hoe moet een join up?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:54

Ja, een join-up is er niet om vertrouwen te winnen maar om een dominant/respectloos paard op een "harde" (psychische) manier respect af te dwingen.

Dus het is niet eens duidelijk waarvoor ene Join-up bedoeld is ;(

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:54

Mensen, stel je niet zo aan!! een paard wordt echt niet psygisch beschadigd door een join-up! Misschien dat je, als je het verkeerde doet, wel je band met het paard kan beschadigen maar als je je paard daarna weer in de wei zet is die niet opeens depressief of zo :o
Maar om zelf een goede join-up te kunnen uitvoeren moet je wel eventjes wat research doen ;) Ik raad je het boek: Mijn trainingsmethoden in woord en beeld aan van Monty Roberts... Kan je oa bij divoza wel krijgen. Als jij een join-up wilt doen, dan moet je dat lekker doen ;) Maar ik zou niet TE vaak doen, je moet het gewoon 1 á 2 keer goed doen. Een join-up kan erg helpen om je band met je paard te verbeteren en dus ook het vertrouwen.. Even research doen en je niet te veel aantrekken van die zeurende maloten hier boven... ;) Hoe vaak kraken mensen elkaar af op domme dingen? Om te huilen gewoon :P

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:55

ik heb dan nog een vraagje,
is opjaagen dan ook slecht?
xxxxx.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:56

jes_sira schreef:
Jumpie schreef:
Hoi hoi,

*komt topic binnen vallen*

Ik heb een hengst van 2,5 jaar oud. De laatste vind ik hem erg dominant, stijgeren aan de hand etc. Ik lees hier een daar dingen over een join up. Ik wil het eerst anders proberen op te lossen ik straf hem staad zodra hij om hoog gaat maar ik vind het best eng als ik naast hem sta en hij gaat omhoog. Dus als een van jullie hier verstand van join up heeft zou ik krijg nog wat informatie hebben. Heb al veel er over gelezen, maar nog nooit gedaan. Dus wil me er eerst graag in verdiepen, eer ik er aan zou gaan beginnen.

Denken jullie uberhaupt dat deze methode zou werken?

Heel goed!!
Ja, ik geloof dat het best werkt als je het goed uitvoerd, maar ik kan je er alleen niet bij helpen want ook ik ben iemand die er veel over gelezen heeft, maar het niet nodig heeft en het dus ook nog nooit in de praktijk heb uitgevoerd.

Ik zou zelf iemand vragen mee te helpen of het voor te doen, mocht ik het ooit met een volgend paardje nodig hebben.

Succes!

Dat is dus het probleem.. Ik durf het niet te doen, omdat ik niet echt weet of dit de goede methode er voor is.. Krijg hier ook al verschillende reacties.. En omdat ik er alleen over gelezen heb. Niemand hier in de buurt doet eigenlijk zulke dingen. We zijn hier meer van straffen en belonen, duidelijk zijn geen gezeur geen gedoe. Nuchter groningers :Y) .. Maar aangezien ik het eng vind aan de hand om hem dan direct goed te straffen.. Naja ik ga gewoon nog veel meer erover lezen en eerst met me vader oefenen :D

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:56

x_Britje schreef:
Mensen, stel je niet zo aan!! een paard wordt echt niet psygisch beschadigd door een join-up! Misschien dat je, als je het verkeerde doet, wel je band met het paard kan beschadigen maar als je je paard daarna weer in de wei zet is die niet opeens depressief of zo :o
Maar om zelf een goede join-up te kunnen uitvoeren moet je wel eventjes wat research doen ;) Ik raad je het boek: Mijn trainingsmethoden in woord en beeld aan van Monty Roberts... Kan je oa bij divoza wel krijgen. Als jij een join-up wilt doen, dan moet je dat lekker doen ;) Maar ik zou niet TE vaak doen, je moet het gewoon 1 á 2 keer goed doen. Een join-up kan erg helpen om je band met je paard te verbeteren en dus ook het vertrouwen.. Even research doen en je niet te veel aantrekken van die zeurende maloten hier boven... ;) Hoe vaak kraken mensen elkaar af op domme dingen? Om te huilen gewoon :P

En mensen zitten tegen mij te zeggen dat ik er geen verstand van heb O:)

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:57

xxhenrieke schreef:
ik heb dan nog een vraagje,
is opjaagen dan ook slecht?
xxxxx.

