Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
stef schreef:Hoe ik mijn lijn gebruik verschilt nogal van het doel van het longeerwerk
Op dit moment zit de lijn aan een halster die over het hoofdstel heen zit omdat ik het paard niet ook nog in de mond wil storen met de lijn, de bijzets vind ze moeilijk genoeg (kaptoom kan ook, maar die heb ik niet)
Wat ook kan is de lijn door de binnenste bitring aan de singel zetten, kan je heel veel mee spelen.
Voordeel van mijn lijn is dat mijn paard niet zomaar om kan draaien en dat ik ten alle tijde de controle hou. Paard moet rustige beweging ivm revalidatie en mag dus niet ploffen (mag zowiezo niet aan de lijn, maar dat ter zijde). De kans dat ze ploft is zonder lijn even groot als met lijn (hoewel ze het verschil weet) maar met lijn is ze makkelijker te corrigeren.
Je longeerlijn kan ook als teugel gebruikt worden, met je lijn kan je nl spelen. Als ik mijn paard aan een ik noem maar ff wat, elastiek longeer, kan ik niet tussentijds een ophouding aan dat elastiek maken, maar dan moet ik mijn paard stil zetten, naar me toe halen, elastiek aanpassen etc.
Met de lijn kan je wel een ophpuding maken
stef schreef:als je paard gewoon netjes kan longeren en jou houding ten opzichte van het paard is goed (achter de schouder dus) en je hebt een begrenzing aan de buitenkant (hek) kan een paard IMO nooit omdraaien.
Alleen tja, daar ga je dus weer... ben je aan het longeren of aan het rondslingeren? Daar zit een groot verschil in
sanne83 schreef:Ja, je hebt meer controle met een lijn eraan, simpelweg omdat je een extra hulpmiddel hebt.
Ik vind dat je een paard moet kunnen longeren met of zonder lijn. Je legt alleen bij beide de nadruk op verschillende dingen. Bij longeren zonder lijn leg ik meer de nadruk op verantwoordelijkheden van het paard en met lijn kan je meer gymnastiseren en nieuwe dingen aanleren omdat je een extra hulp hebt en een "vangnet" bij niet-begrijpen.
Ik longeer niet met hulpteugels, daar zie ik het nut niet van in. Dat zou ik ook nooit zonder lijn doen trouwens.
femmefatale1 schreef:Je hoeft echt niet aan een lijn te hangen om een paard af te remmen hoor..![]()
Een simpele ophouding is al voldoende..
Maar het is net wat Stef zegt.. je hebt trainen aan de longeerlijn, en beweging geven aan de longeerlijn![]()
Maar goed longeren (trainen) is ook een vak
Dilan1993 schreef:femmefatale1 schreef:Je hoeft echt niet aan een lijn te hangen om een paard af te remmen hoor..![]()
Een simpele ophouding is al voldoende..
Maar het is net wat Stef zegt.. je hebt trainen aan de longeerlijn, en beweging geven aan de longeerlijn![]()
Maar goed longeren (trainen) is ook een vak
Niet als je een jong paard hebt dat nog wel eens een uitpatting wil hebben en dan echt niet gaat luisteren naar een ophouding. Heb 'm toch liever loslopen.
Shahazai schreef:Waarom zou je een paard niet zonder tuigage (hulpteugels, longe, pessoa etc) kunnen trainen? En dan bedoel ik dus stelling en buiging vragen, hoofd hoger/lager dragen, verzameling, verruiming etc.
Goed longeren met tuig is net zo 'moeilijk' als goed longeren zonder tuig. Ik heb thuis een arabier en een lusitano die ik volledig tuigloos train, correcte stelling etc, geen 'losgooien' of 'beweging geven' ik weet ook dat ik niet de enige ben die dat doet en correct kan. Ik snap dus niet helemaal waar al die reacties vandaan komen van 'je kan je paard niet correct trainen zonder lijn en/of hulpteugels'.
Als je een goede band met je paard hebt en je weet hoe je dmv. het correcte gebruik van je eigen lichaam, je paard hulpen kan geven is het precies hetzelfde als wanneer je tuig gebruikt. Waar je overigens ook de kennis over moet bezitten voor je er imo zelfs maar naar mag wijzen, verschil is er dus niet als het neerkomt op effectiviteit.