mijn pony loopt de hele tijd acher me aan :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:43

xxpinczowxx schreef:
ook al geprobeerd.
ik heb zelfs al een andere jas aan zodat ie de geur van de brokjes nie meer ruikt. hij zat steeds met z'n snufferd in mijn jas zak (nu gelukkig niet meer)

Als het om mijn reactie gaat, dan doe je het niet goed genoeg..

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:45

Dan geef je toch een keer een tik over de neus? Als jij niet wil dat jou pony continue met d'r neus in jou jas zit en ze niet reageert op andere signalen of manieren, dan tik maar een keer :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:47

Zo zacht als het kan, zo hard als het moet...

Als het gevaarlijk word moet je niet te zacht proberen te zijn..

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:56

oke heel erg bedankt allemaal <3

harryhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:02

Ik zou eerst gaan oefenen met het commando: HOOO
Samen met je pony, steeds een stukje door de wei lopen, hij loopt toch mee (goedzo, braaf) En dan samen halthouden (waarschijnlijk stopt ie dan ook tegelijk met jou) op het commando: Hooo. Als ie stilstaat overdreven belonen! Gewoon lekker met stem belonen en op het eind als jij helemaal klaar bent met de oefensessie een handje brok. Zo krijg je het geschooi eruit en krijgt ie toch zijn beloning.
En paarden zijn ook gevoelig voor enthousiaste stembeloningen hoor, dan weten ze ook dat het ze het goed doen.

Daarna zou ik oefenen met het commando: TERUG. Hierop moet ie naar achteren. Je gaat voor je paard staan en zegt: TERUG. Maak je groot en doe een stap in zijn richting alsof je over hem heen gaat lopen als ie niet opzij gaat en wijs naar zijn borst. Als ie niet reageert, prik je met je vinger zachtjes in zijn borst en herhaal steeds het TERUG commando. Het kan zijn dat je iets harder moet prikken of zelfs een klein velletje moet knijpen voordat ie terug gaat. Maar vaak snappen ze dit wel. Zodra hij ook maar een stap achteruit doet heel erg belonen, met je stem!
Dit oefen je tot ie zonder aanraking een heel stuk achteruit kan worden gestuurd door jou!
Zo leer je hem ook van je af sturen en afstand te houden.

Als het samen halthouden goed gaat en ook het achterwaarts sturen, kun je het blijven staan oefenen. Na het HOO commando, blijf je HOOO'en en loopt langzaam van hem weg, je kunt het woord BLIJF of HOOOO, BLIJF hier ook aan toevoegen. Eenkort zweepje kun je tussen jullie in houden om naar de borst te wijzen wanneer hij naar je toe wil komen.
Loopt hij toch achter je aan gebruik je commando TERUG wat hij als het goed is zonder aanraking dus op een afstandje ook doet. En probeert dan opnieuw weg te lopen. Vergeet niet om gelijk met je stem te belonen zodra hij ook maar een sec blijft staan!! Succes

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:45

xxpinczowxx schreef:
ook al geprobeerd.
ik heb zelfs al een andere jas aan zodat ie de geur van de brokjes nie meer ruikt. hij zat steeds met z'n snufferd in mijn jas zak (nu gelukkig niet meer)

hey.
je kunt het best leren om te stoppen.
dus als jij stopt zegt moet hij ook stoppen.
brobeer dan altijd verder en verder afstand te houden en dat zo op te bouwen.
leer hem dan te blijven staan op stem comando.(je zou zo een rondje om hem heen moeten kunnen lopen zonder dan hij dan ook maar 1 stap zert)
maar leer hem ook als jij bv 'volg' zeg dat hij dan pas moet volgen.
grtjes

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:46

gewoon blijven proberen en niet opgeven

Wieke

Re: mijn pony loopt de hele tijd acher me aan :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 12:31

heel erg bedankt. het gaat nu al erg goed met haar. blijf gaat steeds beter en terug gaat ook al redelijk. allemaal nogmaals bedankt voor jullie hulp.

__thalisha

Re: mijn pony loopt de hele tijd acher me aan :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:47

hoi hoi ,
mijn pony doet dat ook eigenlijk nog steeds well ..
maar geef hem ook snoepjes om de andere dingen die moet doen en geef ze niet elke keer sla ook wel eens over .
en een zweepje bij de hand is ook altijd makelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:35

weet niet of het er al stond maar:
voedselweigeren.
hou want brokjes in een vuist, als ze er heengaat met hoofd, een klapje met je vuist tegen de onderlip( NIET METEEN GAAN RAMMEN!!)
daarna als dat lukt met openhand :)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:03

_Dotty schreef:
weet niet of het er al stond maar:
voedselweigeren.
hou want brokjes in een vuist, als ze er heengaat met hoofd, een klapje met je vuist tegen de onderlip( NIET METEEN GAAN RAMMEN!!)
daarna als dat lukt met openhand :)

Sorry, dit is geen goede manier. Je paard raakt eerder in de war van je omdat je hem wel laat komen maar dan een tik geeft. Straks word het dier nog bang van je vuist en dat is ook niet de bedoeling. Gewoon niet geven als ze schooit. Boos worden al het moet maar niet als een gek schreeuwen: strenge stem en weg duwen. Of simpelweg negeren. Sorry vind het ook een beetje lastig uit leggen. Als ik wat met het paard doe doe ik dat meer op gevoel en pas mijn 'werkwijze' aan op het paard.

Edit: verkerde quote