hoe krijg ik mijn paard ijzerloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:04

Kelly1992 schreef:
Ik weet dat elk paard zonder ijzers kan..
Ik ben nu met de hoefsmid bezig bo wat platter te zetten want toen ik hem kocht vorig jaar stond bo erg stijl..zou het daar ook door kunnen dat het zo hard slijt??

Mijn paard staat vanaf maat tot begin november dag en nacht buiten en de rest van het jaar alleen s'nachts op stal. Ik kan hier in de buurt helaas niks vinden wat dag en nacht buiten kan met schuilstal. Hier in de buurt is dit al pure luxe.

Maar wordt het paard natuurlijk bekapt of niet? Voor het genezen van de voeten, een goede balans tussen groei en slijtage en gewoon een leven lang zonder hoefijzers is dat wel het beste namelijk. Realiseer je wel dat de hoeven nooit helemaal optimaal kunnen gaan worden als je paard ook veel op stal staat.

En je laatste zin... tsja, ik weet er alles van (woon ook in die buurt).

aerdenhout1

Re: hoe krijg ik mijn paard ijzerloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:11

En waarom zou je nu zo nodig ijzerloos moeten vraag ik me dan weer af?
Als jou paard zich beter beweegt met en minder pijn heeft, dan doe je toch ijzers onder?
Ook niet elk mens kan zonder schoenen n.l!
Ijzerloos is mooi, mits het niet gaat ten koste van je paard.

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:14

aerdenhout die discussie is al begonnen op de vorige pagina.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:20

Johanna59 schreef:
Kleine correctie: er zijn paarden die niet zonder ijzers kunnen.
Het welzijn van het paard hoort altijd voorop te staan. Vindt een hoefsmid, dat een paard eigenlijk op ijzers moet, dan volg je zo'n advies natuurlijk op. Het zijn de mensen, die ijzers erg vinden. Het paard niet, want die gaat er vaak stukken beter door lopen.

Welnee. Hoefijzers zijn er nooit gekomen om het welzijn van het paard te verbeteren. Dat een hoefsmid bij problemen ijzers zal aanraden kun je hem niet kwalijk nemen, want dat leert hij. Maar dat advies hoef je natuurlijk niet op te volgen. Je kunt ook verder kijken, op zoek gaan naar de oorzaak en die aanpakken. Het kost misschien wat tijd, inzet, hoop en misschien zelfs een poos niet rijden maar het paard zal uiteindelijk genezen want een hoef is altijd in ontwikkeling en groeit. Zolang jij als eigenaar de juiste omstandigheden creëert, doet de hoef de rest.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:20

lindar1985 schreef:
Biotine maakt de hoeven sterker, zodat ze dus minder slijten.

Sorry.. Biotine maakt dat de hoever sneller groeien maar verbetert de hoornkwaliteit niet.
Daarvoor kun je beter Silicea geven, een homeopathisch middel wat daadwerkelijk de hoornkwaliteit verbeterd. Je kunt zelf Silicea D12 bij de drogist kopen, maar te lang door geven is ook weer niet goed, dus als je't op een verstandige gecontroleerde manier wilt doen is een klassiek homeopaat inschakelen beter.
Maar dat het werkt weet ik uit ervaring, mijn oude merrie kocht ik op ijzers, had ramphoeven maar met geduld, wat middelen en een supersmid kon ze uiteindelijk op blote voeten en waren haar hoeven van dusdanige kwaliteit dat ze ze ook nu nog, als lespaard op een kleinschalige stal waar ook met haar over de weg gereden wordt naar het bos toe, gewoon zonder ijzers kan. Dat was toen ik haar net had ondenkbaar.

Waarom zonder ijzers? Ik denk dat het een nobel streven is van TS, aangezien zonder ijzers als dat kan altijd beter en gezonder is voor het paard. Niet alleen voor z'n voeten maar voor z'n hele lijf. Ik vind het dus alleen maar goed dat TS het wil proberen. En lukt het niet in 1 keer dan in 2 of 3 keer... het kost soms veel tijd en geduld en je moet je paard er langere tijd voor op rust willen zetten, maar dan lukt het vaak wel. Uiteraard moet het welzijn van het paard in acht genomen worden en zul je misschien omstandigheden moeten creeeren (paard op een mulle zandpaddock zonder stenen, dennenappels of wat voor hards ook of zoals nu in een beetje natte paddock) om de eerste gevoelige weken door te komen (hoefzool insprayen met Hippo Sol hoefspray van Frey werkt hier overigens ook uitermate goed voor, dit middel verhard de zool, maar alleen tijdelijk, het heeft geen 'versterkende' werking op de hoorngroei, daar is de Silicea voor). Je moet er dus wel wat voor over hebben en daar gaat 't meestal mis... meeste mensen hebben te veel haast of zijn niet bereid (of in de gelegenheid) de omstandigheden aan het paard aan te passen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:21

