Paard word erg heet met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:16

LiVetime schreef:
Ik heb vorig jaar s een paard van vriendin mogen trainen aan de longe. Ook erg gevoelig dier die er zo tussenuit piepte aan de lijn.
Wat ik deed was paard van me af sturen aan de longe en na 1 rondje weer even bij me halen om te belonen. Even een rustmoment.
En zo bouwde ik dus op.
Paard moet weten dat het veilig is bij jou. Bij jou zijn is een ontladingsmoment. Even een moment van rust en niks hoeven.
Natuurlijk schoot hij er wel paar keer in paniek vandoor,maar dat vond ik niet zo heel erg, zolang hij mij maar niet mee sleurde aan de lijn. Want zodra ik zag dat hij er tussenuit wilde piepen zette ik m direct op de plek. Belangrijk is dat hij zijn aandacht bij jou houdt. Schiet hij in paniek, dan heeft hij de aandacht bij zijn omgeving ipv bij jou.
Dus dan gelijk even flink optreden om vervolgens weer in complete rust verder te gaan.

Dat is een goede tip dat ga ik eens proberen!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:19

josien schreef:
Je kan nog zo ervaren zijn, maar als een paard een trauma of gedrags probleem heeft, heb je daar niks aan. Ik denk ook niet dat je paard heet word, maar angstig. Daardoor krijg je vluchtgedrag en alles wat je dan doet maakt het dan enkel maar erger. Vertrouwen is het sleutelwoord.

Het enige wat ik kan zeggen maak een filmpje of als je er niet uit komt wil ik wel langs komen om te zien wat we er mee kunnen. Vaak is dit gedrag binnen 15min opgelost als je het juist doet.

IK weet ook niet wat ze ermee gedaan hebben, heb haar zo meegenomen ze wouden weinig kwijt wat er met haar was ze was ook erg goedkoop :o

Ze was altijd ontzettend bang voor de zweep nu kan ik wel met een zweep rijden en longeren, ze is erg op het baasje, het is een heel lief paard verder nu :D

Ik ben er ook zeker van overtuigd dat er wat raars met haar is uitgespookt met longeren en dat dat toch op bepaalde momenten weer naar boven komt want ze stopt echt niet meer als ze gaat rennen

Ik zal inderdaad eens een filmpje van haar maken *D

orienta

Re: Paard word erg heet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:20

Het is overigens een 14 jarige merrie van jazz x randwijk

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:26

Afbeelding

Zo ziet ze er overigens nu uit, dit was 2 jaar geleden bij mijn eerste B wedstrijd

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:23

orienta schreef:
EllenB schreef:
Wordt het paard ook heet als je ohz 10 min op de volte gaat draven?

Onder het zadel is dat een heel stuk minder, daar heeft ze ook wel momenten dat ze heet word maar dan kan ik het afvloeien :)

Wat bedoel je met afvloeien? Dat je dan even rechtuit gaat oid?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:35

Mag je ook in de bak longeren in een vierkante ruimte Kan je haar op een moment dat ze druk begint te doen in de hoek stilzetten en dan weer opnieuw beginnen.

Weet je trouwens zeker dat je met je lichaamshouding niet reveal drijft omdat ze ook door de bak rent zonder lijnen?

Edit: soms gaan paarden ook erg hard wanneer je de volte te Klein maakt met longeren dan is het vaak ook lastig om ze weer rustic te laten lopen. Hoe groot is je cirkel?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 13:51

EllenB schreef:
[Wat bedoel je met afvloeien? Dat je dan even rechtuit gaat oid?

Dan laat ik haar even halsstrekken dan word ze weer rustig.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 13:52

liedje89 schreef:
Mag je ook in de bak longeren in een vierkante ruimte Kan je haar op een moment dat ze druk begint te doen in de hoek stilzetten en dan weer opnieuw beginnen.

Weet je trouwens zeker dat je met je lichaamshouding niet reveal drijft omdat ze ook door de bak rent zonder lijnen?

Edit: soms gaan paarden ook erg hard wanneer je de volte te Klein maakt met longeren dan is het vaak ook lastig om ze weer rustic te laten lopen. Hoe groot is je cirkel?

Ik ben ook weleens gewoon in een hoek gaan staan tegen de rand aangeleund en dan gaat ze ook als een malle.

