[AR] Waar op letten bij aankoop toekomstig menpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Waar op letten bij aankoop toekomstig menpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:17

Wat mijn stalhouder ooit deed toen ze een nieuwe pony voor de manege lessen kwamen brengen, is de pony out of the blue zo bij de benen grijpen. Pony in kwestie sloeg gelijk, en handelaar kon de pony weer mee nemen.
Handelaar was eigenlijk een beetje pissig: Vind je t gek dat ie schrikt? Waarop de stalhouder antwoorde: nee, gek niet, maar ik werk hier met kinderen, en die pakken ook zomaar een been. En 1 die dan slaat kan ik hier dus niet gebruiken.

Beetje vergelijkbaar denk ik. Zien hoe je potientiele pony reageert zegt vaak al heel veel, is ie in de omgang al heel rillerig zal ie dat in het tuig hoogst waarschijnlijk ook zijn

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:28

Dat is opzich ook wel een goeie maarja doe dat maar eens in gezelschap van de eigenaar.. Als ik alleen met zo'n pony zou zijn, zonder eigenaar erbij zou ik zoiets inderdaad wel geprobeerd hebben.
Ik heb al wel een pony op het oog maar dat is wel met hackney bloed erin. Dus als dat bij zo een verkeerd valt dan maak je denk ik geen goede eerste start. Dus daar wil ik dan ook wel weer voorzichtig mee zijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:21

Vraag als je dr bent aan de eigenaar of ie braaf is en niet makkelijk schrikt. Zegt de eigenaar dat ie heel lief en koel in de kop is, vraag dan of je dat mag testen door een plu te openen/met zakjes te rammelen/whatever. Ja? Dan kan je mooi kijken hoe de pony is. Nee? Hard wegrennen want dan zal t beest stiekem toch niet zo heel braaf zijn. Ook niet vragen als je belt of mailt voor een afspraak, mensen doen tegenwoordig de gekste dingen om een paard te kunnen verkopen. Maar denk dat je op deze manier t beste achter t karakter van de pony én de betrouwbaarheid van de verkoper kan komen..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:52

Als je echt wil weten wat je koopt, moet je denk ook geen groen paard nemen, een die al licht gereden is kan je wat beter beoordelen hoe de bewegingen zijn, of hij werkwillig is enz,

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 00:54

Ja dan weet ik dat wel zeker maar ik heb toch liever een groene pony. Dan kan ik die op mijn eigen manier betuigen en een band opbouwen. Vind het juist leuk zo'n uitdaging.
Maarja bij een licht betuigde pony weet je dat ook nog niet altijd. Mijn mini shet was in enkelspan altijd aardig langzaam (vergeleken met een snelle shet die ik ook rijd). En nu hij met een andere pony in tweespan loopt is hij veel fanatieker. Dus dat kan soms ineens zo veranderen.
Het is gewoon een gok die je moet nemen. En dan heb ik liever een groene pony dan een pony die licht betuigd is. Als er iets niet goed gegaan is is dat er moelijk uit te krijgen.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:40

addy<3 schreef:
Het gaat om een groene pony.. ;)
Mijn vraag is hoe je kunt zien of een groene pony of een groen paard dat dus nog niet beleerd is geschikt is om uiteindelijk mee te gaan mennen.
Dan kun je hem/haar niet even voor de kar zetten om te kijken of het wel goed gaat. Dat is vragen om problemen :+

Mijn inmiddels 5.5 jarige Rijpaard kwpn ruin, (groen gekocht als net 3jarige) was in het begin als de dood voor andere aanspanningen dat terwijl hij zelf met de marathonwagen achter z'n kont liep te sjouwen. m.a.w dat hebben ze vaak niet door dat er een kar achter hangt.
Inmiddels 2 jaar betuigd en gaat voor mij naar volle tevredenheid. hij was alles behalve cool in de kop!! waar je op moet letten is al gezegd; de bouw van het paard/pony (verhoudingen) drie juiste gangen liefst met dressuur aanleg (een goede dressuurproef in het samengesteld maakt je wedstrijd!!). maar wat is er mis mee om een beleerde pony te kopen ik begrijp dat jezelf nog erg groen bent op het mengebied? een fijne beleerde pony kan jouw veel ervaring laten op doen z.g.n leer pony, lijkt mij veiliger om mee te beginnen. succes!!!

