Grondwerk/schriktraining met een 2 ,5 jarige ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:55

stef schreef:
Ik laat die van mij ook wijken voor druk. Als ik tijdens het wandelen stop, stopt mijn veulen, als ik achteruit loop gaat mijn veulen achteruit, als ze aan de muur staat gaat ze om.... allemaal wijken voor druk :j

Gewone basis, en hoe bereik je die basis? Juist ;)

Stalnollie, dat snap ik, maar dat verandert niks aan de zaak

ik heb het nooit over druk gehad .. ik heb het over kusjes geven .. even beter lezen !

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:00

heb je het nou over druk uitoefenen .. of de gestelde vraag in het topic ?

EDIT stuk tekst verwijderd denk :Y)

LadyMadonna

Re: Grondwerk/schriktraining met een 2 ,5 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:03

?

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:04

er had iemand gereageerd .. maar die heeft haar antwoord weg gehaalt.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:04

Tja, dat is dan duidelijk een verschillende manier van aanpak. Ik zie daar wel degelijk een probleem in. Je ziet al een tijd, zeker de laatste jaren gaat het erg snel, een stroming voorbij komen van veulen-jaarling eigenaren die een jong paard van alles willen leren. Van kunstjes tot trainingen/grondwerk wat hoort bij een ouder paard die dat mentaal ook allemaal kan verwerken. Ik ben daar tegen. Het zijn toch voornamelijk mogelijkheden om je jonge paard te laten doen wat jij wilt en dat willen moet steeds steller en meer. Tot op zeker hoogte prima, jaarling moet zich gedragen bij de smid en normaal mee kunnen lopen. Maar er zijn grenzen en die vervagen steeds meer. Jammer want nogmaals een jong paard moet eerst leren op zichzelf te vertrouwen, beetje sparren onderling en daar gaat als he goed is al genoeg energie in.

Volgens mij ging er even iets mis %) probeer het nog eens.

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:06

oke dan opnieuw mijn vraag :P gaat dit over druk uitoefenen of over mijn voorstel/idee (A)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:08

Als je mijn reacties goed lees Ts, zie je dat het niet over jouw OP gaat want daar heb ik eerder het volgende over gepost :) :

Bramasole schreef:
Ik denk dat je het prima ziet Ts. Op die leeftijd kun je een lichte training oppakken d.m.v. wat grondwerk. Ik zou het kort houden i.v.m. de concentratie en afwisselen.

Ik weet niet wat er met mijn posts gebeurd maar wanneer ik ze probeer te wijzigen, gaat er iets fout.

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:12

oke :)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:15

Ik vind het juist goed om het dier wat bij te brengen nu hij nog zo jong is.
Je moet natuurlijk niet overdrijven, maar het is fijn als wanneer je je paardje gaat inrijden hij gewoon braaf is.
Je zou kunnen gaan vd'en, wandelen, voorzichtig een paar pasjes aan de longe doen, en wat ook erg leuk is is een longeersingeltje opdoen en dan aan beide kanten van het halster een longeerlijn vastmaken. Dan heb je een soort ''tuig'' waardoor je je paard een beetje in het tuig kan laten lopen en alvast wat stemcommando's kan installeren. Dit natuurlijk ook niet overdrijven, maar af en toe kan echt geen kwaad.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:19

Candace schreef:
Dan heb je een soort ''tuig'' waardoor je je paard een beetje in het tuig kan laten lopen en alvast wat stemcommando's kan installeren.

Stemcommando's installeren, via de usb stick :D

Sorry, maar vind het een fantastische uitspraak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:22

nee hoor... schriktraining doe ik met de mijne al vanaf 10 maanden. Alles wat nieuw is, is in principe schriktraning toch. Beide doe je eigenlijk vanzelf d.m.v. met het paard bezig zijn (poetsen, wandelen, stilstaan, objecten tegenkomen, poetsen, sprayen etc etc)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:24

Bramasole schreef:
Candace schreef:
Dan heb je een soort ''tuig'' waardoor je je paard een beetje in het tuig kan laten lopen en alvast wat stemcommando's kan installeren.

