Zo, wat is dat toch heerlijk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Zo, wat is dat toch heerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:57

@cassidy, die heb je hier in de omgeving helaas wel erg veel, van die miepen die nu inderdaad niet meer buiten komen want oei, sneeuw en die compleet van slag raken als een paard eens een keertje ergens van schrikt terwijl zij aan het rijden zijn in de bak. Dus misschien niet zo subtiel, maar al te waar :j.

Het is nu inderdaad qua paarden heerlijk rustig en iedereen verklaart je voor gek dat je op pad gaat met je paard. Hier is het gelukkig goed te doen, de wegen zijn alleen hier en daar wat glad. Bos is nu wat lastiger, de grond is bevroren, dus dan krijg je van die kraters in de paden. Maar misschien binnenkort even een stukje bos proberen weer :j.

Dus inderdaad heeeerlijk! Gewoon in de winter door kunnen rijden :))

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:00

Adil18 schreef:
Helaas laten de wegen dat hier niet toe...Er is veel sneeuw gevallen, je ziet de gaten en kuilen niet meer...Toen licht gesmolten, nu weer gevroren. Ik ga het risico niet aan.

Paarden komen wel gewoon naar buiten :)

Hier hetzelfde... kijk jaloers naar de gave foto's van anderen die wel sneeuwritten kunnen maken :j Maar ik durf het dus ook niet aan :n

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:06

Je moet ook geen onnodige risico's nemen :n, maar het is gewoon lekker dat je kunt blijven rijden, als er ijzers onder zitten en ze geschoren zijn, dan kun je echt niet knap op pad nu.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:15

hyppolyte schreef:
Je moet ook geen onnodige risico's nemen :n, maar het is gewoon lekker dat je kunt blijven rijden, als er ijzers onder zitten en ze geschoren zijn, dan kun je echt niet knap op pad nu.

Ahum....dit vind ik niet volledig waar hoor..... Heeft alles met je eigen instelling te maken!
Hier heb ik de paarden geschoren (worden ook bedrijfsmatig gebruikt, indoor en voor aangespannen werk (indoor) en is met dikke vacht niet te doen en zelfs minder gezond voor de paarden).
En toch volop in het werk nu hoor! Rondom op ijzers (koetspaarden), of alleen voor op ijzers, of zonder ijzers (afhankelijk van het paard en gebruiksdoel).
En gewoon een dun wollen uitrijdekentje (zowel onder het zadel als voor de koets) erop. En gaan met die banaan.
Paarden hebben geen andere fratsen dan normaal, want ze komen van 's ochtends vroeg tot het donker lekker op het land.
Onder het zadel soms ook bitloos gereden, soms met bit...hangt van het trainingsdoel af.

Wat een vooroordelen hier...alsof iedereen die dressuurt en in de sport rijdt een miepert is.... (net als mensen die hun paarden scheren, of ze op ijzers zetten...alsof dat ook allemaal zeurpieten zijn....)

Ik word soms zo niet goed van dat zwart witte labeltjesplakkerij...

Ik zeg toch ook niet dat alle mensen die bitloos, boomloos, ijzerloos etc. rijden geitenwollensokken mensen zijn....?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:41

Nou zo erg als jij het maakt doet niemand dat verder hier, ik heb het alleen over een paar mensen hier in de buurt, en ja, die maken de vooroordelen gewoon waar, dus het is helemaal geen vooroordeel.
En met een geschoren paard is het nu toch wel erg koud buiten, zeker als je 's avonds op pad gaat. Met ijzers krijg je enorme glijpartijen, daar had ik het over, heeft niks met vooroordelen te maken hoor :n.

Gaan jullie met de koetspaarden met ijzers zonder stiften naar buiten nu dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:53

@Hyppolyte
Mijn paard loopt met voorijzers ook gewoon buiten hoor en loopt ook "gewoon" over ijs.
Buitenrijden gaat prima, mits ik maar ga stappen op ijs.
Zij weet nu niet beter en houdt er zelf rekening mee, al hoewel ze rustig een galopje trekt in de wei als ze daar even op mag.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:56

hyppolyte schreef:
Nou zo erg als jij het maakt doet niemand dat verder hier, ik heb het alleen over een paar mensen hier in de buurt, en ja, die maken de vooroordelen gewoon waar, dus het is helemaal geen vooroordeel.
En met een geschoren paard is het nu toch wel erg koud buiten, zeker als je 's avonds op pad gaat. Met ijzers krijg je enorme glijpartijen, daar had ik het over, heeft niks met vooroordelen te maken hoor :n.

Ik denk dat ze de straat opgaan, nee dan gaan er vast geen stiften onder..

In het bos lijkt me dat niet onverstandig, maar ik denk niet dat dit nu bedoeld word.

Mijn knollen staan de hele middag buiten, maar heb er geen 1 op ijzers momenteel.
Niet nodig, heb een winterstop, dus train alleen de hoognodige paarden licht.

Verder inderdaad de hele dag bezig paarden van water te voorzien.. 38 stuks.
Dat zijn een boel emmers per dag! :+

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:58

heerlijk, ik hou er ook van hoor!

