Stil staan bij uit de wei halen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 12:26

Oh maar dat snap ik heel goed hoor haha! Maarja ik ken dus geen paarden die wél beleefd met voedsel omgaan, dus ik zie alleen hoe ik niet wil dat het gaat :Y)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:27

Heb je al eens geprobeerd om eerst je paard in de wei enkele rondjes te longeren?(gewoon voor spek en bonen zeg maar)
En zo longeer je steeds dichter naar de uitgang.
Vervolgens doe je net alsof je klaar bent,beloon je (liefst met een lekkertje) en loop je naar buiten.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:39

Ik vind het vaak makkelijker om een paard te laten draaien dan om hem te laten lopen. Dus als een pony niet meewilt gaan bij mij (het zijn gek genoeg vaak de pony's die zo eigenwijs zijn), dan draai ik hem/haar een rondje en dan proberen we het nog eens. Na twee of drie rondjes zijn ze het meestal zat en gaan ze braaf mee. Maar goed, als een rondje draaien ook niet lukt dan heb je hier niet zoveel aan natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:28

Vie schreef:
Ok, ik snap. Je werkt dus ook echt op de flank, waar je drijft? Dan is het natuurlijk helemaal iets anders en stel ik me geen vragen meer. :))

:j Het is echt drijven met het doel z'n achterhand te verplaatsen, dus op dat moment helemaal los van het vooruit gaan (of niet willen vooruit gaan ;) ) maar onrechtstreeks helpt het wel erbij :P Of ja, bij mijn pony toch :+

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 17:14

Nou.....

Dat was dus geen succes. Had eerder de kans niet gehad om jullie tips uit te proberen. Dus net maar gedaan. Longeerlijn aan het halster, ze liep mee tot aan het laatste paard dat we moesten passeren richting de poort. Stilstaan dus. Ik met de lijn gedraaid, zij als reactie daarop rondjes lopen. Zo een paar keer, maar eigenlijk had ik ook beter moeten weten, ze werd er namelijk boos van. Na het zoveelste rondje versnelde ze, waardoor ze tegen mij aan kwam of ik tegen haar om mijn balans te houden, ik weet het niet precies. Maar ik heb een flinke trap gekregen. Raak op beide benen :( Dus na even mezelf bij elkaar geraapt te hebben (pijn en trillende benen) ben ik maar vertrokken, uiteraard zonder paard...

Pfff wat baal ik zeg... |(

Somebitch

Re: Stil staan bij uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:16

Jeetje wat vervelend zeg. :oo Gaat het wel goed met jou nu?

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 17:18

Ja het gaat wel. Deed meteen na de trap ff goed zeer, daarna voelde ik weer even niks maar dat komt nu wel weer terug merk ik. Flink dik en blauw! Maar ik baal echt zoo erg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:24

Auw :oo

Misschien hoor je het niet graag maar misschien hulp inschakelen? Een lesgever die stap voor stap alles begeleidt en dus begint met het uit de weide halen? Desnoods een paar lessen wijden alleen aan dit stukje? Want als je paard al over de rooie gaat als je deze een paar rondjes rond je laat lopen.. := Misschien heb je ook wel teveel gevraagd, maar dat je het zelf niet zag.. een extra paar ogen (die weten wat ze zien) kan in zo'n geval heel handig zijn, ik heb er veel baat bij gehad ;)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 17:26

Ja ik wilde het eerst zelf proberen natuurlijk, eigenwijs eigenwijs... Haha! Punt is dat ik graag grondwerk e.d. wil doen met dr, maar ik geen bak tot mijn beschikking had waar ze los in mag! Of die ik gedeeltelijk af kan zetten oid... Mag niet in de rijhal hier.