Maar Dani_een paard is ook nooit geboren om er op te gaan zitten en over beton te moeten lopen!!!!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 18:44

Dani_ schreef:
Kelly1992 schreef:
Ik weet dat elk paard zonder ijzers kan..
Ik ben nu met de hoefsmid bezig bo wat platter te zetten want toen ik hem kocht vorig jaar stond bo erg stijl..zou het daar ook door kunnen dat het zo hard slijt??

Mijn paard staat vanaf maat tot begin november dag en nacht buiten en de rest van het jaar alleen s'nachts op stal. Ik kan hier in de buurt helaas niks vinden wat dag en nacht buiten kan met schuilstal. Hier in de buurt is dit al pure luxe.

Maar wordt het paard natuurlijk bekapt of niet? Voor het genezen van de voeten, een goede balans tussen groei en slijtage en gewoon een leven lang zonder hoefijzers is dat wel het beste namelijk. Realiseer je wel dat de hoeven nooit helemaal optimaal kunnen gaan worden als je paard ook veel op stal staat.

En je laatste zin... tsja, ik weet er alles van (woon ook in die buurt).

Peoh.. Mijn hoefsmid is niet persee een natuurlijke bekapper.. ik zal deze week even foto vande de onderkant van de hoef maken en ze hier plaatsen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:48

MariekeB schreef:
Zou kunststof beslag een optie zijn voor je. Geeft meer vering, gaan er minder snel vanaf en zou een overgang naar blote voeten kunnen zijn ( hoeft niet ) Ze slijten overigens heel langzaam en kunnen minimaal 1x verlegd worden. Ook zijn ze licht ( endurance ruiters rijden bijna allemaal met kunststof bv)Er werken meerdere hoefsmeden op die manier
Ikzelf en een aantal stalgenoten van me zijn klant bij
http://www.hoofcomplete.com/

Mijn paard staat op blote voeten sinds kort, maar ik heb het kunststof beslag al bij meerdere paarden goed zien werken

Er zijn nog steeds meer endurance ruiters die op ijzers rijden ;)
Maar ik zou eens zoeken op Duplo's hier op bokt.
Kunststof beslag is volgens mij het beste voor je paard.
Mijn paard en Duplo's ging niet samen (staat ook in het topic hier op bokt) maar ik denk dat het voor veel paarden wel een uitkomst is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:51

Dani_ schreef:
Johanna59 schreef:
Kleine correctie: er zijn paarden die niet zonder ijzers kunnen.
Het welzijn van het paard hoort altijd voorop te staan. Vindt een hoefsmid, dat een paard eigenlijk op ijzers moet, dan volg je zo'n advies natuurlijk op. Het zijn de mensen, die ijzers erg vinden. Het paard niet, want die gaat er vaak stukken beter door lopen.

Welnee. Hoefijzers zijn er nooit gekomen om het welzijn van het paard te verbeteren. Dat een hoefsmid bij problemen ijzers zal aanraden kun je hem niet kwalijk nemen, want dat leert hij. Maar dat advies hoef je natuurlijk niet op te volgen. Je kunt ook verder kijken, op zoek gaan naar de oorzaak en die aanpakken. Het kost misschien wat tijd, inzet, hoop en misschien zelfs een poos niet rijden maar het paard zal uiteindelijk genezen want een hoef is altijd in ontwikkeling en groeit. Zolang jij als eigenaar de juiste omstandigheden creëert, doet de hoef de rest.

dit is natuurlijk klinklare onzin :roll:
Ze heeft niet gereden en toen werden de hoeven zo kort.
Ijzers zijn er gekomen om het welzijn van het paard te verbeteren. Misschien moet je je even verdiepen in bepaalde dingen voordat je dingen gaat roepen die niet juist zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:59

Hoe was het weiland Kelly1992 ?

