leren rijden zonder zadel en hoofstel ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Re: leren rijden zonder zadel en hoofstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:10

Je kunt het ook gewoon leren op een mak paard aan de longe.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:13

Als je te werk gaat in een roundpen why not!
Draf en galop lijkt me wel een beetje snel, maar hier gaan ook veel kinderen zonder zadel te paard en dan zijn de eerste lessen toch echt leren voelen.

Tosko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:26

Bij ons loopt er altijd wel iemand naast die de pony vast houd en zonodig het kind. Dat lijkt me toch best veilig :j

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 02:53

Ik denk dat t een beetje een aangedikt verhaal is, maar ik heb vandaag nog een echte beginner (13 jaar, 10 x op n pony gezeten) lesgegeven zonder zadel en zonder hoofdstel. Op een hele lieve pony, aan de longe en met een neckrope. Het ging boven verwachting goed, ze kon na tien minuten al met 1 hand los draven ( had nog nooit gedraafd zonder zadel los te laten) en ik weet zeker dat ze zo een hele stabiele zit ontwikkelt. We gaan n barebackpad kopen, en pas als ze zich helemaal niet meer vast hoeft te houden in draf, mag ze met teugels rijden ( in draf, stap mag natuurlijk wel). Want teugels zijn er neit voor het evenwicht van de ruiter.

Ik vindt dat leren rijden zonder zadel en teugels heel goed kan, als t even kan zelfs liever zo, mits het natuurlijk op n veilige, verantwoorde manier gebeurd. Ook veel fijner voor de pony: zo'n stuiterende beginner die de hele tijd aan de teugels trekt omdat ie er anders afvalt, da's toch niks...

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:37

Ik denk idd ook dat het gewoon gaat over een paard aan de longe... Het lijkt me niet zo dat enige mens met verantwoordelijkheid iemand op een andere manier leert rijden zonder hoofdstel of zadel :P

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:59

Gineke schreef:
Ik denk dat t een beetje een aangedikt verhaal is, maar ik heb vandaag nog een echte beginner (13 jaar, 10 x op n pony gezeten) lesgegeven zonder zadel en zonder hoofdstel. Op een hele lieve pony, aan de longe en met een neckrope. Het ging boven verwachting goed, ze kon na tien minuten al met 1 hand los draven ( had nog nooit gedraafd zonder zadel los te laten) en ik weet zeker dat ze zo een hele stabiele zit ontwikkelt. We gaan n barebackpad kopen, en pas als ze zich helemaal niet meer vast hoeft te houden in draf, mag ze met teugels rijden ( in draf, stap mag natuurlijk wel). Want teugels zijn er neit voor het evenwicht van de ruiter.

Ik vindt dat leren rijden zonder zadel en teugels heel goed kan, als t even kan zelfs liever zo, mits het natuurlijk op n veilige, verantwoorde manier gebeurd. Ook veel fijner voor de pony: zo'n stuiterende beginner die de hele tijd aan de teugels trekt omdat ie er anders afvalt, da's toch niks...

Ben het hier helemaal mee eens.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:21

Gineke schreef:

Mijn dochtertje van 8 heeft dus ook op deze lieve pony gereden en ging na 5 minuten in draf en zat als een huis ! :D

Phyliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 01:34

wij deden het ook in de lessen maar aan de longe wij hadden voltige lessen maar bij ons mogen kinderen van 5 niet paardrijden geloof vanaf 10 jaae

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:50

Ik ken geen manege waar ze het doen, maar weet wel dat de pony's in ponyparkcity ( Collendoorn ) door alle kinderen zadelloos en bitloos gereden worden. En maar goed ook, stel dat al die kinderen in de mondjes van de pony's zouden rukken :(