Voltige, zonder cap!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Re: Voltige, zonder cap!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:05

Oke, ik snap het nu wel beter.
Wat ik nog niet zo goed snap is dat de kleintjes geen cap op moeten, die doen toch nog geen ingewikkelde oefeningen zoals handstanden en met meerdere op het paard?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:28

Als je met voltige valt en je valt op je hoofd om zo maar even te zeggen :P dan heb je, cap of geen cap, toch sowiesow iets aan je rug/wervelkollom als je iets aan je hoofd zou hebben :P en paard kan je ook nogal moeilijk over je heen krijgen lijkt me :P.
Bij zitlesniveau voor kleintjes kunnen ze altijd wel een cap op, maar waarom verder de echte voltige in gaan met cap als je dan later weer zonder moet?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:51

Omdat beginners misschien nog niet zoveel balans en paardgevoel hebben als ervaren mensen?
Het lijkt me voor ouders best een drempel om te zien dat hun kind op zo'n gevaarlijk geval kunsten moet doen zonder cap op. Zodra er meer balans is, en er meer oefeningen gedaan worden waarbij de cap in de weg zit, lijkt me dat deze dan af kan.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:13

Bij zitlesachtige dingen, enkel voor de balans heb ik ook niks tegen op een cap hoor, integendeel, maar ik zie vooral graag dat ze leren vallen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:02

Lord_Ik schreef:
Als je met voltige valt en je valt op je hoofd om zo maar even te zeggen :P dan heb je, cap of geen cap, toch sowiesow iets aan je rug/wervelkollom als je iets aan je hoofd zou hebben :P en paard kan je ook nogal moeilijk over je heen krijgen lijkt me :P.
Bij zitlesniveau voor kleintjes kunnen ze altijd wel een cap op, maar waarom verder de echte voltige in gaan met cap als je dan later weer zonder moet?

Nee klopt niet. Ik in ieder geval niet. Ik viel op mijn rug, klapte daarna op mijn hoofd en had alleen een hersenschudding, niks aan mijn rug ;)

Een cap zit bij vrijwel alle oefeningen in de weg, maar dat is voor een niet-voltigeur ook lastig te begrijpen. Denk bijvoorbeeld maar aan de opsprong. Het is de bedoeling dat je tijdens je opsprong je hoofd voor de singel legt (wij noemen dat 'in de nek van het paard'), zodat je beter op kunt springen (klinkt beetje vaag zo). En ook bij veel andere oefeningen zit de cap in de weg. Ook bij oefeningen met meerdere personen zit een cap in de weg en zou je elkaar zelfs kunnen bezeren als de ander een cap op heeft!

Wat betreft beginners, waar zou je dan het onderscheid moeten maken? Ik denk dat dit sowieso heel lastig zou gaan worden. En je past je oefeningen dan wel aan op beginners, maar ik denk dat ook bij die oefeningen de cap in de weg zit.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:11

Ik had het over werkelijk op je hoofd vallen :P
maar de kans is in elk geval klein dat je als je niet op je hoofd valt, je ergens tegen gaat vallen en in dat geval houdt een cap een hersenschudding helaas niet tegen voor zover ik weet :P.

Het onderscheid zou ik maken wanneer ze eigenlijk aan de oefeningen beginnen.
Voor een gewone vrije zit en reis rond de wereld e.d. zit een cap voor zover ik weet niet in de weg. Ik weet niet wanneer je begint met opspringen, maar vanaf dat (te paard) begint zou ik de cap ook achterwege laten. Op een bok oid. is een cap volgens mij ook niet echt nodig :P

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:14

Wanneer beginners aan de oefeningen beginnen? Direct bij les 1? Ja want ook in les 1 zul je wel wat meer doen dan vrij zit en de 'rondje de wereld' (dit heet de molen). Opspringen doe je ook in les 1, want anders zul je niet op het paard komen. Dus in principe is een cap dragen helemaal niet mogelijk zeg jij al ;)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:38

Ik geef nu ruim een jaar voltigeles en heb zelf iets van 10 jaar gevoltigeerd.