Ik maak de volte zeker niet te klein met longeren wij hebben een longeercirkel waar ze ongeveer een volte van 10 meter kunnen lopen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:57

de beste adviezen zijn gegeven je wil er simpel weg niet aan, voor ik verder ga van wie heb je geleerd werken aan de dubbele longe? en waarom dan niet achterlangs? en waarom wil je je paard longeren zonder haar te werken, is het dan voor het paard niet fijner om gewoon lekker los te lopen?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 14:04

Hoezo ik wil er niet aan? ik onderbouw duidelijk mijn reacties steeds en ik sla geen advies uit de wind maar zeg duidelijk dat ik dit al eens gedaan heb?

Ik heb leren werken aan de dubbele longe op een georganiseerde clinic van iemand die daar zeer veel ervaring mee heeft, dit was overigens met een ander paard.

Mijn paard is zeer sensibel zoals ik al zei en indien ik de lijn achterlangs doe en hij het tegen zijn lichaam aanvoelt, maakt niet uit welke plek reageert ze alsof ze door een wesp gestoken word en trekt haar achterhand heel erg in en zet het op een rennen.
Ik begrijp dat het tijd kost om dat haar aan te wennen maar ze kan er gewoon niet aan wennen.

De reden dat ik haar gewoon wil longeren zonder te werken is dat als ik haar los zet ze in een hoekje van de cirkel gaat staan en daar niet meer uitkomt en ik wel graag wil dat ze wat doet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:15

orienta schreef:
Hoezo ik wil er niet aan? ik onderbouw duidelijk mijn reacties steeds en ik sla geen advies uit de wind maar zeg duidelijk dat ik dit al eens gedaan heb?

Ik heb leren werken aan de dubbele longe op een georganiseerde clinic van iemand die daar zeer veel ervaring mee heeft, dit was overigens met een ander paard.

Mijn paard is zeer sensibel zoals ik al zei en indien ik de lijn achterlangs doe en hij het tegen zijn lichaam aanvoelt, maakt niet uit welke plek reageert ze alsof ze door een wesp gestoken word en trekt haar achterhand heel erg in en zet het op een rennen.
Ik begrijp dat het tijd kost om dat haar aan te wennen maar ze kan er gewoon niet aan wennen.

De reden dat ik haar gewoon wil longeren zonder te werken is dat als ik haar los zet ze in een hoekje van de cirkel gaat staan en daar niet meer uitkomt en ik wel graag wil dat ze wat doet.

dat is een kwestie van het dier op de juiste momenten daar in begeleiden, maar goed ben benieuwt wie u bedoelt die die clinics geefr, lammerd Haanstra?

dan is het zo dat je elk paard aan elke cituatie kan laten wennen en er mee kan laten werken, als jij dat bij jou paard niet kan is geen schande het is dat je dan op dat vlak de ervaring mist.

echter is mijn vraag waarom moet een paard bewegen als deze los staat? gestelijke ontspanning voor een paard is velemalen belangreijker dan dat deze doel loos maar rondjes moet rennen, als het dier behoefte heeft om even uit zijn of haar bol te gaan doen deze het van zelf wel

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 14:27

Ik begrijp dat je elk paard aan elke situatie kan laten wennen en nee ik heb het niet over lammert haanstra, gewoon een huis tuin en keuken instructeur zeg maar die wel voldoende cursussen e.d daarin heeft gevolgd ;)

Ik probeer haar ook zeker eraan te laten wennen en probeer haar met een lijn overal zo mogelijk aan te raken dit gaat ook prima als ik ernaast sta maar zodra ik dus wat ver van haar weg ga staan en dat doe raakt ze dus in paniek en zet het op een lopen.

Ik wil graag dat als ik mijn paard een dag niet rijd dat zij toch even wat doen en daar versta ik dus niet onder in een hoekje staan en de omgeving gaan zitten bewonderen, overigens krijgt ze na het werk daar voldoende tijd voor om dat te doen want ze mag dan altijd los staan.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:54

Zoals ik al eerder aangegeven heb, je paard is sensibel, waarom ga je niet eerst bezig met desensibliseren?

Met Moll ben ik het volkomen eens, waarom rondjes slingeren aan een touw as het alleen is om de beweging, doe haar dan los in de bak, of ze je paard overdag in het land...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:04

ik zeg dat ik dat momenteel wil omdat ze eerst normaal rustig moet leren lopen aan een longeerlijn en dan ga ik pas weer met wat zwaarder werk aan de gang aan de longeerlijn, dat heb ik al in een eerdere post aangegeven.

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:07

Wat gebeurt er als je haar in de bak/longeercircel zet, en jij bent niet met haar in diezelfde ruimte?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:09

Als ik erbuiten sta doet ze niks als ik in een hoekje van de bak ga staan is het hetzelfde verhaal.

