[AR] (AR) ze kan niet stilstaan ( beleren)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:30

Lientie schreef:
Waar ik woon is het wel nodig om het laan te eren door ervoor te gaan staan.

Tja... ieder z'n eigen manier, maar ik ben er gewoon niet zo voor. Een paard leren stilstaan leer je op je eigen erf of desnoods op een veldje. Daarna ga je pas de weg op imo.

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:41

Ja maar als je zo'n paard hebt dat thuis alles doet en onderweg nogal zenuwachtig is? Natuurlijk leer je een paard thuis goed stilstaan, maar dat wil nog niet zeggen dat ze dat in een vreemde situatie ook doen.

Maar ik zou bijvoorbeeld nooit een volte maken met het paard. Alleen al omdat je daar geen ruimte voor hebt wanneer je op een openbare weg bent. Je dient namelijk ook rekening te houden met de rest van het verkeer.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:01

Lientie schreef:
Maar ik zou bijvoorbeeld nooit een volte maken met het paard. Alleen al omdat je daar geen ruimte voor hebt wanneer je op een openbare weg bent. Je dient namelijk ook rekening te houden met de rest van het verkeer.

Dat bedoel ik ook zonder wagen. Ze moet er natuurlijk nog geen wagen achter gaan hangen als haar paard nog niet stil wil gaan staan. Ik zou niet eens de weg op gaan als hij niet stil zou willen staan, maar goed, dat moet ze zelf weten. Ik neem aan dat ze op een rustig polderweggetje oefent en niet op een weg met een hoop verkeer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:02

Citaat:
Maar met de leidsels vast oefenen op straat en op een veld, sorry hoor maar dat vind ik een beetje overdreven als dat ook al niet meer mag.

Tuurlijk mag dat wel.
Zo ben ik ook begonnen met mijn fjord maar dan wel alleen in de bak.
Ik heb mijn fjord een goede basis gegeven werd me verteld.(longeren, longeren met dubbele lijnen, sturen met dubbele lijnen etc etc)

En je hoeft heus niet het achenbach systeem te kennen om te leren mennen.
Een mencursus doe je voor de basis. En de basis breid je uit door daarna les te nemen.

Maar ik heb ik jou profiel gelezen dat je pony er al een keer tussen uit gepiept is met de wagen. Dat kan ook zijn gedrag verklaren.
Je kan je paard ook wegbrengen om te laten beleren, heb ik ook gedaan en na 2x heb ik zelf meegeholpen met inspannen en sturen.
Ik doe zo weer een hoop ervaring op wat ik later weer kan gebruiken.

Je moet je niet aangevallen voelen, maar zie het als gewezen worden op de gevaren voor jou, je paard en je mede weggebruiker.

Ik heb mijn paard bijna zien verongelukken en probeer met mijn (slechte ) ervaring andere mensen hiervoor te behoeden en dat ze dingen in gaan zien en op tijd proffesionele hulp inschakelen om straks een heerlijk menpaard te hebben.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 23:30

oke mensen gister menzweep en liverpool gekocht. Het gaat nu al veel beter. Niet door de liverpool, maar des te meer door de zweep. Deze week krijg ik het boek te leen van iemand dat je moet leren voor je koetsiersbewijs. Vandaag heb ik wel met een hand gestuurd en met de andere met de zweep. Het ging al beter.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 23:37

nog even dit: het is wel zo dat ze in de wei ofzo wel stil kan staan, maar als het te lang duurt op drukke stukken dan dus ineens niet meer. Ik oefen nu bijna elke dag en het gaat al stukken beter. Als ze eenmaal zo ver is dat ze ook een autoband kan slepen dan laat ik de rest doen door de plaatselijke "inspanner".

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:18

Hartstikke mooi dat het nu beter gaat. het is inderdaad verstandiger om de eerste keer wseer voor de kar door een ''inspanner'' te laten doen. Ik hoop dat alles goed gaat. Laat nog eens horen of het gelukt is!

SUC6!!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:51

Rosiewozie schreef:
Ik oefen nu bijna elke dag en het gaat al stukken beter. Als ze eenmaal zo ver is dat ze ook een autoband kan slepen dan laat ik de rest doen door de plaatselijke "inspanner".

Fijn om te horen dat het al beter gaat en verstandig dat je het inspanner door een professional laat doen. Succes!

FemkeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:08

Ook ik wil wel even wat kwijt.

natuurlijk kan je zelf je pony beleren voor de kar.
Er zijn echter een aantal dingen welke je pony gewoon voor 100%
moet kunnen eer je een stap verder kan. Je pony moet aan allerlei dingen wennen en leren dat ze daar niet op mag reageren.
Met die oefeningen ben jij volgens mij nu bezig. Ze zal uiteindelijk moeten leren stilstaan. Dit kan best even duren voor dat je pony dat begrijpt. Wij mensen kunnen ook niet in een dagje leren typen, schreven, lezen of lopen. Met vallen en opstaan leer je. Ze ook je pony. Wees geduldig maar wel duidelijk. Zo als al eerder geschreven is mag je pony geen slecht gedrag vertonen. Dus niet bokken, slaan of steigeren. Staan is staan. Maar bouw dat langzaam op. eerst stil staan, daarna een paar minutjes en weer weg stappen. Oefenen en oefenen. Ze zal het op een gegeven moment wel begrijpen. maar vergeet haar in de training vooral niet te belonen. Want als ze stil staat moet ze weten dat ze het goed doet. krijg je haar nu overal stil? Ook op de weg? en richting huis?
Pas dan kan je een stap erna nemen en dat is met een band of sleep erachter.

