Pony's trekken mondje kapot.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pony's trekken mondje kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:53

@mirjamsel
nee, maar ik vind dat iedereen nogal overdreven reageerd.
het was gewoon een vraag naar tips of advies en niet om me af te kraken :S

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:09

Tips en advies staan er inmiddels, ik hoop dat je er iets mee doet...
Het zijn goed bedoelde adviezen, eerlijk gebracht.
Niemand zal een topic openen met de vraag om afgekraakt te worden. Ik hoop ook niet dat jij het zo opvat, want ik weet zeker dat het niet zo is bedoeld. Iedereen heeft hier het beste voor met de paarden, jij ook, en dus wordt er zo gereageerd.
Begin lekker op de grond met leid-oefeningen en wijken voor druk enzo, zoals al eerder is aangegeven. Met een beetje leeswerk op internet of uit boeken, kan je dat zelf gaan doen. Voor het longeerprobleem: zoek hulp!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:19

Dat afkraken valt toch wel mee?? er worden hardstikke bruikbare tips gegeven en ja......zoals het nu gaat, gaat het heel erg de verkeerde kant op.
Lees eerst eens goed watvoor advies er word gegeven en kruip niet meteen in de verdediging.
Op bokt heeft bijna iedereen zat ervaring met paarden, en van daaruit kan ook iedereen opmaken uit jouw verhaal dat dit geen normaal gedrag is, of het nou een shet of een kwpn'er is een paard reageert niet zomaar zo heftig en zal er zeker niet voor kiezen zichzelf pijn te doen. Iets zet deze pony's er dus toe aan om voor pijn en vluchten te kiezen, aan jou de taak het vertrouwen terug te winnen.

Misschien kun je er een filmpje van maken zodat wij hier kunnen zien waar het precies fout gaat.

Succes in ieder geval en zoek hulp

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:42

_Dotty schreef:
@mirjamsel
nee, maar ik vind dat iedereen nogal overdreven reageerd.
het was gewoon een vraag naar tips of advies en niet om me af te kraken :S

Ik denk dat ook wel te maken heeft met je begin titel!!
Pony's trekken mond kapot is nogal niet niks!
En als dat dan komt omdat de verzorgers de ervaring nog niet hebben om goed te longeren, krijg je inderdaad reacties als...neem eerst een les, haal er iemand bij om je te helpen, klooi zelf niet verder aan enz. enz.
Dus meiden, ga iemand zoeken die jullie gaat helpen een paar keer, ik heb al iemand langs zien komen die het aanbied, dus grijp die kans!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:43

bitloos :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:51

Onzin! Leren hoe je met paarden/pony's omgaat is denk ik een veel beter idee!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:52

Meisjes van dertien, kunnen toch nog niet jaren ervaring hebben. En voor goed longeren, moet je jaren lang ervaring hebben. Je kunt het het beste leren, onder deskundige begeleiding, met een ervaren paard of pony.
Als zowel de longeerders, als de pony's het niet kunnen, gaat het gegarandeerd fout.
Ga eerst eens ervaring opdoen en kijken en lessen bij mensen met veel ervaring.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:16

Maar meisjes van 13 denken ook dat ze alles al weten!
Vraag eens een bijrijder en zet daar bij dat ze minimaal 18 moeten zijn b.v.....mens wat je dan aan kritiek krijgt!
Dus..nee...meisjes van 13 kunnen nooit de ervaring hebben van iemand die al veel langer in de paarden zit, maar maak dat de puperende meisjes maar eens wijs!

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:31

Johanna59 schreef:
Meisjes van dertien, kunnen toch nog niet jaren ervaring hebben. En voor goed longeren, moet je jaren lang ervaring hebben. Je kunt het het beste leren, onder deskundige begeleiding, met een ervaren paard of pony.
Als zowel de longeerders, als de pony's het niet kunnen, gaat het gegarandeerd fout.
Ga eerst eens ervaring opdoen en kijken en lessen bij mensen met veel ervaring.

