De plus en minpunten van NH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:51

Wat is versta onder nh is iets anders als parelli games of loswerken, het is voor mij een compleet plaatje dus je paard leren kennen. Je bgeint met alleen maar met je paard zijn, verder niets. Daarna ga je hem afstasten en zoekt zijn grenzen etc wat betreft zijn ruimte, jou positie, de druk, etc. Wanneer geef je precies genoeg druk en sta je op precies de goede plaats. Gaat dit los kun je er een lijntje tusse hangen of 2 (longeren enkel/dubbel/lange lijnen) om vervolgens hetzelfde te doen onder zadel, vanuit diezelfde lichaamstaal en de juiste onafhankelijke zit. De weg erheen maakt niet uit, die moet passend zijn voor de combinatie.

Minpunten vind ik dat bij sommige methoden niet meer wordt gekeken naar het paard maar naar de druk en andere regeltjes. je doet dit dus moet je paard dat doen terwijl je het beter om kan draaien, ik doe dit, wat doet het paard en waar kan ik die reactie voor gebruiken. Op het moment dat je verwachtingen krijgt of reacties wilt raak je vaak je zachtheid en openheid kwijt. Je kunt uiteraard niet helemaal zonder maar je kan het wel zo min mogelijk doen.

moesensjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:56

Natural horsemanship vind ik het respect hebben voor elkaar, dingen doen die voor beide leuk zijn en ik vind daar een natuurlijke leefomgeving ook bij horen. Tuurlijk als een paard ziek is doe je daar wat aan door hem bijvoorbeeld in een stal te zetten maar een gezond paard kan je gewoon op een zo natuurlijke manier stallen en daarbij vind ik ook het hoefijzerloos horen. Zo leven de dieren tenslotte ook in de natuur.
Zelf vind ik het bitloos ook een belangrijk punt als je Natural met een paard omgaat en wederzijdsrespect heb ga je een paard geen pijn doen door er een bit in te stoppen is mijn mening.

Ik ben het er zeker mee eens dat een minpunt is dat je als Natural horsemanship persoon over één kant geschoren wordt terwijl dit eigenlijk normaal zou moeten zijn om zo met je paard om te gaan

lailapri

Re: De plus en minpunten van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:01

maar dan heb je weer het kip en het ei. Sommige hebben met bit meer vertrouwen in het paard, ze kunnen hier vaak wel afkomen door op hun zit te leren rijden maar dit duurt een tijd dus zullen ze nog een tijd met bit rijden tot ze er zeker genoeg van zijn dit zonder te durven.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:47

Natural horsemanship is in mijn ogen positief omdat het natuurlijk is, het is ook ergens een vorm van dwang, maar dan op een vriendelijke manier. Problemen worden opgelost door het kijken naar jezelf, je paard snapt je vraag niet en dan vraag je het waarschijnlijk verkeerd. Dingen die je kunt bereiken met NH kunnen heel bijzonder zijn, zoals het wederzijdse vertrouwen met je paard.

Negatief vind ik dat sommige mensen het proberen op een verkeerde manier, en dan bijvoorbeeld zeggen dat hun paard het niet kan. Het paard kent alles al omdat het in het wild ook zo gaat, alleen moet het op de goede manier gevraagd worden.

Ik weet niet of ik mezelf goed heb verwoord, ik heb me er een tijdje heel veel mee bezig gehouden maar dat is wat afgezwakt toen ik een andere discipline in de paardensport heb uitgeprobeerd en het op die stal niet echt mogelijk was. De laatste tijd ben ik er steeds meer mee bezig maar ik heb dus niet zo heel veel kennis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:00

lailapri schreef:
Janny23 schreef:
Bij Monty heb ik soms mijn twijfels.
Ik heb verschillende filmpjes op youtube gezien en daarbij leek het wel alsof de paarden stress hadden.
De paarden moesten 10 min in een round pen draven zonder dat Monty er op reageerde.
Ze konden niet ontsnappen of terug communiceren.
Het leek wel alsof ze alleen naar 'de baas' moesten luisteren en dit is voor mijn gevoel niet de bedoeling van NH.

voor zijn tijd was monty een doorbraak, vergeleken met zijn vader en andere paardenmensen werkt hij heel vriendelijk, echter heeft de tijd niet stil gestaan, maar dat maakt zijn methode nog niet slecht.

