[AR] zweng zelf maken ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:08

Sorry voor het omhooghalen van dit oude topic, maar ik heb (bijna) dezelfde vraag als TS, namelijk, hoe breed moet een zweng zijn?
Ik lees hier ongeveer 50 cm voor een shet, moet ik dan rekenen op ongeveer een meter voor een E-pony? Of eerder 80 cm?
Het gaat om een zweng om mee te slepen, niet om een kar achter te hangen :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:50

Wat ik niet begrijp, is dat mensen allemaal vragen naar de breedte van een zweng, net als de breedte van bijv. een lamoen. Dat verschilt per paard/pony, daar is ook niet echt een standaardregel voor, maar handig is zowiezo dat de zweng een stukje breder is dan de pony zelf. Pak gewoon een stuk hout, leg dat achter de pony en laat het aan beide zijden een stukje uitsteken, et voila, maat is bepaald. Gewoon zelf een beetje kijken ipv. ingewikkelde berekeningen die toch niet werken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:15

Ik lees dat je bij de paarden in de sport 60 cm mag hebben, terwijl er ook mensen zijn die een zweng van 120 cm gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat er paarden zijn van bijna 120 breed, dus daar is vast een reden voor :)

En voordat ik heel ingewikkeld zit te doen met een lange stok op de fiets terwijl ik misschien maar een relatief korte nodig heb, kan ik beter een beetje een idee hebben. Maargoed, gewoon meenemen dus.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:51

Maar dan heb je het over 'de sport', dan heb je het over een zweng die ook echt aan een wagen zit..... en dit topic (en andere topics) gaan over zwengen om mee te kunnen slepen. En daarbij geld dat je beter een wat te brede zweng kan hebben, dan een te smalle, zo heeft het paard ook meer ruimte.

Ben benieuwd waar je het dan vandaan haalt dat je 'bij paarden in de sport maar 60 cm. mag hebben'; Bedoel je dat je een zweng van max. 60 cm. mag hebben voor de wedstrijden? (zowiezo; wat voor wedstrijden; SGMW, tuigrubrieken, dressuur/vaardigheid) Want dat snap ik namelijk niet, hoe je daar bij komt.

Mijn marathonwagen heeft een lekker breed lamoen en bijbehorend een erg brede zweng, daar staat een shet voor of een Welsh A-tje, schat de zweng zeker nog wel langer dan een 100 cm. in. en daar mag je gewoon SGMW mee starten.

Afbeelding

Anoniem

Re: zweng zelf maken ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:06

Oke, dan vergis ik me zeker. Ik dacht in een ander topic te lezen dat je bij de paarden een zweng mocht hebben vanaf 60 cm.
Ik dacht trouwens dat een zweng ook niet te breed mocht zijn, omdat de strengen dan wijd uitlopen? Of maakt dat niet uit?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:21

Blijheid schreef:
Oke, dan vergis ik me zeker. Ik dacht in een ander topic te lezen dat je bij de paarden een zweng mocht hebben vanaf 60 cm.
Ik dacht trouwens dat een zweng ook niet te breed mocht zijn, omdat de strengen dan wijd uitlopen? Of maakt dat niet uit?

Oh, vanáf 60 cm. Dat is wat anders dan max. 60 cm. ;) Of dat klopt weet ik zo niet, is evt. wel na te kijken in de reglementen.
Mijn strengen lopen ook wijd uit, het lamoen is ook lekker breed en daardoor heeft m'n pony alleen maar meer ruimte tijdens wendingen en bochten, in de marathon toch echt wel fijn en handig. Maar nogmaals, dat ligt ook aan de wagen etc.

En ik ga er vanuit dat het in dit topic gaat over zwengen zelf maken om mee te slepen en dat soort dingen, en niet om aan een wagen te maken, dus dan maakt dat allemaal ook niet zo veel uit.
Nogmaals; beter iets breder dan wat te smal!

Hier een foto van mijn Welsh A merrie aan het slepen, met een geimproviseerde zweng, zoals je ziet is deze ook lekker breed, pony heeft genoeg ruimte in de wendingen, toch komen de strengen soms tegen de benen aan, maar dat geeft niet, kunnen ze dan mooi aan wennen.
Afbeelding

Je moet er gewoon niet te moeilijk over denken. Pak je paard, pak een stuk hout, leg dat achter het paard en laat aan de zijkanten de zweng wat uitsteken. Klaar.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:33

Bij de SGMW zijn er wel enkele regels voor de zweng:

Citaat:
Artikel 523 - Wijze van aanspannen
1. Richtlijnen voor het in- en aanspannen van het paard:
a. minimale afstand tussen paard/pony en rijtuig uitgerust met beschermbeugels
= 40 cm, bij gebruik van paddestoelen = 50 cm gemeten wanneer het paard in de stengen staat.
b. bij paarden is de breedte van de zwengen 60 cm. In traject E mogen de zwengen smaller zijn.
lengte
disselboom: de kop van de disselboom dient zich ongeveer ter hoogte van het midden van de hals van het paard te bevinden gemeten wanneer de paarden in de strengen staan.
c. lengte van het juk vooraan de disselboom = 45 cm minimaal.
d. bij een vierspan moet het hoofdzweng minimaal 1 m zijn en de zwengen van de voorpaarden minimaal 50 cm.

