Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Vie schreef:Ok, ik snap. Je werkt dus ook echt op de flank, waar je drijft? Dan is het natuurlijk helemaal iets anders en stel ik me geen vragen meer.
tanec_meisje schreef:Voor de geïnteresseerden; ik heb een mail gestuurd naar Terra Natura voor hulp! Ben benieuwd
Snor schreef:Mijn merrie is ook niet dominant, maar onzeker. Daarom zijn ze juist ook zo 'gevaarlijk', dat soort paarden zullen sneller uit onzekerheid gevaarlijk handelen dan van nature dominante paarden. Evolutionair gezien heeft een paniekreactie namelijk vaak meer nadelen dan voordelen en daarom zal een instabiel/onzeker paard ook niet te leiding krijgen over een kudde.
De leiding over je paard krijg je niet door zelf instabiel gedrag te vertonen (dus heel snel boos worden, slaan met de zweep) en gelukkig heb jij dat heel goed doorDe reden dat mijn dame wel eens een por, duw of schop krijgt is om haar er aan te herinneren dat voor mij gevaarlijk gedrag (bijten, schoppen) niet getolereerd wordt. Principes van rust en geweldloosheid zijn prima, maar ik ga niet weer in een gevaarlijke situatie voor mezelf terecht komen. Paard weet dit van mij en is meestal erg braaf. De leiding afdragen aan een ander is voor dit soort paarden vaak HEEL rustgevend!
[***] schreef:tanec_meisje schreef:Voor de geïnteresseerden; ik heb een mail gestuurd naar Terra Natura voor hulp! Ben benieuwd
Ach, kijk eens aan
Wie van hen zit er bij jou in de buurt?
Naar aanleiding van je latere reacties: je denkt in ieder geval al in de goede richtingDat is al een eerste stap
Jouw paardje is eigenlijk het probleem niet, het is jij die niet weet hoe ermee om te gaan .. Klinkt misschien even niet leuk, maar zo was het bij mij ook .. ik zat op een punt dat ik letterlijk omvergelopen werd, en toen heeft pony op een bepaald moment ook gezegd "hey, met jou ga ik dus echt wel NERGENS meer naartoe" (letterlijk dan, kreeg 'm ook niet meer uit de weide). Groot gelijk had ie, heb toen ook hulp gezocht en nu zitten we alweer een heel stuk in de goede richting, en we doen nu zelfs dingen die ik nooit gedacht had dat mogelijk waren (andere dingen zitten nog even ver weg, maar dat komt ook wel weer terug, we hebben tijd
). Dit alles dankzij een prachtige instructrice, zonder haar was ik er echt nooit geraakt. En aan de pony hebben we eigenlijk niet gewerkt, maar wel aan mij
Pony weet het wel, ik moest alleen nog te weten komen dat ik het ook wel al wist