Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
droversrun schreef:hij is heeeelemaaaaal niet onder de indruk van de zweep,
hij krijgt er alleen mee te maken als die het verdient maar dan ook wel goed en duidelijk.
Maar het paard heeft meestal wel heel veel respect voor me, vandaar dat ik het zo raar vind.
Vandaag heb ik hem met longerne en zijn trap actie een klap gegeven met de zweep maar toen begon die keihard te rennen en een kop te trekken alsof ik hem regelmatig in elkaar sla???? (normaal lacht die me uit als ik aankom met een zweepje)
Moatsje schreef:Laura_x_ schreef:Heeft een paard één keer proberen te doen bij mij, hij heeft het nooit weer gedaan
Consequent zijn, hij heeft geen respect voor jou ruimte.
Inderdaad beter 1x goed aanpakken dan je leven niet zeker zijn. Je paard krijgt er niks van hoor om hem 1x goed met de zweep te raken. En al gaat hij hard rennen, beter dat dan dat hij naar jou slaat.
Heb je wel eens naar wilde paarden gekeken, die klappen die zij elkaar geven komen veel harder aan dan dat wij kunnen slaan.
Sassol schreef:*zucht* de zweep is niet om mee te slaan mensen.
Mijn paard heeft dit ook eventjes gedaan, niet heel uitgestrekt maar wel zo van: nou, ik wil niet harder.
Op het moment dat ze richting jou trappen respecteren ze je ruimte niet, ik stel dan meteen even vast dat dat dus niet kan door hem met mijn lichaam HEEEL SNEL uit mijn ruimte te jagen. En flink doorlopen daarna!
liedje89 schreef:Sassol schreef:*zucht* de zweep is niet om mee te slaan mensen.
Mijn paard heeft dit ook eventjes gedaan, niet heel uitgestrekt maar wel zo van: nou, ik wil niet harder.
Op het moment dat ze richting jou trappen respecteren ze je ruimte niet, ik stel dan meteen even vast dat dat dus niet kan door hem met mijn lichaam HEEEL SNEL uit mijn ruimte te jagen. En flink doorlopen daarna!
Benen zijn ook niet om mee te schoppen, als je paard een ander paard slaat krijgt hij net zo goed een trap terug (ook als ie mist)
. Sommige paarden zijn niet zo onder de indruk van alleen je groot maken en een beetje bluf.
Ik ken wel een paard dat het ook deed trouwens alleen met loswerken. Maar die was ook echt dominant in alle vlakken, stand altijd in je ruimte, liep soms bijna over je heen (En helemaal als je je niet flink kwaad maakte), beet heel veel, etc. Maar dat paard verveelde zich ook duidelijk erg veel, als je hem niet bezig hield tijdens het werk of ergens naar zijn zin te lang over deed (bijv poetsen, zadelen, stilstaan in het algemeen) ging hij lopen klieren, als je hem iets nieuws ging leren was hij hard stikke braaf en deed hij goed zijn best. Die heeft ook menig tikjes gehad hoor is ie niets slechter van geworden en je hoeft hem ook echt niet in elkaar te slaan als de boodschap maar door komt en het is natuurlijk mooi als dat zonder tik kan maar als hij mij in mijn 'kijk eens hoe groot en eng in ben stand' gewoon van de sokken probeert te lopen laat ik dat toch niet gebeuren.
Citaat:Als ik je verhaal zo lees is dit gewoon een dominantie probleem, dit zou dan niet echt kloppen met bovenstaande opmerking. Wellicht is jou visie op respect van je paard voor jou anders als voor hem zelf.
droversrun schreef:Citaat:Als ik je verhaal zo lees is dit gewoon een dominantie probleem, dit zou dan niet echt kloppen met bovenstaande opmerking. Wellicht is jou visie op respect van je paard voor jou anders als voor hem zelf.
Ik bedoel als we bijvoorbeeld een stuk gaan wandelen dan blijft hij altijd netjes achter me, en als ik hem met longeren of uit de wei halen roep dan blijft die altijd netjes 2m bij me vandaan..? Misschien dat ik er niet meer consuquent genoeg in ben en in stal ook niet ofzo, want dan loopt die soms wel over me heen?..
Bedankt voor de tips, zal eens kijken voor Annemarie
marleen_usar schreef:Maar dan klopt de naam van het topic toch niet, super lief paard trapt gericht. Dan ben je toch niet lief of wel?
droversrun schreef:Hee allemaal,
Ik heb een super lieve fries staan, echt een knuffel.
Hij is bijna 4, nog een maandje, en hij doet alles super braaf.
Maar hij heeft iets nieuws uitgevonden en dat is gericht naar mij trappen. Hij doet dit nooooit in stal oid maar als ik hem ga longeren en hij moet harder gaan lopen of hij luistert niet en ik wil hem straffen dmv met de longeerzweep dreigen dan trapt hij gericht naar me.
In het begin deed die het nooit maar het wordt steeds erger en ik vind het heel vervelend. Hij doet dit ook wanneer ik hem
in de bak een beetje los probeer te laten lopen.
Ik denk dat het overigens niks met zn rug te maken heeft want met rijden heeft hij nergens last van, heeeel afentoe een klein bokje met aanspringen in de galop maar het blijft een fries natuurlijk.
Iemand tips?
Slofje schreef:lifeofmarit schreef:consequent zijn, een tik op de neus of gewoon negeren!
dat er ook nog eens bij, we willen natuurlijk allemaal kopschuwe paarden die later bijten als je hun neus wilt kroelen.
zo gaat ie goed, hoor..
xJasmijn schreef:In het wild krijgen ze egt wel hardere klappen hoor!
Dus een tik met die zweep kan egt geen kwaad. gewoon duidelijk maken dat jij de baas bent,
dadelijk gebeuren er nog ongelukken als hij dat blijft doen.