[AR] Zijn mijn pony's nu zo raar gebouwd of?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:48

aerdenhout1 schreef:
Voor je nu je hele mooie tuig gaat terug sturen, laat even iemand kijken die er verstand van heeft, want eigenlijk weet ik voor 99% zeker dat het alleen is dat je je borst tuig terug moet zetten.

Is inderdaad verstandig ;)

Al vind ik dat het gehele tuig er èrg krap uit ziet, of ben ik nu de enige die dat vind?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:50

Napie schreef:
Jouw schoftjes zijn ook te kort, singel zit op laatste gat.
Trouwens de broek is geen omloop maar lijkt op een enkelspanbroek (of een veredelede strengdrager :D)

Dat is bijna het strakste gaatje, de gaatjes zitten bij deze erg laag, de singel kan dus nog een stuk langer, nu bijna op het strakst. Zal mijn meninstructeur er eens naar laten kijken, al heeft hij volgens mij niet veel ervaring met 2 span. Daar was ik nog iemand voor aan het zoeken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:53

het is gewoon echt te klein.deze weer verkopen en kijken voor een passend tuig.ik heb ideal voor mijn pony's van 128/130cm deze hebben dan ook maat pony ik heb bijna alles op het kleinste en bij sommige dingen heb ik gaatjes bij moeten prikken.dus als ik jou was zou ik eerst passen of je moet er zeker van zijn dat het past.succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:54

Ik begin nu echt te twijfelen aan mezelf......de strengen zitten vast aan het borst tuig...toch??
Als je die langer maakt en zo ver ik kan zien kan dat, dan kom je toch goed uit?

capopjekop

Re: Zijn mijn pony's nu zo raar gebouwd of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:57

De gesp zit aan het borsttuig vast. De streng haal je daar doorheen. Dus ze zitten er niet permanent aan vast

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:01

Nee..dat is dus wat ik probeer uit te leggen, die kunnen langer en dan kom je wel bij je schoft stuk uit.Maar ik haak af! Weet echt niet meer hoe ik dit moet uitleggen.
Sorrie TS!!
Er zijn meer mensen op bokt die er veel meer verstand van hebben.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:06

aerdenhout1 schreef:
Ik begin nu echt te twijfelen aan mezelf......de strengen zitten vast aan het borst tuig...toch??
Als je die langer maakt en zo ver ik kan zien kan dat, dan kom je toch goed uit?

Ik snap wel wat jij bedoelt, maar dat werkt niet. Als je de strengen (die dus aan het borst tuig vast gemaakt worden) langer maakt, staat het paard alleen maar verder naar voren. Hierdoor blijft het borsttuig gewoon zoals hij nu ligt liggen. Het gaat om het deel waar de boven singel aan vast zit zeg maar. Dat hoort in 1 rechte lijn naar beneden te lopen, en zoals het nu is kan het niet eens vast ;)

Ook ik denk dat je hele tuig aan de kleine maat is, en zou ook gaan voor een pony maat en die op maat laten maken door een tuigmaker!

Sucses ermee!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:10

Citaat:

Dat is niet eens het grootste probleem. Je kijkt ernaar als naar een enkelspan tuig, maar dit gaat om een tweespan tuig. Wat hierbij het lastigste is is dat de draagriempjes die naar het borsttuig toeleiden (wat dus niet zo is bij enkelspan, want daar heb je die draagriempjes niet) recht naar beneden moeten hangen en dat ze zo verbonden zijn met het borsttuig. Daarachter zit dan weer de gesp richting de streng. Dus de lengte van de streng heeft bij tweespan tuig niets te maken met hoe groot / hoog / laag / kort whatever het borststuk ligt. Dat borststuk op zich moet gewoon groter, dat wil zeggen de uiteinden moeten verder 'naar achteren'.

't Is inderdaad lastig uitleggen zo met tekst :+ Zal eens ff kijken of ik tweespan borst plaatje kan vinden tov enkelspan borst, dan wordt het je wel duidelijker denk ik.

Gevonden. Bij de pijl staat de wijze waarop bij tweespan (dit is combinatietuig om het nog verwarrender te maken) borst vastzit aan schoftje.
Afbeelding
Bij enkelspan zit daar het ligtoog, streng zit gewoon 'los' aan borsttuig vast en er hoeft dan dus niets verbonden te worden met een schoftje.
Overigens , voordat ik allemaal commentaar krijg over dat de wagen dichterbij paard moet, strengen wat korter zodat ze niet op schoftje trekt, dat is inmiddels gebeurd ;) , maar het verschil is denk ik zo wel duidelijk?
Afbeelding

Of is dit niet de verwarring :o dan sorry voor mijn toelichting :+

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:53

De nekriem zit veels te ver naar voren zodat de draagriemen er niet bij kunnen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:40

ik heb voor mijn B pony een ideal tuig maat shet, ik denk dat je daar al een stuk verder mee zou komen, weet niet hoe groot je budget is maar dan zou ik je echt dat tuig aanraden.
Jammer dat het niet past maar het verschilt heel erg per tuig welke maat ze nodig hebben, erg lastig hoor!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 10:09

Zelf zou ik het liefst zilco of ideal kopen, maar mijn budget is nu nog niet groot genoeg. Wil graag zo snel mogelijk gaan oefenen, want mijn oma wil nog dolgraag een keer mee. Als ze gezond genoeg blijft dan wil ik haar graag in Augustus van haar huis naar het feest rijden voor haar 90e verjaardag. Maar mocht ze slecht worden dan kan het ook zijn dat het eerder moet.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:24

oh okee, ja ik snap het.

Uhm naja me zus heeft webshop metook niet zulke hele dure tuigen, misschien de moeite waard om eens op te kijken? (www.ponypret.com) Ze heeft vooral spullen voor de kleine pony's. Zelf heeft ze er ook mee gereden met een "dikke" shet en dat paste ook.