[AR] [LO] met touwtjes kin naar borst?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:21

Hoi, ik heb me net aangemeld.
maar wat ik hier op de foto's zie daar schik ik wel van hoor . ik geef namelijk zelf les en train paarden op de natuurlijke manier. dus ongeveer de manier van Klaus Ferdinand Hempfling en de oude klassieke rijkunst.
ik zal een beetje uitleggen waarom ik mijn paarden nooit bijgezet longeer . een paard van natuure verdeeld zijn gewicht over zijn 4 benen. bij de overgangen gebruikt een jong onbeleerd paard altijd zijn achterhand. op het moment dat je hem bijzet komt er extra druk op de voorhand door het teugel contact. hierdoor valt het paard op de voorhand Bloos! . en dan snap je hoe lager een paard word ingesteld hoe erger dit word. het lijkt dat dit paard van de foto zijn achterbenen onder brengt. opzich doet hij dat ook maar hij kan geen draag kracht ontwikkelen. het paard brengt zijn benen zover onder om niet naar voren te vallen. in het proefiel bij de foto's zie je ook dat tijdens het rijden de paarden op de voorhand lopen. maar de paarden die los lopen in evenwicht zijn.
verzameling kun je niet dwingen het paard moet zelf bewust worden van zijn achterhand en dat gebeurt niet met die touwtjes.

oeps Bloos dat was een lang verhaal. nou ja dan weten jullie meteen hoe ik er over denk.

groetjes josien

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:24

Een paard van nature verdeeld het gewicht wel over 4 benen, maar dat wil niet zeggen dat het voor het dressuurmatige werk goed verdeeld is. Ik meen mij te herinneren dat van nature 70% op de voorbenen rust... Ga je het paard vanuit die natuurlijk houding werken kan je hem volgend jaar met 4 tjes naar de slager brengen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:25

Bloos! Die foto's, Die zien er niet echt lekker uit hoor! Dat is voor mijn doen veeeels te diep! En die touwtjes lijken me toch redelijk gespannen!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:33

ik wil ook even laten zien hoe ik met pepeijn longeer, hoewel ik momenteel niet vaak longeer (1 a 2 keer per maand oid):

eerst longeer ik pepeijn met de touwtjes door zijn benen en wat langer in de hals om hem zo ontspannen en mooi rond in de hals te krijgen:
Afbeelding
Afbeelding
daarbij maak ik gebruik van cavaletti:
Afbeelding
naar de galop toe breng ik pepeijn iets naar binnen zodat hij langs de cavaletti galoppeert:
Afbeelding
daarna zet ik hem langszij bij om hem iets hoger in te stellen.:
Afbeelding

het grootste punt bij het longeren op de manier van sjuimpje vind ik het gevaar als het paard valt. ze heeft daar een systeem in gebouwd dat in zo'n situatie de touwtjes breken. maar eerlijk gezegd is het ook niet mijn manier.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:42

pepijn loopt op die foto's idd veel beter als die bij sjuimpje
die van sjuimpje loopt op een hele onnatuurlijke wijze, kan nooit goed zijn voor een paard, wel ben ik een voorstander van longeren met touwtjes, af en toe is het goed voor een paard om over de rug te lopen , zonder het gewicht van de ruiter, en touwtjes vind ik dan een heel goed alternatief, maar een paard zo over de kop laten lopen??
als ik een paard longeer dan laat ik hem met zijn hoofd op de plaats lopen waar ik hem met rijden ook wil hebben, of iets lager, maar zo over de kop wil ik hem met rijden ABSOLUUT niet hebben, dus dan ga ik een paard ook niet zo longeren!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:05

voor alle duidelijkheid: ik wil geen discussie welk paard beter loopt. (als het dat wordt, haal ik de foto's weer weg). ik vind trouwens zeker niet dat ozep slecht loopt, integendeel, je ziet duidelijk een ondertredend achterbeen.

