Paard valt me aan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:41

Weet je zeker dat hij niet ergens last heeft?

Ik hoor iedereen maar over slaan en aanpakken...
Maar het paard kan ook iets aangeven...

Pijn? irritatie?
Misschien doe jij zelf in je houding iets fout waardoor je rangorde niet goed meer is?

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:44

annebe schreef:
Dubbele lijnen kan helpen, maar zodra je paard in de gaten heeft dat hij je hiermee zo omver kan trekken (en geloof me, dat kan een flinke haflinger al) dan heb je nog en groter probleem.
Dit is een dominante probleempje, nadeel is dat jij een flinke donder tegen over je hebt.

Dat omver trekken ben ik niet met je eens. Als je netjes schuin achter hem blijft, net zoals Gialli laat zien op de foto (maar dan met lijnen), is er niks aan de hand.En wij doen dit met een eigenwijze zware tinker, zelfs als hij bokkend er vandoor wilt gaan moet hij veel uit de kast trekken om zich los te maken. Hoe sneller je reageert, hoe minder er aan de hand is. Vast maken van de lijnen doen we dan ook vanaf longeersingel, door het bit heen en dan weer terug door de longeersingel en zo naar je hand. En met een ontspannen hand aan de slag!

Ik denk zelfs dat als hij echt zo gevaarlijk is, hij te groot is om nu zonder lijnen aan de slag te gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:52

ik ben het wel met jolliegirl eens.
paarden doen dit niet zomaar,dan moet er toch iets aan de hand zijn.
zou een deskundig iemand in de arm nemen om die te laten kijken en in geen geval zelf gaan proberen om zaken op te gaan lossen.

er kan een heleboel fout zijn met het geven van aanwijzigen waardoor paarden je kunnen gaan uitproberen en dan is het helemaal fijn als je iemand bij je hebt die je kan corrigeren mocht dat het geval zijn.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:53

Jolliegirl schreef:

Pijn? irritatie?
Misschien doe jij zelf in je houding iets fout waardoor je rangorde niet goed meer is?

Dan zou ik dit probleem al veel eerder hadden moeten meemaken met hem toch? Of niet? Ik heb hem vanaf dat hij 5 maanden oud is. Ik heb hem alles zelf geleerd. Nog nooit ergens hulp mee gehad en alles is altijd goed gegaan.
Alleen nu niet. Maar als mijn lichaamstaal niet goed zou zijn, had ik dit toch nooit met hem bereikt lijkt mij?

En pijn? Ik vraag me af waaraan. Ik kan niks ontdekken. Rijden is geen probleem.
De pijn moet dan ergens door komen.

Met dubbele lijnen werken kan ik niet. Althans, ik heb het nog nooit gedaan dus dat moet ik leren.
Ik ga hulp inschakelen van iemand die er wel verstand van heeft en dan kijken of we het daarmee op kunnen lossen.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 18-01-11 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:55

misschien juist omdat je hem alles hebt geleerd zou het best kunnen dat je hem een verkeerde aanwijzing geeft hoor :j
daarom alleen maar verstandig als je iemand bij je hebt die eventueel kan zien wat er fout gaat.
al doende leert men toch?

hoe oud is bries eigenlijk?
ik weet niet hoe je longeert met hem
maar tandproblemen kunnen pijn in de mond veroorzaken en steigergedrag aan de longeerlijn,zou daar dus wel alert op zijn :j

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:59

HorseTopShop schreef:
Jolliegirl schreef:

Pijn? irritatie?

Dan zou ik dit probleem al veel eerder hadden moeten meemaken met hem toch? Of niet? Ik heb hem vanaf dat hij 5 maanden oud is. Ik heb hem alles zelf geleerd. Nog nooit ergens hulp mee gehad en alles is altijd goed gegaan.
Alleen nu niet. Maar als mijn lichaamstaal niet goed zou zijn, had ik dit toch nooit met hem bereikt lijkt mij?

En pijn? Ik vraag me af waaraan. Ik kan niks ontdekken. Rijden is geen probleem.
De pijn moet dan ergens door komen.