Er is 1 groot verschil tussen gewoon paardrijden en voltige.
Bij het paardrijden stuur je zelf, zit je op een zadel en ben jij de baas over het paard.
Bij de voltige staat de longeur in het midden. Diegene is de baas over het paard. Jij hebt alleen een beugel vast met 2 handvaten.

Gewoonlijk val je met de voltige enkel en alleen doordat je je evenwicht verliest.
Het is in de praktijk gebleken dat het voltigeren met cap gevaarlijker is dan zonder. Zoals ik al gezegd heb, je valt alleen door evenwichtsverlies (dus niet als je er gewoon op zit).
Wat gebeurt er als je op een hoogte staat en je verliest je evenwicht? De kans is dan heel klein dat je op je hoofd valt. Wel hebben we meerdere arm/pols breuken gehad bij de vereniging, omdat ze zich met de armen opvangen als ze er al eens afvallen...

Ook de jonge kinderen leer je gelijk correct opspringen en die doen de eerste les echt al genoeg oefeningen! Daarnaast hebben ze 2 handvaten waar ze zich aan vast kunnen houden. En mijn ervaring is dat ze echt niet loslaten voordat ze hun evenwicht gevonden hebben. Plus dat zij alles in stap doen... en zolang het beestje braaf in een constant tempo stapt, gaat dat allemaal goed.

De voltige is in mijn ogen helemaal niet te vergelijken met het gewone paardrijden. De paarden hoeven bij de voltige niet te springen (geen weigeringen dus) hoeven niet in travers te lopen... Bij mijn pony (een Tinker) levert de voltige soms wel wat protest op nu, omdat haar bespiering verdwijnt (wij kunnen niet trainen met de vorst, manege ligt op 20 minuten rijden en hier is de weg nog niet weer schoon geweest dus durven niet echt weg met de trailer :o ) en dus haar balans weer ver te zoeken is, maar ik merk dat ze bij het rijden veel meer protest geeft als je haar echt dressuurmatig wilt rijden (en dus meer kans dat je eraf valt :P).
Bij de voltige vragen we bij het laagste niveau niet meer dan nagevelijkheid, balans, in een constant tempo kunnen stappen, draven en galopperen. En natuurlijk een bepaald acceptatievermogen (er moet eens een kind in de flanken kunnen hangen zonder dat er een rodeo plaatsvindt :Y) ).

Plus dat dit ook ter sprake is gekomen bij het veiligheidscertificaat van de maneges. De voltige staat hierbuiten (wel een gediplomeerde instructie, maar geen caps, caps mogen niet eens :Y) ).
Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd voor degenen die het nog niet zo goed begrepen.
Zag dat SSDesign ook al geantwoord had hierzo :)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:03

Wat betreft de kleintjes.. Die zijn het lichtst dus gaan meestal boven op. Of worden getild en noem maar op. Verschillende oefeningen die omdat het met meer dan 1 is ook niet te doen is met cap. Vind het wel moeilijk uit te leggen want nu lijkt het meer nodig haha.
Maar bijvoorbeeld op de schouders. Eerst moet 1 iemand op het paard. De tweede gaat op een andere manier met behulp van de eerste. Dan gaan de benen van 1 door de riemen en dat geeft lekker veel steun! 2 gaat staan en klimt dan op de schouders van 1. Stel dat 1 een cap op heeft. Dan kan 2 niet goed op de schouders zitten want een cap is toch weer extra dik.
Om het nog beter te snappen kan je misschien filmpjes op YouTube zoeken en dan zie je hoe het gaat enzo.
Moet zeggen toen ik net begon had ik echt zoiets van, geen cap? Zijn jullie wel helemaal lekker? Maar toen ik zelf begon begreep ik het wel. Hoop dat mijn berichten wat verduidelijken en niet vervelen :p

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:53

@ Jessicajoann, dat klopt, maar er werd gevraagd naar de beginners, dus de kinderen die er voor het eerst opstappen.
Ik heb al jaren dit filmpje op mijn hyves staan en moest daar eigenlijk gelijk aan denken toen ik jouw stukje las (ik vind de montage echt geweldig, ook met de muziek <3 ),
http://www.youtube.com/watch?v=elxfJmNSc_M

Ik heb hier ook nog een andere link naar een filmpje, waarbij ik zeker geen cap op had willen hebben :Y) en dat zijn nog maar de solisten (die zitten er dus alleen op).
http://www.youtube.com/watch?v=kbKO_5YCTuM