En nee ik ben niet ooit luid brullend met de zweep erachteraan gegaan ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:09

orienta schreef:
ik zeg dat ik dat momenteel wil omdat ze eerst normaal rustig moet leren lopen aan een longeerlijn en dan ga ik pas weer met wat zwaarder werk aan de gang aan de longeerlijn, dat heb ik al in een eerdere post aangegeven.

Maar dan zou je haar toch echt eerst moeten desensibiliseren voor die omstandigheden....
ik ben erg benieuwd naar een filmpje, en dan niet zozeer om te zien wat je paard doet, maar vooral naar wat jij (niet) doet...

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:11

Dat zeg ik niet en dat denk ik niet.

Maar ik denk wel dat daar het probleem zit. Ze zal ooit ergens geleerd hebben: mens in de buurt is niet goed en/of betekent rennen. Denk dat je daar mee moet beginnen. Rust inbouwen als je gewoon bij haar bent.

Wellicht eerst daarmee gaan oefenen? Emmer wortels geven bijv, en als haar aandacht daarbij is, eens een stapje in haar ruimte doen. Ik zeg maar wat.

Maar longeren gaat je nooit goed lukken als de hele basis al schijnbaar niet goed is.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:17

Er is zoiezo wat raars met dat paard gebeurd.

Toen ik haar kreeg waren zwepen niet in de buurt te krijgen dan was het meteen paniek
Dit is gelukkig al een heel stuk minder maar ze blijft op haar hoede.
Als ik haar vastzet aan de muur en iemand anders loopt naar haar toe om haar te aaien op haar hoofd gaat ze vol in de ankers hangen en word ze pas weer rustig als die persoon weg is.

Ik kan alles met het paard alleen het in de cirkel aan een longeerlijn blijft dus een probleem.

Gisteren heb ik met haar wat gewandeld aan de longeerlijn en haar eigenlijk op een volte laten lopen met mijzelf ernaast,niet naast haar hoofd maar wat meer naar achter dus het idee van longeren, en wat met stelling gewerkt dit gaat wel veel beter dan dat ik haar alleen op de volte laat lopen en ze vond dit zelfs leuk en was heel ontspannen.
Dus ik ga dit maar proberen uit te bouwen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:21

Waarom reageer je nergens op?

ik geef je een optie, maar je geeft geen enkele reactie, maar gaat vrolijk verder met je eigen ding te vermelden.
Dit zie ik je het hele topic al doen... Waarom dan een topic vraag ik me af...

Wanneer een filmpje?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:23

Ik geef toch gewoon reactie op je vraag en heb toch ook gisteren aangegeven dat ik een filmpje van haar ga maken?
Verder is het helemaal geen angstig paard en reageer totaal niet op dingen uit de omgeving ik kan een bom ernaast afschieten.
Ze rent ook niet weg omdat er iets engs gebeurd in de omgeving met longeren maar ze bouw gewoon puur spanning op ze zet haar achterbenen er extreem onder en gaat er als een raket vandoor
Laatst bijgewerkt door orienta op 13-11-10 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:23

ik heb een zeer sensibele ruin. Wat ik doe, is vaak rustpauzes inlassen. Want wat jij laat hem nu gewoon zijn spanning opbouwen en op een bepaald moment moet dat eruit. Dus rustpauzes, en niet continu hem drijven dmv achter de achterhand te blijven. Dan denken ze vaak dat ze sneller en sneller moeten want jij blijft in de drijvende positie staan en je kijkt hem waarschijnlijk aan met je schouders naar hem toe.
Probeer niet naar je paard te kijken, maar naar de weg dat ie moet volgen. En draai je schouders niet frontaal naar je paard, maar draai je wat weg en ontspan je je.

toevoeging: wat je kan proberen zodat hij dat touw accepteert aan de achterhand: Je zet je paard aan een wat langer touw in het midden van de bak en dan loop je naar zijn achterhand en laat het touw achter de achterhand komen. Dan ziet je paard je langs ene kant, maar als jij druk geeft op het touw moet ie langs de andere kant. Hij moet dus nadenken en terwijl komt dat touw aan zijn achterhand.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:28

Dorienn schreef:
ik heb een zeer sensibele ruin. Wat ik doe, is vaak rustpauzes inlassen. Want wat jij laat hem nu gewoon zijn spanning opbouwen en op een bepaald moment moet dat eruit. Dus rustpauzes, en niet continu hem drijven dmv achter de achterhand te blijven. Dan denken ze vaak dat ze sneller en sneller moeten want jij blijft in de drijvende positie staan en je kijkt hem waarschijnlijk aan met je schouders naar hem toe.
Probeer niet naar je paard te kijken, maar naar de weg dat ie moet volgen. En draai je schouders niet frontaal naar je paard, maar draai je wat weg en ontspan je je.

