Totaal geen band/klik met paard, maar toch zonder tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Re: Totaal geen band/klik met paard, maar toch zonder tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 03:38

Ik zou met zo'n paard eerst veel op de grond doen. Zorgen dat daar de plezier, ontspanning en rust is voordat je er op gaat zitten. Als je op de grond zo'n band hebt, is de band in het zadel automatisch beter.
Verder zou ik in een kleine ruimte (klein rondje afzetten?) eerst proberen het paard op zit te bereiken. De Teugels er wel aanhangen, maar nog niet gebruiken. Als je merkt dat dit beter gaat en het paard reageerd, de teugels alleen oppakken en meebewegen met het paard om af te remmen (ook je zit er nog bij houden) Zo voelt het paard de druk van het gewicht van de teugels en zal uiteindelijk toch afremmen.

Omdat je niet teveel verwacht en er niks kan gebeuren in zo'n klein rondje, zou je als het goed is ook wat minder gestresst moeten zijn. Je moet zoeken naar elk soort vordering. Lukt de overgang naar halt nog echt niet? Gewoon doorrijden tot je haar één keer goed stil hebt laten staan. Dan meteen belonen en afstappen. Tuig lekker af en even laten rollen, beetje kriebelen (probeer een plekje te vinden wat je paard écht heel lekker vindt, elk paard heeft zo'n plekje) en terug naar de wei.

Niet elke dag willen rijden, veel op de grond doen en als het daar lekker gaat ga je weer een keertje rijden.

Ik denk dat een van de manieren is waarop je dit paard goed zou kunnen leren rijden zonder tuig of neckrope.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 04:12

Ik ben van mening dat je met ieder paard een 'iets' kunt hebben. Als je vertouwen in jezelf hebt en je aan je paard aan weet te passen is alles mogelijk.. Zelfs optomingloos rijden is voor iedereen mogelijk.... als je er maar in geloofd en je op jezelf leert vertrouwen dan kan je paard dat ook.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:51

Ik probeer hem idd wel duidelijk te maken dat trappen niet mag, maar dat hij wel dingen mag aangeven alleen op een andere manier.
Leuke is dat ik echt zijn 2e moeder ben. Dat hij geboren was, was hij door het draad gekukelt en vond ik hem smorgens in een weitje apart van zijn moeder. Na eerst een keer langs me te zijn gerent, rende die daarna recht in me armen. Hij is ook echt mijn vriendje geworden.

Zie je ook weer terug bij de andere veulens. Mijn moeder vond evy. Evy is gek op me moeder. In het begin was ze nog wat schuw maar me moeder geen probleem hoor.

Anne is verzorgt de eerste uren door het verzorgmeisje van haar moeder toen ik op vakantie was. Meisje kan alles met anne en anne is de goede pony voor haar. Anne wil nu iets doen, haar moeder heeft alle gedult en wacht wel. Meisje kan heel erg twijfelen. Twijfel je bij anne staat ze letterlijk op haar achterste benen.

Ik heb heel lang anne niet kunnen pakken....

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:25

dat kan opzich wel hoor
als hij braaf is tijdens het rijden

kim_amos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:53

Ik zou het rustig opbouwen.
Ik denk ook dat je eerst je pony moet vertrouwen en er toch een band mee moet hebben.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:33

Vertrouwen sowieso wel, een band hoeft niet beslist,
je pony een beetje kennen is wel van belang denk ik.
Misschien kun je hierdoor ook wel juist een band opbouwen?