Edit: nog een toevoeging
Het punt met haar is gewoon, als ze het niet snapt, dan schiet ze in de verdediging. Dus ik was waarschijnlijk gewoon te onduidelijk met mijn handelingen. En toen ik tegen haar aankwam schrok ze waarschijnlijk, waardoor ze trapte. Want toen ik daarna dus ff stond bij te komen, stond ze ook gewoon heel rustig naast me. Dat maakt het zo lastig! Daarom werkt het bij haar dus ook niet om een zweep oid mee te nemen.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 15:28

Voor de geïnteresseerden; ik heb een mail gestuurd naar Terra Natura voor hulp! Ben benieuwd :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:34

Grondwerk kan je altijd en overal doen... Dat hoeft niet eens in een afgesloten ruimte, je begint aan een lijntje. Voor mij persoonlijk begint dat op de moment waarop ik naar mijn paard ga en haar uit de wei haal. :) Goed dat je hulp zoekt, want volgens mij heeft dat paard echt weinig respect voor je... Of ze nu schrikt of iets moeilijk vindt, ze hoort niet naar je te trappen. Ik snap dat je baalt, maar ik vind het niet slecht dat je zelf wat geprobeerd hebt. Goede les is niet altijd makkelijk te vinden. Het moet ook iemand zijn die niet alleen bij je paard past, maar ook jou ligt. Succes nog!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 15:40

Ik heb er veel over na gedacht, maar ik vind het toch mijn eigen schuld. Een paard is niet van nature agressief oid, trappen (of wat voor reactie dan ook) is een reactie ergens op, in dit geval op mijn onduidelijkheid. Door haar onzekerheid reageert ze zo. Ik praat het niet goed hoor, trappen mag gewoon niet. Maar ik blijf erbij dat het gewoon een stomme communicatiefout was. Ik denk niet dat het haar totaal aan respect ontbreekt, maar op het moment dat ze onzeker wordt, kan ze nog niet genoeg vertrouwen op mij (ze heeft ook geen goed verleden, dat moet ik er misschien bij zeggen).

Dus als ik wil zorgen dat dit niet meer gebeurt, moet het probleem zelf aangepakt worden. Ze moet leren dat ze op mij kan bouwen, en andersom. Ik weet zeker dat als we dat punt eenmaal bereikt hebben, ze dan een heel ander paard is. Ik heb haar al zien veranderen in de anderhalf jaar dat ik haar heb, dus ik weet zeker dat het erin zit. Maar verder komen dan zover als ik nu ben, kom ik gewoon niet zonder hulp :) Dat is gisteren wel duidelijk geworden! Dus daar moet ik dan ook actie op ondernemen!

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:41

Als je paard niet mee wil en je vraagt meer druk, gaat ze dan achterwaarts? Mijn merrie heeft ook een tijdje gehad dat ze ineens niet meer mee wou uit de weide. Als ik meer druk zette op het touw ging ze achteruit. Ik heb haar dan maar achteruit de weide uit gehaald. Na een paar keer was ze dat zo zat (was een grote weide, ze kan prima achteruit lopen maar na 200 meter had ze er wel genoeg van) dat ze gewoon mee liep. Nu heb ik geen probleem meer :) Ik laat haar ook altijd achterwaarts langs enge dingen gaan, werkt bij haar ook heel goed. Ik vind het een fijne methode, paard kan zn negatieve energie kwijt in het achteruit lopen, zelf is het ook makkelijker om rustig te blijven omdat je toch heengaat waar je naartoe wil.

Het risico is wel dat ze, als ze echt heel dominant is, ze uit protest omhoog komt... Heb ik gelukkig nooit meegemaakt, maar is wel iets om rekening mee te houden.

Oh, en trappen zou ik dus absoluut niet pikken! Onder geen enkele voorwaarde! Ik heb zelf twee keer het ziekenhuis in getrapt door mn paard, zodra ze gaat dreigen krijgt ze meteen op haar donder (ja, dan schop ik dus eerst). Klinkt vast heel sielugh, maar veiligheid gaat voor alles.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 15:46

Het is in wezen geen dominant paard, daarvoor is ze veel te onzeker! Maar, ik denk dat ze door haar slechte ervaring met mensen, naar mensen toe wel kan doen alsóf ze dominant is, om af te schrikken, zodat ze zichzelf kan behoeden voor wat haar eventueel zou kunnen worden aangedaan. Snap je? Ik heb daar allang doorheen geprikt, maar in deze situatie is me dat nog niet gelukt. En ik vind het ook heel belangrijk om dit rustig op te lossen, ik wil niet alles wat we tot nu toe hebben opgebouwd, afbreken. Trappen blijft natuurlijk onacceptabel, maar daarom is voorkomen beter dan genezen :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:49

Ik heb gezegd dat ik denk dat ze weinig respect voor je heeft, ik heb niet gezegd dat het totaal aan respect ontbreekt. ;) Trappen is hoe dan ook een verdedigingsmechanisme, ik zeg daarom niet dat ze agressief is... Maar een paard in de kudde zal nooit trappen naar zijn leider, die zal de leider zijn ruimte respecteren.

Dominantie is ook een begrip dat vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt, mijn mening. Door naar je te trappen, zegt ze dat ze je niet vertrouwt/respecteert als leider en neem ze de touwtjes in eigen handen. Ze zegt dus eigenlijk: ik zal wel zelf de baas zijn. Zij is dus de dominante partij.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 15:52

Ik voelde me ook niet aangevallen hoor ;) Wordt een leerzame discussie zo toch!

Ik bedoel ook te zeggen, in deze situatie was ze inderdaad de dominante partij, maar qua paard is ze niet dominant. Haar dominantie tov de mens, neemt de overhand op het moment dat zij het niet meer weet. Naar mijn idee dan :)

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:07

Mijn merrie is ook niet dominant, maar onzeker. Daarom zijn ze juist ook zo 'gevaarlijk', dat soort paarden zullen sneller uit onzekerheid gevaarlijk handelen dan van nature dominante paarden. Evolutionair gezien heeft een paniekreactie namelijk vaak meer nadelen dan voordelen en daarom zal een instabiel/onzeker paard ook niet te leiding krijgen over een kudde.

De leiding over je paard krijg je niet door zelf instabiel gedrag te vertonen (dus heel snel boos worden, slaan met de zweep) en gelukkig heb jij dat heel goed door :) De reden dat mijn dame wel eens een por, duw of schop krijgt is om haar er aan te herinneren dat voor mij gevaarlijk gedrag (bijten, schoppen) niet getolereerd wordt. Principes van rust en geweldloosheid zijn prima, maar ik ga niet weer in een gevaarlijke situatie voor mezelf terecht komen. Paard weet dit van mij en is meestal erg braaf. De leiding afdragen aan een ander is voor dit soort paarden vaak HEEL rustgevend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:08

tanec_meisje schreef:
Voor de geïnteresseerden; ik heb een mail gestuurd naar Terra Natura voor hulp! Ben benieuwd :)

Ach, kijk eens aan :D
Wie van hen zit er bij jou in de buurt?

Naar aanleiding van je latere reacties: je denkt in ieder geval al in de goede richting :j Dat is al een eerste stap ;)
Jouw paardje is eigenlijk het probleem niet, het is jij die niet weet hoe ermee om te gaan .. Klinkt misschien even niet leuk, maar zo was het bij mij ook .. ik zat op een punt dat ik letterlijk omvergelopen werd, en toen heeft pony op een bepaald moment ook gezegd "hey, met jou ga ik dus echt wel NERGENS meer naartoe" (letterlijk dan, kreeg 'm ook niet meer uit de weide :+ ). Groot gelijk had ie, heb toen ook hulp gezocht en nu zitten we alweer een heel stuk in de goede richting, en we doen nu zelfs dingen die ik nooit gedacht had dat mogelijk waren (andere dingen zitten nog even ver weg, maar dat komt ook wel weer terug, we hebben tijd ;) ). Dit alles dankzij een prachtige instructrice, zonder haar was ik er echt nooit geraakt. En aan de pony hebben we eigenlijk niet gewerkt, maar wel aan mij :) Pony weet het wel, ik moest alleen nog te weten komen dat ik het ook wel al wist :+

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 16:14

Snor schreef:
Mijn merrie is ook niet dominant, maar onzeker. Daarom zijn ze juist ook zo 'gevaarlijk', dat soort paarden zullen sneller uit onzekerheid gevaarlijk handelen dan van nature dominante paarden. Evolutionair gezien heeft een paniekreactie namelijk vaak meer nadelen dan voordelen en daarom zal een instabiel/onzeker paard ook niet te leiding krijgen over een kudde.

De leiding over je paard krijg je niet door zelf instabiel gedrag te vertonen (dus heel snel boos worden, slaan met de zweep) en gelukkig heb jij dat heel goed door :) De reden dat mijn dame wel eens een por, duw of schop krijgt is om haar er aan te herinneren dat voor mij gevaarlijk gedrag (bijten, schoppen) niet getolereerd wordt. Principes van rust en geweldloosheid zijn prima, maar ik ga niet weer in een gevaarlijke situatie voor mezelf terecht komen. Paard weet dit van mij en is meestal erg braaf. De leiding afdragen aan een ander is voor dit soort paarden vaak HEEL rustgevend!

Ik denk ook dat ze de leiding heel graag wil afdragen! Maar in de situatie van bij de kudde blijven of met mij mee gaan, is die stap nog te ver weg. Het vertrouwen moet daarvoor gewoon nog groeien :)

[***] schreef:
tanec_meisje schreef:

Ach, kijk eens aan :D
Wie van hen zit er bij jou in de buurt?

Naar aanleiding van je latere reacties: je denkt in ieder geval al in de goede richting :j Dat is al een eerste stap ;)
Jouw paardje is eigenlijk het probleem niet, het is jij die niet weet hoe ermee om te gaan .. Klinkt misschien even niet leuk, maar zo was het bij mij ook .. ik zat op een punt dat ik letterlijk omvergelopen werd, en toen heeft pony op een bepaald moment ook gezegd "hey, met jou ga ik dus echt wel NERGENS meer naartoe" (letterlijk dan, kreeg 'm ook niet meer uit de weide :+ ). Groot gelijk had ie, heb toen ook hulp gezocht en nu zitten we alweer een heel stuk in de goede richting, en we doen nu zelfs dingen die ik nooit gedacht had dat mogelijk waren (andere dingen zitten nog even ver weg, maar dat komt ook wel weer terug, we hebben tijd ;) ). Dit alles dankzij een prachtige instructrice, zonder haar was ik er echt nooit geraakt. En aan de pony hebben we eigenlijk niet gewerkt, maar wel aan mij :) Pony weet het wel, ik moest alleen nog te weten komen dat ik het ook wel al wist :+

Volgens mij zit Yvonne Bijleveld het dichtst in de buurt!

Ik weet dat zij het probleem niet is en dat ik dat ben, en ik inderdaad niet in de juiste taal naar haar weet te communiceren. Vanuit dat principe denk ik ook, een paard reageert op wat jij doet, dus wanneer er iets fout gaat, ligt die fout nagenoeg altijd bij jezelf. Heb in mijn mail als onderwerp probleemgedrag paard gezet, maar eigenlijk moet dat zijn, onkunde eigenaar, of iets dergelijks haha :P Ben jij bekend met Terra Natura?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:25

Haha, maar ze zullen je wel begrijpen hoor ;) En je denkt in ieder geval al heel goed erover :j Is heel fijn om te lezen :)

De instructrice waar ik het over heb ... Terra Natura ;)
Heel toevallig hoor .. De persoon waar mijn pony staat (hij is ook eerst van haar geweest) en ik eigenlijk ook (van vroeger op de manege) kent Jesse en ook Wendy (die kende ik niet), dus zo ben ik bij haar terechtgekomen om eens te proberen, omdat ik op dat moment ook totaal niet wist in welke richting ik les moest zoeken enzo, en eens proberen kon geen kwaad. Gelukkig was er meteen de klik, zowel tussen Wendy & mij als tussen Wendy & de pony. Ideaal :D

Wat ik ook zo fijn vind (is bij Wendy zo maar ik neem aan dat dat algemeen bij hen is) is dat ze naar de persoon & het paard kijken en daarmee aan de slag gaan. Ze werken niet volgens 1 methode, het zijn geen standaard lesjes wat ze afraffelen, maar ze pakken aan waar je op dat moment behoefte aan hebt. De lessen lopen hier ook altijd uit omdat de tijd zo snel gaat, haha :)) Maar Wendy staat dus ook niet op haar uurwerk te kijken om te zien wanneer het lesuur voorbij is, en dat vind ik heel positief :j

