[AR] Iemand wel eens een ongeluk(je) met aangespannen gehad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:37

Ook hier wel meerdere ongelukjes. 1 serieuze tijdens een ringsteekwedstrijd.
Bij mijn paard sloegen de stoppen door tijdens de ereronde. Ze ging aan de loop.
Opzich vervelend, maar mijn voorgangers waren aan het einde van de straat gestopt, anders had ze uit kunnen razen op een hele lange weg.
Nu kwamen we tot stilstand tussen een boom en een hek. Daar paste de wagen niet tussen door.
Gelukkig geen lichamelijk letsel. Alleen een beschadigde kar.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:02

Afgelopen dinsdag nog. Was wel met slepen maar ala.

Paard loopt super voor de wagen mét kleppen en liverpoolstang (loopt mendurance en is enkel, dubbel en 4span beleerd). Manlief had ineens bedacht dat hij met mijn rijhoofdstel wilde gaan slepen (zonder kleppen en ongebroken trens erin).

Ik nog gewaarschuwd dat dat met langelijnenwerk ook niet super gaat want hij vind die lijnen gewoon erg spannend. Maarja zoals een goed man betaamd, eigenwijs toch rijhoofdstel in.

Naar de bak gelopen, voor de sleep gezet (2 zware autobanden, ijzeren zweng ervoor en achter de banden nog zware rubber mat, alles bij elkaar zo'n 100-150kg). Lange zijde ging nog goed, hoek om et voila daar ging mijnheer...
Uiteraard kon manlief hem niet houden dus dat was een kwartier lang in volle rengalop met stuiterende sleep achter zn holio door de bak, palen en draad meenemend in zijn vlucht.
Sprong op een gegeven moment in paniek óver het draad (1,20 hoog) met sleep zo de paddock in (waar zn vriendje stond) om vervolgens over volgende draad de wei in te springen.

Daar gleed hij onderuit en konden we hem eindelijk pakken.

gevolg, schrikt nu van alles wat achter hem gebeurd, ook aan de hand en ohz. Dus manlief wordt hartelijk bedankt :(
Nu maar iemand zien te vinden die hem weer voor de wagen kan krijgen anders kan alles de verkoop in. Weg mendurance, ABOP en supermenpaard. En dat door een domme eigenwijze onnozele actie van iemand die niet verder denkt dan zn neus lang is en voor de 98764459e keer zelf het wiel uit wil vinden :(

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:10

Mijn shetlandertje Lente schrok een keer van een hond rechts van haar en sprong zo aan de linkerkant van de (zand)weg in het prikkeldraad. Daar schrok ze dan weer zo van dat ze over de weg de andere kant op vloog en zich vast liep in het struikgewas rechts van de weg.
Ik heb de wagen en het tuig helemaal los moeten maken om haar en de wagen weer los te krijgen uit het struikgewas.

Daarna na controle op verwondingen (die er gelukkig niet waren) voorzichtig weer ingespannen, eerst een stukje ernaast gelopen en toen weer op de wagen gaan zitten om voorzichtig onze weg te vervolgen. Heb nog wel een klein extra lusje aan de route geplakt, zodat we beiden konden bekomen van de schrik en het vertrouwen weer een beetje terug konden krijgen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:11

Fred_Kroket schreef:
Met vriendinnetje op de kar... borgpennetje van hekkenram (?) schoot los en paard ging ervandoor met "haar deel" en wij bleven (in de sloot) achter met "ons deel" namelijk de kar...

De watte? Denk dat je lamoen bedoeld, of enkelspanboom.

Dennis

Re: Iemand wel eens een ongeluk(je) met aangespannen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:27

Wees maar voorzichtig Vippie. Mijn kereltje is er ook eens zo vandoor gestuiterd (wel met wagen, door onbekende rede), is rustig opnieuw betuigd (heb er zowat een jaar over gedaan om niets te overhaasten), heeft er een jaar braaf voor gelopen en ging weer uit het niets. Daarna heb ik het gelaten voor wat het is. We zijn nu ruim 7 jaar verder en hij is nog steeds angstig voor dingen achter zich.