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 18:50

Prachtig hoor! Ik zou willen dat ik zo lenig was!
Maar dit is echt op een enorm hoog niveau lijkt mij, toch?
Ik denk echt meer aan de echte kleintjes die net beginnen, maar ik snap jullie nu wel hoor, daar niet van!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:55

Ik vind het ook doodeng om te zien. Zo'n groot paard met van die kleine meiskes met van die dunne schoentjes en zonder helm. Mag het paard nog zo braaf zijn, maar als je even je evenwicht kwijt bent zit je zo tussen de benen van het dier en je komt moeilijk weg op zo'n volte. Ik heb al heel wat enge dingen gezien waarbij de paardenhoeven bijna op die kleine kindervoetjes landen tijdens het meegalopperen en dan verkeerd opspringen en eraf storten tijdens het staan op de rug. Dan is 1.65m best hoog hoor.
LIjkt me prima te doen om een een simpel helmpje zonder randjes te ontwerpen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:42

Ik krijg eigenlijk meer medelijden met paardlief in het eerste filmpje dan dat ik me zorgen maak om de 'ontbrekende' caps :D vind het machtig mooi, maar sjeee 3 volwassenen die rare toeren uithalen op een paard dat zo enorm braaf en rustig zijn rondje moet blijven lopen. Het is dat ik weet dat ze het niet al te lang hoeven doen :P .
Zo'n 'simpel helmpje zonder randjes' heeft volgens mij nauwelijks nog een meerwaarde. Ik snap wel waarom de cap gewoon achterwege gelaten wordt.
Moesten er zooooveel hoofdblessures voorvallen, er zou wel wat aan gedaan worden.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:56

Lord_Ik schreef:
Ik krijg eigenlijk meer medelijden met paardlief in het eerste filmpje dan dat ik me zorgen maak om de 'ontbrekende' caps :D vind het machtig mooi, maar sjeee 3 volwassenen die rare toeren uithalen op een paard dat zo enorm braaf en rustig zijn rondje moet blijven lopen. Het is dat ik weet dat ze het niet al te lang hoeven doen :P .
Zo'n 'simpel helmpje zonder randjes' heeft volgens mij nauwelijks nog een meerwaarde. Ik snap wel waarom de cap gewoon achterwege gelaten wordt.
Moesten er zooooveel hoofdblessures voorvallen, er zou wel wat aan gedaan worden.

Natuurlijk doe je dit niet wekelijks tijdens een training :) Veel paarden lopen hooguit 2x per week in een voltigeles, dus aan de longe op deze manier. En daarvan is zeg maar 5 minuten per week deze belasting, meer niet. Een kur train je niet dagelijks. Met de juiste training zul je vanzelf merken of een paard geschikt is of niet. Er zijn maar heel weinig paarden geschikt voor dit werk, maar de paarden die voor het voltige lopen vinden dit vaak ook leuk en accepteren veel. Ik denk dat een dressuurproef op hoger niveau ook heel zwaar is, dat duurt wel wat meer dan 5 minuten of niet?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:39

Ja weet ik :D ik ben dan ook niet tégen voltige aangezien er wel degelijk ook aan de paarden gedacht wordt, maar het is volgens mij wel een zware overbelasting, waar altijd een voet op een verkeerde plek kan terecht komen, waar een goed getraind dressuurpaard door die proeven niet overbelast zou mogen worden :P.
Moesten de paarden het niet leuk vinden, ze zouden het eenvoudigweg niet doen :P dat is een feit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 22:25

Lord_Ik schreef:

De vraag is of je wil dat je kind de eerste wordt. Als ik een dochter in een voltige les had dan zou ik toch eens met de instructie gaan praten eerlijk gezegt. Bij andermans kinderen en dan vooral de semi-beginners die net begonnen zijn met oefeningen in galop ipv stap, durfde ik al amper te kijken.
Natuurlijk helpt een dunner type helm wel, net als de westernpotjes niet 100% ideaal zijn, maar de klap komt wel eerst op het plastic ipv op je schedel.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:59