Maar zonder deken is mijn paard niet te houden want als ik hem niet scheer kan ik niet rijden. (sterk zwetende ijslander met megavacht) mijn paard is geschoren maar al best even geleden dus naar buiten gaat prima want het groeit snel.

Maar wel fijn dat we naar buiten kunnen zonder uit te glijden!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 02:15

Zo, als je 38 paarden van water moet voorzien dmv emmertjes dan ben je wel ff bezig ja :=. Ik ging trouwens min of meer uit van sneeuw of ijs en geen ijsvrije wegen.

@brainless, glijdt die van jou nooit uit met die ijzers dan? Die van mij ging al op haar plaat als het regende en merk dat bij anderen toch ook wel regelmatig.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 02:19

ik ga ook rustig sneeuwritten maken hoor. wel met boomzadel en bit :+

oh ja, behalve nu, ik hrb mijn arm gebroken, dus dat zal er wel voor zorgen dat ik voorlopig niet op een paardenrug zal zitten :'(

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 02:23

Haha, ach joh, als er toch gips omheen zit :') daar laten wij ons toch niet door tegenhouden _O-.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 02:29

hyppolyte schreef:
Zo, als je 38 paarden van water moet voorzien dmv emmertjes dan ben je wel ff bezig ja :=. Ik ging trouwens min of meer uit van sneeuw of ijs en geen ijsvrije wegen.

@brainless, glijdt die van jou nooit uit met die ijzers dan? Die van mij ging al op haar plaat als het regende en merk dat bij anderen toch ook wel regelmatig.

De mijne weet niet beter.
Ze staat 24/7 buiten (met schuilstal van 4x6) en ze staat normaal op een verhard gedeelte met een strook zand. Dus ze weet precies hoe ze lopen moet op het harde/gladde gedeelte. Af en toe mag ze de wei in, maar omdat ze chronisch bevangen is moet ik dus altijd uitkijken met weidegang.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 02:35

hyppolyte schreef:
Haha, ach joh, als er toch gips omheen zit :') daar laten wij ons toch niet door tegenhouden _O-.

ja maar ik moet wel met een dressurzadel rijden, jeweettoch. dat kan ik niet met 1 arm :P

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 02:42

Dat zal het inderdaad wel zijn dan, wel fijn evengoed dat je dan toch op pad kunt :j. Misschien is die van mij ook wel een kluns hoor ;). Ik ben trouwens 1 keertje op een ijsbaan terecht gekomen, was een heel pad opgevroren (dat was echt ineens allemaal ijs :=), dat was minder leuk, toen gleed ze zelfs zonder ijzers weg.

Qimm, oh nee, dat kan natuurlijk niet, dan kan ie ook niet in de krul, heb je 2 handen voor nodig _O- :').

Wij zijn altijd wel die hards hoor, wij stappen met gekneusde pootjes en gebroken vingertjes gewoon op :j. Maar is ook boomloos he, dan kan dat wel :')

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:42

hyppolyte schreef:

De geschoren paarden lopen onder een wollen uitrijdekentje (speciaal voor mennen gemaakt en voor onder het zadel de gewone). Bovendien zijn de paarden niet helemaal kaal, want sinds de scheerbeurt is er wel weer een klein vachtje opgegroeid.

De koetspaarden gaan idd zonder stiften naar buiten, want we gaan idd de weg op, zoals iemand anders al zei. Hier zijn de wegen goed gestrooid, dus we hebben volop keuze uit wegen die niet glad zijn. IK heb mijn hele erf altijd sneeuwvrij, dus als we daar ingespannen hebben, kan ik zo weg.

Onder het zadel draai ik stiften in en schuif ik zelfgeknipte plastic zooltjes tussen de ijzers (van plastic dekseltjes gemaakt, even in warm water leggen en je schuift ze tussen het ijzer), zodat er geen sneeuw ophoopt.
Als ik van het erf af kom, direct de berm in, in de sneeuw...klaar.....

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:54

Als niet natural kan ik ook prima rijden in de sneeuw hoor :D imo heeft dat niet zoveel met natural of niet te maken, het ene paard staat gewoon wat steviger op de benen dan de andere, maar de paarden vinden hier allemaal geweldig om lekker in de sneeuw te spelen :) .
En paard wat ik rijd is heel erg blij dat ze geschoren is, kan ze zich lekker uitsloven zonder dat de dikke vacht in de weg zit.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:55

hyppolyte schreef:

Mijn merrie staat nu blootsvoets, ben blij dat ze gewoon de bak in kan met haar maatjes zonder klompen te krijgen en heel erg te glijden, maar buiten rijden gaat echt niet. Heb vorig weekend met m'n vriend gewandeld over de paden waar we normaal rijden, maar daar lagen enorm hoge sneeuwduinen en ik zakte zelf een paar keer weg in een flinke kuil. Nu vind ik dat niet zo erg als me dat zelf gebeurt (zag er vast hilarisch uit, nadat ik opgekrabbeld was zag ik eruit als de Verschrikkelijke Sneeuwman :') ), maar met een paard vind ik dat een te groot risico. Dus nu hebben we al 4 weken geen buitenrit meer gemaakt :n

