[AR] ABOP hoe en wat? (minipaarden)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:29

Ik zou graag delnemen zodra zo´n ABOP wordt geregeld. En wellicht een tip, ik heb een 4/wieler die erg licht in gewicht is en zeker niet duur. Deze zijn onlangs ook weer te koop aangeboden op marktplaats. Ze zijn ook in zwart en bordeauxrood verkrijgbaar naar ik weet. En met dissel voor 2/span (die heb ik er helaas niet bij). Nieuw kost die zo´n 600 of 650 euro. Ik heb er ontzettend veel plezier van op menwedstrijden en menles en ik zet hem in mijn 1 1/2 paards trailer en dan de pony er bij achter, hup klep dicht en rijden maar. Heb laatst zelfs 2 ponies (van 1 meter) erachter bij in gezet, ging prima! Ik zal zo even een foto plaatsen. Dan weten jullie welk wagentje ik bedoel.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Stippies op 17-11-10 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:31

Een ABOP moet idd met een 4-wieler gereden worden, maar misschien dat je daar als stamboek zijnde misschien wat aan kan doen?

Sommige organisaties/stamboeken stellen hun ABOP dagen open voor andere rassen (zoals het NSPS en het Fjordenstamboek), sommige organisaties ook niet (zoals het KWPN).

Eerder was er 1 ABOP proef, tegenwoordig kan deze iet wat verschillen per stamboek. Ook accepteren sommige organisaties/stamboeken de ABOP proeven van andere organisaties/stamboeken niet.

Mijn merrie (NAS/NMPRS) kan een ABOP proef rijden bij het Fjorden Stamboek of het NSPS bijvoorbeeld, maar het echte certificaat dat het stamboek eraan hangt komt bij het NAS of NMPRS zelf vandaan!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:56

ABOP staat over het algemeen los van een prestatie predikaat naar mijn weten.
Paardje wordt bijv Superster - Abop AA
Als het paardje een bepaalde klasse in een bepaalde dicipline behaald, kan het prestatie worden. Althans, zo werkt het naar mijn weten bij andere stamboeken.
Dan zou je dus een superster-prestatie-AbopAA kunnen krijgen.

het paardje wat jij bedoelt linda, volgens mij heeft die mee gedaan in Maren Kessel (nsps), maar dat weet ik niet helemaal zeker. Het cerficaat is keurig behaald, maar op dit moment nog waardeloos omdat het NMPRS (nog) geen ABOP erkend

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:03

Evelli schreef:
Citaat:
Prestatie ruin/merrie

De eis luidt:

1. De ruin/merrie heeft een Bewijs van inschrijving van het Nederlands Shetland Pony Stamboek en is geïdentificeerd.
2. De ruin/merrie heeft een maximum stokmaat van 107cm.
3. De ruin/merrie heeft een ABOP A of ABOP AA certificaat.
4. De ruin/merrie heeft minimaal een dressuurproef Cat.A/B Klasse L1 met min. 180 punten of een Menproef Klasse L met min. 180 punten.
5. De ruin/merrie heeft bij een exterieurbeoordeling een voldoende voor de typische Shetland raskenmerken.
6. De ruin/merrie voldoet tenminste aan alle genoemde eisen.

http://www.shetlandponystamboek.nl/?sec ... ken&page=4

Voor Stef nog eventjes her-quoten dan maar :)

Bij het NSPS kan je pony het prestatiepredikaat halen onder de bovenstaande voorwaarden. en dan wordt het niet Prestatie abop a/aa maar gewoon prestatie.

Kaisa

Re: ABOP hoe en wat? (minipaarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:11

@ Evelli: dat het NSPS zo werkt hoeft niet gelijk te betekenen dat élk stamboek zo werkt....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:27

mijn idee idd, maar goed, ik ga er vanavond wel even voor zitten.

Linda, misschien is het verstandig om jan Jans te benaderen? Is én jurylid en menner :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:49

Bij het NSPS kunnen ze ABOP-"letter" worden, of als ze al aan andere aanvullende eisen voldoen kunnen ze elite (voor de merries samen met kroon of preferent), Keur (voor de hengsten samen met een aantal eisen) of prestatie (samen met L+1) worden.
Prestatie bestaat inmiddels ook voor hengsten, maar dat staat dus blijkbaar nog niet op de site, is vorig jaar veranderd (dekhengst of registerboek hengst maakt niet uit, veulenboek weet ik niet 100% zeker, ze moeten wel liniair gescoord en veterinair in orde zijn).

Jan Jans is zeker een goede om te benaderen! Rijd hengsten voor het NSPS en jureerd de concours rubrieken van het NSPS (en weet dat hij meer doet, maar niet exact wat ;) ).

Van het voorjaar heeft in St. Oedenrode een AMHA hengst mee gedaan aan de ABOP en een AA gescoord, ik was er toen ook bij en heb hem zien rijden.

Een 4wieler(bijvoorkeur type show-wagen) is voor het NSPS verplicht, volgens mij bij veel andere stamboeken ook. Maar waarom zo iets niet aanpassen voor het NMPRS? (ik weet niet in hoeverre je daarin vrij ben?)
Zelf heb ik eens bij het haflingerstamboek een ABOP gereden, bij een jurylid wat bevoegd was NSPS (en haflingers uiteraard ;) ) te beoordelen.