Een braaf menpaard is goud waard, daar moet je heel zuinig op zijn :).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:38

Wij reden langs een autoweg in een hele brede berm met de pony voor de kar.Ik zeg zo tegen mijn vriendin:stel dat het leidsel afbreekt,dan moet jij op de pony springen he.We gingen in galop en ja hoor,het rechter leidsel breekt af.Mijn vriendin springt op de pony maar springt mis en ik ging dus alleen in volle vaart op een rivier [de Dommel] af.Toen dacht ik;ik kan 2 dingen doen:of ik spring zelf op de pony om hem te stoppen óf ik trek aan de linker teugel.Ik riskeerde het niet om op de pony te springen,als ik mis sprong reed de pony met kar de rivier in.Ik trok toen aan de linkerteugel en de pony ging naar links de autoweg op.Door het denken wat ik moest doen vergat ik om eerst te kijken of er geen auto's aan kwamen.Ik was zo bezig om niet de rivier in te rijden dat ik er helemaal niet bij nadacht.De pony ging de autoweg op en gelukkig kwam er geen auto aan.Toen stonden we eindelijk stil midden op de autoweg,we hadden gewoon geluk dat het op een zondag was,dan is het vrij rustig op de weg [toen nog wel].
Het was wel schrikken zeg toen ik keihard met pony en kar op de rivier afreed.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:38

Ik zelf heb het niet meegemaakt maar was toeschouwer.
Ik stond de kijken op stal bij de bak,een stalgenootje ging met haar pony mennen en ze stond klaar in de bak met de pony.
Maar ze kreeg niet eens de kans om op de bok te komen want de pony was al gevlogen met kar en al in de bak, en ze ging steeds harder en harder en raakte steeds meer in paniek..

Ze vloog op de bakrand af en ze springt over de omheining heen maar de kar blijft hangen en ze probeerde zich los te rukken is uiteindelijk gelukt maar de palen en prikkeldraad nam ze mee en rukte die zo uit de grond en langs de auto's, allemaal deuken en krassen en mijn auto moest het ook ontgelden.. maar ben blij dat de pony er goed vanaf is gekomen achteraf ze had alleen schrammen en open wondjes maar niet heel ernstig.
Maar wat is dat schrikken zeg.. ik stond helemaal stijf van de adrealine.
Je voelt je echt machteloos op z'n moment.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:47

Mijn pony stond altijd voor de kar maar sinds we ene ongeluk ermee hebben gehad niet meer.

We hadden haar net voor de kar gespant en toen ging ze al (in het begin is ze wat druk) en we gingen de weg op en op een gegeven moment gingen we omkeren terug naar stal en toen we net omgekeerd waren ging zij er vandoor en toen slingerde ze alle kanten op en we kwamen een lantaarnpaal tegen en daar bleef de voorwiel aan haken en toen vloog ik eraf en de lamoen brak af en mijn pony rende richting stal alleen ze belande in de sloot. Ze had een grote splinter in haar bil en ze had bloeduitstortingen op haar kont en ze was ook heel erg geschrokken. Ook was ze helemaal vies van de sloot. Gelukkig konden we haar er makkelijk uit krijgen. Ze heeft nog wel tijd last gehad van haar bloeduitstortingen. Nu is alles wel weer goed met haar :)
Ze had trouwens altijd gewoon een hoofdstelletje zonder oogkleppen want anders werdt ze helemaal gek in met zón stangetje weet niet hoe het heet.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:12

Dennis schreef:
Wees maar voorzichtig Vippie.
Een braaf menpaard is goud waard, daar moet je heel zuinig op zijn :).