Stemcommando's installeren, via de usb stick :D

Sorry, maar vind het een fantastische uitspraak...

Dan zijn al mijn stalgenoten en ik dus ontzettend grappig want het is iets wat hier echt vaak gezegd word. :P

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:27

suze_ schreef:
nee hoor... schriktraining doe ik met de mijne al vanaf 10 maanden. Alles wat nieuw is, is in principe schriktraning toch. Beide doe je eigenlijk vanzelf d.m.v. met het paard bezig zijn (poetsen, wandelen, stilstaan, objecten tegenkomen, poetsen, sprayen etc etc)

ik bedoel echt een parcourtje :) en idd de normaalste dingen zijn voor hun al schriktraining.

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:31

zoiets ja ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:53

Ik denk dat het lastige is: Wat is grondwerk?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:14

Alles wat je op de grond doet.
Dus vrijheidsdressuur, parelli, schriktraining, longeren etc.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:19

Zolang je er nog niet op gaat zitten met zijn 2 1/2 jaar :D :D dan is al veel mogelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:24

H_Nalanta schreef:
Alles wat je op de grond doet.
Dus vrijheidsdressuur, parelli, schriktraining, longeren etc.

Dat vind jij ;) Er zijn er genoeg die vrijheidsdressuur en longeren niet onder grondwerk vinden vallen. En die basis opvoeding ook geen grondwerk vinden. Dus dat bedoel ik met dat het lastig is, als iedereen de term grondwerk op eigen wijze interperteerd

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:26

Waarom heet het anders GRONDwerk? Je werkt toch op de grond?

Het kan dat mensen het niet onder grondwerk scharen maar je werkt toch echt vanaf de grond dus is het grondwerk. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:27

Ok, maar als iemand dat aanraadt om grondwerk met een paard te gaan doen... Daar wordt over het algemeen geen VD of longeren mee bedoelt. Snap je wat ik bedoel?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:29

Ja, ik snap hoe je 'm bedoelt. Wat dat betreft zouden we daar op Bokt wel wat duidelijker mee mogen zijn haha! :P

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:30

Zo, dan zal ik ook maar even weer reageren, aangezien het halve topic loopt op reacties op mijn reactie :)

Nee, vind ik niet. Een veulen hoort ook al te weten hoe het naast je moet lopen. In principe is het aan het halster laten lopen ook een vorm van grondwerk ;)
Die van mij staat verder ook de hele dag de hele week buiten, in een gemengde kudde. Kan met leeftijdsgenootjes aan de slag, dus zie er het kwaad niet van in om hem uit de wei te plukken en een 5 minuutjes aan de slag te gaan.

Toegevoegde waarde van kusjes geven zie ik ook niet, maar ik moet toch iets blijven verzinnen om hem bezig te houden. Als hij straks fatsoenlijk kan wijken voor druk ed, moet ik iets anders verzinnen. En omdat ik hem lichamelijk niet wil belasten (spaanse pas, schoppen etc), dan maar dit soort kleine dingetjes.

Wat mentale uitdaging kan voor een veulen helemaal geen kwaad. In principe is álles wat je met een veulen doet mentaal belastend, want ze moeten alles nog leren. Alles is nog nieuw. Daarbij zeg ik er duidelijk bij dat ik nooit langer dan 5 minuutjes bezig ben, en dat kan dus absoluut geen kwaad :)

Mag ik wel even heel duidelijk benadrukken dat ik absoluut geen haast heb met de dingen? Ik laat hem alles zelf uitvogelen, en als hij niet doet wat ik hem vraag, nou dan niet, volgende keer beter. Hij krijgt alle tijd van de wereld, en zodra ik merk dat hij er niet meer mee bezig wil zijn, houd het op. Dan gaan we de volgende keer verder. Ik zie er echt het kwaad niet van in :n

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 21:19

ieder zn eigen mening :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:21

Is ook zeker een feit :j Maar ik wilde wel even reageren, wilde zelf even mijn mening en visie kenbaar maken ;)