Dit is ook wel een beetje overdreven. Die meisjes denken niet dat ze alles weten. Ze zitten er tussen ja net zoals van achttien. Leeftijd hoeft niet wat te zeggen.
Toen ik ongeveer dertien was ben ik uiteindelijk gestopt met rijdenn. Tenminste minder. Mijn interesses gaan nu al een aantal jaar meer uit naar de paarden dan echt alleen rijden. Die van dertien zijn er ook. Ik ben nu pas vijftien en probeer nu een soort werkstuk te maken over paarden en hun gedrag. Voor mijzelf :) ik merk en dat is een tip voor TS dat ik paarden al beter begrijp en dat geduld en vertrouwen de must is om iets op een goeie manierte kunnen bereiken.

*sorry voor spelfoten. Ik post via mijn telefoon!

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:03

Ik wil anders ook wel een keer een middag in het weekend komen kijken.
Van vlaardingen naar oud-beijerland is denk wel te doen met scooter of het OV
mischien dat ik dan af en toe kan langskomen om te helpen en advies geven zodat het voor jullie en de shetten een stuk leuker word.

Heb zelf ook een shet/welsh van bijna zes die ik al vanaf vijf maanden heb en nog de fles heb gegeven en niets kon.
Zelf meerdere verzorgsheten gehad die opgevoed moesten worden en alles nog moesten leren.
Ook bij de dierenambulance vijf jaar allerlei gevonden en inbeslagname paarden en pony`s verzorgd.
Bij mijn ex-bijrijdster help ik nu ook op stal met manieren bijbrengen bij haar shet en dat gaat ook steeds beter.
Zelf dertien jaar gereden en met een stop van twee jaar sinds kort weer een bijrijpaard.

Ik zou jullie graag willen helpen met de problemen oplossen en goede dingen aanleren.
Zoals bij de basis alles op de goede manier aanleren en vertrouwen krijgen in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:52

bedankt voor de mensen die niet zo gemeen antwoorden.
ik heb nu contact met een meisje dat ook graag wil helpen en ze woont niet ver weg.
En over degene die zei ''meisjes van 13 denken dat ze alles weten'' nee, daarom start ik dit topic :D

zal kijken of ik het andere bit er op kan zetten want volgensmij is die wat zachter, weet niet helemaal zeker want we hebben de bitten al een aantal x verwisseld voor andere dingen.

greetings.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:59

Ik denk eerlijk gezegd dat een zachter bit niets gaat helpen. Hooguit gaat de pony dan nóg harder trekken.

Gewoon jouzelf en de pony fatsoenlijk leren longeren lijkt me veel zinniger. Maar zo te lezen ga je daar wel mee aan de slag (tenzij het help-meisje er ook eentje van 14 is) ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:03

Ander bitje is natuurlijk geen oplossing he. Inderdaad iemand die je kan helpen? En daarnaast zou ik niet meer met een gewoon halster longeren maar sowieso met een touwhalster, zodat ie niet meer kapot kan. Maar kijk eerst maar of je het op kan lossen in plaats van de gevolgen te verbergen.

HorsesNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:11

Ik zou ook een bitlooshoofdstel proberen!
Mischien helpt dat wel!
Veel succes ermee

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:51

Niet beginnen met andere bitten e.d. daar worden ze alleen maar harder en moelijker van.
Ik heb contact met ts, en ga haar waarschijnlijk een keertje helpen ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:06

Goed plan, vaak speelt je lichaamstaal een grote rol en dan hebben we het over een cm meer naar links of rechts, een arm meer ontspannen, etc. Daar heb je iemand voor nodig die naar je kijkt en je meteen een feedback kan geven. Tevens is een afgesloten ruimte en zonder lijn veel makkelijker om meer te leren over lichaamstaal, positie, druk, etc. Geef je bijvoorbeeld teveel druk gaat je pony met het hoofd naar buiten, aan de longe trekken is dan geen eerlijke oplossing en een hulpteugel ook niet.

Succes meiden en stoer natuurlijk.