longeren met touwtjes ook teveel gepruts? *kijk*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:51

Eef_Bam: Ook dat is mogelijk hoor, maar die zijn sowieso €1,- duurder per clipje en dan kom je €6,- duurder uit.
€4,- duurder hoe jij het wilt hebben aangezien de katrollen wegvallen.
Kan uiteraard wel :j

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:54

Tja het is maar net wat je wil..
Ik heb een tijd geleden met friese paarden gewerkt, op een handelsstal.
Leer die allemaal maar eens stuk voor stuk stilstaan tot je klaar bent etc. het is dus een snellere oplossing om de boel vast te maken en te verstellen hoog aan de zijkant.

Gebrek aan opvoeding kan het genoemd worden, maar ik noem het gemakzucht.
Gaat me niet om kapottrekken oid. :)

Ook vind ik het handig omdat ik het zo van de longeersingel af kan halen en er wat anders aan kan hangen of gemakkelijk kan gebruiken aan het zadel.

Maar goed, het is maar een idee en of het functioneel is voor een ieder... vast niet, maar misschien voor sommigen wel :D

LadyMadonna

Re: longeren met touwtjes ook teveel gepruts? *kijk*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:56

maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag ;)

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:56

Ik longeer op de haanstra methode alleen dan wel met enkele longeerlijn, heb een longeersingel, staartriem, bijzetteugel, en bijzetouwtjes van LH en moet zeggen als je paard er eenmaal aan gewend is en jij zelf ook dan heb je er ook echt baat bij met rijden!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:58

nee dit is niet verkoopbaar want iedereen kan dit zelf maken door voor E1 touw te halen bij de action en voor een paar euro clipjes te halen bij de bouwmarkt (hornbach of welkoop bijvoorbeeld)
In gebruik is het toch ook niet handiger dan gewone touwbijzet?
Je moet het namelijk nog steeds verstellen.

En inderdaad ieder paard moet gewoon stilstaan. Neem aan dat je pas met bijzet begint als de basis van het longeren er inzit dus dan zal dat in bijna alle gevallen geen probleem zijn.

Edit: vind trouwens dat je een pessoa, mits je er handig mee bent zo om en af hebt. Ook het door de ringen halen is toch gewoon twee tellen werk :?

Edit 2: zelf heb ik in het midden van mijn bijzettouwtjes een knoop gedaan zodat er een lus ontstaan die je om een singel kunt schuiven, of door een ringetje tussen de voorbenen (lusje erdoor en uiteinde door het lusje). als je dat voor aanvang doet en de touwtjes achter de voorbenen langs omhoog knoopt aan de singel met losstappen hoef je hem daarna alleen maar los te halen, door de bitring heen en aan de gewenste singelring vast te zetten (met paardenknoop doe ik altijd, trekt het niet strak).

heb geen duidelijke foto maar zo doe ik het
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 27-11-10 01:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:59

stef schreef:
maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag ;)

Het grote voordeel vind ik het afstellen tussen de benen wat nu niet meer hoeft, kan er tussen de benen vrij moeilijk bij (vind ik) en zo aan de zijkant kan ik het veel makkelijker verstellen.
Bijkomend voordeel vind ik dat je het zo van je longeersingel/zadel af kan halen zonder met meters lang touw te moeten prutsen.

Mijn paarden kennen allemaal "ho", maar ik vind het zelf makkelijker en werkt voor mij sneller :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 01:00

opisopshop: Ik vind een pessoa van de longeersingel afhalen wel veel werk :D
En het is maar een idee hoor ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:02

maar afstellen tussen de benen hoeft toch zowiezo niet? Kan je ook aan je singel doen.
nee, nogmaals, netjes gemaakt, maar ik zie het voordeel niet, aangezien ik nog steeds zou verstellen in lengte

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:03

Maar van welk soort touw is het gemaakt?
En waar vind je dat?
Heb je nog een xtra foto?
Want het is toch zo dat het 2 lange touwen zijn met aan elk uiteinde een clip ? Maak je aan het einde (verbinding clip >touw) een knoop of naai je het echt vast? (dan kun je het toch niet meer strakker of losser doen ??)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 01:07

stef: Ik had altijd +/- 5 meter touw (als ik het goed heb) die haalde ik 2maal door de ring bovenop de singel en dan door een ring eronder naar bit en dan tussen de voorbenen waar ik een paardenknoop legde, aangezien ik het prettig vind longeren via het bit naar de onderkant singel.
Inderdaad hou je het afstellen in lengte wel :j

Elin_ Gewoon touw wat je bij de bouwmarkt en action kan halen.
Er zit een verstel ringetje voor het clipje bovenaan.
De onderste maak ik wel vast zodat je die niet los kan halen nee.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:09

Is eigenlijk evengoed te maken met twee strokoorden, twee paperclibs, ;-). 0 euro kwijt, kun je nog iets kopen voor je <:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:10

En met het afstellen in lengte, moet het paard dus stil staan, en is het probleem waarvoor je het eigenlijk gemaakt hebt, dus nog steeds niet opgelost.

Nee sorry, ik vind die niet het beste idee van bokt, je gaat niet door naar de volgende ronde ;)

charlotvanre schreef:
Is eigenlijk evengoed te maken met twee strokoorden, twee paperclibs, ;-). 0 euro kwijt, kun je nog iets kopen voor je <:)

En nu moet ik naar bed, want ik zat me suf te verzinnen wat stokbroden :? in hemelsnaam met longeren te maken hebben ;)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 01:11

charlotvanre schreef:

Wens je veel succes!
Ik ben al klaar voor <:) :){

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 01:12

stef schreef:
En met het afstellen in lengte, moet het paard dus stil staan, en is het probleem waarvoor je het eigenlijk gemaakt hebt, dus nog steeds niet opgelost.

