Neemt ie me nou in de maling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:03

Marian01 schreef:
Al moet ik je vertellen dat ik gisteren wel klaar was met hem, ik ga niet een paard uitgebreid staan belonen die ik al 15 rondes aan het terug vragen ben.

Vooral wel belonen! Niet alleen is het iets positiefs, ook zal je paard dan makkelijker doen wat je wil. Als hij na 15 rondes terugkomt, en jij bent boos/geërgerd, zal hij het gaan stappen verbinden aan jouw boosheid/ergernis - en dat wil je juist niet!

Maar dan komt ie terug op moeheid, en niet op mijn hulp (al dan niet goed gegeven)...

Maakt in eerste instantie toch niet uit? Na een paar keer uit moeheid te zijn gaan stappen (wel met jouw - goede - commando daarbij) en dan beloond te worden, zal hij heus wel gaan snappen dat hij uiteindelijk eerder zijn beloning krijgt als hij direct reageert.

van galop naar draf heb ik geen moeite ( ik hem gisteren ook paar keer laten aan springen in galop, en terug laten komen naar draf, maar elke keer deed ie dat goed, dus bedacht ik dat mijn hulpen opzich goed waren..)

Wat voor hulp geef je om hem uit galop terug te krijgen, en wat voor hulp om te gaan stappen vanuit draf? Waar sta je tijdens je pogingen om 'm terug te nemen? Helpt het als je je positie verplaatst naar zijn hoofd (en dus niet onbewust blijft drijven door te ver naar achteren te staan)?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:14

Wat je misschien ook nog kunt proberen om de puntjes weer even op de I te zetten is aan de hand door de bak gaan lopen, linksom ;) en dan gewoon doorlopen, en HO, stilstaan.. En dit flink herhalen. Je kunt hem omdat je hem dan omdat je hem aan de hand hebt veel beter terug zetten dan wanneer je hem aan de longe hebt.. Je kunt hem dan ook langzaam wat van je af laten lopen en als je dit doet tot hij weer netjes op je stem stopt kun je weer verder met longeren ( of nouja, als hij het braaf doet belonen en stoppen en het de volgende keer even 5 minuutjes doen voor je gaat longeren )

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:16

Jong paard - zijn moeilijke kant - pubertijd
kan niet meer zeggen :P

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:25

Nou, daar heeft ze echt wat aan :+

Mastrootje

Re: Neemt ie me nou in de maling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:33

Je moet er ook rekening houden dat het sowieso waarschijnlijk wat meer moeite voor hem kost om terug te gaan (al moet hij het er niet van nemen zoals die nu doet natuurlijk!)

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 14:54

Hoi,

Puberen kan...maar ik heb nog eens zitten denken,...Ben ook gisteren uiteraard weer naar mijn schatje gegaan (heb heerlijk gereden, zette geen pas verkeerd..ik voelde me bijna anky ;-) ) Maar ik denk idd dat het echt aan mij ligt. Ik ben er nog niet aanuit wat ik precies fout doe, maar daar wordt aan gewerkt! (heb ik toch film of/en instructrice nodig, ik denk het goed te doen..haha)
Heb instructrice gesproken, en verteld wat ik probeerde en welke reacties ik kreeg. Opzich heb ik niet fout gereageerd, mag alleen iets sneller reageren. (komt met lessen)
Ook heb ik iemand gevonden die met dubbelen lijnen kan longeren, en die wil me helpen, mag eerst op zijn paard oefenen, daarna gaat hij mijn paard met dubbelen lijnen longeren, en daarna ik mijn paard...dus dat plan ligt er.

Stoer:
Aan de hand is het een nog groter schatje..je kan er een kind van 3 mee op pad sturen zeg maar. aan de hand luisterd ie naar: Ho (stilstaan)- blijven (ik loop weg)- voorwaarts (hij naar mij toe)- achter (passen naar achteren )- naast (neus mag naast me komen) - kontje(dan gaat ie echt met zijn neus tegen mijn billen lopen)- voetje snapt ie nog niet..(komt wel..)

VeerenAshley:
Ik was idd te boos. heb braaf gezegt..maar daarbij gelaten..
Zal mijn belonen eens in de gaten houden..misschien daar ook even pasje op de plaats..misschien iets ingeslopen, wat ik op de film er zo uithaal..

De hulpen tussen terug laten komen vanuit galop naar draf is niet anders dan vanuit draf naar stap. Van die positie moet ik je even schuldig blijven. Ik denk van niet..juist omdat ik hem niet terug kreeg, ben ik juist op mijn positie gaan letten..
Maar wie weet is dat toch niet goed geweest, eerst volgende longeer sessie heb ik er iemand bijstaan, die even met me mee kijkt. twee paar ogen zien meer dan een..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:31

Succes, ik ben benieuwd hoe 't verder gaat!