Monty's vader heeft ook een boek geschreven, het is in pdf formaat op het internet gezet, kun je je zelf ervan overtuigen of dat, wat hij deed, echt zo paardonvriendelijk was. Vergeet niet dat wij de manier van werken van Monty's vader alleen maar kennen door de beschrijving van Monty zelf. En Monty´s autobiografie moet met een hele flinke korrel zout genomen worden.

Ook Monty's vader paste de Join Up toe. En waar jullie alleen Monty kennen als trainer die paardvriendelijk met paarden om zou zijn gegaan, waren er in het verleden nog anderen die op een paardvriendelijke manier te werk gingen. Voorbeeld: Dr. Billy Linfoot.

Maar goed: hier de link naar een topic met het boek van Monty Roberts vader. Overtuig jezelf of dat nu allemaal zo vreselijk was. We doen het tegenwoordig anders, maar zoals je al eerder aangaf, tijden veranderen.

[NH] Boek van de vader van Monty Roberts: zo ging dat vroeger.

*Edit: er heeft in het verleden een filmpje op Youtube gestaan van de trainingsmethode van Billy Linfoot, maar ik kan hem niet meer vinden.
Wat ik wel tegenkwam is dit:

http://www.youtube.com/watch?v=wr456F53DXI

Enjoy!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:31

opzich zijn er geen minpunten aan nh zelf
maar aan hoe je het doet
als je horsemanship verkeerd doet, is dat erger voor je paard dan geen horsemanship doen.
je kunt je b.v teveel met jezelf bezig houden
teveel of juist te weinig met nh bezig zijn
of de verkeerde volgorde, je eerst niet bewust van jezelf zijn en dan eerst met iets anders beginnen.
dan neem je alle stappen te snel , en dat is niet goed voor je paard.
het begin is heel belangrijk, is het begin niet goed, is de rest ook niet goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:35

Daar ben ik het niet mee eens.
Er is niets mis mee met het aanleren van technieken en pas later informeren waarom je het doet.
Omdat de theorie, de praktijk nooit helemaal kan vervangen.
En soms het zelf ervaren van dingen veel meer impact heeft dan de hele theorie.
Dus laat mensen de ervaring maar maken wat hun lichaamshouding en hun opstelling tov het paard allemaal teweeg brengt.
Dat kan soms meer impact hebben dan het eerst theoretisch uit te gaan leggen, en dan verwachten dat de mensen precies dat gaan voelen wat je hebt uitgelegd.
Soms is tijd nodig om dingen te laten bezinken.
Soms heeft het zelf ervaren van dingen meer impact dan het theoretisch uitgelegd te krijgen.
Jawel, het paard is de dupe als het de eerste keer niet helemaal goed gaat.
Maar het paard kan gelukkig veel vergeven, en degene die het ervaart vergeet het echt NOOIT meer...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:42

ik ga je links bekijken als ik terug ben van school! Leuk.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:42

nee, daar heb je wel gelijk in
uiteindelijk geeft het veel meer als je het zelf ervaart.niet leuk voor de paarden soms, maar dat komt vaak wel weer goed, en inderdaad paarden kunnen heel veel vergeven, wat zijn het toch een lieve dieren.
maar soms, als je op een verkeerde manier horsemanship doet, kan het wel erg slecht zijn voor je paard.
het is wel jammer, dat als je op een verkeerde manier horsemanship doet, een paard alles, maar dan ook echt alles zou gaan accepteren, en anders word en jou niet laat merken dat het anders moet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:43

Nog een link die de moeite waard is. Gratis te bekijken, je moet je alleen even aanmelden:

http://www.horsewhispersandlies.com

En Grietje14: een paard is de denkbaar slechtste rechter om te beoordelen of een methode goed of kwaad is. Omdat hij snel/ te snel berust in de manier van aanpak....

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:48

ja idd, een paard is geen beoordeler,ze proberen het eerder te begrijpen.
maar sommige paarden die zijn heel slim, en willen niet op een verkeerde naar je luisteren.
dat zijn van die paardjes die wat leider zijn, net zoals mijn eigen die laat zich ook niet zomaar leiden door iemand anders, is ook wel eenkennig moet ik zeggen. maar uiteindelijk geeft een paard toch vaak toe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:52

Op het moment dat een paard zich niet laat leiden door een ander, is die ander niet duidelijk genoeg.
Een paard zal altijd, en dan bedoel ik ook echt A L T I J D luisteren naar een ander, als de aanwijzingen maar duidelijk genoeg zijn....

