Zonder bit, wat dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:01

Parelli is geen doel op zich, maar een middel om jou en je paard binnen al het paardengebeuren veilig en connected te houden. Daarbij is die ontwikkeling van terug naar het bit juist erg fijn. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je normaal functioneren gaat in de paardenwereld, maar wel op een Parelli-minded manier. Daarom is de methode imo ook zo succesvol.

Daarnaast wordt de Finesse steeds belangrijker binnen Parelli (als enige NH-methode :roll: ). En Finesse is imo niet mogelijk met een touwhalster op waslijnen, en voor rijden met contact is een touwhalster niet geschikt, simpel.
Om je paard lichamelijk voor elkaar te hebben en niet kapot te rijden, is dressuur noodzakelijk. Ik ben juist heel erg blij dat Parelli daar steeds meer aandacht aan besteed +:)+

Lusitana

Re: Zonder bit, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:07

Dressuur kun je rijden zonder contact, met weinig contact, met en zonder bit en met een touwhalster.
http://www.barnmice.com/video/rope-halter-dressage

Finesse zit hem in afstelling op hulpen, maar die hoeven niet via gespannen teugels te gaan. Dat is wel het mákkelijkste, en daarom wordt er grootschalig voor gekozen.

Niet iedereen het talent en het geduld om zich anders dan traditioneel bezig te houden met de opleiding van het paard.

Buiten dressuur kun je een paard naar wens opleiden, met de middelen die je kiest.

Parelli ken ik verder niet een het is leuk dat er een voorbeeld bestaat, maar een en ander, behalve de termen, is natuurlijk niet door hem uitgevonden. Al voor de jaartelling was men met paarden bezig op verschillende manier, waaronder hoofdstelloos. En Xenophon erkende al dat je op een bepaalde manier moest omgaan met paarden, die afweek van wat toen gebruikelijker was.
In modernere tijden, jaren 60-70 had je Henri Blake bv.

Ik vind het persoonlijk jammer dat zoveel dingen meteen maar aan Parelli (of Hempfling of Monty)gelinked worden of aan hem(hen) toegeschreven. Er kan best over de dingen gesproken worden waar het om gaat, zonder nou meteen zijn naam te noemen, lijkt mij?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:10

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:28

Lusitana schreef:
Dressuur kun je rijden zonder contact, met weinig contact, met en zonder bit en met een touwhalster.
http://www.barnmice.com/video/rope-halter-dressage

Finesse zit hem in afstelling op hulpen, maar die hoeven niet via gespannen teugels te gaan. Dat is wel het mákkelijkste, en daarom wordt er grootschalig voor gekozen.

Niet iedereen het talent en het geduld om zich anders dan traditioneel bezig te houden met de opleiding van het paard.

Buiten dressuur kun je een paard naar wens opleiden, met de middelen die je kiest.

Parelli ken ik verder niet een het is leuk dat er een voorbeeld bestaat, maar een en ander, behalve de termen, is natuurlijk niet door hem uitgevonden. Al voor de jaartelling was men met paarden bezig op verschillende manier, waaronder hoofdstelloos. En Xenophon erkende al dat je op een bepaalde manier moest omgaan met paarden, die afweek van wat toen gebruikelijker was.
In modernere tijden, jaren 60-70 had je Henri Blake bv.

Ik vind het persoonlijk jammer dat zoveel dingen meteen maar aan Parelli (of Hempfling of Monty)gelinked worden of aan hem(hen) toegeschreven. Er kan best over de dingen gesproken worden waar het om gaat, zonder nou meteen zijn naam te noemen, lijkt mij?

Finesse is gewoon 1 van de 4 savvy's (onderdelen) van Parelli, zoals ze in zijn methode genoemd worden. Heeft verder niks met linken of toeschrijven uit te staan, gewoon een naam van Fikki.
Voor de rest is het lastig discussiëren als je Parelli niet kent, want dat is hetgeen waar ik het over heb omdat er in dit topic daarover begonnen werd.