Combinaties NMPRS/NSPS/NAS ABOP-dagen zie ik zeker zitten. Het is altijd spannend of het door zal gaan! Ik word iedere keer ook benaderd of ik nog pony's er voordoe omdat ze te kort hebben. Dit jaar is de ABOP hier in de buurt(15 minuutjes rijden) afgelast en mocht ik weer het hele land door (ruim 2 uur met de trailer).

Ik lees straks nog ff alles door en kijk of ik meer nuttige dingen kan bedenken ;).

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:02

Dat vroeg ik me dus af wie bepaald de regels voor ABOP, staat daar iets voor vast?
In hoeverre mogen we dat evt veranderen?
Anders zou ik idd wel ook 2 wielers willen toelaten als dat mogelijk is.
Ik zal idd Jan Jans ook nog benaderen, was ik al van plan eigenlijk. ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:06

Je zou Maaike IJmker ook even moeten vragen, die organiseerd die van het NSPS meestal en weet er veel vanaf. Er schijnen wel richtlijnen te zijn.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:13

leuk!
je bent al lekker fanatiek bezig voor het stamboek linda! *\o/*
denk dat het wel een positief iets zal zijn voor het NMPRS, zo kan je de paardjes nog meer promoten als dieren waar je wel degelijk iets mee kan doen.
als het mogelijk is zou het wel super zijn als twee wielers ook geaccepteerd hiervoor worden, de minipaardjes zijn natuurlijk over het algemeen wel lichter gebouwd als bv de shetlanders, vanuit dat punt lijkt het mij logisch dat de wagentjes ook lichter mogen zijn.
ik dacht trouwens ook dat de ABOP idd alleen via een stamboek gehaald kon worden en dat je een prestatiepredikaat kreeg via je winstpunten in de reguliere KNHS wedstrijden.
maar ik begrijp dat dat dus afhankelijk is bij welk stamboek je zit (heb zelf een av hier lopen)

mooi wagentje trouwens stippies!
hoe het dat merk en waar kan ik onder zoeken op marktplaats?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:15

Klopt, hangt van het stamboek af.
Bij het NSPS is het een ABOP-A of AA samen met L+1 (ohz of voor de wagen).
Bij het NAS is het Z+1 (of de hoogst mogelijke klasse +5 , voor A-pony's ohz zou dat L2) of een ABOP A of AA.
Bij andere stamboeken zou ik het zo niet weten omdat ik me er nooit in verdiept heb, heb zelf alleen NSPS lopen (en 1x NSPS die NMPRS goedgekeurd is, maar inmiddels ruin).

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:23

Interessant onderwerp hier, wil ik ook wel blijven volgen. Gelukkig heb ik zowel een twee- als een vierwieler ;-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:53

Er word hier alleen over de ABOP voor de wagen gepraat, maar bij het NSPS word hij ook onder het zadel gereden. Een flinke NMPRSer zou dus net zo goed als een flinke shet de proef ook onder het zadel lopen. Is wel ook iets om mee te nemen.

Mijn ZZ pony heeft het nooit voor elkaar gekregen om voor de wagen een ABOP-A te lopen, die heeft haar A'tje onder het zadel behaald.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:57

Ciska okay breng jij mijn ruintje onder het zadel uit :') Probleem is niet zijn maat maar meer zoek maar eens een fijn ruitertje die heb even rijdt. Nelson idem, die loopt ook prima onder het zadel maar zoek maar eens iemand die klein genoeg is en heel goed kan rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:59

Klopt, er zijn weinig ruiters die er mooi op passen (daarom word er vooral voor de wagen ge-ABOPt). Maar ze zijn er wel en het zou flauw zijn als die buiten de boot vallen :).
Het werd mij trouwens niet in dank afgenomen dat ik Roos zelf reed :o.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:01

Whaha als ik zelf kon rijden zou ik het juist doen. Alleen maar super want jij kent jouw pony het beste.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:06

Daarom rij ik ze het liefst zelf voor de wagen :). Roos liep ohz ook veel minder dan voor de wagen (omdat ik een menner ben, geen ruiter :P), maar kreeg toen wel haar A.
Net als Whit die van het voorjaar een super proef liet zien, dat werd 79 punten met een B, vorige maand een AA met 90 punten terwijl ze erg gespannen was.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:19

Jammer dat de ABOPresultaten van andere stamboeken niet meetellen bij de Fjorden, vind de ABOPmeproef van de NSPS veel leuker en bruikbaarder dan die van de Fjorden. Menproef is bijna hetzelfde (alleen moeten wij nog achterwaarts ipv rechts/linksomeert) en ipv vaardigheid moeten wij een trekproef doen.

Uiteindelijke puntentelling is wel weer hetzelfde.

Ga het maandag eens vragen hoe dat zit, aangezien er andere rassen bij de fjorden ook zadel/menproeven enzo af kunnen leggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:22

NSPS moet ook achterwaards (na 10 seconde halthouden).
De haflinger proef vond ik simpeler (zelf niet gereden, wel gezien toen ik daar mee reed), zoals verruimen op de lange zijde ipv het diagonaal, en minder vaak recht over de AC lijn.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:40

Ohja je hebt gelijk, hij zit bij jullie eerder in de proef.
Bij de fjorden is het uitstrekken over de lange zijde idd ipv de diagonaal.