Je jaagt je paard weg, alsof hij iets verkeerd heeft gedaan. Maar hij heeft toch niks gedaan of wel?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:58

@ Jumpie Als jij bang bent dan zal je ook nooit leider voor je paard kunnen zijn. Dus denk dat je beter aan jezelf kunt gaan werken en tot die tijd gewoon je pa er mee laten lopen. Die durft hem vast beter af te straffen en kan omdat hij niet bang is dat wel op het goede moment doen. Je jonge hengst is kennelijk wat meer mans dat de jonge pony's die jullie hebben gefokt. Hij zoekt zijn grenzen op en moet goed worden gecorrigeerd, helemaal niet erg dat jij dat nu niet kan Jumpie. Je schrijft dat je veel ervaring hebt met pony's en dit is wel maatje groter... ik snap dat je daardoor geïntimideerd voelt dus misschien al met wat oudere grotere paarden gaan oefenen. Ik vind een hengst van 2,5 jaar geen geschikt 'oefenmateriaal' als je een beetje bang bent ;)

edit: even duidelijk gemaakt dat dit niet voor TS was bedoeld.

@Henrieke, Wat een leuke pony! Volgens mij is het best een gevoelig beestje. Lekker veel mee poetsen en trutten en misschien eens een schriktraining ofzo. lekker mee bezig gaan en dan komt het met die band vast helemaal goed!
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 01-12-10 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:58

Trouwens, het is indd om respect te verkrijgen maar dat is nodig voor een goede band met het paard... En na respect volgd vetrouwen ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:59

xTamay schreef:
Weet je wel wat de "bedoeling" van een join-up is?
Denk het niet, dit is niet erg dat je mij vertrouwen mij moet winnen.
Je jaagt je paard weg, en mag niet terugkomen, alsof hij wat verkeerd heeft gedaan.
Vertrouwen, krijg je langzaam, niet zo: 'pief paf poef join upje " .. nee daar zit wel tijd in.
Gewoon lekker gaan borstelen vaak komen en er vaak zijn.
Laten merken dat hij op jou kan rekenen, dat jij niet bang bent, zodat hij weet dat hij bij jou veilig is.

(Sorry als dit verkeerd is maar dit is mij zo gezegt.)

:j kopt hoor :)

TS, ga lekker grondwerken met je paard! in welke regio woon je? er zijn verschillende mensen die daar ook les in geven. Neem een lesje grondwerken, daar bouw je veel meer vertrouwen mee op :j

Wanneer een join up niet goed, of niet op het juiste paard/tijd wordt toegepast is het je reinste mishandeling.
Wanneer goed uitgevoerd, is het een keiharde manier om respect af te dwingen, echter enkel wanneer alle andere opties uitgeput zijn, en álles geprobeert is, zou een join up door de juiste persoon kan worden overwogen! Een join-up is dusdanig dan ook iets wat hooguit 1 keer in een paardenleven voor zou moeten komen (de grote uitzonderingen daargelaten, die misschien 2 keer).