Tsja ik weet het meis, maar helaas is manlief zwaar eigenwijs en er stellig van overtuigd dat hij het wel in zn eentje op kan lossen. En had hij nou 30 jaar ervaring.... maar heeft alleen met mn vorige fjord gemend (liep M1 ohz dus was rijtechnisch voor hem makkelijk te handelen voor de wagen) en nu met onze jonge fjord die nog weinig kan rijtechnisch en totaal ander karakter heeft dan mn vorige (veel heter, sneller overstuur enz enz).
Verder heeft hij ook geen koetsiersbewijs dus kwestie van optellen.

Hopelijk kunnen we binnenkort naar OdK en kunnen Bob of Wito helpen om hem er weer voor te zetten. Heb ze al gemaild maar nog geen antwoord gehad. Die hebben toch even wat meer ervaring dan wij.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:39

Wat een verhalen hier, krijg van sommige echt de rillingen.

Wij reden langs een weg met een berm ernaast, die berm ging heel steil naar beneden zeker een meter, waar nog een greppeltje in zat ook. Pony (was net beleerd) schrikt ergens van, springt zelf over die berm heen maar de kar klapt naar beneden in die steile berm. Zo'n klap dat ik voorover viel ergens half tussen het lamoen.

Pony en wagen mankeerde niets, daarna zijn we gewoon weer verder gereden maar ik zat wel even 5 minuten met knikkende knieen op de kar :+
Ik had trouwens wel een gekneusde rib.

[edit] Ik men altijd met oogkleppen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:47

ik heb twee ongevallen meegemaakt. Een keer met een tweespan en een keer met een enkelspan.
Het enkelspan reed voorbij een steiger en daar stond een schilder op te schilderen. Op het moment dat het paard ca 3 meter van hem verwijderd was gleed hij van de stelling naar beneden (er kwam dus een wit spook naar beneden) hierdoor schrok het paard en sprong opzij, doordat er een hoge kade was direct het paard naar rechts getrokken om te voorkomen om in de gracht terecht te komen. Hierdoor ging het paard op zijn zij en zo ook de wagonette die erachter lag. Geen schade aan paard en wagen .

Met het dubbelspan was het gekker. Bij het stilstaan had het ene paard het hoofdstel bij het andere paard afgeschuurd en daarop gingen zij lopen, steeds harder. Verschillende geparkeerde auto's geraakt en op een kruispunt tot stilstand gekomen. Veel schade.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:14

Vippie schreef:
Fred_Kroket schreef:
Met vriendinnetje op de kar... borgpennetje van hekkenram (?) schoot los en paard ging ervandoor met "haar deel" en wij bleven (in de sloot) achter met "ons deel" namelijk de kar...

De watte? Denk dat je lamoen bedoeld, of enkelspanboom.

Ja.. datte ja! Ik ben geen menner... Na dit ongelukje krijg je me neit zo snel meer in een koets... Tenzij ik een hele mooie witte jurk draag en ik ergens een keer volmondig "ja" mag zeggen ;)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:14

ik men met oogkleppen, ben nog niet zo super ervaren, men pas sinds een dik jaartje maar heb gelukkig nog geen ongelukken gehad! Wel bijna, maar gelukkig nog niet helemaal.

Mijn bijna ongelukken zijn trouwens vaak de schuld van medeweggebruikers, willen ze je nog ff voor een bocht inhalen, komt er een tegenligger aan drukken ze je de kant in! Het is dat mijn pony zo braaf is en dan meteen in de remmen gaat want anders klap je er zo bovenop!
Had het van de week ook nog met 2 fietsers, die kwam zo dicht langs me dat ik al dacht, dat gaat fout! En van die gasten fietste zonder handen en begon spontaan te slingeren, richting mijn pony, moest zich vast grijpen aan mijn tuig om overeind te blijven! Pony lief? Die deed 2 stappen opzij omdat ze schrok dat iemand haar ineens vast maar deed verder niks. En die jongen? Die kon gewoon doorfietsen omdat ie zich rechtop kon houden aan mijn pony.....