ik heb deze foto's neergezet om mijn manier van longeren te laten zien en eigenlijk deze foto's zijn ook niet helemaal in optimale staat van zijn lopen, maar het is even het beste dat ik heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:26

Ik doe het op dezelfde manier als Pepijn.
De manier van Sjuimpje is niet mijn manier, mijn paarden zouden dat systeem niet kunnen verwerken simpel weg omdat ik ze nooit zo diep rijd.
Bovendien is hun natuurlijke bouw, met een vrij verticale halsinzet, naar mijn idee niet geschikt om zo diep te gaan.

Ik denk dat je je paard heel goed moet kennen om verantwoord met Sjuimpjes methode te kunnen werken.
Als je dat zomaar plotsklap gaat doen kunnen er wel eens ongelukken gebeuren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:13

Ik sluit me aan bij Ilindra. Ik longeer met gogue en dan loopt Kevin ongeveer net zo diep als Pepeijn op de foto's. Ik wil misschien binnenkort ook met pessoa gaan longeren om de achterhand er meer onder te krijgen.

De manier van Sjuimpje zou niet goed passen bij Kevin, ook omdat ik hem zelf nooit zo diep rij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:40

Afbeelding
Ik longeer dus met een dubbelle longeerlijn.
Het begin van deze lijnen bestaat uit rond touw waaraan een vaste en een losse knip met een katrol zit.
Ik kan dus bijv. de vaste vastmaken onder de buik en de losse aan het bit en de lijnen dan door de ogen van de longeersingel voeren, op deze manier kan ik zo laag of hoog instellen als ik wil.

Deze foto is voor het rijden gemaakt en het zadel ligt er dus al op.
Daarom heb ik de vaste aan het bit gemaakt en de losse aan de gespen van de singel.
Voordeel van deze longeer lijnen is dat je een paard nooit ergens vast zet en hij bij een struikelpartij altijd zijn neus er weer uit kan duwen om z´n evenwicht weer te vinden.
Ook op de foto kan ze zowel hoger als lager met haar hoofd, de lijn zit niet vast maar loopt over het katrolletje.
Je kan er dus mee meer "spelen", je hebt net als met rijden gewoon het gevoel in beide lijnen, en al longerend hoger of lager instellen.

Ik zal straks eens wat duidelijker foto´s proberen te maken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:11

Sjuimpje schreef:
Strak is de verkeerde omschrijving, rond is beter.
Kan overigens niet zomaar, is iets waar je naar toe moet werken. Ook heb je enig inzicht en begeleiding nodig.
Verder werk je altijd van achter uit.

Mijn Ozep:
Afbeelding

ben ik nou scheel of zitten de touwtjes er op deze foto nog niet aan?
als ze er dus niet aanzitten, da is dit gelijk een bewijs voor de mensen die het o zo erg vinden dat hij zo diep loopt, dat ozep dat makkelijk kan en er ook geen dwang bij komt kijken.

mij wordt door 2 instructeurs en de fysio(ivm Quentin zn rug) ook geadviseerd zo diep en rondmogelijk te longeren MITS hij van achter naar voren loopt!
dus niet kop naar beneden trekken en op de voorhand lopen, maar van achter uit naar voren toe, en dan voor steeds lager en ronder laten lopen.

Nu doe ik dat een weekje of 6 en heb vandaag weer voor t eerst wedstrijd gehad, en hij liep echt lekker!(oke te rommelig voor de M2 152 en 153 punten maar heb er pas weer 8x opgezeten)
dus imo maakt het longeren de paarden echt lsser.

