anneliesdj schreef:Hoe heb jij die veiligheidsclip erop gemaakt?
ik heb een dik elastiek (ivm de 'klap' in de borst bij het aantrekken als het sleetje in de sneeuw gezakt is, ik heb kleine ponies die erg sensibel zijn dus vandaar) aan de voorkant van het sleetje, waar normaal ook het trektouwtje zit. daaraan zit een gewone karabijnhaak. daar weer aan zit een clip die gebruikt wordt in de zeilsport, maar die je ook ziet aan de strengen bij bijv. marathonaanspanningen. de clip kan een trekkracht aan tot 1200 kilo.
de karabijnhaak zit aan de clip vast (aan de 'wartelkant' of onderkant op het plaatje), hoewel je ook het touw of elastiek direct aan de clip kan doen natuurlijk, maar goed. de 'clipkant' (bovenkant op het plaatje), dus de kant van de clip die open en dicht kan, zit aan de zweng/ knuppel. aan de clip zit een ringetje (rechts op het plaatje), deze is bedoeld om de clip te kunnen openen, ook als deze onder spanning staat. aan het ringetje hebben wij een touwtje dat je om je pols doet, op die manier trek je dus altijd de clip open als je van de slee valt.
hier het plaatje:

overigens hebben wij iets andere, ze hebben geen wartel en zijn ietsje anders van model, maar het komt op hetzelfde neer. ik gebruik ze ook bij het leren vaststaan bij jonge paarden en in de trailer, met een dik elastiek eraan tegen het klappen in de nek bij paniek. als het paard zich ophangt en je trekt aan het rode touwtje, gaat hij ALTIJD los, dit in tegenstelling tot de paniekhaken die je aan veel halstertouwen ziet. enige nadeel is dat sommige paarden leren dat ze zichzelf kunnen ontkoppelen door aan het touwtje te trekken, haha! buiten dat is het volgens mij een enorm veilig hulpmiddel, bij de watersportwinkel koop je de haken voor 6 Euro per stuk.