Met dubbele lijnen werken kan ik niet. Althans, ik heb het nog nooit gedaan dus dat moet ik leren.
Ik ga hulp inschakelen van iemand die er wel verstand van heeft en dan kijken of we het daarmee op kunnen lossen.

Verstandig hoor. Ook al ben je zelf kundig, als je er een kundig iemand bij haalt, dan heb je alweer 2 kundige iemanden. En 2 weten altijd meer dan 1. Het is geen schande om er iemand van een afstandje eens naar te laten kijken. Zo kun je je eigen vaardigheden ook mooi nog vergroten.
Wel een apart probleem hoor. De mijne draaide zijn kont altijd naar mij toe en sloeg dan uit met zijn achterbenen. Tja, dan zie hem maar eens te raken om hem van je weg te houden als je moet duiken en wegrennen om niet geslagen te worden. Was dus zeker een dominantiestrijd. Heel veel succes met je paard. ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:00

Bries wordt in april 4 jaar oud.
Ik longeer hem eigenlijk hoe ik het bij alle paarden doe. Even kijken hoe ik het uit moet leggen...
Ik maak met mijn lijn en zweep een driehoek waarin hij zeg maar tussen loopt. De zweep gebruik ik alleen om hem in te sluiten want hij kent elke stemcommando. Ik heb nog nooit de zweep gebruikt om hem voorwaarts te laten lopen. Zelf loop ik er dan een beetje schuin achter, want ik heb hem geleerd dat als ik van positie verander richting zijn hoofd, dat hij langzamer moet gaan lopen.

Ik snap gewoon niet waarom hij zo vervelend doet met longeren en niet met rijden en wandelen, want dan heeft hij ook zijn bit in. En als ik hem zonder lijn longeer, heeft hij alleen een halster om.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:08

longeren vergt een heel andere houding van een paard dan dat je er op zou zitten.
paard loopt dan toch steeds op een cirkel, en als hij bijvoorbeeld wat vast zou zitten aan een bepaalde kant dan kan dat moeilijk voor hem zijn waardoor hij in verzet komt.

doet hij het op beide handen en ook zonder bit of zonder longeerlijn?

Miss_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:10

Myn Paard van (toen ongv 1jaar & hengst) Proberen me steeds van achter aan te vallen. niet alleen my maar ook anderen die in de wei kwamen. Hy kwam dan stijgerend en bokend op me afgerent met zn oren in zn nek. Op een gegeven moment kwam hy weer op me afgerend en ik was het zo bui dat ik me omdraaide en hem met de zweep op zn borst heb geslagen. Het is misschien hard maar het heeft wel geholpen. daarna heeft hy het nooit meer geprobeerd =)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:12

Op beide handen en ook zonder bit en longeerlijn.

Ik heb even zitten denken....

Bries heeft altijd bij mij thuis gestaan met mijn andere 2 paarden. Daar was hij de laagste in rang. En dat lieten die 2 altijd goed aan hem merken.
Pas geleden heb ik hem in pension gezet om hem in te gaan rijden. (Ikzelf heb thuis geen rijbak)
Van het najaar in de wei merkte je al dat hij niet meer de laagste in rang was, maar ook niet de hoogste. Hij stond in de wei in een groep van 8 paarden.
Sinds ze op stal staan en niet meer in de wei komen is het gedonder zo'n beetje begonnen.

Het komt bij mij ook over als een dominantie probleem. Hij was thuis altijd de laagste in rang en daardoor automatisch lager dan ik. Maar nu is er geen rangorde meer.