Ik denk dat een speciale cap nog steeds niet handig is..
Vind het heel moeilijk uit te leggen. Het is gewoon niet handig
in mijn ogen. Ergens moet dat ding weer vast en ook een dunnere
cap gaat niet werken met bv schoudersstand of iets met z'n tweeën.
Beginners doen ook meteen al oefeningen en juist de kleintjes leren zo snel..
Ik kan echt moeilijk uitleggen waarom ik dit zo zie. Komt ook omdat
ik zelf voltige heb gedaan en heb gemerkt dat het em niet gaat worden.
Vreselijke uitlegger ben ik!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:23

Ik denk dat een cap juist ervoor zorgt dat je evenwichtsproblemen ondervindt. Vooral bij kleine kinderen, want hun hoofd is in verhouding al zo zwaar ten opzichte van de rest van het lichaam. Zou je dit hoofd nog zwaarder maken, zit je enorm met evenwichtsproblemen (ik zie ook geen turners met een helm op... een balk is in mijn ogen ook gevaarlijk!)

@ Horsiegek: En natuurlijk doen de beginners dit nog niet. Zij zitten eerst, gaan op de knieën zitten en als ze durven mogen ze 1 hand loslaten. Ze laten pas los als ze de pony vertrouwen en zichzelf :). De tweede les gaan ze vaak wel al staan, omdat de rest dit ook al doet. Dan loop je er eerst naast en hou je een handje vast. Dan leunt het kind enorm op jou en kun je het kind altijd opvangen als er iets gebeurt! Echt de veiligheid is enorm belangrijk bij ons. Daar zijn we ook voor opgeleid bij de instructeurscursus ;)!

@Sizzle, bij elke vereniging die ik ken starten de kleine kinderen op een pony. Wat heeft een klein kind van 6 nou op een paard te zoeken? Het arme kind kan niet eens bij de laagste beugel komen... In mijn geval een Tinker van 1.47 (die is wat groot voor de kleinsten, maar ze kunnen allemaal de onderste beugel pakken), omdat deze lekker stevig is en tot 10 kan tellen. Voor een 5 jarige heb ik de Shetlander van stal getrokken met een kleine beugel...
Pas als ze beter zijn, worden ze bevordert naar het paard, plus dat er echt wel stapje voor stapje naar die galop wordt toegewerkt! Eerst lekker zitten in galop... dan de rest pas. De instructie zal je niet toestaan met cap te mogen voltigeren. Puur omdat dit gevaarlijker is. Plus dat bij veel oefeningen je echt geen cap op kan hebben... bij de opzwaai zal jouw cap tegen de hals van het paard knallen. Ik denk dat je bij dit opzicht ook naar het paard moet kijken. De dunne schoentjes zijn om deze reden ook aangeschaft, zodat de kinderen beter het paard kunnen voelen en het paard hierbij niet geïrriteerd worden. En waarom zouden die schoentjes eng zijn bij een paard? Als ze ermee aan het touw lopen, moeten ze stevige schoenen aan. Crocs mogen bij mij niet, net als slappe sportschoenen. Maar bij de voltige zelf, zal die pony nooit op hun voeten gaan staan (ze lopen naast de pony, achter de voorbenen, en ik neem aan dat geen enkele vereniging een onbetrouwbare pony laat lopen, die stuiterend door de bak heen vliegt met beginners op de rug, maar dat ze hiervoor een ervaren pony of paard gebruiken...).
En ik vraag me af bij welke vv je dat gezien hebt :o , want het lijkt mij niet dat je daar dan een gediplomeerde instructie hebt staan om heel eerlijk te zijn :o . Bij ons gebeuren die dingen zelden tot nooit...

En voor degene die het echt nodig vinden, zou ik zeggen. Probeer het zelf eens met cap, ook al heb je nog nooit gevoltigeerd... Als je het vervolgens zonder doet, voel je zelf al dat dat veel fijner is! Het is acrogym/turnen op een paard. Het is geen paardrijden. En zoals al aangegeven, ik zie geen turners met een helm en ook geen acrogymers. De voltigeurs moeten vertrouwen hebben in het paard. Het moet een paard zijn die niet bij het minst of geringste de kinderen eraf bokt.

