Longeertouw om been???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:03

Ik zou nog best eens een verklaring van dr willen horen :+ kan me niet voorstellen dat hier een goede reden voor kan zijn. Helaas is alleen haar voornaam bekend.

En ook dan in het begin trouwens, dat je niet hard tegen je paard moest praten maar alleen moest fluisteren (dat zei hij dan, niet zij) :+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:03

Sky_As schreef:
ja!!! en stoppen doen we in het vervolg door aan de staart te trekken...
middendraf dan trekken we gewoon net iets harder aan het touwtje!
om buiging te krijgen gebruiken we 2 longeerlijnen. 1 om binnenachterbeen, 1 om binnen voorbeen....als je hier tegelijk aan trekt...tadaa...de perfecte lengtebuiging.

Pootje over doen we gewoon door de touwen aan de buiten kant vast te binden en zo de benen over elkaar heen te trekken.

Joh wat een knopen bende moet dat worden zeg. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:04

ponylies schreef:
wat een raar mens die dat doet zeg vreemd

Welke de "paardenfluisteraar" of de presentator? vind ze allebij nogal vreemd..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:04

anneiskool schreef:
Ik zou het zelf ook niet doen,
maar het is waarschijnelijk wel een expert geweest als hij op TV komt.
Dus een paardenfluisteraar zal wel weten wat hij doet.
Alleen ik dek dat het wel door een deskundige moet worden gedaan.
maar zelf ga ik het echt niet proberen ofzooo... }:0

Kijk en om dit soort reacties snap ik niet dat ze zoiets durven uitzenden. Genoeg meiden die er hetzelfde over denken, ze komt op tv als paardenfluisteraar dus zal het wel weten. Gelukkgi ben jij niet van plan om het zelf uit te proberen, maar het zou me niet verbazen als er meiden zijn die het wel gaan doen :n

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:06

Calanddra schreef:
Kijk en om dit soort reacties snap ik niet dat ze zoiets durven uitzenden. Genoeg meiden die er hetzelfde over denken, ze komt op tv als paardenfluisteraar dus zal het wel weten. Gelukkgi ben jij niet van plan om het zelf uit te proberen, maar het zou me niet verbazen als er meiden zijn die het wel gaan doen :n

Ach, we zenden toch ook nog steeds dressuur van hoog niveau uit? Ben je dan niet bang dat mensen dat thuis gaan proberen met de shetlander?

Calanddra

Re: Longeertouw om been???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:08

Maar wat je daarvan ziet op tv, vind ik niet schadelijk of levensgevaarlijk voor het dier. Ik heb tot nu toe geen dergelijke handelingen op tv gezien iig.

Maar dit :n zelfs door een deskundige is dit levensgevaarlijk....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:08

Ze is niet alleen paardenfluisteraar, maar ook nog Fysio voor mensen en paarden.... :\
Ben benieuwd wie het is.....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:08

Ik snap niet zo goed wat dressuur op een hoog niveau te maken heeft met een touw om een been. :=

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:09

anneiskool schreef:
Ik zou het zelf ook niet doen,
maar het is waarschijnelijk wel een expert geweest als hij op TV komt.
Dus een paardenfluisteraar zal wel weten wat hij doet.
Alleen ik dek dat het wel door een deskundige moet worden gedaan.
maar zelf ga ik het echt niet proberen ofzooo... }:0

Kijk daar gaan we al! Wat nu expert? Deze tante weet echt totaal niet waar ze het over heeft!
Ik zit al dik 40 jaar in de paarden, maar een paard aan een been longeren is echt wel een van de gekste dingen die ik ooit heb gezien en een van de gevaarlijkste trouwens.
Dat mens spoort echt niet!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:10

Evelli schreef:
Ze is niet alleen paardenfluisteraar, maar ook nog Fysio voor mensen en paarden.... :\

Ik denk Elles Groenendijk die woont in Maartensdijk en heeft iets met paarden. En in het filmpje hebben ze het toch ook over een elles?

Ik kan trouwens alleen vinden dat die Elles een zadelmaker is.. maar heeft wel wat met ijslander(zie ik regelmatig staan) en in het filmpje gebruiken zij ook ijslanders
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-11 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:11

het touw om het been is een vergevorderde oefening waarbij je laat ziendat je je paard enorm goed kan wijken voor druk. Als je dit goed opbouwd is het een leuke oefening om af en toe je paard een paar pasjes aan het been te leiden. Het is niet echt de bedoeling om je paardop deze manier te longeren.
Zelf gebruik ik het touw om het been ook wel in mijn grondwerklessen om je paard te laten snappen dat ie niet tegen dit gevoel hoeft te vechten, maar er in mee kan gaan. Mocht ie ooit een keer in een draad vast komen te zitten snapt ie dat terugtrekken geen zin heeft.
Achterwaarts d.m.v. het touw om het been valt in dezelfde cattegorie van extreem wijken voor druk. Je kunt ze dit ook leren door ze aan de staart vast te pakken. Dit is vooral handig als je alleen wilt kunnen trailer laden en je dan je paard een fysiek teken wilt geven dat hij achteruit mag komen.
Uiteraard is het niet handig op dit zonder enige uitleg op tv te laten zien. Maar de gedachte erachter is vrij logisch als je er even over na wilt denken i.p.v. meteen te schreeuwen dat het onverantwoord is.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:12

nini_roosje, op de site hadden ze het over een Minouche.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:13

Maar DeHP, ze longeert het dier aan het touw aan het been, dat heeft toch niks te maken met wijken voor druk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:13

Calanddra schreef:
nini_roosje, op de site hadden ze het over een Minouche.