Misschien dat het probleem voor een deel al opgelost wordt als hij weer de kudde in gaat. En uiteraard moeten we er alsnog keihard aan gaan werken.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:16

Ik ben het eens met wat hier gezegd wordt en om mijn reactie ook nog nuttig te maken: let ook op de meest kleine/onbenullige dingen waarbij hij eigenlijk dominant is. Bijvoorbeeld nét iets tegen je hand/arm aan duwen of met zijn hoofd of benen richting jou te bewegen als je hoofdstel/halster om doet, nét een stapje dichter bij je lopen dan dat je bij ander paarden toe zou staan, nét iets langzamer aan de hand reageren.
Vooral omdat je het paard van jongs af aan kent en beleerd hebt, weet je paard precies wat jouw zwakke kanten zijn (en wanneer jij denkt dat iets niet helpt en je er dus mee stopt ondanks dat wat jij voor ogen had nog niet gebeurd is).
Dus ook als jij denkt hem aan het aanpakken te zijn en je begint te denken dat het niet helpt, langer doorgaan dan dat jij in je hoofd hebt. Je paard kent je grenzen.

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:18

dat heb ik ook meegemaakt maar dan met mn ex-verzorgpaard,
hij kwam recht op me af en steigerde elke keer weer, zelf de leraar kreeg hem niet goed onder controle,
maar dat paard had ook erg veel last van z'n rug ze dachten dat het daar aan lag terwijl als iemand anders het deed hij de eerste keer goed luisterde, maar als die gene de tweede keer ging, dat het paard ook ging aanvallen. het was heel raar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:19

ohw kijk,nou komen we al ergens! :D

komt hij wel los buiten dan?
dat hij zijn energie kwijt kan?

als mijn poown(klein opdondertje van bijna 19) teveel energie heeft gaat hij aan de longeerlijn naar me lopen bokken.
echt gericht hoor,klein loeder!
maar ik weet wanneer dat komen gaat en dan zorg ik er voor dat we voordat we gaan "werken" hij eerst in de bak gewoon lekker los kan en rond kan rennen zodat hij zijn energie kwijt kan.
zet ik hem dan aan de longeerlijn is meneer superbraaf :D

zou dus al helpen dat hij zeker zijn energie kwijt kan voor je hem aan het werk zet
en verder is het echt letten op de o zo kleine aanwijzingen die hij al geeft met oren,hoofd en lichaamshouding zodat je ziet wat er komen gaat en hem een slag voor kunt zijn :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:26

Getverpiellekes , die breekt je doormidden als een twijgje !!

Zou ik ook niet blij van worden als die ondanks ZEER duidelijk zijn plek wijzen , NOG eens aan kwam denderen , jasses :=

Hihi.

Maar het lijkt me ook sterk dat er in de verdere omgang niet al wat signalen zijn van een soort dominantie-verschuiving , zoals de dingen die hierboven genoemd worden.

Het kan bijna niet dat hij altijd perfect onder appèl staat en dan ineens zo bizar reageert bij het longeren ? :)

Mooiste is inderdaad om even bij jezelf na te gaan of er al niet meer speelt , of het niet stiekum een soort spelletje is (blijft hij echt nijdig en link , of staat hij vrolijk en trots te briesen na zo'n uitbarsting ?) en om even iemand met verstand van zaken te laten kijken wat er nu precies gebeurt / fout gaat waardoor die uitbarsting er ineens uit komt op dat moment.

Hij kan zich verder wel dagelijks uitleven met andere paarden , hoop ik ?

Anders kan het ook gewoon frustratie zijn , van : rot op , laat me met rust , gooi me in de wei :P

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:28

Ik zal even vanaf het begin beginnen, want zijn energie is ook al in me op gekomen.

Thuis heeft hij altijd het hele jaar door 24/7 buiten gestaan. Als de wei echt TE nat was ging hij naar stal. Zijn stal stond altijd open met een betegeld stuk ervoor. Hij heeft nog nooit echt op stal gestaan.

Ik ben toen naar een pensionstal verhuisd. Niet deze waar ik nu sta, maar een andere.
Daar werd hij ziek, doffe vacht, wazige ogen, 2X koliek gehad en ik ging daar al vrij snel weg met Bries die zeker 150 kg te licht was.
Hij was flink ondervoed.

Op de stal waar hij nu staat, krijgt hij goed te eten. Zo goed dat de kilo's er weer bij zitten en hij nu normaal kan groeien.