zal zo even wat foto's van Quentin zoeken, aan de longeerlijn.
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 17-08-03 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:15

zoals op de foto's van SP begin ik ook, maar ipv hem dan opzij bij te zetten om hem opgerichter te laten lopen, stel ik hem daarna nog een stukje lager in, dit omdat de fysio het mij afraadt om Quentin nu al te gaan oprichten ivm zn rug.
over een tijdje doe ik dat wel weer, heb dat ook altijd zo gedaan voor hij was gevallen(door een val tegen het hek van de bak heeft hij dus rugproblemen gekregen)

ga nu fotos zoeken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:29

beginnen heel losjes, want hij komt net uit stal.
Afbeelding

en dan zetten we hem wat strakker
Afbeelding

en weer aan t draven
Afbeelding

dan zetten we hem nog wat strakker
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(is een gewone galopsprong, niet dat ie gek doet oid)

en is dit een koppie van een paard dat oneerlijk hard heeft moeten werken en te kort was bijgezet?lijkt mij niet!
Afbeelding

maar moe is ie wel Tong uitsteken
Afbeelding

het was ook ruim 30 graden die dag, ik had zelf de hele dag gezwommen en daarna ben ik met iris(destinietje) gaan longeren&foto's gaan maken. Zal er nog even bijzeggen dat Quentin een erg lui paard is, en wanneer hij te veel druk in zn mond voel naar zn zin gaat ie meteen staken, dus denk niet dat dit longeren zo vervelend is voor hem, aangezien hij super blijft meewerken!

en ik merk zelf dat hij na een tijd alleen longeren, echt stukken beter loopt onder het zadel!
dat geeft meer bewijs dan dat weet ik veel ie zegt of het wel of niet goed is. Ik merk dat Quentin er veel losser in zn lijf van wordt.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:33

Ik snap niet waarom mensen reageren zonder kennis te hebben van deze manier van longeren. Sjuimpje en Renskte20 zullen heus wel weten waar ze mee bezig zijn, en niet hun paard naar de hemel rijden. Misschien ziet het er niet zo lekker uit op de foto, maar zolang het niet schadelijk is voor het paard, wat is het probleem dan? En als zelfs de fysio van Renske20 het zegt, die zal het vast wel weten, hij/zij heeft er namelijk voor geleerd en heeft niets voor niets zijn diploma gehaald!

SuperSnel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:55

Ik heb zelf helemaal geen verstand van paarden en rijtechnieken e.d. Maar ik heb altijd begrepen dat longeren voor een paard is als fitness voor een mens. Als dit goed gebeurt is er in beide gevallen niets aan de hand, maar je kunt ook iets verkeerd trainen en zo dingen beschadigen.

Maar is het nou wel of niet goed voor een paard of zijn dit meningen? Verward

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:05

Ik denk dat het niet goed is voor het paard. Ik zal vast ook een hele mooie, sterke nekspier krijgen, als ik m'n kin tussen m'n knieen vastbind (?), maar of het comfortabel is?? en of ik die pijn en ongemak er voor over heb??
mensen doen ook rare dingen om er beter uit te zien of om beter te presteren, maar dat is dan altijd nog je eigen keuze. Ik zou mijn paard dit nooit aandoen, maar het is maar waar je de grens legt....

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:19

ik hoop dat mijn paardje op de manier gaat lopen zoals Pepeijn loopt. Dat vind ik netjes. Niet te diep.
Ik hou niet zo van dat diepe. Doe het zelf maar eens, dat doet echt zeer in je rug....
Verder denk ik dat je per paard moet kjiken. ieder paard loopt verschillend. Maar ik ben geen voorstander van echt de kin op de borst.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 00:05

Als ik nu mijn benen in mijn nek probeer te leggen doet het zeer,
ik kan echter ook een paar keer in de week dat been net even ietsje verder buigen, na een jaartje kan hij dan wel achter mijn nek!
Met dit systeem precies hetzelfde, je haalt geen paard ergens van de klei en probeert hem tussen zijn knieën te sleuren. Dat gaat je nooit niet lukken zonder dat hij over de kop of achterover gaat.

