Wie krijgt paard echt nagevelijk met bitlooshoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Wie krijgt paard echt nagevelijk met bitlooshoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:11

Best grappig, mijn paard is met bit niet lekker nageeflijk te rijden, hang ik mijn hackamore eraan loopt ze met 5 minuten hemels :=

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:32

de hackamores die ik ken, werken sterker in dan een gemiddeld bit.

de bitloze optomingen die ik gebruik, zijn sidepulls.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:49

Janedieene schreef:
jahoor, met voorledige ontspanning werkt het gewoon hoor, met of zonder bit ;)

jammer dat de neus er niet goed opstaat!

Afbeelding

wauw!
Heel gaaf voorbeeld!
Mag ik alleen vragen wat je met je zweep doet? Neem aan dat je m zo hebt met een reden?

TS, denk niet dat je specifiek bitloos les nodig hebt.
Als je nageeflijkheid met een bit snapt, snap je het zonder bit net zo goed.

De mijne krijg ik daar overigens met side-pull en kaakgekruisd.
De andere optomingen werken voor mij persoonlijk niet zo fijn voor de dressuur omdat
je daarmee de voorkant los laat. Zo raak je aan de voorkant kwijt wat je er achter instopt.
Tenzij je dus zo ver bent als de foto hierboven maar helaas ben ik geen dressuur wonder :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:05

Ik rijdt met een halster. Het zit 'm verder niet in het middel, maar in je rijkunst.
Afbeelding
Excuses voor de slechte foto. Maar het is wel zichtbaar dat het paard gewoon nageeflijk is. Hij schuimt trouwens ook gewoon wat zonder bit.

Je raakt niet van voren kwijt wat je er vanachter in stopt als je het opzuigt in het midden, met je bekken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:09

opzuigen met je bekken?
Ik wil mij niet schuldig maken aan offtopic gaan maar daar heb ik dus echt nog nooit van gehoord :o
Moet mij er toch maar eens dieper in gaan verdiepen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:12

Haha, dat is iets wat je moet voelen. Dat is ook geen officiele term die je in en boekje tegen zult komen, maar probeer het eens als je doorzit in draf, om het paard als het ware mee omhoog te zuigen ipv maar te zitten. (Benen goed erom houden!)
Verder kun je met het kruis aantrekken of juist je rug hol te trekken heel wat bereiken. Dingen die je gewoon moet uitproberen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:14

Volgens mij is dat goed over de rug rijden, ontspanning vragen en de rug als 'middelpunt' van je paard gebruiken

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:18

Thanks, ik zal daar morgen eens nog bewuster op letten :j

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:23

Waarom wil je je paard nageeflijk rijden? Omdat het er mooi uitzien? Boeien als het niet 'volgens het boekje' is? Als hij maar in een krulletje loopt?

Sorry maar hier wordt ik echt pissed van, mensen willen het hoofd van hun paard in een krulletje omdat dat het resultaat is van een paard dat zijn achterhand onderbrengt en zijn rug lang maakt.

Dát wordt er nagestreefd omdat het paard zo spiermassa kweekt en de mens op zijn rug evenwichtig kan dragen.

Dus wat nou 'ik weet wel hoe het moet maar dan doettie het niet'. Weet je überhaupt wat nageeflijk inhoudt?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:28

Joyfordogs, welk hoofdstel heb je? Ik ben van plan de anda bitloos in te rijden, maar twijfel aan het hoofdstel.

Lusitana: deze methode werkt inderdaad. Maar je moet niet perse doorzitten, bij lichtrijden gaat het me beter af.
Mijn paard heb ik ook een tijd bitloos gereden, maar ben toch maar weer overgestapt naar bit.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:29

Janedieene wat een geweldige foto! Mooi voorbeeld!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:32

Het probleem is juist dat iedereen wel weet wat ze willen bereiken, maar niet hoe het te verkrijgen. En het is heel lastig te omschrijven hoe je verzameling vraagt op een paard zonder teugels te gebruiken.
" Goed over de rug rijden, ontspanning vragen en de rug als 'middelpunt' van je paard gebruiken" lijkt mij, ondanks dat het correct is, niet toereikend als instructie op zich.
Probleem is dat ik ook niet beter weet welke instructie te geven anders dan wat ik aangaf. Het is echt meer een kwestie van dingen proberen en ondervinden.

@Sanity, nageeflijk rijden is een begrip en geen hoofdhouding, en het houdt in dat het paard van voren naar achteren in de ontspanning gereden wordt. Dat sommige mensen nageeflijk als een houding (in de krul) opvatten, wil niet zeggen dat iedereen het zo opvat. We gaan er in dit topic vanuit dat TS vraagt hoe een paard werkelijk nageeflijk te krijgen en niet "in de krul". Ze heeft het juist over ECHT nageeflijk krijgen.