Bij Parelli begin je met rijden bij Freestyle, dwz rijden op touwhalster, zonder teugelcontact. Natuurlijk kun je daar heel ver mee komen, maar een bit geeft bij dressuur gewoon meer mogelijkheden. En niet iedereen kan uiteindelijk van alles met alleen een neckrope oid, niet iedereen heeft die ambities ook, maar we hebben wel allemaal een flexibel, rechtgericht paard nodig. Het gros van de mensen bereikt dat niet zonder teugelcontact, of zonder bit, dus kies je voor datgene waarmee je het wel lukt. Bij Parelli is 1 ding heel erg belangrijk; Do it FOR the horse. Dat betekent ook je paard lichamelijk sterk genoeg maken om een mens te dragen, dat ben je aan je paard verschuldigd zodra je er op zitten gaat.

Maargoed, deze discussie begint af te wijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:46

Ik was ook niet van plan om in discussie te gaan over Parelli, integendeel, ik zie de naam en termen graag uit discussies, want de methodes zijn bespreekbaar zonder dat je het een naam geeft die hij bedacht heeft of dat het in een systeem past.
Zelfs klassiek dressuur is 100% voor het paard...en gaat om een flexibel, rechtgericht paard...

Het enige dat erg afwijkt van het paard een plezier doen is moderne wedstrijddressuur zoals het met name in Duitsland en Nederland ontwikkeld is of ontwikkeld is geraakt. Maar ook andere wedstrijden waarin dwang in de training te pas komt.
Zodra geld en glorie van de ruiter een rol gaan spelen, wordt het paard ondergeschikt.

Verder herhaal je gewoon wat ik al zei, dat niet iedereen de kunde in huis heeft een daarom gewoon kiest voor het gemakkelijkste. En dat is hun goedrecht.

Om weer helemaal terug te komen on topic, de vraag was:
Citaat:
Ik zie vaak artikelen over dat het niet goed is een bit te gebruiken, maar wat kun je dan proberen? Want sommige paarden kunnen niet tegen de druk op hun neus...

Het antwoord is tweedelig. In de eerste plaats is het helemaal niet slecht om een bit te gebruiken*,maar het is slecht om een bit niet correct te gebruiken, en als een paard geen druk op de neus verdraagt is hoofdstelloos (neckrope bv, maar stokje kan ook) een optie.
Ook kun je een paard wennen aan toch heel weinig druk op de neus via rijden met een halster, desnoods zacht onderlegd, bv waarbij je dan de teugels niet continue op druk heb, of een zeer lichte aanleuning gebruikt. Aanleuning is immers gewoon contact, dat hoeft niet meteen druk te zijn.

*De artikelen die het hebben over dat een bit slecht zou zijn, zijn meestal geschreven door bitloze hoofdstel verkopers/promotors. De diverse argumenten daaruit kunnen worden weerlegd, ze laten nl feiten weg, verdraaien dingen en vergelijken alleen met slecht bit gebruik, om het bitloze als beter over te laten komen. Het zijn zelden of nooit neutrale artikelen. Dit topic gaat daar niet over maar er zijn topics geweest waarin ik heb laten zien met voorbeelden hoe dingen verdraaid worden bv.

Topic waarin ik onderbouwd in ga over bit en bitloos:
[RT-D] Goede band, geen hulpmiddelen
springt op waar de belangrijkste argumentering over bit en bitloos begint. Op de volgende pagina de concrete voorbeelden van hoe een bitloos site dingen verdraaid en weglaat.

moesensjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:29

Het jammeren van het rijden met bit is dat heel veel mensen zich er niet van bewust zijn dat ze hun paard pijn doen.
Men denkt dat als ze een los teugeltje geven het paard geen pijn heeft.
Echter is het zo dat een paard altijd pijn van een bit heeft of je er aan trekt of niet en wat voor bit dan ook.