Dan heb ik het verkeerd verstaan.. Dacht dat ze bij het voorstellen Elles zij..

Keet

Anoniem schreef:
Evelli schreef:

Ik denk Elles Groenendijk die woont in Maartensdijk en heeft iets met paarden. En in het filmpje hebben ze het toch ook over een elles?

Ik kan trouwens alleen vinden dat die Elles een zadelmaker is.. maar heeft wel wat met ijslander(zie ik regelmatig staan) en in het filmpje gebruiken zij ook ijslanders

Maar die is zadelmaker?

Fenrir

DeHP schreef:
het touw om het been is een vergevorderde oefening waarbij je laat ziendat je je paard enorm goed kan wijken voor druk. Als je dit goed opbouwd is het een leuke oefening om af en toe je paard een paar pasjes aan het been te leiden. Het is niet echt de bedoeling om je paardop deze manier te longeren.
Zelf gebruik ik het touw om het been ook wel in mijn grondwerklessen om je paard te laten snappen dat ie niet tegen dit gevoel hoeft te vechten, maar er in mee kan gaan. Mocht ie ooit een keer in een draad vast komen te zitten snapt ie dat terugtrekken geen zin heeft.
Achterwaarts d.m.v. het touw om het been valt in dezelfde cattegorie van extreem wijken voor druk. Je kunt ze dit ook leren door ze aan de staart vast te pakken. Dit is vooral handig als je alleen wilt kunnen trailer laden en je dan je paard een fysiek teken wilt geven dat hij achteruit mag komen.
Uiteraard is het niet handig op dit zonder enige uitleg op tv te laten zien. Maar de gedachte erachter is vrij logisch als je er even over na wilt denken i.p.v. meteen te schreeuwen dat het onverantwoord is.

Dat klinkt toch wat anders dan wat je hier ziet, dit lijkt meer op longeren aan het voorbeen... behalve dat achterwaarts dan. Maar jij hebt het over een paar pasjes, dan heb ik wat anders in m'n hoofd dan rondjes lopen aan de longe aan 'n been. Dat heeft niks te maken met wijken voor druk?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:14

De dame heet minouche wesdorp.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:16

aerdenhout1 schreef:
De dame heet minouche wesdorp.

Google heeft er nog nooit van gehoord :+ ook niet als fysio

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:17

Een beenlonge is wel bekend, maar wordt eerder gebruikt als wijken-voor-druk artikel, balansoefeningen etc. Ermee longeren lijkt me inderaad erg raar.. (als je naar de film HorseWhisperer kijkt, daar wordt ook een beenlonge gebruikt)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:17

Heeft wel iets weg van een van de laatste scènes uit The Horsewisperer hé. Misschien teveel film gekeken? Verklaart ook direct waarom ze zichzelf een "paardenfluisteraar" vindt.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:18

ik zeg ook alleen hoe ik het gebruik. Gewoon een paar passen om te leren mee te gaan met het gevoel. Ik heb het zelf niet gezien, maar kan me indenken dat ze dit principe bedoeld en dat wat zei laat zien de vergevorderde uitvoering van deze oefening is.
Wijken voor druk is niks meer dan het been optillen omdat je paard aan de achterkant van zijn been druk omhoog en naar voren voelt.
Nogmaals, ik heb het niet gezien, het lijkt me ook niet handig om dit in een demo te laten zien, maar kan me wel voorstellen waarom ze dit doet.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:23

Op de vorige pagina staat het filmpje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:24

Kwanyin schreef:
Heeft wel iets weg van een van de laatste scènes uit The Horsewisperer hé. Misschien teveel film gekeken? Verklaart ook direct waarom ze zichzelf een "paardenfluisteraar" vindt.

In de laatste scène van The Horse Whisperer wordt het voorbeen opgebonden waardoor het paard op 3 benen moet verder hinken. Een techniek die in Amerika wordt toegepast om paarden te doen plooien (geestelijk en lichamelijk).

Dat is iets totaal anders dan wat deze dame met haar pony doet.
Ik zie echt het probleem niet in, haar paarden zien er super rustig en tevreden uit, volgens mij weet ze dus echt wel wat ze doet.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:24

Ik vindt het belachelijk.
Ik weet dat mensen veel domme dingen met paarden doen, maar dit slaat echt alles. :+

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:32

Robin_s, maar waar ik dus mee zit is dat je dit dus enkel met ervaring uit kunt voeren en dat je echt brave paarden moet hebben. Ik denk dat je dit bij de meeste paarden niet moet proberen, helemaal niet in een weiland waar het paard alle kanten op kan :n

Ze voert dit uit zonder ook maar enige uitleg, het zou me niet verbazen als meiden dit eens gaan proberen :n