Door het op stal staan is hij wat chagrijnig. Logisch. Hij heeft nog nooit op stal gestaan en eigenlijk horen ze gewoon de hele dag lekker op de wei te lopen. En daarbij is hij nu niet ziek meer en krijgt genoeg te eten. = Energie

Hij komt zoveel mogelijk buiten.
'S ochtends als ze uitmesten gaat hij +/- een half uur de bak in en 's avonds als ik kom gaan we aan de slag en daarna gaat hij weer lekker los de bak de in.
Dan kan ik op mijn gemak zijn stal doen, kletsen, opruimen, drinken, etc.

Natuurlijk komt hij niet genoeg buiten. 24/7 op de wei is voor mij pas genoeg. Maar dat kan nu helaas niet.
Ik wilde hem van het voorjaar weer terug naar huis verhuizen, maar is dat nu wel zo verstandig?

showtimegila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:39

heb het zelfde probleem met mijn oude paard gehad, was erg dominant, heb hem eerst na laten kijken op de kliniek nadat de arts had gezegt dat hij niets mankeerden heb ik hem echt door de bak geslagen
hij heeft het daarna nog een keer geprobeert heb hem toen weer op zijn donder gegeven
heb daarna n ooit meer last gehad toen was ik weer de baas.
muscadet was een: uniform x doruto 1,85 schoon aan de haak schrik je van als idd een groot paard naar je toe komt maar deins niet terug maar loop vooruit jij bent de baas niet hij! het word pas echt gevaarlijk als hij weet dat jij onderdanig bent en hem op stal zet of los laat en weg rent !jij bent de baas!!! succes

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:43

TS, ik denk dat je (een deel van) het probleem zelf al verklaard hebt. Met wat hulp moet je hier weer uitkomen!
Nogmaals veel succes.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:47

Bedankt allemaal. Door er zo over te praten is het probleem vanzelf naar voren gekomen.
We gaan ermee aan de slag en Bries verhuisd gewoon weer terug naar huis.
Het gaat allemaal goed komen :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:48

Ik wilde eerst zeggen dat je eigenlijk altijd zo normaal mogelijk moet doen. Zowel van binnen als van buiten. Als paarden merken dat je niet onder de indruk bent nemen ze dat stabiele gedrag van je over.

Maar toen keek ik in je profiel...
Hoe kan een mens in hemelsnaam zijn rust en kalmte bewaren als er een locomotief in volle vaart op je af komt? Ik denk dat ik in dit geval toch op zoek zou gaan naar een ander adres met een inloopstal waar hij altijd buiten kan staan.

Verder viel me wel op dat ik op je foto's geen zadel en wel beugels zie. Betekent dat dat je met een longeersingel rijdt? Ook al is hij zo'n kolos en zie jij er doodnormaal uit, als je gewicht niet verdeeld is kan hij best last krijgen van zijn rug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:48

Hoe gaat dat 's ochtends in de bak dan , hoe doen ze dat , en is hij weer goed te pakken als hij weer op stal komt ?

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat er daar misschien ook iets speelt , als hij in principe opgegroeid is met vrij buiten rondlopen , en dan nu leert dat hij een half uurtje in de bak mag stoffen en dan weer terug gaat op stal.... kan ik me op zich wel een reactie voorstellen dat hij als jij uren later komt en hem weer in de bak zet , even flink zijn middelvinger opsteekt :P

Of misschien wordt hij door die ochtendsessie wel aangemoedigd om even te ontploffen , ik bedoel , staan ze dan met meerdere paarden te stoeien in die bak op dat moment of hoe moet je dat zien :)

Op zich maakt het natuurlijk geen snars uit , de lompe donder heeft zich maar te gedragen , maargoed :P

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:51

Myca schreef:
Verder viel me wel op dat ik op je foto's geen zadel en wel beugels zie. Betekent dat dat je met een longeersingel rijdt? Ook al is hij zo'n kolos en zie jij er doodnormaal uit, als je gewicht niet verdeeld is kan hij best last krijgen van zijn rug.