Niet eerder,
want ook al deden de boeren het beleren ook zelf.........
vroeger waren de trekkers kleiner, was er minder verkeer, en wist ierdereen wel iets van paarden. nu weet men echt niet wat te doen
als je paard op hol gaat. De autos's rijden harder en het zijn er tegenwoordig véél meer dan vroeger. kortom, het risico dt er wat gebeurd met omstanders is nu veel groter dan vroeger.

succes ermee,

Femke

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 03:19

oke hier dan eindelijk weer nieuws. Heb namelijk worm op compu dus word elke keer uitgeschakeld. Maar Donna is nu sinds Dinsdag bij de beleerder. Vandaag woensdag heeft ze al meteen voor de autoband gelopen en dat ging kei goed. Ik had natuurlijk verteld dat ze dit al eerder had gedaan en wat ik zelf alweer overnieuw had gedaan. Ik vind het zoooo spannnend. Heb ook stalling voor de kar, alleen nu nog de kar. Laat nog van me horen
Groetjes

Unitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 11:20

Rosiewozie schreef:
Ik ken een aantal mensen die al jaren mennen en zelf ook paarden hebben ingespannen ( friese hengst, nationaal kampioen tuigers ooit) en die hebben nog nooit van het achenbach systeem gehoord.

Oh ja daar wil ik dan nog even op inhaken *LOL*
Het is niet gek dat mensen die aangespannen rijden niet weten wat het Achenbach systeem precies is (Al hebben ze er vast al wel van gehoord). Achenbach wordt voornamelijk gebruikt bij het mennen. En afgezien van het gebruik van paard, kar en leer zijn aangespannen rijden en mennen 2 geheel verschillende takken van sport. Kampioen Frieske wordt aangespannen mee gereden. Is de rijder ook actief in het mennen? In de aangespannen sport komen we ook een heel ander slag volk tegen.

Daarnaast ben ik het best wel met Callippo eens. In ieder geval als hij aangeeft dat soms een paard (mits in het tuig) best overeind mag komen.
Je hoeft dan niet meteen te slaan. Soms volstaat foei ofzo. SOms houden ze zelf wel op. Dat hangt erg van de situatie.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 13:40

Hey wat goed dat ze nu bij Cor staat!
Bij hem gaat het vast wel lukken! OK dan!
Heeft hij al iets gezegd hoelang het gaat duren en of je zelf mee mag helpen?

Leuk joh, succes!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 14:06

nee heeft nog niet gezegd hoe lang het gaat duren. Dat weet ie niet omdat hij eerst moet kijken hoe ze het voor de kar doet. Omdat ik al had gezegd dat ze al voor de band had gelopen en ook voor de kar en omdat ik dacht dat de band niet zoveel problemen zou geven. Gister deed ze het dus ook goed voor de band. vandaag ga ik niet. Maar het gaat vooral om die burrys. Dus het is toch nog even afwachten. Ik mag komen kijken en helpen als ze wat verder zijn en als alles goed gaat. Dit werk ken ik toch al zij die. En ik mag gewoon komen rijden als ik wil. Zaterdag ga ik bij Unitas kijken voor een kar. En een stalling heb ik ook al gevonden.
Gaat nu dus ook lekker snel.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 14:08

Unitas"]
[quote="Rosiewozie schreef:
Ik ken een aantal mensen die al jaren mennen en zelf ook paarden hebben ingespannen ( friese hengst, nationaal kampioen tuigers ooit) en die hebben nog nooit van het achenbach systeem gehoord.

Oh ja daar wil ik dan nog even op inhaken *LOL*
Het is niet gek dat mensen die aangespannen rijden niet weten wat het Achenbach systeem precies is (Al hebben ze er vast al wel van gehoord). Achenbach wordt voornamelijk gebruikt bij het mennen. En afgezien van het gebruik van paard, kar en leer zijn aangespannen rijden en mennen 2 geheel verschillende takken van sport. Kampioen Frieske wordt aangespannen mee gereden. Is de rijder ook actief in het mennen? In de aangespannen sport komen we ook een heel ander slag volk tegen.

Daarnaast ben ik het best wel met Callippo eens. In ieder geval als hij aangeeft dat soms een paard (mits in het tuig) best overeind mag komen.
Je hoeft dan niet meteen te slaan. Soms volstaat foei ofzo. SOms houden ze zelf wel op. Dat hangt erg van de situatie.
[/quote]

Nee het was een man met een Fries die gewoon aangespannen rijdt, en een man met tuigers, die dus kampioen ermee is geweest ooit in de tuigsport die het achenbach ook niet toepaste.
Maar goed ik mag het boek voor het ruiterbewijs van iemand lenen, dus ik ga gewoon eens oefenen. En als ze voor de kar staat dan ga ik ook bij de menclub in neunen en daar kan ik dan ook les krijgen.
Het komt dus allemaal nog wel goed denk ik.