Longeren zonder lijn, maar hoe op de andere hand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Re: Longeren zonder lijn, maar hoe op de andere hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:45

Maar als je les neemt, doe je wel ervaring op die je mee kunt nemen als je met andere paarden werkt, ofwel op dit moment, ofwel later. Dat je alleen maar longeert om haar wat beweging te geven op haar oude dag is imo geen reden om geen les te willen nemen ;)

manonnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:20

gebruik je lichaamstaal

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:21

Ik geef het commando andere kant en doe even de zweep omhoog, naast mijn zij

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:33

Hoi Juul,

Ik zou toch een paar lesjes nemen zodat je zelf weet wat je moet doen. Zoals jij het beschrijft heeft jouw paard wel vertrouwen, maar geen respect voor jou. Daar zul je aan moeten werken als je wilt dat ze doet wat jij van haar vraagt. Als je zelf weet wat je moet doen, wordt je een stuk zekerder als je in de cirkel staat en kun je werken aan respect. Wat je moet doen is moeilijk uit te leggen, want de reactie van je paard op jouw aanwijzingen spelen ook mee. En het gebruik van lichaamstaal moet heel duidelijk zijn. Veel mensen geven, zeker in het begin, tegenstrijdige signalen en dan begrijpt het paard het niet meer.

Dus een paar lessen en je kan daarna samen met je paard heerlijk ontspannen werken. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:14

Is absoluut geen geld over hebben voor les dan wel een goede reden? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:22

Zolang er dan maar niet geklaagd wordt als het niet lukt? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:32

Nouja er moet toch gewoon wel een manier zijn die ik ook gewoon kan proberen? Echt 9 van de 10 keer wordt er 'neem les!' geroepen als iemand iets vraagt op bokt, maar ik (en ik ken wel meer mensen) hebben toch het meeste geleerd met uitproberen en afkijken ipv les.. Dus nouja, iig, les zit er helaas dus even niet in, maar ik ga as donderdag eens wat proberen met de tips die ik gehad heb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:39

Maar als wij tips geven en daar een reactie op komt van "maar dit lukt niet met mijn pony" of "hoe moet ik dit dan doen", dan lijkt iemand die bij je staat te kijken en je IRL kan helpen nog niet zo'n slecht idee ;) Nu lukt het gewoon niet, maar gebeurt er verder weinig. Echter kan je de pony al niet (meer?) aan een longeerlijn, wat als die los ook z'n zin gaat verderdrijven? Dan lig je er binnenkort misschien onder, is het dat waard?

Iedereen moet het uiteraard zelf weten, maar qua basis & grondwerk zou ik persoonlijk altijd een paar lesjes aanraden zodat het begin in ieder geval gemaakt is ;) Ik heb zelf misschien 10 lessen gehad, als het dat al was, en na de eerste 3 lessen kon ik al zelfstandig dingen die daarvoor nooit lukten (o.a. los longeren), als je ziet wat ik er nu mee doe, dat had ik toen niet eens durven dromen! En daarvoor moet je echt niet elke week maanden aan een stuk intensief les volgen hoor ;)

Maar als het in het begin, in de basis, verkeerd gaat dan kan je nog zoveel proberen als je wil, lukken zal het nooit, en het is dan maar te hopen dat er nooit wat gebeurt... Dat is de enige reden waarom ik zeg: les.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:41

Ja ach je hebt wel een punt hoor, maar les zit er nu gewoon even niet in. Dus nouja dan kan ik kiezen om haar op stal te laten staan, of op de een of andere manier toch proberen haar beide kanten op te longeren.. :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:53

Ik "voest" regelmatig en dan heb ik n lijn/touw in mijn handen om mijn signalen duidelijker te maken. Heb de sluiting in mijn leidende hand, daarmee wijs ik in de richting waar ik t paard naartoe wil hebben. Met de andere, drijvende hand houd ik het uiteinde vast.
Als het paard naar mij toekomt beweeg ik beide handen naar t paard toe, een paar keer achter elkaar. Zo maak ik mijn ruimte groter en zal het paard moeten wijken.
Om van hand te veranderen nodig ik t paard naar binnen naar mij toe, maak mezelf kleiner, ontspannen schouders hangend. Komt t paard naar je toe dan loop in richting achterhand, draai mij heupen naar de richting waar ik het paard naartoe wil hebben, wijs met mijn leidende hand en drijf met de andere (hand omhoog, steeds bader zwiepen met tou of zelfs gooien)

Ik hoop dat je n beetje snapt wat ik bedoel, beter is idd om eens een clinic te volgen daar leer je zoveel van! Zit dat er even hierin, misschien kun je weln keer.de dvdvan Emiel Voest bekijken!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:41

Hmm een dvd is ook wel een goede ja, thanks! Sowieso ga ik jouw tip ook maar eens proberen, alleen als een paard bokt, is het dan wel safe? Ik had ook al wat filmpjes op youtube gezocht, staat ook aardig wat op :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:48