Dat is een band. In principe een lederen singel met stijgbeugels eraan. De foto's waar je die band op ziet is niet mijn paard. (Moet zeggen dat hij er wel lijkt. Qua uiterlijk en qua karakter) Maar ikzelf ben het ook niet helemaal eens met het rijden met de band. Ik ben ook van mening dat de drukpunten daardoor niet goed verdeeld worden.

Voor Bries heb ik een gewoon trekpaardzadel. Deze om precies te zijn:
Afbeelding

Om verwarringen te voorkomen. Bries is het paard op de eerste 9 foto's in mijn profiel.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:53

pmarena schreef:
Hoe gaat dat 's ochtends in de bak dan , hoe doen ze dat , en is hij weer goed te pakken als hij weer op stal komt ?

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat er daar misschien ook iets speelt , als hij in principe opgegroeid is met vrij buiten rondlopen , en dan nu leert dat hij een half uurtje in de bak mag stoffen en dan weer terug gaat op stal.... kan ik me op zich wel een reactie voorstellen dat hij als jij uren later komt en hem weer in de bak zet , even flink zijn middelvinger opsteekt :P

Of misschien wordt hij door die ochtendsessie wel aangemoedigd om even te ontploffen , ik bedoel , staan ze dan met meerdere paarden te stoeien in die bak op dat moment of hoe moet je dat zien :)

Op zich maakt het natuurlijk geen snars uit , de lompe donder heeft zich maar te gedragen , maargoed :P

Ze zetten hem gewoon in de bak en halen hem er weer uit als zijn stal klaar is.
Bries hoef je niet te "vangen" o.i.d. Hij komt vanzelf netjes naar je toe gelopen.

'S ochtends staan ze meestal met 4 á 5 paarden in de bak. Maar ik snap je punt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:00

Kan het toch niet zijn dat het misschien een beetje chaotisch / onrustig is in de ochtenden , en dat hij daardoor leert dat "los in de bak" dus zeg maar "don't mess with Bries" -tijd is geworden ? :P

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:27

HorseTopShop schreef:
@ Giolli: Wat oefen jij precies?

@ listiglistje: Dat lost niks op. Dan ga ik het probleem alleen maar uit de weg en ik wil het juist oplossen.
Juist omdat hij zo doet, geeft het mijn de motivatie om ermee aan de slag te gaan.

@ Irma_Maandag: Als ik longeer met de longeerlijn, draait hij zijn hoofd naar me toe en komt steigerend op me af.

Ik ben momentbeel bezig met echt grondwerken, Dus stilstaan=stilstaan blablabla.
Maar tussendoor doen we dit ook... "los" longeren.
Dat doen we alleen omdat we weten dat hij hier zo'bijna aggresief' word.
Als we er niets aan doet krijg je als effect dat hij in de wei onder het 'spelen' ook gaat drijgen. Daarom MOET dit er gewoon echt uit...
Vandaar :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:28

Mijn paard kreeg dat ook ineens van ene dag op de andere, ik had een week veel gereden, en dus niet gelongeerd, zet ik hem aan de longe, komt hij steigerend op mij af (hij is wel geen reus, maar toch), dus dan maar gestopt en opgestapt, en al rijdend ging alles lekker. De keer daarna wil ik terug longeren, exact hetzelfde, en dan maar weer gewoon zonder zadel gereden. en zo een paar keer gehad, dan was ik het zat, heb men instructeur erbij gehaald, die heeft hem een paar meppen gegeven dat het niet meer normaal was (ik ben maar naar buiten gewandeld, kon het niet aanzien) en daarna ging het longeren terug vanzelf...
ik had gewoon de eerste keer strenger moeten zijn, hij loopt niet graag aan de longe en heeft toen gekregen wat hij wou, dus ging het vaker proberen.
Dus als ik jou was zou ik er ook iemand bijhalen die hem eventjes volledig op zijn punt zet, (misschien zelf best niet kijken) en hopen dat je daarna verder kunt.