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 23:46

Ik wil graag een groene pony omdat die ten eerste vaak goedkoper zijn en ik heb toch niet zo'n groot budget heb. En ten tweede ben ik op zoek naar een leuke uitdaging. Een pony waar ik zelf gewoon lekker mee bezig kan gaan, rustig beginnen een band opbouwen. Dat lijkt me juist leuk, een uitdaging. Vind ik leuker dan een pony die alles al kent waar je gelijk wedstrijden mee kan gaan rijden. Dat is toch weer anders dan dat je zelf vanaf begin af aan alles zelf gedaan hebt.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:05

ik begrijp je argumenten heel goed, maar ken je de uitspraak op een oude fiets moet je het leren?

over je budget kan ik niet oordelen, je kiest niet voor de voordeligste tak van paardensport. er is trouwens een topic geweest wat kost het allemaal?
Zonder gek te doen, tuig pony en wagen tussen de €2500,-- en €5000,- euro. en goedkoop is echt duurkoop een goedkoop tuig kost veel meer aan reparaties (sneller stuk) zelfde geldt voor een wagen (hier is al veel over gepost) maar ook een pony moet natuurlijk gezond zijn, vrij van gebreken en je koopt nou eenmaal geen mercedes voor de prijs van een lelijk eendje.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:12

Citaat:
is ie in de omgang al heel rillerig zal ie dat in het tuig hoogst waarschijnlijk ook zijn

Daar ben ik het dus niet mee eens, of wij moeten net die uitzondering op de regel in huis hebben :+
Alwyn vond toen ik hem kocht mensen doodeng, kon geen halster om, schrok overal van en trapte als je achter hem ging staan. Pure angst, vond ik. Kan nog steeds enorm schrikken van vreemde mensen maar ook van een plastic zakje op de grond. MAAR als hij in het tuig staat is hij zeer dapper, hij vertrouwt mij blindelings, gaat overal overheen en doorheen als ik hem vertel dat hij dat moet doen (natuurlijk met beleid maar goed, hij is nog erg jong).
Hij heeft ook (bijna) nooit meer getrapt trouwens, dat is nog een keer gebeurd, volgens mij eigenlijk zelfs per ongeluk.
Dus .... moraal van het verhaal .... het hoeft niet zo te zijn ;)

Ik heb overigens (een beetje :o ) leren mennen van ervaren paarden / pony. Onze Simba kon alles en had al van alle gezien, de paarden van de stalhouderij idem.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:34

maar een licht gereden pony betekend nog niet dat hij in het tuig moet lopen, hij kan ook onder het zadel gerden zijn.. beetje bitwijs zegmaar

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:56

Het is maar net in hoeverre je het zelf allemaal kan hoor... Ik heb 3 keer gemend in mn leven, heb vorig jaar een hengstveulen gekocht en over een paar jaar ga ik die ook voor de wagen beleren.. Zelf. Als je voldoende mensen om je heen hebt die je op evt fouten kunnen wijzen en je hebt zelf voldoende ervaring met paarden in het algemeen, zou het in feite makkelijk moeten kunnen. Stalgenootje had ook nauwelijks men-ervaring en heeft haar jonge pony ook zelf beleerd voor de wagen. Met wat hulp links en rechts, uiteraard. Maar die pony is hardstikke braaf buiten en blijft keurig staan bij t optuigen en inspannen. No problem.