@Britje: en hoeveel ervaring heb jij hiermee op professioneel gebied? In hoeverre heb jij je erin verdiept (op de boeken van Divoze na), begrijp jij de spyche van een paard?
Zo ja; dan begrijp ik niet dat jij dit advies durft te geven.... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:59

@Henrieke:
Dat ligt er aan hoe je dat doet en wat je met opjagen bedoeld :)
Ik laat mijn pony ook wel eens een kwartiertje los draven en galloperen in de longeercircel, dat kan geen kwaad. Het is heel wat anders als je hem echt opjaagd zodat je pony alleen maar aan het rennen is, of als je zo lang door gaat dat hij niet meer kan.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:00

Och mensen, zovaak dat ik wel geen 'joinups' met mijn verzorgshet heb uitgevoerd, daar is ze nooit psychotisch van geworden hoor :')
Beetje rondjagen tot ze dr hoofd naar beneden deed en vervolgens helemaal verrukt zijn omdat pony naar mij (lees: appel) toe kwam als ik mij omdraaide.
Pony had mij in dr macht!

Henrieke: lekker blijven doen, niet teveel druk leggen en doen wat goed voelt volgens jou. Lees veel boeken, meningen en trainingsmethoden van anderen, pas dit niet 100% toe op jou paard maar neem vanalles een beetje mee. Hierdoor zal jij een heel persoonlijke band krijgen met je paard, en gaat dat helemaal goed komen.
Nogmaals: lekker ontspannen en veel bezig zijn met je paard, probeer je paard te 'lezen' en je zult haar vanzelf steeds beter gaan begrijpen.

Veel plezier!

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:01

Evelijn schreef:
Als jij bang bent dan zal je ook nooit leider voor je paard kunnen zijn. Dus denk dat je beter aan jezelf kunt gaan werken en tot die tijd gewoon je pa er mee laten lopen. Die durft hem vast beter af te straffen en kan omdat hij niet bang is dat wel op het goede moment doen. Je jonge hengst is kennelijk wat meer mans dat de jonge pony's die jullie hebben gefokt. Hij zoekt zijn grenzen op en moet goed worden gecorrigeerd, helemaal niet erg dat jij dat nu niet kan Jumpie. Je schrijft dat je veel ervaring hebt met pony's en dit is wel maatje groter... ik snap dat je daardoor geïntimideerd voelt dus misschien al met wat oudere grotere paarden gaan oefenen. Ik vind een hengst van 2,5 jaar geen geschikt 'oefenmateriaal' als je een beetje bang bent ;)

Ik rij ook met het paard van me moeder om net zo groot! En die pak ik wel aan als ie raar doet. Mijn moeder durfde hem eerst niet eens naar land te brengen. Dan deed ik dat gewoon die ging ook omhoog. Maar die kende ik .. dat is het verschil als ik hem beter ken en beter weet op welk moment en hoe ik hem het beste straf is het over. Daarom ga ik het ook samen met me vader oefenen kan ik zien hoe die het doet.. ! Evelijn je hebt ook gelijk hoor, dat ik bij mezelf moet kijken! En ik geef hem ook wel of een schop of met de zweep of op zijn neus maar dat moet sneller en harder.. en hij voelt gewoon dat ik daarna denkt van doet a.u.b niet nog een keer! En dat is het! Ik moet mezelf vermannen maar dat is best moeilijk!

En klopt die pony's waren een stuk kleiner !

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:05

Jumpie schreef:
Evelijn schreef:
Als jij bang bent dan zal je ook nooit leider voor je paard kunnen zijn. Dus denk dat je beter aan jezelf kunt gaan werken en tot die tijd gewoon je pa er mee laten lopen. Die durft hem vast beter af te straffen en kan omdat hij niet bang is dat wel op het goede moment doen. Je jonge hengst is kennelijk wat meer mans dat de jonge pony's die jullie hebben gefokt. Hij zoekt zijn grenzen op en moet goed worden gecorrigeerd, helemaal niet erg dat jij dat nu niet kan Jumpie. Je schrijft dat je veel ervaring hebt met pony's en dit is wel maatje groter... ik snap dat je daardoor geïntimideerd voelt dus misschien al met wat oudere grotere paarden gaan oefenen. Ik vind een hengst van 2,5 jaar geen geschikt 'oefenmateriaal' als je een beetje bang bent ;)

