Dus het is niet eens duidelijk waarvoor ene Join-up bedoeld is

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jes_sira schreef:Jumpie schreef:Hoi hoi,
*komt topic binnen vallen*
Ik heb een hengst van 2,5 jaar oud. De laatste vind ik hem erg dominant, stijgeren aan de hand etc. Ik lees hier een daar dingen over een join up. Ik wil het eerst anders proberen op te lossen ik straf hem staad zodra hij om hoog gaat maar ik vind het best eng als ik naast hem sta en hij gaat omhoog. Dus als een van jullie hier verstand van join up heeft zou ik krijg nog wat informatie hebben. Heb al veel er over gelezen, maar nog nooit gedaan. Dus wil me er eerst graag in verdiepen, eer ik er aan zou gaan beginnen.
Denken jullie uberhaupt dat deze methode zou werken?
Heel goed!!
Ja, ik geloof dat het best werkt als je het goed uitvoerd, maar ik kan je er alleen niet bij helpen want ook ik ben iemand die er veel over gelezen heeft, maar het niet nodig heeft en het dus ook nog nooit in de praktijk heb uitgevoerd.
Ik zou zelf iemand vragen mee te helpen of het voor te doen, mocht ik het ooit met een volgend paardje nodig hebben.
Succes!
x_Britje schreef:Mensen, stel je niet zo aan!! een paard wordt echt niet psygisch beschadigd door een join-up! Misschien dat je, als je het verkeerde doet, wel je band met het paard kan beschadigen maar als je je paard daarna weer in de wei zet is die niet opeens depressief of zo![]()
Maar om zelf een goede join-up te kunnen uitvoeren moet je wel eventjes wat research doenIk raad je het boek: Mijn trainingsmethoden in woord en beeld aan van Monty Roberts... Kan je oa bij divoza wel krijgen. Als jij een join-up wilt doen, dan moet je dat lekker doen
Maar ik zou niet TE vaak doen, je moet het gewoon 1 á 2 keer goed doen. Een join-up kan erg helpen om je band met je paard te verbeteren en dus ook het vertrouwen.. Even research doen en je niet te veel aantrekken van die zeurende maloten hier boven...
Hoe vaak kraken mensen elkaar af op domme dingen? Om te huilen gewoon
xTamay schreef:Weet je wel wat de "bedoeling" van een join-up is?
Denk het niet, dit is niet erg dat je mij vertrouwen mij moet winnen.
Je jaagt je paard weg, en mag niet terugkomen, alsof hij wat verkeerd heeft gedaan.
Vertrouwen, krijg je langzaam, niet zo: 'pief paf poef join upje " .. nee daar zit wel tijd in.
Gewoon lekker gaan borstelen vaak komen en er vaak zijn.
Laten merken dat hij op jou kan rekenen, dat jij niet bang bent, zodat hij weet dat hij bij jou veilig is.
(Sorry als dit verkeerd is maar dit is mij zo gezegt.)
Evelijn schreef:Als jij bang bent dan zal je ook nooit leider voor je paard kunnen zijn. Dus denk dat je beter aan jezelf kunt gaan werken en tot die tijd gewoon je pa er mee laten lopen. Die durft hem vast beter af te straffen en kan omdat hij niet bang is dat wel op het goede moment doen. Je jonge hengst is kennelijk wat meer mans dat de jonge pony's die jullie hebben gefokt. Hij zoekt zijn grenzen op en moet goed worden gecorrigeerd, helemaal niet erg dat jij dat nu niet kan Jumpie. Je schrijft dat je veel ervaring hebt met pony's en dit is wel maatje groter... ik snap dat je daardoor geïntimideerd voelt dus misschien al met wat oudere grotere paarden gaan oefenen. Ik vind een hengst van 2,5 jaar geen geschikt 'oefenmateriaal' als je een beetje bang bent
Jumpie schreef:Evelijn schreef:Als jij bang bent dan zal je ook nooit leider voor je paard kunnen zijn. Dus denk dat je beter aan jezelf kunt gaan werken en tot die tijd gewoon je pa er mee laten lopen. Die durft hem vast beter af te straffen en kan omdat hij niet bang is dat wel op het goede moment doen. Je jonge hengst is kennelijk wat meer mans dat de jonge pony's die jullie hebben gefokt. Hij zoekt zijn grenzen op en moet goed worden gecorrigeerd, helemaal niet erg dat jij dat nu niet kan Jumpie. Je schrijft dat je veel ervaring hebt met pony's en dit is wel maatje groter... ik snap dat je daardoor geïntimideerd voelt dus misschien al met wat oudere grotere paarden gaan oefenen. Ik vind een hengst van 2,5 jaar geen geschikt 'oefenmateriaal' als je een beetje bang bent
Ik rij ook met het paard van me moeder om net zo groot! En die pak ik wel aan als ie raar doet. Mijn moeder durfde hem eerst niet eens naar land te brengen. Dan deed ik dat gewoon die ging ook omhoog. Maar die kende ik .. dat is het verschil als ik hem beter ken en beter weet op welk moment en hoe ik hem het beste straf is het over. Daarom ga ik het ook samen met me vader oefenen kan ik zien hoe die het doet.. ! Evelijn je hebt ook gelijk hoor, dat ik bij mezelf moet kijken! En ik geef hem ook wel of een schop of met de zweep of op zijn neus maar dat moet sneller en harder.. en hij voelt gewoon dat ik daarna denkt van doet a.u.b niet nog een keer! En dat is het! Ik moet mezelf vermannen maar dat is best moeilijk!
En klopt die pony's waren een stuk kleiner !
miek140 schreef:Och mensen, zovaak dat ik wel geen 'joinups' met mijn verzorgshet heb uitgevoerd, daar is ze nooit psychotisch van geworden hoor
Beetje rondjagen tot ze dr hoofd naar beneden deed en vervolgens helemaal verrukt zijn omdat pony naar mij (lees: appel) toe kwam als ik mij omdraaide.
Pony had mij in dr macht!
Henrieke: lekker blijven doen, niet teveel druk leggen en doen wat goed voelt volgens jou. Lees veel boeken, meningen en trainingsmethoden van anderen, pas dit niet 100% toe op jou paard maar neem vanalles een beetje mee. Hierdoor zal jij een heel persoonlijke band krijgen met je paard, en gaat dat helemaal goed komen.
Nogmaals: lekker ontspannen en veel bezig zijn met je paard, probeer je paard te 'lezen' en je zult haar vanzelf steeds beter gaan begrijpen.
Veel plezier!
x_Britje schreef:Mensen, stel je niet zo aan!! een paard wordt echt niet psygisch beschadigd door een join-up!