Dus die 60 cm komt niet helemaal uit de lucht vallen.

Heb gewoon op gevoel de breedte van de zweng bepaald :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:36

Maar als ik dat zo lees, hebben ze het hier volgens mij over 2spannen..... kan me niet voorstellen dat bij een enkelspan paard de zweng maar max. 60 cm. mag zijn. Dit ook omdat ze het over de disselboom hebben.

Lijkt mij dus dat dit niet voor een enkelspan geld, ook gezien het feit dat veel marathonwedstrijdwagens tegenwoordig standaard uitgerust zijn met brede lamoenen en brede zwengen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:38

JoyCiej007 schreef:
Maar als ik dat zo lees, hebben ze het hier volgens mij over 2spannen..... kan me niet voorstellen dat bij een enkelspan paard de zweng maar max. 60 cm. mag zijn. Dit ook omdat ze het over de disselboom hebben.

Lijkt mij dus dat dit niet voor een enkelspan geld, ook gezien het feit dat veel marathonwedstrijdwagens tegenwoordig standaard uitgerust zijn met brede lamoenen en brede zwengen.

Nee, is gewoon uit het algemeen wedstrijdreglement. Maar dit soort dingen worden over het algemeen niet opgemeten op wedstrijd :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:41

Hmm, ik vraag het me af, of het voor enkelspannen ook geld. Daarbij, als je het heel letterlijk neemt... begint dit artikel met 'richtlijnen voor inspannen'. Richtlijnen zijn richtlijnen, en geen regels.... Maar sub b is wel weer geschreven als een echt gebod/regel zeg maar....
Mijn zweng is zowiezo langer dan 60 cm. maar dat zou dus betekenen dat ik in overtreding zou zijn bij een wedstrijd.... terwijl die wagens juist ontworpen worden met het oog op de wedstrijden..... dus dat vat ik dan niet helemaal.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:45

JoyCiej007 schreef:
Hmm, ik vraag het me af, of het voor enkelspannen ook geld. Daarbij, als je het heel letterlijk neemt... begint dit artikel met 'richtlijnen voor inspannen'. Richtlijnen zijn richtlijnen, en geen regels.... Maar sub b is wel weer geschreven als een echt gebod/regel zeg maar....
Mijn zweng is zowiezo langer dan 60 cm. maar dat zou dus betekenen dat ik in overtreding zou zijn bij een wedstrijd.... terwijl die wagens juist ontworpen worden met het oog op de wedstrijden..... dus dat vat ik dan niet helemaal.

Daar zou je eens over moeten mailen met het KNHS. Heb een keer gemaild over sub a en kreeg uitgebreid antwoord terug.
Er staat niet aangegeven bij het artikel voor welke aanspanningen het geld, dus ga er een beetje vanuit dat ze nog een beetje achterlopen op de huidige wagenbouw.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:17

Dat zou ik idd eens kunnen doen, want het komt nl. wel heel vaag over op deze manier.....
Edit; mail is verstuurd. Ben echt benieuwd wat voor antwoord ik krijg. Zie nl. nog niet veel enkelspanmenners hun zweng/wagen verbouwen en/of aanpassen vanwege deze 'regel'.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:30

Nou, heb gemaild, en meteen een heel snel antwoord terug:

Citaat:
Geachte mevrouw (...knip....),

Zoals het artikel uit het Wedstrijdreglement Mennen al aangeeft gaat het hier om richtlijnen omdat de grootte van het paard/pony van invloed is op de genoemde afmetingen. Dit betekent inderdaad dat het geen plicht is maar echt slechts een richtlijn. Dus dat de genoemde getallen bij pony aanspanningen beduidend anders kunnen zijn is correct. De correctheid van de wijze van aanspannen is altijd ter beoordeling van de jury.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Is mijn precieze manier van lezen (richtlijnen, geen dwingende regels) toch nog goed geweest. En toch vraag ik me af of ze het hier niet expliciet over 2spannen hebben.
Of dan is het betreffende reglement gewoon idd echt verouderd....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:40

Mijn tweespan zwengen zijn vele malen smaller als mijn enkelspanzweng hoor :) bijna de helft denk ik :)

Denk dat het gewoon flink verouderd is.
Raar woord eigenlijk.... zwengen.....

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 21:00

mijn zweng is klaar, heb ongeveer 60 cm en heb dan aan beide kanten 10 cm ruimte bij de pony.
niet al te dik balkje we hadden over van de schutting :p precies pas.. perfect.

Heb er niet van die schroeven enzo in, weet ook niet of die er nog inkomen..
shetje doet het nu goed ook met bochten etc.