Ik rij ook met het paard van me moeder om net zo groot! En die pak ik wel aan als ie raar doet. Mijn moeder durfde hem eerst niet eens naar land te brengen. Dan deed ik dat gewoon die ging ook omhoog. Maar die kende ik .. dat is het verschil als ik hem beter ken en beter weet op welk moment en hoe ik hem het beste straf is het over. Daarom ga ik het ook samen met me vader oefenen kan ik zien hoe die het doet.. ! Evelijn je hebt ook gelijk hoor, dat ik bij mezelf moet kijken! En ik geef hem ook wel of een schop of met de zweep of op zijn neus maar dat moet sneller en harder.. en hij voelt gewoon dat ik daarna denkt van doet a.u.b niet nog een keer! En dat is het! Ik moet mezelf vermannen maar dat is best moeilijk!

En klopt die pony's waren een stuk kleiner !

Een tik met een zweep oid is absoluut niet altijd een oplossing... Geloof me, ik ben zeker niet anti zweep oid, maar ben van mening dat er vaak vele andere oplossingen zijn die nog vóór een zweep komen.
Vooral hengsten maken er een spelletje van, jij slaat mij, dan hap ik jou, jij slaat mij weer, dan duw ik jou opzij, jij slaat weer, dan ste3iger ik, sla je weer dan ben ik er zat van en krijg je een mep....

Je hebt PB ;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:20

Das geen join-up dan. Maar goed als jij denkt dat het normaal is om geregeld een paard psychisch op z'n plek te zetten .... Tja.
Dan klopt er iets niet in jullie verstandhouding. Wat je ook zelf bevestigd. Jammer alleen dat je het niet op jezelf betrekt maar de pony "de schuld"' geeft. Zeer veel gemaakte fout!
En een paard dat geregeld een mentale klap krijgt , raakt psychisch beschadigd. Hoe je het ook went of keert.

miek140 schreef:
Och mensen, zovaak dat ik wel geen 'joinups' met mijn verzorgshet heb uitgevoerd, daar is ze nooit psychotisch van geworden hoor :')
Beetje rondjagen tot ze dr hoofd naar beneden deed en vervolgens helemaal verrukt zijn omdat pony naar mij (lees: appel) toe kwam als ik mij omdraaide.
Pony had mij in dr macht!

Henrieke: lekker blijven doen, niet teveel druk leggen en doen wat goed voelt volgens jou. Lees veel boeken, meningen en trainingsmethoden van anderen, pas dit niet 100% toe op jou paard maar neem vanalles een beetje mee. Hierdoor zal jij een heel persoonlijke band krijgen met je paard, en gaat dat helemaal goed komen.
Nogmaals: lekker ontspannen en veel bezig zijn met je paard, probeer je paard te 'lezen' en je zult haar vanzelf steeds beter gaan begrijpen.

Veel plezier!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:36

xxlaura schreef:
galopgalop.
maar eerst moet je pony harder gaan als je naar hem toe loopt en zachter als ie van je af loopt
hij moet ze hals naar beneden brengen en gaan kouwen dan kunj je je om gaan draaien

lol, wie heeft jou dat wijs gemaakt?

kimberly1995

Re: hoe moet een join up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:41

Zelf heb ik met mijn paard wél een join up gedaan, omdat hij vrijwel geen respect voor mij had. En dat vooral aan de hand. Weglopen met hoofdstel aan doen, me voorbij rennen, etc. Nadat ik een join- up met hem heb gedaan, is hij minder vervelend met het hoofdsel aan doen en hij loopt bij het uit de wei halen aan een los halstertouwtje achter me aan. Ondanks dat ik 15 ben, heeft dit bij mij wel geholpen en ik heb er ook een soort van les in gehad van iemand die er verstand van had. Het is niet dat ik het zomaar heb gedaan, zonder dat ik wist hoe het moest.

Maar als het doen van een join- up niet nodig is, moet je het laten.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:59

voor zover ik weet is een join up niet om het vertrouwen van de paard te winnen. In dat geval kun je je beter op T Touch gaan richten denk ik.

Ik heb 1 maal een join up gedaan met m'n paard, een paard maanden terug. Dat was omdat hij totaal geen respect toonde (lees keihard in je arm bijten aan het halster, je z'n stal niet inlaten, je omverlopen tijdens het longeren.) Na 1 join up namen de problemen al snel af. En als hij eens in de zoveel tijd weer eens een bijtbui heeft, hoef ik alleen maar te corrigeren en stopt ie.

Z'n vertrouwen winnen doe ik door veel tegen 'm te praten, borstelen, grondwerk, wandelen enzo.

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:53

T Touch?
<3

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:55

ja, methode van Linda Tellington-Jones. Kun je opzoeken op google. Ik heb er zelf een boek van, maar die kostte 40 euro, dus lenen in de bieb om te kijken of het iets is lijkt me een beter idee als je 't nog niet kent ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:56

OPG -> GVL

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:10

x_Britje schreef:
Mensen, stel je niet zo aan!! een paard wordt echt niet psygisch beschadigd door een join-up!

Nee?
Dan mag jij me vertellen wat het volgende inhoud:

Bij een JU jaag je het paard weg uit de kudde. Jij bent de leider van de kudde en jaagt je paard weg. Een paard dat in het wild verstoten word uit de kudde is ten dode opgeschreven omdat deze een makkelijke prooi is voor roofdieren. Het enige wat je paard kan doen om te 'overleven' is terug komen bij de kudde en zich dus overgeven aan jou. Dit is het breken van een paard en absoluut NIET vriendelijk. Je paard heeft geen keuze, of zich overgeven of sterven. (Gedomesticeerde paarden sterven natuurlijk niet maar hun instinct vertelt ze van wel)

En dan mag je me nu uitleggen waarom dit geen geestelijke beschadiging op kan leveren.. Dat doet het nl zeer zeker wél!
Er word niet voor niets gezegd dat je een JU max 3x in een paardenleven uit mag voeren.

Een JU moet je niet zomaar doen.. 'Dan issie so lief!' hoor je erg vaak.. Vind je het gek?! Respect en vertrouwen kun je ook op een hele andere manier verkijgen die veel vriendelijker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:17

Ik heb een hele tijd meegelpen met mensen die de Monty Roberts opleiding hebben gevolgd en dit ook telkens blijven updaten.

Ga in godsnaam naar een profecioneel iemand die je de join-up kan uitleggen en waar hij werkelijk voor bedoeld is! Dit kun je niet leren vanuit een boekje of vanaf een tekst van internet. Ik heb er een jaar over moeten doen om de join-up echt goed uit te voeren en dit met praktijklessen! Dus ga niet zomaar aanklooien daar snapt je pony echt geen snars van.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:20

hoi,

deze vraag heb ik al heel vaak gehoord . Op een of andere mnaier zit het vaak tussen de oren dat je het vertrouwen van een paard kunt winnen door een join-up . Dit vind ik erg jammer , want dit is niet het principe achter de join up. Daarom heb ik op een gegeven moment maar een stukje geschreven op mijn site over de join up en wanneer je hem het beste wél maar ook wanneer je hem níét moet toepassen.

misschien dat jij (ts) en anderen hier iets aan hebben ;

www.webklik.nl/yefebra

(heel stiekem denk ik dat het wel eens kon komen door de heartland boeken , waarin wordt gezegt dat join-up goed is voor gertraumatiseerde paarden etc)

succes ! ik snap dat je het goed bedoeld voor je pony hoor :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:21

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:22

gewoon niet doen beste tips die er is ;)