Vorige maand waren bij ons meeste paarden gevoelig aan de hoeven door de harde ongelijke bevroren ondergrond. Nu niet meer vriest lopen de paarden weer goed :). Misschien dat bij jou paard zelfde verhaal is aangezien lees dat die ook veel buiten staat.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:22

Het gebeurde toch ook in de zomer toen de grond niet bevroren was?

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 20:30

klopt ook in de zomer. het land bestaat uit gedeeltes zand (met veel regen modder) en kort gras.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:41

griebels schreef:
Ze heeft niet gereden en toen werden de hoeven zo kort.

Ik bedoelde dat in het algemeen :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:51

aerdenhout1 schreef:
Maar Dani_een paard is ook nooit geboren om er op te gaan zitten en over beton te moeten lopen!!!!

In de natuur lopen paarden ook vele kilometers over rotsbodem.
Overal ter wereld worden paarden over asfalt of andere harde ondergronden gereden. Gezonde hoeven passen zich daar makkelijk aan aan. Er zijn zelfs paarden die 24/7 op een betonnen uitloop staan en niet zijn afgesleten tot hun knieën.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:53

Er zijn paarden die niet zonder ijzers kunnen (muv. medisch beslag) omdat wij er op vrij jonge leeftijd ijzers onder timmeren en hij daar het grootste deel van zijn leven op staat tot er eindelijk iemand langs komt met verstand. Ijzers zijn namelijk niet nodig. Maar reken maar niet op bruikbaar advies, dat heb ik ook geprobeerd te krijgen, maar er word gewoon niet gelezen.

Mijn probleem was het volgende: de hoeven van mijn paard slijten zo snel af, dat hij na 1 ritje eigenlijk al 3 weken stil moet staan (heeft ook van jong af aan op ijzers gestaan). Nu heb ik de ijzers er onderuit en als ik rijd gebruik ik hoefschoenen. Op deze manier is voor mij het probleem opgelost, want in de wei heeft hij er geen last van.
Maar volgens 95% van de reacties moesten er ijzers onder, omdat mijn paardje pijn had. Terwijl het met hoefschoenen prima gaat. Maar dat wou men niet lezen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:00

aerdenhout1 schreef:
En waarom zou je nu zo nodig ijzerloos moeten vraag ik me dan weer af?
Als jou paard zich beter beweegt met en minder pijn heeft, dan doe je toch ijzers onder?
Ook niet elk mens kan zonder schoenen n.l!
Ijzerloos is mooi, mits het niet gaat ten koste van je paard.

Helemaal mee eens _/-\o_

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 07:28

Shahazai schreef:
Er zijn paarden die niet zonder ijzers kunnen (muv. medisch beslag) omdat wij er op vrij jonge leeftijd ijzers onder timmeren en hij daar het grootste deel van zijn leven op staat tot er eindelijk iemand langs komt met verstand. Ijzers zijn namelijk niet nodig. Maar reken maar niet op bruikbaar advies, dat heb ik ook geprobeerd te krijgen, maar er word gewoon niet gelezen.

Mijn probleem was het volgende: de hoeven van mijn paard slijten zo snel af, dat hij na 1 ritje eigenlijk al 3 weken stil moet staan (heeft ook van jong af aan op ijzers gestaan). Nu heb ik de ijzers er onderuit en als ik rijd gebruik ik hoefschoenen. Op deze manier is voor mij het probleem opgelost, want in de wei heeft hij er geen last van.
Maar volgens 95% van de reacties moesten er ijzers onder, omdat mijn paardje pijn had. Terwijl het met hoefschoenen prima gaat. Maar dat wou men niet lezen.

Klopt..mijn paard is nu nog jong dus daarom wil ik hem juist van de ijzers af. Hoefschoenen hebben geen nut want alleen van in het land staan slijten de hoeven al.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 07:44

geerke schreef:
ik begrijp iets niet....zonder ijzers heeft hij pijn en staat zielig in een hoekje zijn voorbenen te ontlasten en met ijzers knapt hij ziender ogen op....dan kan de keus toch nooit zo heel moeilijk zijn lijkt mij.
Of je moet het leuk vinden om hem zielig in een hoekje te zien staan,maar dat lijkt mij niet.
Gewoon even JOUW principes opzij zetten en aan het paard denken.