Natuurlijk altijd om je eigen veiligheid denken. Als je paard niet reageert op n lichte hulp, maak je de hulp steeds zwaarder, totdat je uiteindelijk het touw richting z'n kont gooit. Bokken is niet erg, zo lang ie maar die kant op gaat die jij aanwijst. Je houdt door het touw te gooien ook afstand dus kan imo niet zo veel gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:07

Ja maar ik bedoel bokken als in mijn richting op bokken en me bijna raken.. Sta je dan niet te dichtbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:08

Ik zal maar niks meer zeggen zeker? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:14

Why not? Ik bedoel het allemaal niet verkeerd ofzo.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:15

Haha neen, tuurlijk niet, ik ook niet ;)
Maar omdat je nu aangeeft dat ze in jouw richting bokt en je zeg maar bang hebt om te dicht te staan, dan kom ik weer terug bij het vorige verhaal: basis - les, en anders hopen dat er geen ongelukken gebeuren.. Vandaar :Y)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:17

Juul schreef:
Ja maar ik bedoel bokken als in mijn richting op bokken en me bijna raken.. Sta je dan niet te dichtbij?

Uhm ja, dan sta je te dichtbij! ;) Als je je niet veilig voelt alleen in de ring met een vrij paard... dan echt niet aan beginnen, een paard fop je niet en je eigen veiligheid staat boven alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:35

Hmm dus het kan echt mis gaan? Ik heb altijd geleerd dat een paard je met een zweep in je hand niks durft te maken.. Maar dat is dus niet zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:39

Het kan echt mis gaan :j
Een paard hou je echt niet tegen door met een zweepje in je hand staan te zwaaien hoor ;)

Ik ga niet het hele verhaal vertellen (dan ben ik morgen nog bezig :+ ) maar mijn pony heeft mij doen zandhappen omdat hij het niet eens was met wat ik vroeg (ik wilde blijven stappen en hij wilde draven, ik zat zonder zadel en we gingen bergaf), we zijn samen tegen de grond gegaan en tegen een betonnen muur gekwakt omdat meneer even niet de zin had om te luisteren, hij heeft me gewoon omvergelopen (en een fietspad is hard op zo'n moment) en hij heeft me een hersenschudding bezorgt (op 1 seconde tijd) omdat hij héél even met zichzelf bezig was en geen rekening ermee hield dat ik nog op z'n rug zat ...

En eigenlijk heb ik dan nog heel veel geluk gehad.
En ik heb een pony die niet steigert of gericht naar je bokt of bijt of gaat lopen of dat soort toestanden .. Dus je kan je afvragen wat er mis kan gaan als je er wel zo eentje hebt ;)

Er zit bij mij trouwens een hele verklaring achter hoor, ik ben er nu uit waarom hij zo'n dingen doet en werk nu op een heel andere manier met hem, en hij doet het super :D Maar ik heb toen dus wel die lessen gehad, anders was ik nooit ergens geraakt, behalve misschien nog eens in het ziekenhuis...

Het zijn levende dieren, met eigen gevoelens en instincten .. denk nooit dat ze toch wel niks zullen doen ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:46

Yep, t kan mis gaan en goed ook, zoals hier boven ook beschreven staat. Als jij twijfelt voelt n paard dat direct en als t n beetje tegenzit kan hij daar misbruik van maken. Een paard kan je zelfs aanvallen als hij je als ondergeschikte beoordeelt en je niet reageert op zijn subtiele signalen uit zijn ruimte te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:54

Hmm.. okee.. *gaat nu twijfelen of ze nog wel in die kraal gaat staan* :P Op wat voor signalen moet je dan iig letten? Want als ze voor me gaat staan bijvoorbeeld, en haar hoofd omhoog gooit, wat wil ze daarmee zeggen? Want dat is toch wel een beetje een intimiderende houding denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:38

:j Heb ik daarstraks toevallig nog een filmpje over gezien (stukje, want ik vond het niet leuk gefilmd, keek niet fijn := ), zal even kijken of ik het terugvind .. Je mag blij zijn dat ze alleen haar hoofd omhoog doet en niet helemaal de lucht in gaat :+

*gaat filmpje zoeken*

Edit; al gevonden, handig zo'n youtube-geschiedenisknop :Y) :))

http://www.youtube.com/watch?v=h6TRCgJ2HkY

Ik heb het zelf niet volledig gezien, kreeg er hoofdpijn van, en ik ken de persoon verder niet, maar er zaten wel dingen in die misschien bruikbaar zijn ;)

Trouwens, filmpje over loswerken, is misschien ook wel leuk voor je ;)
http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:19

Zeker hele interessante filmpjes ja! In dat 2e filmpje zie je heel duidelijk dat hij inderdaad 'zich klein maakt' om het paard naar zich toe te halen! Maar moet je dat echt aanleren, of is dat gewoon lichaamstaal die een paard al kent en begrijpt? Alleen wat hij precies doet om het paard te draaien zie ik steeds niet zo goed..

Dan ook even iets heel anders wat ik me nu ook bedenk: Weet 1 van jullie misschien ook iets (misschien een fimpje) over het afleren van bijten bij aansingelen (dit gaat over een ander paard overigens)?