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:54

owke, dat wel. maar die aanwijzingen moet je ook op een goede manier geven, en de juiste aanwijzingen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:00

Een quote van Parelli: "Practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect. "

Je kunt nog zoveel trainen, als je timing niet goed is, je release niet op tijd komt, je niet op het juiste moment daar staat waar je moet staan, is het resultaat bagger.
Dus ook als je aanwijzing juist is, maar je release niet op het juiste moment komt.
Heeft al het oefenen nog geen zin....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-01-11 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:02

owke, hoezo op het juiste moment? je kunt toch altijd wel trainen?
of bedoel je tijdens het trainen dat je dan op het goeie moment de aanwijzingen moet geven?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:02

Niet vervelend bedoeld, maar mij schieten de opmerkingen over ijzers in het verkeerde keelgat..
Ik heb afgelopen najaar ook moeten kiezen om ijzers onder mijn merrie, omdat wij heel veel buitenrijden en haar hoeven daardoor sneller afsleten dan dat ze weer bij konden groeien.. Vandaar dat ik gekozen heb voor ijzers voor.. Ben ik dan meteen niet goed voor mijn paard?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:05

nee, dat is niet zo hoor
je kunt je paard ook wel natuurlijk houden met ijzers,nouja, hoort er niet echt bij, maar dan hoeft het niet zo te zijn dat je niet goed voor je paard bent.
nh, zo natuurlijk mogelijk houden, is eigenlijk gewoon zoveel mogelijk buiten,met wat maatjes, en nog wat dingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:05

Wel of geen ijzers heeft niets te maken met Natural Horsemanship, maar alles met het houden van paarden op de Natural manier.
Dus zonder deken, ijzer, stal.
Boomloos rijden, dekenloos, bitloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijster.
NH kan met een paard dat je op ijzers hebt staan.
NH kan met een paard dat je in een stal hebt staan
NH kan met een paard dat je op bit rijdt
NH kan met een paard dat je met een boomzadel rijdt.
NH kan met een paard dat je op de Olympische spelen start...:D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-01-11 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:07

grietje14 schreef:
nee, dat is niet zo hoor
je kunt je paard ook wel natuurlijk houden met ijzers,nouja, hoort er niet echt bij, maar dan hoeft het niet zo te zijn dat je niet goed voor je paard bent.
nh, zo natuurlijk mogelijk houden, is eigenlijk gewoon zoveel mogelijk buiten,met wat maatjes, en nog wat dingen.

RUBBISH

VERDIEP JE EENS IN HET NATURAL HOUDEN, VERSUS NATURAL HORSEMANSHIP!
NH is een heel ander ding dan Natural.
Het zijn twee heel verschillende dingen.
Verdiep je eens in het verschil.
En op het moment dat jij dat voor jezelf duidelijk hebt,
Mag je terugkomen om aan de discussie deel te nemen...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:11

@ cassidy: ik vind je nogal aanvallend klinken naar grietje14, die gewoon antwoord geeft op mijn vraag..
NH is heel breed, wat je dus ook even breed kunt opvatten..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:15

Nee hoor, NH is niet breed.
NH is het inspelen op het paard op een manier die hij begrijpt. Het bewerken van het paard op een "paardse" manier.
Natural is een paard houden op een "Natuurlijke manier". Rijden zonder zadel/spoor/bit, houden zonder stal/deken/ijzer.

NH, in tegenstelling tot Natural, is heel goed te combineren met dressuur, western, of springen.
De basis is anders, om uiteindelijk weer daar uit te komen waar je bent begonnen met de dresuur, western springen.
NH kan met boomzadel, met bit, met spoor, met ijzer eventueel een deken.
Natural gaat nog een stapje verder. Die willen geen bit/ijzer/spoor/deken/stal/boomzadel.
Het liefst ook geen wedstrijden.

Ik zie weinig mensen met de natural manier van houden meedraaien in de topsport.
Mensen met een NH benadering des te meer.
Helaas is de scheidslijn tussen Natural en Natural Horsemanship niet door iedereen begrepen.
En worden Natural en NH maar al te vaak door mensen verward of op een hoop gegooit.

Voor het gemak even een quote uit een ander topic.
Scheelt mij weer tikwerk, is mijn RSI blij mee.

Cassidy schreef:
Pat Parelli - Natural-Horse-Man-Ship

En Parelli en dressuur/springen kunnen heel goed samen.
Je wijkt qua basis een beetje af, en gaat dan terug naar de oefeningen vanuit de andere disciplines.