@dorienn voor wie het concept van opzuigen nog niet kent, is het makkelijker aan te leren voelen in het doorzitten volgens mij, maar ik kan me vergissen ze kan het beide proberen.
Voor te bereiken ontspanning is lichtrijden wellicht handig maar voor bereiken van verzameling daarna is doorzitten handiger.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:37

x_Britje schreef:
Ja, ik dacht wel dat ik die reactie zou krijgen :P, maar mijn paard gaat nooit naar beneden lopen als ie ontspannen is. Als ik de hele les heb lopen prutsen en zo en loopt ie op een gegeven moment wel naar beneden (bijna) zonder teugelhulp maar als ik dat niet heb gedaan kan ik eindeloos dressuur blijven rijden maar zal hij niet nageven :( Hoe leer je een paard aan dat als je een ophouding maakt hij naar beneden moet lopen dan (bitloos)?

Vandaar mijn terechte aanname dat TS niet weet wat nageeflijk inhoudt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:37

Kwa hoofdstel zou ik gewoon beginnen met een stalhalster, dan kan je de eerste keren voelen. Als je iets wil aanschaffen is een sidepull heel fijn, die geeft hele duidelijk signalen. Kaakgekruisd kan bij sommige paarden heel verwarrend werken en de release is niet altijd fijn. Sidepull kan je ook maken door een speciale neusriem aan je eigen hoofdstel vast te maken. Iceprincess hier op bokt verkoopt die toch ook?

Maar, verwacht niet dat je paard direct nagevelijk gaat lopen. Nagevelijkheid op de juiste manier, dus vanuit het paard, niet vanuit de ruiterhand, zal niet alleen geleerd moeten worden, maar ook opgebouwd moeten worden. Zeker bij dravers, die graag lang lopen ipv bij elkaar kan dit nog best een lange leerweg worden. Zoek daarom juiste instructie, niet iemand die je leert dressuur rijden, maar die je leert hoe je een paard zijn lichaam correct leert te gebruiken. Of je dit met of zonder bit doet, goede instructie hoort daar geen verschil bij te maken.

En voordat je het bit volledig aan de kant legt, denk er ook eens aan om een tandarts te laten komen. Wanneer het gebit niet goed is, dan zal die waarschijnlijk ook bitloos niet kunnen ontspannen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:39

Wat betreft je vraag over hulpteugels: op buitenritten gebruik ik een Thiedeman die door de ring van mijn 'BLOEM'optoming loopt.

Dit is een antwoord op een vraag van TS en is niet bedoeld om een discussie op te starten. Daarvan zijn er al tienduizend.

Een hulpteugel werkt dan niet in op de mond maar op de neus en kan daar net zo veel schade veroorzaken als in de mond.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:44

Rij ook weleens bitloos en echt wel dat je dan dressuur kunt rijden en ook echt ontspannen nageeflijk zoals het hoort (ipv in de krul in een houding).
Is niet anders dan met een bit..
Heb het overigens over een dr cook.. een hackamore vind ik wel bitloos maar niet bitloos zegmaar..
Dat vind ik minder fijn dan met bit bedoel ik daarmee.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:49

Bitloos of rijden met bit, zoveel verschil is er niet. Men denkt echter wél dat er veel verschil is en gaat dus moeilijk nadenken bij een optoming zonder iets in de mond. Een dressuur-instructice zou jou dus ook gewoon kunnen helpen bitloos te rijden, ookal is deze persoon gewend met bit te rijden. Je hoeft absoluut niet anders te gaan rijden zonder een bit in de mond van je paard :) Ikzelf heb een haflinger die beide mogelijkheden prima accepteerd.

Met een glucksrad-optoming: http://94.100.118.212/1219150001-121920 ... WUn_1.jpeg
Nog eentje zonder enige optoming: http://94.100.118.36/1173550001-1173600 ... _b_Vf.jpeg

Afbeelding Afbeelding

Hopelijk ben je hiermee wat meer overtuigd over het feit dat nagevelijkheid niet door de optoming of hulpmiddelen komt, maar door ontspanning en door een actieve achterhand kun je zelfs zonder optomingen constant nagevelijk rijden :)

Edit: Ik heb een filmpje in mijn profiel (die met de sneeuw) waarin ook enkele beelden bitloos gereden word. :)
Laatst bijgewerkt door E_Nalanta op 26-01-11 00:09, in het totaal 2 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:55

als jou instructrice je niet bitloos les wil geven is er misschien wel iets mis met je les ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:57

Heeft iemand ook een filmpje? Dat zegt toch net wat meer dan een foto. :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:25

ik rijd met een sidepull, heb ook een gluckrath geprobeerd, maar vind ik niet prettig.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 17:34

@ eva: Haha, dat filmpje heb ik echt al een stuk of 6 keer gezien :P Ik denk dat het no heel lastig word voor mij.. Ten eerste heb ik denk ik dan altijd verkeerd les gehad. Met de les kwam ik wel waar ik heen wilde maar blijkbaar niet op de juiste manier. En mijn draver krijg ik al met moeite ontspannen met bit.