Het is echt bizar hoeveel druk er in die mond zit en waar we eigenlijk dat bit in doen (weinig tandvlees scherpe bot onder het tandvlees zeer gevoelig deel van het paarden lichaam)

In dit filmpje wordt duidelijk uitgelegd wat de werking van het bit doet.
Ik hoop dat dit jouw over de streep haalt en dat je paard vriendelijk met je paard verder gaat. *D

http://www.youtube.com/results?search_q ... =0&spell=1

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:35

@Lusitana

QED....:))
Je kon erop wachten...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 02:06

moesensjaak schreef:
In dit filmpje wordt duidelijk uitgelegd wat de werking van het bit doet.
Ik hoop dat dit jouw over de streep haalt en dat je paard vriendelijk met je paard verder gaat. *D

Wederom opgezet vanuit een anti bit visie. Er bestaan honderden soorten bitten, waarvan velen anatomisch gevormd en een bit dat gewoon in de mond ligt DOET NIETS.
Het filmpje toont animatie, geen echte beelden van werking, geen normaal gebruik, en bitten die niet passen.
Andere filmpjes (en sites) tonen ook altijd voorbeelden van slecht bit gebruik. Dat is geen normaal bit gebruik. Je moet niet slecht als voorbeeld nemen voor elk bitgebruik.
Zo kan ik ook wel even een filmpje maken over hoe schadelijk bitloos, bv het touwhalster is, door maar paarden met kapotte neuzen te laten zien, strakgespannen teugels en paarden in verzet, in slomo laten zien hoe het schuurt en beweegt over de neus etc. Het is maar wat je wilt tonen en anti bit mensen tonen graag gruwelbeelden en nooit correct rijden.

Ik rijdt met en zonder en zelfs hoofdstelloos, maar ook rustig met stang en trens en pelham en heb nog nooit een paard pijn gedaan. Dat kan ik met een gerust hart zeggen. Omdat ik zachte handen heb, hersens en inlevingsvermogen en niet blind af ga op wat anti bit mensen me voorkauwen, met of zonder animatie...

Een bit dat in de mond rust, doet niks en zeker geen pijn.

Miss_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 03:18

Als het paard niet tegen het harde ijzer van een bit kan, zou je ook een rubber bit kunnen proberen.. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor er wel veel goede verhalen over.

Xx

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:59

Een bit is nooit van ijzer. Ze zijn van legeringen van verschillende metalen. De meeste bitten hebben een mooie gladde laag die prettig aanvoelt. Sommigen zijn hol, waardoor vederlicht en nauwelijks merkbaar. Er is een keur aan bitten verkrijgbaar en het loont de moeite om zich daar in te verdiepen voordat men afkeer kweekt voor "het bit" alsof ze allemaal hetzelfde zijn.

Ik wil wel even toevoegen dat als je een neusriem strak aansnoert, het paard de mond niet kan openen om in het verhemelte prikken van bepaalde types bitten te voorkomen. Er zijn ruiters die aansnoeren om openen te voorkomen, en daarmee dus het leed verergeren als ze zo'n type bit (enkel gebroken, bitten met tongvrijheid) gebruiken en daar nogal straf mee omgaan.
Het reglement voor dressuur staat toe dat het paard de mond wat opent, omdat het niet meer dan normaal is dat een paard ruimte moet hebben om te kunnen kauwen, en druk tegen verhemelte te ontwijken.
Het paard mag het alleen niet overmatig sperren, wat verzet is en meestal een teken dat de ruiter de hulpen bepaald verkeerd geeft en pijn veroorzaakt.
Verder off topic, maar er bestaat een relatie neusriem/bit die men wel hoort te kennen. Ik zie nog steeds mensen de neusriem extra strak zetten, helaas.

Persoonlijk rijdt ik zonder neusriem als ik een bit gebruik.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:04

Ik vraag me nu toch echt af waarom iedereen praat over druk etc. immers rijd je niet met teugels maar met je hele lijf en dat zou ook drukvrij moeten kunnen om het hoofd :j

Bitloze les nemen zou een handig zijn TS! :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:07

DreamAngel schreef:
Les nemen dat wil ik zowieso, ik heb mijn jaarling een paar dagen terug gekocht, en ik krijg as dinsdag mijn eerste les voor de 7 games :D

????????Jaarling?????????

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:54

Waarom de verbazing? Er wordt gewoon vooruit gedacht...