Voorbeeld van Parelli en een ruiter op Olympisch niveau: David O' Connor, en zijn vrouw Karen O' Connor?

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

David en Karen O'Connor zijn ruiters die in het verleden voor het Amerikaanse Olympische team uit zijn gekomen. En daar niet onverdienstelijk hebben gescoord.

Voor degenen die deze namen niet kennen, hier een overzicht van de resultaten van David. Voor zijn vrouw Karen moet je maar even googlen.

http://en.wikipedia.org/wiki/David_O'Connor_(equestrian)

David en Pat Parelli zijn goede vrienden, en hebben elkaar gevonden omdat hun manier van aanpak van paarden niet zo heel veel van elkaar verschilde.
Door het werk met Parelli heeft David zijn kennis kunnen vergroten en het heeft een bijdrage geleverd aan het feit dat hij zo succesvol is geweest.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:23

@Cassidy: bedankt, ben weer een stuk wijzer, ik wist dit nl niet.. :D Maar dan rijst mij de vraag: en dat komt misschien een stuk rottiger mijn mond uit dan dat ik het bedoel) Wat is dan de bedoeling van het Natural gebeuren? Ik bedoel: Geen ijzers.. Nou dan valt er voor mij al niet veel meer te doen, want dan kan ik niet fijn met mijn paard en een neckropeje naar buiten.. Dan kan ze alleen in de wei staan met dr vriendjes en kan ik alleen naar haar kijken.. (nogmaals t klinkt miss rottiger als dat ik t bedoel)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:27

Ik zie zelf niet zoveel plus of minpunten in NH. Een methode, of je het nu klassiek, NH of wat dan ook noemt, is altijd net zo goed als degene die het toepast. Ik heb een Australier paardenbenen zien opbinden, wat wij hier nóóit goed zouden praten, maar hij redde er "hopeloze gevallen" mee van de slager. En als ik hem aan het werk zag, viel me op dat de paarden snel tot rust kwamen door zijn houding en rustige konsekwente aanpak, hij gaf rust en duidelijkheid aan de paarden, en dat hoort in feite bij elke methode van met paarden omgaan terug te komen.

Ik heb diezelfde rust bij Monty Roberts gezien, toen hij een mustang uitzocht om zadelmak te maken, het kan me geen bal schelen of zijn pa nou wel of niet gelijk had in zijn boek, ik lees wat de paarden mij laten zien over Monty, en ik heb diezelfde rust gezien bij een redelijk traditionele man die een verreden tuigpaard weer geschikt maakte voor aangespannen rijden.

Ik heb die houding trouwens ook terug gezien bij "the dogwhisperer" Cesar Millan. "Calm assertiveness" noemt Cesar dat, en met die houding kom je dus ook ver bij paarden. Helaas zijn veel mensen zich niet bewust van de impact die hun gedrag/houding heeft op hun paard (of hond), en hebben ze ook problemen met het lezen van de lichaamstaal van hun paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:27

Het probleem met de natural beweging in Nederland is dat ze nogal sektarisch te werk gaan. Dat er geen grijstinten zijn. Dat je niet mag luisteren naar je paard als hij het koud heeft en hem daarom een deken geeft, of hij op harde grond toch gevoelig loopt en toch meer baat heeft bij dat ijzertje , of toch meer baat heeft bij dat boomzadel, dat rijden met bit, you name it....

Als je aan Natural doet, dan moet je extreem. Bitloos, boomloos, ijzerloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijster.
Er wordt klakkeloos achter een aantal mensen aangehold, zonder naar het paard te kijken. Die het toch serieus koud heeft, een deken wil, brokkelhoeven heeft en daardoor misschien toch baat heeft bij een ijzertje....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:31

@ Zoolgangster.

Laten we voor het gemak even de links naar de youtube filmpjes hier neerzetten, inclusief de topics die daar op bokt over zijn ontstaan, zodat iedereen zich daar een mening over kan vormen?

*edit: Filmpjes van de training van DHR Pinell.

[NH] Nothing is written in stone....

http://www.youtube.com/watch?v=LOmEFHa8 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Oz2GWsKDo_0&feature=fvw

http://www.youtube.com/watch?v=0FL9PeEj ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=5PJTkiWJ ... re=related

Dit paardje werd naar deze man gebracht als laatste station voordat hij naar de slager zou gaan. Er is hier op bokt ook een hele discussie over geweest. Deze vind je hier:

[LN] Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

en hetzelfde filmpje in een ander topic

[LN] de nieuwe monty roberts
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-01-11 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt