Hoewel Evelli de FAQ op TAO al aanhaalde, hier nog even de uileg.
EVIRAM schreef:het klopt niet. Toen ik mijn E rijbewijs in Nederland heb gedaan (voor ca 5 jaar) het was uitgelegd dat de gewichten op de papieren van de auto en de trailer relevant zijn voor de politie en de verzekering ! Natuurlijk moeten de reelle gewicht van paarden en trailer niet boven deze gewichten zijn. Misschien zijn intussen de regels anders, maar zou ik graag weten waar je deze informatie heb ?
Het is niet zo heel moeilijk: je mag niet overladen rondrijden. Dat wil zeggen dat je trailer niet teveel mag wegen volgens zijn MTM (Maximaal Toegelaten Massa) EN volgens de MTMS (Maximaal Toegelaten Massa Sleep) van de auto. Met een BE rijbewijs hoef je enkel te letten op de MTMS van de auto en de MTM van de trailer.
Mag de auto 1200kg trekken en de trailer 1500kg in totaal wegen, dan mag de auto nog steeds maar 1200kg trekken.
Mag de auto 1600kg trekken en de trailer 1500kg in totaal wegen, dan mag de trailer nog steeds maar 1500kg wegen.
Het kleinste gewicht is dus de bovengrens voor de lading van de trailer.
Met een BE rijbewijs is wat de trailer effectief weegt van tel, niet wat er op diens papieren staat. Natuurlijk mag je trailer met lading nooit meer wegen dan diens MTM op papier aangeeft maar dat wist je zelf al...
Er is verder nog een technische regel van kracht. Althans, dat is zo in België. Maar vermits we in de EU leven en deze regels al lang op elkaar zijn afgestemd, zal dat voor NL wel niet veel verschillen.
Voor voertuigen met een vermelding van MTMS op het PVG (Proces-Verbaal van Goedkeuring):
De bewuste regel zegt dat de trailer niet zwaarder mag zijn dan de MTM van de auto. Behalve als de auto een 4X4 is met een ladderchassis, dan mag de trailer 1,2 keer de MTM van de auto wegen.
Vermits een auto met B rijbewijs maximaal 3,5 ton mag wegen, komt dat neer op een maximaal sleepgewicht van 7 ton voor een gewone auto en 7,7 ton voor een 4X4 met ladderchassis, als je je BE rijbewijs hebt
Voor voertuigen zonder vermelding van MTMS op het PVG:
Een aanhangwagen mag niet zwaarder wegen dan 75% van het trekkend voertuig, als het gaat om een trailer met oplooprem. Dit zijn de meeste, zoniet alle, trailers voor paarden bedoeld om achter een gewone personenwagen te hangen.
Met een MTM voor de auto van 3,5 ton, komt dit neer op een maximaal sleepgewicht van 6,125 ton met BE rijbewijs.
Meer info vind je hier.
Citaat:
met B rijbewijs is de beperking nog strenger ; mag de leege auto niet lichter dan de trailer met paarden zijn !
Correctie: de lege auto mag niet lichter zijn dan de MTM van de trailer. Dat is wat op het papier staat; hoeveel de trailer in werkelijkheid weegt, maakt niet veel meer uit. Natuurlijk mag je nog steeds niet overladen rondrijden...
Verder mag de MTMS niet hoger zijn dan 3,5 ton maar dat is meestal het geval bij personenwagens.
Meer info vind je hier.
In België zijn er vaste weegbruggen langs de autosnelwegen. Of de politie kan je doen volgen naar een commerciële openbare weegbrug...