Precies! Ik wilde ook perse dat mijn paard ijzerloos bleef. hoefschoenen zouden een optie zijn geweest, maar helaas was er niemand te vinden die me daarmee wilde helpen, Toen ik ze met pijn in mn hart en vol schuldgevoel eronder had laten zetten, had ik nog meer spijt dat ik het niet veel eerder had laten doen. Paard liep weer zoals een paard hoort te lopen. Kijk wat voor jouw paard geldt en laat je geen schuldgevoel aan praten. Als je paard ijzerloos kan vooral doen, gaat het niet dan zijn er gelukkig menselijke hulpmiddelen.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 07:51

Sleeper schreef:
geerke schreef:
ik begrijp iets niet....zonder ijzers heeft hij pijn en staat zielig in een hoekje zijn voorbenen te ontlasten en met ijzers knapt hij ziender ogen op....dan kan de keus toch nooit zo heel moeilijk zijn lijkt mij.
Of je moet het leuk vinden om hem zielig in een hoekje te zien staan,maar dat lijkt mij niet.

Precies! Ik wilde ook perse dat mijn paard ijzerloos bleef. hoefschoenen zouden een optie zijn geweest, maar helaas was er niemand te vinden die me daarmee wilde helpen, Toen ik ze met pijn in mn hart en vol schuldgevoel eronder had laten zetten, had ik nog meer spijt dat ik het niet veel eerder had laten doen. Paard liep weer zoals een paard hoort te lopen. Kijk wat voor jouw paard geldt en laat je geen schuldgevoel aan praten. Als je paard ijzerloos kan vooral doen, gaat het niet dan zijn er gelukkig menselijke hulpmiddelen.

Het gaat mij ook om mijn paard. Hij staat nu gewoon met ijzers.maar aangezien hij nog zo jong is is er denk ik wel een mogelijkheid om hem ooit weer zonder ijzers te rkijgen. Het hoeft van mij niet ala minuut. Maar ik weet dat elk paard zonder ijzers kan want hij werd niet met ijzers geboren. Hier wil ik btw geen discussie over uitlokken.

Het gaat mij er dus om of mensen tips of ervaringen hebben. En ik weet iedereen heeft andere mening en dat resecteer ik maar met en tip van lekker op ijzers laten staan daar heb ik niks aan. Ik heb namelijk tips nodig om hem evt. Weer van de ijzers af te krijgen.

Ik heb al veel tips gekregen en ga deze binnenkort dus ook met de hoefsmid bespreken.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 07:54

@kelly, waarom hou je hem dan niet opnieuw een tijd met ijzers (zoals je al eerder gedaan hebt) en probeer je het daarna weer opnieuw zonder. Hoefschoenen wil je niet ivm weidegang dan lijkt het me dat er weinig alternatieven zijn om korte en pijnlijke hoeven tegen te gaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:02

Ik denk inderdaad dat als je het perse wil, je beter het voorjaar kan afwachten. De hoeven groeien dan wat sneller. Er zijn natuurlijk ook wel div. middeltjes om ze harder te laten worden, daar zou ik dan nu al mee beginnen.
Probeer het dan eens een paar weken, maar lukt het niet en merk je dat ze toch anders loopt als met, dan weer ijzers eronder!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:22

Kelly1992 schreef:
Ik heb namelijk tips nodig om hem evt. Weer van de ijzers af te krijgen.

Vandaar mijn tip om je aan te melden op het andere forum, daar kun je tips krijgen van mensen die hun paarden succesvol ijzerloos laten lopen en zijn ijzers geen optie. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:31

Sleeper schreef:
geerke schreef:

Gelukkig toch nog mensen die gewoon goed bij zinnen zijn gekomen heb je top gedaan sleeper
wat nie kan kan soms gewoon echt niet hoe hard je het zelf ook wil :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:49

het duurt een tijdje voordat je paard is "overgestapt" naar natuurlijke hoefjes, maar dan heb je ook wat!
sites zijn al doorgegeven zag ik, heb niet het hele topic gelezen.

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:15

kijk eens op de site van marco krul
hij heeft ons paard na 17 jaar van de ijzers afgehaalt
en ons andere paard gaat geen ijzers aan zijn voeten krijgen