Wat ik mij wel af vraag, ben ik via mijn persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering verzekerd als ik ZONDER koetsiersbewijs de weg op ga en er gebeurd iets?

kars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 15:34

Crista schreef:
Wat ik mij wel af vraag, ben ik via mijn persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering verzekerd als ik ZONDER koetsiersbewijs de weg op ga en er gebeurd iets?

Volgens mij wel, maar ben ook benieuwd wat andere van zeggen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:54

Ik heb twee keer mijn span zonder mij zien vertrekken (1 keer na omslaan en een keer na botsing met een afsluitboom) Beide keren het span een paar km verder teruggevonden: 1 keer tegen een boom en een keer op de kop in de sloot. Beide keren de pony's een dag later weer ingespannen zonder problemen (pony's waren niet gewond geraakt bij beide akties) Nog niet zo lang geleden samen aan de kletter gegaan in het bos. Toen ben ik in volle galop een 80 km weg opgeschoten en heb ik heel veel geluk gehad dat er niets aankwam. Pony's wel direkt ingespannen een dag later maar dit keer was het ik zelf die de meeste problemen had en weer het zelfvertrouwen moest krijgen. Gaat nu weer goed (hoewel ik het desbetreffende pad nu altijd in stap doe)

Ik beleer altijd zonder kleppen en daarna gaan de kleppen erop. Zo is het voor een paard ook geen enorme verrassing dat hij een kar achter zich ziet als hij bijv een keer het hoofdstel af schuur (ook een aantal keren gehad)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:16

kars schreef:
Crista schreef:

Volgens mij wel, maar ben ook benieuwd wat andere van zeggen.

Ja hoor. Koetsiersbewijs en ruiterbewijs zijn nog steeds niet verplicht.
Je WA verzekering dekt gewoon.
Het praatje dat men houdt dat je door je koetsiersbewijs goed verzekerd bent, is een wervingspraatje om zoveel mogelijk mensen die te laten halen.
Het is wel zo dat je koetsiersbewijs een aanvullende verzekering is, maar in de praktijk heb je die niet nodig, omdat je WA verzekering voldoende dekt.
Dat neemt niet weg dat een cursus voor het koetsiersbewijs een goede manier is om veilig te leren mennen....maar dat het voor de verzekering zou moeten is dus niet waar.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:46

De verzekering van het koetsiersbewijs is met name handig als je gewone WA een conflict heeft over de schade. Niet elke verzekering weet goed om te gaan met aanspanningen en aansprakelijkheid. de verzekering van het koetsiersbewijs is trouwens alleen geldig bij recreatief gebruik, dus niet tijdens wedstrijden (ook ringsteken valt daar onder)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:50

Half jaar geleden in de sloot beland met pony en kar. We waren met zn 3en, paard sloeg op hol. Had oogkleppen op, begon te schemeren, maar er reed een trekker op het land in dat weggetje met zn zwaailicht aan. Ik denk dat dat zwaailicht iedere x een schrikreactie gaven, doordat hij het niet goed heeft kunnen bekijken door de oogkleppen, waardoor hij op hol sloeg. Niets meer mee te beginnen, broertje is van kar afgesprongen, paard ging de sloot in, broertje paard gelijk eruit getrokken, wij van kar afgesprongen met hond, en toen stond alles weer al op de kant. Kar was beschadigd, de lamoen is zo krom als een hoepel, en paard had een paar wondjes op zn achterbeen. Gelukkig viel alles mee. Sindsdien niet meer aangespannen gereden met hem, maar wil het van de zomer weer wel op gaan pakken.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:54

Ja,

paar weken geleden nog, was dan ook de eerste!
ik en een vriendin reden met een shetlander, in een rustig drafje.
Toen ineens uit de zijkant een kleine hond sprong, en al bijtend en blaffend op de pony sprong.
Storm, de shet, vloog over allemaal paaltjes, waarop ik en een vriendin van de klaar vlogen, hij nog een paar keer tegen paaltjes knalden, en toen alles kapot trok en zonder tuig verder gallopeerd, huppakee e weg over, alle auto's konden nog remmen gelukkig.

