaad af laten maar ik zou hem zelf gewoon houden als back up zeg maar. (+ het verhaal van brainless)

Verder denk ik dat er gewoon mensen bezorgd zijn, het paard voor de kar zetten terwijl je geen idee hebt hoe je tuig werkt is ook niet zon geschikt plan. Maar ik zie dat ze beleerd wordt door iemand anders dus ik neem aan dat je van diegene ook veel gaat leren.

Veel plezier alvast. :j

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:13

Yviertje schreef:
Het ging om het verhaal dat het paard (in enkelspan) de kar op de hakken krijgt en dan staat je paard gewoon niet goed voor de wagen zo simpel is het.

Als je geen broek gebruikt en je bent niet snel genoeg met remmen (omdat het paard opeens aan de grond genageld staat bijvoorbeeld) dan kan zelfs bij een correcte optuiging de kar tegen je paard aan rollen. Mijns inziens hoort bij een correcte enkelspan optuiging dus altijd een correct bevestigde broek. Het lamoen en de lichtogen kunnen zoiets een beetje ondervangen maar dat is absoluut ongewenst, zoals Echwel al zei.

@TS: bedoel je dat er gesloten lussen vast hangen aan je broek, naast die riemen die open kunnen? Zo ja, dan zijn dat de strengendragers. Zo neen, dan zijn het idd de broekriempjes, zoals hierboven al enkele keren vermeld.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:17

Ik men al 3 jaar.... maar wist ook niet waarvoor het diende.... Waarom ik dit niet wist? Ik rijd tweespan, vanaf het begin. Daar zit het anders in elkaar.
TS heeft al aangegeven dat zij het tuig heeft gekocht om haar pony te laten beleren door een ervaren iemand...... Tja ook als je je pony laat beleren en je hebt er zelf (nog) geen verstand van moet je een tuig kopen....en dan kan het voorkomen dat je nog niet helemaal snapt waar voor alles dient.......raar maar waar.....

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:26

Nja dan zal ik wel m'n paard op een speciale manier inspannen dat ik er nog nooit last vna heb gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:28

Maar het is ongewenst dat er veel druk op het schoftje komt.
Als jouw paard abrupt stopt komt alle gewicht van de kar daar wel op.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:28

Als ik kijk naar de eerste afbeelding van de TS, dan is dit loshangende riempje wel anders dan b.v. mijn eigen broek (http://img.2dehands.be/f/normal/8387457 ... l-pony.jpg).
Bij mij eindigt deze riem niet met een gesp namelijk. Ik weet niet of dit 'normaal' is, maar hoe maak je een riem die eindigt met een gesp vast aan het lamoen?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:34

Brainless dan moet ze niet abrupt stoppen. Misschien wel heel kort door de bocht gedacht, maar ze hoort imo niet te stoppen als ik daar niet om vraag. En ik vind dat tuig tegen een stootje moet kunnen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:38

Leandros, ik wilde ook al zoiets neer gaan zetten. Ik heb het vroeger ook zo gedaan: tuig kopen voor paardje wat beleerd zou gaan worden door iemand die dat voor z'n werk deed, en ik ben daarna op mencursus gegaan. Toen ik het tuig kocht, had ik dus ook géén verstand van mennen en tuigen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:38

@Yviertje
Ok, jij hebt blijkbaar een robotpaard,
Wat doe je als je paard dan een stapje achteruit gaat/moet?

Het tuig zal niet zo snel kapot gaan, maar de singel wordt wel in de oksels gedrukt en als je een paardje hebt zonder schoft kun je in theorie het schoftje op/over de schoft drukken.
In beide gevallen ligt het schoftje daarna te ver naar voren.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:51

Brainless ik heb geen robotpaard, maar een paard wat als ze voor me aan het werk is 200% naar mij moet luisteren. Zeker voor de wagen, is dit niet het geval zou ik een paard niet voor de wagen zetten. Mijn mening.
Voor de rest kunnen we hier wel in discussie gaan, maar daar is dit topic niet voor. TS wou alleen weten wat het was.
Broek is in sommige gevallen noodzakelijk, in sommige gevallen makkelijker en in sommige gevallen niet nodig.