Ik lees hier ongeveer 50 cm voor een shet, moet ik dan rekenen op ongeveer een meter voor een E-pony? Of eerder 80 cm?
Het gaat om een zweng om mee te slepen, niet om een kar achter te hangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Blijheid schreef:Oke, dan vergis ik me zeker. Ik dacht in een ander topic te lezen dat je bij de paarden een zweng mocht hebben vanaf 60 cm.
Ik dacht trouwens dat een zweng ook niet te breed mocht zijn, omdat de strengen dan wijd uitlopen? Of maakt dat niet uit?
Citaat:Artikel 523 - Wijze van aanspannen
1. Richtlijnen voor het in- en aanspannen van het paard:
a. minimale afstand tussen paard/pony en rijtuig uitgerust met beschermbeugels
= 40 cm, bij gebruik van paddestoelen = 50 cm gemeten wanneer het paard in de stengen staat.
b. bij paarden is de breedte van de zwengen 60 cm. In traject E mogen de zwengen smaller zijn.
lengte
disselboom: de kop van de disselboom dient zich ongeveer ter hoogte van het midden van de hals van het paard te bevinden gemeten wanneer de paarden in de strengen staan.
c. lengte van het juk vooraan de disselboom = 45 cm minimaal.
d. bij een vierspan moet het hoofdzweng minimaal 1 m zijn en de zwengen van de voorpaarden minimaal 50 cm.
JoyCiej007 schreef:Maar als ik dat zo lees, hebben ze het hier volgens mij over 2spannen..... kan me niet voorstellen dat bij een enkelspan paard de zweng maar max. 60 cm. mag zijn. Dit ook omdat ze het over de disselboom hebben.
Lijkt mij dus dat dit niet voor een enkelspan geld, ook gezien het feit dat veel marathonwedstrijdwagens tegenwoordig standaard uitgerust zijn met brede lamoenen en brede zwengen.
JoyCiej007 schreef:Hmm, ik vraag het me af, of het voor enkelspannen ook geld. Daarbij, als je het heel letterlijk neemt... begint dit artikel met 'richtlijnen voor inspannen'. Richtlijnen zijn richtlijnen, en geen regels.... Maar sub b is wel weer geschreven als een echt gebod/regel zeg maar....
Mijn zweng is zowiezo langer dan 60 cm. maar dat zou dus betekenen dat ik in overtreding zou zijn bij een wedstrijd.... terwijl die wagens juist ontworpen worden met het oog op de wedstrijden..... dus dat vat ik dan niet helemaal.
Citaat:Geachte mevrouw (...knip....),
Zoals het artikel uit het Wedstrijdreglement Mennen al aangeeft gaat het hier om richtlijnen omdat de grootte van het paard/pony van invloed is op de genoemde afmetingen. Dit betekent inderdaad dat het geen plicht is maar echt slechts een richtlijn. Dus dat de genoemde getallen bij pony aanspanningen beduidend anders kunnen zijn is correct. De correctheid van de wijze van aanspannen is altijd ter beoordeling van de jury.
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.