Heel gedoe, maar op een paar blauwe plekken is iedereen er goed afgekomen!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:12

me moeder: met twee shetten de dijk af, blijvend letsel aan middelvinger, dik en krom :P
me zus: met fjord de dijk af, reed auto langs, angstig voor wat achter hem was, hoppa aan de kletter gegaan.
ik: met een shetje omgeslagen met de sulky
mijn broer: bij inspannen, shetten losmaken en wilde de kar opstappen, hij kwam kar niet op, pony's liepen te snel weg :P resultaat kar+pony's in de sloot/greppel (heel ondiep iig) alle pony's behalve de fjord hebben er nog voor gestaan
heb nog een ongeluk gehad met paard maar ga dat hier niet neerzetten, aangezien ik dan commentaar ga krijgen waar ik niet om vraag, als je het toch wilt weten, PB gerust.
mijn andere pony is hartstikke braaf en rijd ik voor de sulky zonder oogkleppen en met de marathonwagen wel met oogkleppen.

Vippie: ik zou je vriend hartelijk bedanken, jeetje wat een rot actie zeg! Hoop dat het goed gaat komen met paardje en geen traume heeft.
Laatst bijgewerkt door suikermeisje op 07-02-11 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:15

1x met een pony + kar in de sloot gelegen (ik zat achterin)
En een keer heeft iemand met een kar in galop over mijn been heen gereden waarna ik door de kar meegesleept werd.

Sindsdien men ik niet meer.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:17

me moeder ook nog 2x met enkelspan shet, ring ervandoor bij een 80km weg, ik zat nog op karretje mama was eraf gevallen, auto heeft hem kunnen vangen, ik was zo'n 8 jaar oid. Heb niet eens gegild en dat vond mijn moeder zo knap van me haha!
en kwartier erna (we moesten toch naar huis) ging hij weer aan de kletter, weer diezelfde straat op, heeft een vrachtwagen hem optijd kunnen stoppen, mama had een bloedend hoofd en een kromme pink en nog iets :P

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:31

wat ik niet snap, is dat ik het eigenlijk enger vind als paarden aan de kletter gaan met een karretje of daar vanaf valt, dan dat dit je gewoon tijdens het rijden ohz gebeurt? ligt dat aan mij of hebben jullie dit ook?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:46

2 keer een ongeluk gehad.
beide keren met 2 span.

Een keer deed de rem het niet meer en ging Chip (het ene paard) er vandoor, Meinhold, het paard ernaast ging vrolijk mee.
Evenaar en boom schoten los (vraag me niet hoe) en de paarden gingen er zonder ons vandoor.
Chip heeft de evenaar een aantal keren tegen zijn koot gehad daardoor is zijn kroon been gebroken en hebben we hem moeten laten in slapen.

De andere keer schrokken de paarden (was een ander span) en trokken door de rem heen. (wagen van 300k)
In volle galop over een fietspad met 80 km weg er naast. (Flevoweg in Kampen)
In ben van de wagen af geslingerd, eigenaar ook.
Het span is tegen een lantaarnpaal geëindigd.

Wel de volgende dag weer ingespannen.
Het ene paard vond het heeeel spannend, de andere gaf er niets om.

Wij reden ook altijd met oogkleppen.
Tijdens de wedstrijden de achter paarden halve oogkleppen zodat ze de palen goed kunnen zien.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:51

Een paard bij ons op stal dat met kar en al in de sloot belande, heeft voor het leven littekens op dr achterbenen, hele winkelhaken.