Nee sorry, ik vind die niet het beste idee van bokt, je gaat niet door naar de volgende ronde ;)

charlotvanre schreef:

En nu moet ik naar bed, want ik zat me suf te verzinnen wat stokbroden :? in hemelsnaam met longeren te maken hebben ;)

Hahaha was ook niet de bedoeling het beste idee van bokt te worden :')
Ik vind het wel handiger dat áls je paard niet goed stilstaat dat je dan rechtopstaand aan de zijkant van je paard de boel kan verstellen ipv dat je eronder zit te koekeloeren :))

Truste stef! Geen nachtmerries over stokbroden he :Y)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 01:15

Ohhja ter indicatie, zo longeerde ik voorheen vaak:
Afbeelding

Enne Lammert Haanstra verkoopt toch ook touwtjes die je voor een euro bij de action kan halen?
Daarom zeg ik, het is maar een ideetje, oke verkoopbaar is het dus blijkbaar niet maar misschien hebben mensen ideeën opgedaan.

Is mij allemaal goed :D ik heb het wat handiger nu en daar ging het me in eerste instantie om ;)

*gaat nu ook der bed opzoeken*

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:16

stef schreef:

charlotvanre schreef:

er staat ook strokoorden ipv stokbroden ;)

verder is het best een leuk idee. al klik ik mijn slof er net zo simpel aan vast.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:17

Hi handig, zou het zijn geweest, aangezien niet het paard maar ik altijd in de knoop zit met dit soort dingen.

Echter ondertussen van ellende maar met dubbele longe gaan werken en dat bevalt uitermate goed, eigenlijk.
(alleen zit ik nu ipv in de knoop met 1 longeerlijn, in de knoop met 2 en een zweep, zucht, maar qua inwerking op je paard ideaal!!!)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:18

maar wat jij zegt kan toch ook andersom?
dus vastzetten tussen de voorbenen, zoals ik heb gedaan. En dan dus verstellen aan de zijkant en daar met een paardenknoop vastzetten?

edit: dan kun je hem dus net als op die foto vastmaken maar heb je bovenop de singel dus twee paardenknoopjes en tussen de voorbenen zet je hem gewoon standaard vast.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:18

stef schreef:

charlotvanre schreef:

hahaha kruip jij maar in je bed ;-) ik denk dat je paard dan allerlei zijbewegingen gaat doen met stokbroden aan zijn hals :D

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:20

Het lijkt mij best wel handig ans!
heb je dan ook dat de touwtjes meer gelijk zitten? aangezien
ik er altijd best lang over doe om het ene touwtje niet strakker
te doen dan de andere!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 10:43

sjolvir: haha ja dat heb ik ook hoor, daarom vond ik het zo'n gepruts en wilde ik iets wat makkelijker ging en ben ik aan het knutselen gegaan :D

opisopshop: Ja dat zou evt kunnen, maar ook bij wat ik nu heb gemaakt zet ik em eerst boven vast, dan bit en dan klik ik em tussen de benen vast, dat stel dat ze schrikken (wat altijd kan gebeuren ook met een goed opgevoed paard) niet het touwtje over de grond sleurt of dat je die vast moet houden en je paard weer stil moet zetten.
Maar de insteek is hetzelfde :j

Hester: De touwtjes zijn exact even lang dus als je het ene touwtje (wat je over hebt te verstellen) tot aan de buik komt kun je de andere even lang maken, of van te voren naast elkaar houden en even lang stellen en dan aan de longeersingel knippen.
En idd bij wat ik voorheen altijd gebruikte is het even puzzelen om ze even lang te doen :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:45

Mijn touwtjes knip ik al vast aan de singel voor ik begin, en op mijn stage zit die ook al vast aan de singel (tussen de benen bedoel ik dan).

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:11

Ik heb deze 'methode' gister in het echt mogen bewonderen :j
Het ziet er supergoed uit, en is geen prutspul.. Ikzelf heb er al een in bestelling..
Ik heb op het moment ook een springerige merrie..
Maar ik heb liever dat ze aan het springen is terwijl ik de touwtjes bovenop de singel verstel, dan dat ik ergens onder haar buik hang en een touwtje verstel :j
Daarbij, Ans (ts) had gister precies een goede lengte van de touwtjes, want op de voorbeeldfoto's, zijn dezelfde lengte te zien, ze heeft alleen de clipjes, bovenop de singel, op een andere ring gezet.
Dus geen gepruts met het verstellen van knoopjes en lengtes :n

Edit* beetje vreemd uitgelegd :') Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 14:37

ZusJacobs: Ik heb het voor ik begin (met optuigen) ook bevestigd aan de singel, maar als je bijv. meerdere paarden hebt die je op een andere wijze wilt longeren, of bijv. eerst met zadel op wilt longeren kun je ze zo losknippen na de tijd.
Vond het wel handig :D

Thnx José! Ja jij hebt het mogen bewonderen toen ik het uit ging proberen en het is idd zeer makkelijk in gebruik :j
Ga maandag even clipjes voor je halen en maak ik 1 voor je! :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:47

Ik zie niet echt een voordeel tov gewoon touw?
Mijn touw gaat door de onderste ring van de singel, door het bit en dan aan de beide zijkanten vd longeersingel. En aan 1 zijkant verstel ik ook, dat trekt wel weer recht doordat het touwtje onderaan door de ring kan schuiven :j