De eerste foto van Ozep is id zonder bijzet.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 00:23

Nou maar als ik die foto's zie van renske en Sjuimpje, ziet dat er netjes uit.
Staart mooi los, oortjes attent.
Wijst niet echt op verzet.
En als je goed traint, ontwikkelen die spieren zich ook.
En dat heeft idd een tijdje nodig.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 00:26

sanne83 schreef:
Ik denk dat het niet goed is voor het paard. Ik zal vast ook een hele mooie, sterke nekspier krijgen, als ik m'n kin tussen m'n knieen vastbind (?), maar of het comfortabel is?? en of ik die pijn en ongemak er voor over heb??
mensen doen ook rare dingen om er beter uit te zien of om beter te presteren, maar dat is dan altijd nog je eigen keuze. Ik zou mijn paard dit nooit aandoen, maar het is maar waar je de grens legt....

denk je nou echt dat een paard zo goed zou blijven meewerken, als dit zo pijn doet en ongemakkelijk is?
je moet het nooit bij een ongetraind paard doen, maar als je paard op M niveau of hoger, wordt gereden en ook onder het zadel zowel heel diep als mooi opgericht kan lopen, kan hij het longeren op deze manier makkelijk aan.
en neem maar van mij aan dat die van mij nogal makkelijk staakt als hem iets niet aanstaat, en longeren gaat probleemloos.

Ozep van sjuimpje loopt ZONDER bijzet uit zichzelf al heel gemakkelijk LDR aan de longe! en een paard kiest zelf altijd een voor hem gemakkelijke houding, dus gaat hij niet zo lopen als het hem pijn doet....

en als het door de fysio en 2 verschillende instructeurs wordt aangeraden, en mn paard nu ineens heel soepel is, zal het toch goed zijn ipv slecht lijkt mij!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:19

ik ben zelf geheel tegen vast longeren maar dat heb ik al uit gelegt waarom. en als ik dit dan zie dan denk ik weer van een paard is een paard maar geen robot die je kan inprogrameren.
en natuurlijk gaat je paard zo lopen los aan de longe als het niet gewend is om zijn kont spieren goed te gebruiken. het is net al dat je altijd naar beneden kijkt omdat je met computters werkt. je kan op een gegeven moment niet meer anders.
maar ja ik werk natuurlijk vanuit een heel andere richting. mijn paard die ik zelf heb opgeleid zit op heel hoog niveau. en dat zonder bijzetten maar vooral door het los werken en aan de hand. ik maak het paard bewust van zijn achterhand door veel oefeningen te doen die hem bewust maken van zijn achterhand. zijn hoofd houding heeft hij zelf in de hand. bij oefeningen als schouderbinnenwaarts travers piaffe heeft hij een hoge hals houding met zijn kin ingehouden. zijn kont sterk onder tredend met draag en stuw kracht. maar de makelijke oefeningen als gewoon draven achterwaarts is hij wel goed verzameld maar is zijn hoofd hals houding lager. ik ga er vanuit dat het paard zelf de juiste houding zoekt die bij de oefening en graad van verzameling past.

aksuds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:01

Ik zit nog niet zo lang op bokt, maar wat mij wel gelijk is op gevallen is dat iedereen hier echt z'n best doet om zo veel mogelijk commentaar te geven op iets wat ze op een foto zien.
Ik ga er toch vanuit dat de eigenaar het beste met zijn/haar paard voor heeft en dat dus zelf het beste kan bepalen.
Waarom allemaal zo negatief...
Aan sjuimpjes profiel te zien weet zij wel heel goed waar ze me bezig is.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:42