Tandarts is van de herfst nog geweest en dat is allemaal prima :D

Ik heb dus altijd geleerd met het bit aan de teugel te rijden (Voor mij is aan de teugel in een krul en nagevelijk wel echt met het hele lichaam. Dus achterhand eronder, over de rug en laag en lang. (Als het niet goed is verbeter me maar :P ) Maar ik heb dus altijd geleerd: Eerst dat hoofd naar beneden en dan achterhand eronder (die info ga ik nu dus even bijstellen :P ). Mijn paard heeft nog nooit echt super nagevelijk gelopen volgens mij. Wat ik dus ookal zei: Als ik een halfuurtje bezig ben met prutsen dan loopt ie lekker laag en lang (zonder al te veel teugelhulp), gaat ie wel goed over zn rug, maar die achterhand krijg ik er niet onder. Onder andere ook denk ik omdat hij vroeger natuurlijk op been alleen maar hard moest.
Wijken of dergelijke dingen is ook erg moeilijk (al wel veel verbeterd) maar eerst als ik 1 been aanlegde om te wijken dan schoot ie naar voren.

IK heb nu al de hele week bitloos gereden maar of hij sjokt alleen maar wat sloom rond, of hij gaat alleen maar hard en dan weet ik niet zo goed hoe ik hem naar dat nagevelijk moet krijgen zeg maar, Als hij relaxed is en oplet kan ik lekker aan het werk gaan maar als hij in zo'n mood is dan is dat een stuk lastiger als je begrijpt wat ik bedoel.
Als hij alleen maar rent dan kan ik niet lekker wijken of zo want dan schiet ie alsnog wel naar voren. Als hij lekker loopt kan ik aan het werk en ik neem aan dat hij van daar uit nagevelijk moet worden..

Dat was de vaagste uitleg ooit :9

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:41

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:57

Ts, misschien is het een idee om eens iemand bitloos op jou paardje te laten rijden die zelf goed dressuur kan rijden.
Het klinkt voor mij nl alsof je niet genoeg doet met je benen / zit.
Als je paardje dan nog niet goed loopt is bitloos niets voor haar. Loopt ze dan wel netjes nageeflijk dan weet je, hoe rot ook, dat je het bij jezelf moet zoeken en niet je optoming...

Succes ermee!

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 23:27

zodiacje schreef:
Ts, misschien is het een idee om eens iemand bitloos op jou paardje te laten rijden die zelf goed dressuur kan rijden.
Het klinkt voor mij nl alsof je niet genoeg doet met je benen / zit.
Als je paardje dan nog niet goed loopt is bitloos niets voor haar. Loopt ze dan wel netjes nageeflijk dan weet je, hoe rot ook, dat je het bij jezelf moet zoeken en niet je optoming...

Succes ermee!

Haha, iemand in de buurt van heerenveen die dat even voor me wil doen (A) Naar mijn idee ligt het bij ons allebei. Je hebt absoluut 100% gelijk dat ik niet genoeg doe met mn benen en mn zit! En ik weet niet of bitloos iets voor mn paardje is maar ik weet wel dat hij niet makkelijk is... Ik heb altijd gezegd: Mijn eerste paardje moet een automaatje met veel ervaring zijn, eentje waar ik wat van kan leren zodat ik mijn volgende paardje dingen kon leren. Maar helaas:P Ik heb het tegenovergestelde. We kunnen het allebei niet en we moeten het uitvogelen en dat is best wel moeilijk (qua rijden dan hé? :P Verder heb ik wel veel ervaring met paarden) Daarbij komt dat ik nu mn manier van rijden aan wil passen. Zoals ik al in bovenstaande stukjes vertel maar ja, alles zelf maar uitzoeken met een paardje dat je ook niet helpt (ik geef niet de schuld aan hem, het is absoluut mijn fout, maar omdat ik het niet precies weet en hij ook niet is het moeilijk om er uit te komen :o)

Klinkt een beetje alsof ik een beginner ben :P Ik heb 11 jaar les gehad maar die les was eigenlijk gebaseerd op teugelhulpen en ook wel been maar minder op zit en vanuit de ontspanning. Het was: doorvragen, reageert hij niet, gewoon strenger! (Dat negeerde ik meestal omdat mijn paard sowieso lekkerder liep op een rustige hand :P) Maar goed, vooral teugel en been dus. Die echte ontspanning hebben we nooit geleerd of behaald O:) O:)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:09

Voor de genen die zich afvragen wat ik met het zweepje doe. er hingen wat blaadjes die ik handig met de zweep weg kon duwen. ander fladderden ze tegen mij aan. dus vandaar..
bedankt voor het positieve commentaar