Maar lijkt me dus heeeerlijk als je wel gewoon kunt blijven door rijden :)) En het landschap ziet er zo mooi uit, vooral op zonnige dagen. Genieten lijkt me :)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:58

Heeerlijk die OP! Als de mogelijkheden er voor mij waren had ik het net zo gedaan :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:00

*\o/* *\o/* Heerlijk he, de paardjes zo zien genieten van dit weer! Dit van mij ook, 24/7 buiten, zonder ijzers, en wat hebben ze een plezier!
Buitenrijden durf ik alleen niet, helaas! Mn merrie is zo'n ongelooflijke kneus, één misstapje en ze is kreupel, dus ze heeft lekker vakantie.
Maar wel lekker grondwerk in de wei, lekker knuffelen met mijn wollebeerpaardjes, en gewoon zien hoe ze genieten!
Heb echt medelijden met al die paarden die op stal staan. :)

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:05

die van mij heeft ook geen ijzers, maar glijd zonder ijzers op de oprit al uit, helaas, dus buiten crossen doe ik echt niet! Ze staan wel de hele dag op de wei, en ik longeer nu ook maar in de wei.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:21

Mijn paard staat ook de hele dag buiten, met ijzers. En ik rijd ook gewoon met hem buiten.. Wel het meeste over de openbare weg. maar ook wel door sneeuw.. het gaat goed :j

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:24

Renza schreef:
Als niet natural kan ik ook prima rijden in de sneeuw hoor :D imo heeft dat niet zoveel met natural of niet te maken, het ene paard staat gewoon wat steviger op de benen dan de andere, maar de paarden vinden hier allemaal geweldig om lekker in de sneeuw te spelen :) .
En paard wat ik rijd is heel erg blij dat ze geschoren is, kan ze zich lekker uitsloven zonder dat de dikke vacht in de weg zit.

Precies...
Ik snap de openingspost dan ook niet helemaal.
Waarom moet er als je blijk geeft van het feit dat je heerlijk genoten hebt daarnaast ook met de vinger naar anderen gewezen worden?
Is dat nog meer genieten???? Zoiets???? ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 14:35

Ik denk idd dat sommige mensen er zich wel eens bewust van mogen worden dat paarden geen poppetjes zijn. Dat kun je natuurlijk zo opvatten als jij het doet, heel jammer maar goed zo bedoel ik het niet. Zegt meer over jou dan over mij als jij zo denkt.

Paarden zijn niet voor niets zoals ze zijn en ze functioneren imo het best als je ze zo laat. Iets wat al perfect is hoef je niet nog eens aan te passen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:45

Ik heb van de week ook heerlijke sneeuwrit gemaakt. IJzerloos, bitloos, zadelloos(das nog warmer als boomloos heb ik gemerkt :p ). Mijn kwpn staat ook 24/7 buiten zonder schuilstal(wel beschutting van bomen en een duinenrij), heeft enkel een ongevoerde deken om omdat ze wat ziekig is geweest.

Maar aan de andere kant, de ijzers van mijn paard zijn er sinds kort onder vandaan(en het bevalt me 100x beter dus ze gaan er niet weer onder), maar zelfs met de ijzers gleed ze stukken minder als de fries zonder ijzers bij haar op het land.... Ik maakte toen geen buitenritten omdat ik geen risico wou opzoeken, hoe je het ook went of keert ijzers zijn gewoon glad. Maar zodra de ijzers eronder weg waren en ze een over de aller ergste gevoeligheid heen was hebben we heerlijk in de sneeuw gereden. En nee hier ook geen overactief paard omdat ze lekker altijd buiten loopt en niet al haar energie in een uurtje rijden eruit hoeft te gooien.

Nee voor mij (of eigenlijk mijn paard) geen ijzers meer.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:02

Miss_Malfoy schreef:
Ik denk idd dat sommige mensen er zich wel eens bewust van mogen worden dat paarden geen poppetjes zijn. Dat kun je natuurlijk zo opvatten als jij het doet, heel jammer maar goed zo bedoel ik het niet. Zegt meer over jou dan over mij als jij zo denkt.Paarden zijn niet voor niets zoals ze zijn en ze functioneren imo het best als je ze zo laat. Iets wat al perfect is hoef je niet nog eens aan te passen.

Dat is altijd zo'n dooddoener zo'n opmerking.
Het enige wat het over mij zegt is dat ik idd allergisch ben als mensen zich optrekken aan iets dat ze vinden dat ze "beter" doen, terwijl het enige feit dat je kunt constateren is, dat je het "anders" doet....

Het is de allereerste zin in je openingspost die mij zo'n gevoel gaf en wat je zegt over je vriendin.
Ik vind dat deze opmerkingen niets toevoegen aan je post....er eerder afbreuk aan doen.
Had je ze weggelaten, was je punt net zo duidelijk geweest....
Maar voor mij prettiger om te lezen... en ook niet verkeerd te interpreteren. ;)