josien schreef:
ik ben zelf geheel tegen vast longeren maar dat heb ik al uit gelegt waarom. en als ik dit dan zie dan denk ik weer van een paard is een paard maar geen robot die je kan inprogrameren.
en natuurlijk gaat je paard zo lopen los aan de longe als het niet gewend is om zijn kont spieren goed te gebruiken. het is net al dat je altijd naar beneden kijkt omdat je met computters werkt. je kan op een gegeven moment niet meer anders.
maar ja ik werk natuurlijk vanuit een heel andere richting. mijn paard die ik zelf heb opgeleid zit op heel hoog niveau. en dat zonder bijzetten maar vooral door het los werken en aan de hand. ik maak het paard bewust van zijn achterhand door veel oefeningen te doen die hem bewust maken van zijn achterhand. zijn hoofd houding heeft hij zelf in de hand. bij oefeningen als schouderbinnenwaarts travers piaffe heeft hij een hoge hals houding met zijn kin ingehouden. zijn kont sterk onder tredend met draag en stuw kracht. maar de makelijke oefeningen als gewoon draven achterwaarts is hij wel goed verzameld maar is zijn hoofd hals houding lager. ik ga er vanuit dat het paard zelf de juiste houding zoekt die bij de oefening en graad van verzameling past.

ik rij ook ALTIJD van achter naar voren, veel schakelen en voltes openen en sluiten, wijken travers schouderbinnewaarts etc etc, maar om hem nog beter achter te laten werken en hem goed over de rug te kunnen krijgen, stel ik hem dieper en ronder in. Wanneer ik hem goed los heb en ga verzamelen, rij ik echt bergopwaarts, dus met die kont van hem zit het wel goed, hij gaat echt 'zitten' als ik hem laat verzamelen.

Met longeren laat ik hem ook heel veel schakelen, en ook zonder bijzet eraan, zoekt hij dan ongeveer deze houding op.

ik rij nog niet op een heel hoog niveau (M2+wp) maar heb wel bij verschillende(professionele) stallen gewerkt, en bij bijna alle stallen werd er ook op deze manier aan de longeerlijn getraind.

een paard moet op verschillende manier in te stellen zijn, hoog en opgericht, maar ook laag, diep en rond!

maar dat alles bereik je alleen maar door die achterhand er bij te rijden, maar dan ben je er nog niet, want er zijn genoeg paarden die het liefste gaan sterrenkijken of juist heel diep gaan lopen.
tegen een licht begrenzende hand aanrijden, en dan kijken of je hem op verschillende manieren in kan stellen, dan heb je hem goed voor elkaar.

Maargoed, ieder zijn eigen manier van rijden, ben ook niet tegen andere manieren of wat dan ook, maar mijn manier van longeren werkt voor Quentin erg goed!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:50

jep, iedereen rijd anders en dat is maar goed ook. anders zou het een saaie boel worden. het ligt dan ook heel veel aan hoe je bent opgeleid. ik werk veel met probleem paarden heb zelf altijd al probleem paarden gehad. tja dan ga je anders denken en kijken.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:02

Pff, relax. Dit topic begint een hoog popcorn gehalte te krijgen. Haha! (oftwel, spanning en sensatie) Ik vind het echt niet erg als een paard te diep loopt, als ze dan maar echt nagevelijk zijn. En bij Ozep komt zijn achterhand er mooi onder.
Zelf longeer ik ook op de lammert haanstra manier (met touwtjes dus) maar niet zo diep.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 19:40

adriana schreef:
Nou maar als ik die foto's zie van renske en Sjuimpje, ziet dat er netjes uit.
Staart mooi los, oortjes attent.
Wijst niet echt op verzet.
En als je goed traint, ontwikkelen die spieren zich ook.
En dat heeft idd een tijdje nodig.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Je kunt ook zien dat het niet zomaar ff gebeurt. De paarden zien er goed uit, van beenbescherming voorzien en attent met de oren.

Het is (nog niet) mijn manier van longeren, maar dat komt misschien ook omdat ik nu met 2 3jarigen werk en 1 4 jarige. Maar misschien komt het met de tijd wel! Ik ben nu aan het uitzoeken welke manier van trainen het beste bij de paardjes past en dat is voor ieder paard weer verschillend!