Dus t kán wel, mits je wel in staat bent om in te zien wanneer je t zelf af kan en wanneer je hulptroepen in moet gaan schakelen :)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:34

amyz schreef:
Het is maar net in hoeverre je het zelf allemaal kan hoor... Ik heb 3 keer gemend in mn leven, heb vorig jaar een hengstveulen gekocht en over een paar jaar ga ik die ook voor de wagen beleren.. Zelf. Als je voldoende mensen om je heen hebt die je op evt fouten kunnen wijzen en je hebt zelf voldoende ervaring met paarden in het algemeen, zou het in feite makkelijk moeten kunnen. Stalgenootje had ook nauwelijks men-ervaring en heeft haar jonge pony ook zelf beleerd voor de wagen. Met wat hulp links en rechts, uiteraard. Maar die pony is hardstikke braaf buiten en blijft keurig staan bij t optuigen en inspannen. No problem.

Dus t kán wel, mits je wel in staat bent om in te zien wanneer je t zelf af kan en wanneer je hulptroepen in moet gaan schakelen :)

Het KAN wel ,..... maar je hebt geen gevoel in het mennen, dus je maakt al fouten vanaf je start met mennen met je jonge pony/paard, te veel druk op de leidsels of juist te weinig, dat moet je later allemaal weer afleren/corrigeren.
Het mooiste is als je menervaring hebt, gevoel om te mennen, uren hebt gemaakt, en dan een paardje zelf beleren, dat scheelt een boel qua training.
Ik heb dat zelf ondervonden , rijden onder het zadel geeft een heel ander gevoel dan mennen.

Sorry, maar na 3x sturen op een wagen, ben je nog geen menner...............
Je word een menner na jaren oefening, training en herhalen van oefeningen.

Tuurlijk kun je je eigen paardje beleren voor de wagen, maar je zult dezelfde fouten en dingetjes tegenkomen als ieder ander, als je al lessen hebt gevolgd met een ervaren paard heb je al veel meer gevoel, en zul je bepaalde fouten niet meer maken, dat is dan alleen maar in je voordeel.

Addy: kijk gewoon wat er op je weg komt ! lijkt het je wat, en klikt het ? kopen !
Jij moet ermee gaan mennen, dus het gaat om jou gevoel !
Succes, en ik hoop dat je een leuk paardje vind.

VHU : ben het met je eens dat rillerigheid geen probleem hoeft te zijn, dat heb ik zelf ook ondervonden, heb nu een coole pony !! en dat was ze niet toen ze bij me kwam, dat kan soms enorm veranderen, ligt er helemaal aan hoe er met het paardje omgegaan word.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:55

Ik beweer ook absoluut niet na die paar keer een menner te zijn hoor :) Maar ik wilde alleen aangeven dat je wel degelijk zonder noemenswaardige men-ervaring een pony kunt beleren mits je bereid bent in te zien en toe te geven waar de grenzen van je kunnen liggen :)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 10:21

Ik men nu ruim een jaar heel fanatiek, zo'n 2-3x in de week en ook al wedstrijden enzo. Mini shet zelf beleerd (dat is natuurlijk niet hetzelfde als wat ik op het oog heb maar die ervaring heb ik al wel).
Dus wat betreft het gevoel voor mennen, dat is zeker aanwezig.

Wat betreft de kosten, ik ben nog niet gelijk van plan gelijk de pony te gaan beleren en alles. Ik heb hier gewoonweg het geld nog niet voor. Als ik nu een iets minder dure pony koop (wat niet zegt dat hij minder goed is dan een dure pony) dan heb ik nog wat geld over voor alvast een tuig. Dan kan ik al beginnen met lange lijnen. pas als dat er écht goed in zit dan pas gaat hij voor de wagen. Ik doe het allemaal gewoon rustig aan dus tegen die tijd dat het zover is dan heb ik genoeg gespaard voor een wagen. Ik heb er ook geen haast mee. Ik heb nu nog een leuk tweespan waar het heel goed mee gaat en waar ik ook nog niet van plan ben om zomaar mee te gaan stoppen. Ik vind het fijn om de pony al goed te leren kennen en er gewoon lekker zo mee bezig te zijn voordat ik gelijk ga mennen. Dan ken je elkaar veel beter en dat vind ik ook fijner dan gelijk een groene pony beleren die je niet goed kent.