Ik zal ook maar even wat kopieren wat ik net in een ander topic schreef, want ook hier van toepassing en nuttig voor TS als die nog helemaal van onder aan moet beginnen:
Lusitana schreef:
Wat is paardvriendelijk? Rekening houden met je paard, je paard respecteren maar niet verwennen, eerlijk en geduldig zijn. Corrigeren/straffen op het juiste moment op de juiste plek en in de juiste mate (en dus niet omdat je kwaad wordt of je geduld verliest!), en belonen op het juiste moment in de juiste mate. Je paard een duidelijke dit wel en dat niet keuze geven en niet als het al voorwaarts gaat in de gewenste gang in het gewenste tempo dus nog door blijven drijven etc. En niet iets de ene keer toestaan en de andere keer er kwaad om worden. Niet vragen waar het paard geestelijk of lichamelijk niet aan toe is, niet meer vragen dan nodig, zelf kennis en inzicht hebeben in hoe een paard geestelijk een lichamelijk functioneert, zo correct mogelijk rijden zodat je het paard niet in de weg zit (nummer 1 is onafhankelijke zit ontwikkelen zonder beugels en teugels), pas met iets nieuws beginnen als het eerder op de trainingschaal bevestigd is. Zodat je werkt vanuit een basis die het paard al kent en zich vertrouwd in voelt.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Rijkunst en ruiterschap eerst. Een goed ruiter kan met alle paarden overweg, met alle middelen en kan ook bewust kiezen wat het beste is.

Het middel dat je gebruikt om met de voorkant van je paard te communiceren is totaal niet belangrijk! Als je het maar op een eerlijke, aanvaadbare manier doet. Paardvriendelijkheid zit niet in een middel, maar hoe (en soms waarom) je dingen toepast.

chiccoiship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:19

Of met een nekrope rijden, maar als je een bitlooshoofdstel neemt die ook nog ergens anders werkt (zoals kaak of kingekruist) komt de druk niet alleen op de neus.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 15:02

Hartstikke bedankt allemaal voor jullie meningen&argumenten&discussies!
Ik heb hier reuze veel aan :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:12

een paard dat met bit gereden word draagt toch ook een neusriem??? en dan kan het bitloos ineens niet tegen lichte druk op de neus? hmm apart

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:23

Er is een verschil met een neusriem (of halster) dat op/om de neus ligt en een die werkelijk gebruikt wordt voor inwerking op de neus.

Een paard dat aan een halster meeloopt, zal dat niet doen met druk op de neus en het stopt wanneer jij stopt en draait wanneer jij draait (als het tenminste naar behoren is opgevoed) en dus niet zo zeer op een aanwijzing aan het halster.

Een neusriem aan een hoofdstel doet op zich niks. Hij voelt die alleen als het de mond open spert. De neusriem is niet bedoeld om de mond mee dicht te snoeren en hoort dus niet echt strak te zitten. Bij het stoppen of wenden veranaderd er niks om de neus.

Bij een bitloos hoofdstel zal er bij het stoppen en wenden altijd enige inwerking zijn op het hoofd, inclusief en vaak het meeste, op of om de neus.

Natuurlijk hoef je meteen bitloos hoofdstel niet continue druk te hebben, net zoals je met bit niet continue druk hoeft te hebben. En zelfs bij stoppen en wenden kun je zonder aanwijzingen aan het hoofd. Een en ander komt neer op de rijkunst van de ruiter. Maar in dat geval kun je dus net zo goed met een halsring of zonder wat rijden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:42

Cinnepin schreef:
een paard dat met bit gereden word draagt toch ook een neusriem??? en dan kan het bitloos ineens niet tegen lichte druk op de neus? hmm apart

Waarom? De meeste western hoofdstellen hebben geen neusriem. ;) (maar wel een bit dus.)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:21

Cinnepin schreef:

Nee hoor, als ik mijn merrie met bit rij heeft ze geen neusriem om, bij de ruin zit de neusriem zo losjes dat het eigenlijk ook alleen maar voor de sier is :D