Als ik mijn paard longeer sta ik zoiezo niet continu in de drijvende positie omdat ze dit inderdaad opvat dat we sneller moeten.
Ik kijk inderdaad altijd naar de weg waar hij heen moet en niet naar het paard zelf en sta er zelf ontspannen bij, ik herinner me zelf hier ook constant aan.
Ik zou inderdaad misschien wel wat meer rust pauzes in moet lassen mag ik vragen hoe vaak je dat doet?

Filmpje volgt :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:33

Heel eerlijk, ik snap jouw probleem, maar je komt wel wat eigenwijs over. Ik zal mn best doen wat tips te geven, want ik denk dat er verschillende problemen zijn.

Een paard hoeft niet van zichzelf heel heet te zijn. Ik heb een draver, die als het moet kan knallen en door zal blijven gaan totdat ze neer valt, maar die is nu heel 'uitgebalanceerd'. Door de juiste voeding en beweging leren ze hun energie verdelen en zullen ze niet zo extreem knallen met werken. Dit is ook voor het paard fijn, dus ik zou daar om te beginnen naar gaan kijken. Wat voer je? Hoeveel uur per dag komt ze uit stal?

Daarnaast moet longeren ook gewoon werken zijn. Wanneer jij zegt dat het longeren is om gewoon even te bewegen, sta jij er al met de verkeerde instelling in. Wanneer het doel van het longeren een ontspannen paard is die zijn lichaam goed gebruikt, dan moet die aan het werk en zal ook jij aan het werk moeten.
Dus ook jij moet aan het werk. Leg de zweep weg, die heb je niet nodig, omdat het nu nog verkeerde tempo op roept.
Tempowisselingen, daar moet je mee oppassen. Veel korte tempowisselingen maakt een paard wakker en actief, terwijl je juist een rustig en ontspannen paard wil. Ga goed warmstappen en draaf dan kort aan. Net voordat ze zelf gaat versnellen, dan vraag je haar weer terug. Lichte ophoudingen aan de lijn, goede lichaamshouding en een lange langzamen 'Hooooo'. Is ze terug naar stap, belonen, belonen. En stap dan eerst weer een paar rondjes voordat je weer begint te draven.
Ja, dit gaat een hoop tijd kosten, maar dat zul je er in moeten steken om uiteindelijk een fijn paard te krijgen.
Wanneer de Hoo duidelijk is (en vergeet niet jouw lichaamstaal) kan je eens wat duidelijker doorkomen wanneer ze er wel vandoor schiet. Maar dit kan pas wanneer ze ontspannen reageert op de hulpen, want anders zal ze daarop gaan stressen.
En, voorlopig niet galopperen aan de longe.

Wees verder heel consequent, ook in stap, let op een rustige verbinding met de lijn en vooral op jouw eigen houding. En, blijf altijd rustig.

Ik denk dat dit paard niet zo zeer angstig is, maar verkeerde connecties heeft gelegd met longeren. Dat kan resulteren is spanning en rennen, en bij sommige andere paarden in blokkeren en stoppen. Aan jou dus om haar te leren niet zo te reageren.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:38

orienta schreef:
Dorienn schreef:

Als ik mijn paard longeer sta ik zoiezo niet continu in de drijvende positie omdat ze dit inderdaad opvat dat we sneller moeten.
Ik kijk inderdaad altijd naar de weg waar hij heen moet en niet naar het paard zelf en sta er zelf ontspannen bij, ik herinner me zelf hier ook constant aan.
Ik zou inderdaad misschien wel wat meer rust pauzes in moet lassen mag ik vragen hoe vaak je dat doet?

Filmpje volgt :D

oke dan heb je niets aan mijn post :p Veel mensen longeren op deze manier, en met een gevoelig paard kom je zo niet ver.
Hoe vaak hangt af van hoe hij die dag is. De ene dag moet dit niet, een andere keer dan voel je dat hij spanning opbouwt en dan moet je een pauze geven. Bij de mijne is dit wel duidelijk te zien aan de spierspanning en aan zijn ogen. Want als hij al gespannen is, en je geeft dan pauze kan je evengoed op je hoofd gaan staan want dan maakt dat geen zier uit.
Wel longeer ik niet veel, ik doe meer circling game en dan heb ik dit probleem niet omdat je paard moet nadenken als hij op de cirkel loopt. Daar zit ik er meer mee dat hij zich naar me omdraait 'doe ik het goed'. Is deze ook onzeker? Maar daarmee train je niet dressuurmatig dus daar ben je niets mee.