Ik moet zelf eerlijk melden, in al die jaren ben ik 2 keer van het paard gevallen bij de voltige. Nooit iets gehad verder. Ja een paar keer door mijn enkel gegaan bij het op of afspringen...
Hopelijk is mijn bericht niet te aanvallend, want zo bedoel ik het namelijk niet :Y) . Maar de meesten die hier op reageren van: Ah daar moet een cap bij op, dan denk ik bij mezelf, ga eerst eens zelf een proeflesje voltigeren. Dan merk je vanzelf wel hoe zo'n paard aanvoelt en wat je zelf vertrouwt vindt...
Als je een cap nodig vindt, zal de voltige helaas niet jouw sport zijn...

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 15:07

@ Grainey: Bedankt, het wordt allemaal steeds duidelijker:)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:52

@horsiegek, ik snap heel goed dat het voor jullie wat onduidelijk is hoor :). Alleen het is gewoon lastig uit te leggen. Het is een hele andere takt van sport dan dat paardenmensen veelal gewend zijn. Het is ook iets waarbij ik zelf nooit heb gedacht: goh ik heb geen cap op... terwijl ik echt nooit zonder cap op een paard stap :+ .

En nu ik er verder over na denk, we mogen geen sieraden om bij de voltige, wegens veiligheidsredenen, dus geen oorbellen in (ook geen knopjes), geen armbanden, geen kettingen... Je kunt ermee blijven hangen. Als dat al gevaarlijk is en ik kijk naar mijn veiligheidscap, zie ik daar heel veel onderdelen waarmee je met je cap ergens aan kan blijven hangen :o

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:07

Sizzle schreef:
Lord_Ik schreef:

De vraag is of je wil dat je kind de eerste wordt. Als ik een dochter in een voltige les had dan zou ik toch eens met de instructie gaan praten eerlijk gezegt. Bij andermans kinderen en dan vooral de semi-beginners die net begonnen zijn met oefeningen in galop ipv stap, durfde ik al amper te kijken.
Natuurlijk helpt een dunner type helm wel, net als de westernpotjes niet 100% ideaal zijn, maar de klap komt wel eerst op het plastic ipv op je schedel.

Je wil noooit dat je kind iets overkomt, maar in vele gevallen kan je dat gewoon niet voorkomen als het dan gebeurt. In de buurt van een paard komen houdt al een risico in, het is gewoon niet zo dat ik denk dat je het risico gaat verkleinen als je wél een vorm van hoofdbescherming zou hebben, zoals in dit topic wel vaker uitgelegd is (ik snap het daardoor zelf ook nog steeds beter :D )
Ik denk dat je het het beste snapt als je zelf inderdaad ook eens een voltigelesje meeneemt.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:26

Grainey schreef:
@horsiegek, ik snap heel goed dat het voor jullie wat onduidelijk is hoor :). Alleen het is gewoon lastig uit te leggen. Het is een hele andere takt van sport dan dat paardenmensen veelal gewend zijn. Het is ook iets waarbij ik zelf nooit heb gedacht: goh ik heb geen cap op... terwijl ik echt nooit zonder cap op een paard stap :+ .

En nu ik er verder over na denk, we mogen geen sieraden om bij de voltige, wegens veiligheidsredenen, dus geen oorbellen in (ook geen knopjes), geen armbanden, geen kettingen... Je kunt ermee blijven hangen. Als dat al gevaarlijk is en ik kijk naar mijn veiligheidscap, zie ik daar heel veel onderdelen waarmee je met je cap ergens aan kan blijven hangen :o

Inderdaad, hier hetzelfde met een cap. Voltige altijd zonder cap en in die 10 jaar dat ik nu iets met paarden doe heb ik nog nooit zonder cap paardgereden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:56

Lord_Ik schreef:
Ik denk dat je het het beste snapt als je zelf inderdaad ook eens een voltigelesje meeneemt.

Ik....voltige.... :+
Dan zit de hele manege voor het raam te _O-
Ben nogal onhandig :o

Ik denk dat ik me inderdaad wel kan voorstellen dat zonder helm handiger is maar het neemt niet weg dat ik het er toch eng uit vind zien. De lessen die ik gezien heb waren inderdaad trouwens met paarden die niet altijd even braaf waren.