Zo heb ik bv. mijn laatste les gehad (is trouwens al veel te lang geleden :o ) waarbij ik nog geen 5 minuten op pony zat, hij ontploft (subtiel, hij doet eigenlijk niet veel maar het is wel altijd raak :') ) en ik knal met mijn kin op z'n hals (omdat hij z'n hoofd terug omhoog bracht na de bok of weet ik het, heb eigenlijk geen idee wat er precies gebeurt is), meteen barstende hoofdpijn, moest echt van de pony af (mijn vertrouwen zat natuurlijk ook weer meteen onder de grond :P ). Wat zou een andere lesgever (de standaardmensen die ik ken zeg maar) zeggen? Oh, het gaat je niet meer? Ok, dan doen we de les wel een andere keer ... Maar zij niet, zij heeft de pony overgenomen, aan de hand, en gezegd van "kijk nu naar dit, kijk hoe hij nu reageert, en nu, etc." Van dat moment heb ik héél veel over mijn pony geleerd, terwijl ik daar langs de kant zat met barstende hoofdpijn. Dus ik heb toch nog heel veel aan die les gehad .. en dat vind ik fijn :)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 16:31

Ja ik vond de informatie die ik op de site las ook erg positief! In welke regio geeft Wendy les dan? Ik zit in de buurt van Eindhoven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:34

Meer Belgisch Limburg .. Misschien dat ze Eindhoven ook wel doet, maar als iemand anders dichterbij zit zal ze eerder die persoon aanraden natuurlijk ;)

Ik vind die websites altijd zo moeilijk, ook die van Terra Natura bv., het komt vaak al snel zo zweverig over vind ik :o Maar dat is met de lessen totaal niet, die zijn gewoon logisch & to the point, en dat hadden we nodig :Y)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 16:36

Oh ik vond het niet echt zweverig overkomen hoor, maar ik interesseer me altijd al wel voor mensen/methodes die dingen anders doen dan 'normaal' dus wellicht heb ik een ingebouwde zweverigheids filter haha ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:41

Heb het ook gehad, paard liep mee tot 10 meter voor de poort en verzette geen enkele stap meer. Heb dat toen heel makkelijk opgelost, gaan we niet vooruit de wei uit? dan gaan we toch achteruit! Gelukkig had madame er snel genoeg van en heb ik er geen problemen meer mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:42

@ tanec_meisje: Haha ja, wie weet :Y)
Ik heb altijd in het gewone wereld gezeten zeg maar, jaren & jaren op een manege (met verzorgpaarden tussendoor) en dan van de manege af naar een verzorgpony waar eigenlijk ook alleen maar gereden werd (wel op een leuke manier, buitenritten & dagtochten, endurance enzo, dus niet het standaard dressuuren ) en toen ging dat op een bepaald moment fout .. en toen stond ik daar ... De pony gekocht in een periode dat ik helemaal niet wist of dat wel een goed idee was (het was al langer afgesproken maar wist ik veel dat hij me, letterlijk, zoveel pijn zou gaan doen :+ ) maar toch maar gedaan omdat ik het me ook niet kon voorstellen de pony te moeten missen .. in die periode Wendy leren kennen en nu gaat het super met ons :D Rijden doe ik momenteel wel niet meer, maar ik heb ontdekt dat niet elk paard blij wordt van rijden ... Nu doen we dingen waar hij wel blijer van wordt, hard werken zal hij nooit graag doen :+ maar via omweggetjes heb ik best al wel leuke dingen bereikt :Y) Zou nooit zitten waar ik nu zit als ik op dat moment Wendy niet had leren kennen ;) Dan had ik misschien zo'n standaard lesgever gehad die onze dressuur wel even zou bijspijkeren ofzo ... Daarom niet slecht, maar niet wat we op dat moment nodig hadden ;)