[AR] ervaringen&onderhoud zilco tuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiss

Re: ervaringen&onderhoud zilco tuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:10

Wij verkopen ook Zilco, en ik rijd er ook mee, gewoon even afspoelen en na een marathon in een specie kuip met warm water en een beetje dreft doet wonderen, spoel het tuig daarna af, en weer als nieuw! Geen allesreinigers gebruiken, die kunnen aggresief zijn.
ze zijn ook hogedrukbestendig, want dat doen we ook wel eens.
cockpit spray maakt ze inderdaad weer heel mooi glimmend, een beetje babyolie kan ook.
In ieder geval een tuig voor "luie"mensen, scheelt enorm werk!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:00

Ik heb een Zilco classic, zeer tevreden over.
Als ik in de zomer vaker ga rijden in het bos, poets ik het tuig zeker niet na iedere rit. Als ik mijn pony de volgende dag weer opgetuigd heb, ga ik er soms met een vochtige doek over, maar meer ook niet. Bij een overschot van tijd zal ik het tuig in een emmer water doen en afspoelen. Beetje dreft erbij doe ik ook altijd, meer hoeft niet!

Persoonlijk vind ik de Zilco tuigen ideaal voor luie mensen (waar ik overduidelijk bij hoor :o ).
Velen vinden het niet mooi, maar ik eerlijk gezegd wel. Het is een heerlijk tuig dat niet veel onderhoud nodig heeft. Een leren tuig wordt heel hard als je het niet goed verzorgt, dat heb je met een Zilco tuig niet.
Ik heb zo al niet heel veel tijd, en als ik extra tijd heb, wil ik genieten van het mennen met mijn pony, niet van het onderhouden van het materiaal.

Mijn marathonwagen spuit ik wel af met de hogedrukreiniger. Er zijn 2 koppen op, ik gebruik de minst intensieve. Met de andere kun je dus echt lak eraf spuiten (mijn vader heeft deze kop gebruikt om de verf van het tuinhuisje af te doen om daarna opnieuw te verven). Dat is dus niet de bedoeling met mijn wagen :D Maar met de kop waar ik het mee doe, gaat het prima. Ik heb nog geen lak eraf gehad (toch niet door de hogedrukreiniger :o ) en het is gemakkelijk gedaan!