Welke barebackpad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:43

siskeh schreef:
Ik kan je over veel pads wat vertellen, maar dat wordt een zéér uitgebreide post :+

Nou ik ben ook erg benieuwd naar jouw ervaringen. Er lopen (liepen) meer topics over bbp's maar er zijn maar weinig mensen die met meer dan 1 pad ervaring hebben, lijkt het.

Dat het prijsverschil in deels in het materiaal zit, wil ik wel geloven. Er zijn er veel van 'synthetisch wol' (hoe verzin je het? := , zeg dan fleece) en met en zonder vulling. Ik denk dat een van echte schapenwol het meest duurzaam is en goed dempt, doordat wol nu eenmaal veerkrachtig is. Hoe denk jij hierover?

Steentje

Re: Welke barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:57

Heeft iemand hier toevallig ervaring met onderstaande Bareback pad? :)

Afbeelding

Het is de 'Christ Lamswollen Bareback Pad Premium' met wrongen en beugelophanging. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:59

de term syntetisch wol klinkt wat raar ja :')
Ik geloof wel dat ze van echte schapenwol het meeste dempen :j
En duurzaam?
Mijn lesgeefmens heeft de lichte schapenpads van EV al sinds ze gemaakt worden(meende van 11 jaar oid) en ze doen het nog prima, en worden toch redelijk intensief gebruikt(ook voor DLL-en)
Maar de nieuwere pads van Emiel(de lichte nogsteeds) zijn IMO iets minder van kwaliteit, eerder kapotte naadjes e.d.
Het lichte pad van emiel is ook niet "vol schaap" om het zo maar te zeggen.
Er zit ook iets van vulling in, maar wel aardig degelijk IMO

De christpads verkopen erg goed, maarja, ze zien er ook echt heerlijk uit..
Je hebt daar ook echt wel een flink aantal cm "schaap" onder je kont.
(en tot nu toe bevalt dit voor mij het beste, maar ik heb er dus vrij weinig op gereden)

Overigens heb je ook nog het pad van umaki:
http://www.everyoneweb.com/umaki/
Is ook een mooi pad vind ik, ziet er wat minder "luxe" uit, maar ik denk dat het prima voldoet qua demping e.d.

Het barefootpad is wel erg stevig, maar heb hem nog nooit op een paard gezien, dus verder geen ervaring :+
Best-friend is simpel en redelijk functioneel, verder geen poespas.
de FRA's die lijken op Best-friend en Barefoot vind ik veel "slapper" qua stof, bij het grote model wat ik in gebruik heb gezien was de stof los van het pad, met allemaal plooien(maar misschein is dit bij de andere grote pads ook vrij snel zo)

Het FRA-winnie BBP heb ik in handen gehad, en vond ik écht het meest vage pad ooit :')
Er zitten beugels aan, op een "rare" plek en het pad zelfs is heel dik en stug(en wat klein)

En Uhhh volgens mij was dat alles ongeveer wat ik "ken"
edit: Donkere pad van EV heb ik enkel in handen gehad, geen idéé hoe het tempur in de praktijk werkt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:28

Die van barefoot plaats ik wel boven de Best friend.
Evenals die van FRA, ik vind de singelstoot gewoon slecht.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:41

Steentje schreef:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met onderstaande Bareback pad? :)

http://img839.imageshack.us/i/article11940771.jpg
Het is de 'Christ Lamswollen Bareback Pad Premium' met wrongen en beugelophanging. :)

Ja! Ik heb er een keer op gereden maar vind hem iets te glad. Dat trekt nog wel bij denk ik omdat hij nieuw was.
Hij is van swartbeesie @ bokt dus stuur haar anders een pb'tje.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 19:31

Leuk en interessant om al jullie verhalen te lezen!
Maar jullie maken de keuze nog niet echt makkelijker ;) Voor iedere BBP zijn voorstanders en tegenstanders. Ik heb voor mezelf nog niet echt een voorkeurenlijstje kunnen maken.

Ik vraag me wel nog steeds af of die meerprijs van de 'schapen' het waard is? Heb je daar nu echt zoveel meer demping van?
Het is namelijk zomaar 100 euro meer.

Ik hoop dat er op Paard&Koets/Equirience wat vergelijkingsmateriaal is!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:38

@Siskeh: bedankt voor je heldere en uitgebreide antwoord.

Ik heb zelf een boomlooszqadel met tempur (= toch "memory foam") en dat bevalt wel erg goed. Zacht en vormt zich als het warm wordt, goede demping.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:40

Hippologic: welk zadel is dat?
Ken het zo namelijk niet :o
Memory foam klinkt idd redelijk als tempur :j

Heb trouwens de "basic" schapending van Emiel en het look-a-like geval van FRA met elkaar vergeleken, en die van Emiel is "steviger" om het zo maar te zeggen.
Geen idee of dat beter of slechter is alleen :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:54

Dat is de Phoenix van Heather Moffett.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:35

Ik hoor mijn naam? }:0

Vanavond heb ik nog op mijn wolletje gereden (BBP superdeluxe extra ordinair van Christ). Verjaarskado waar ik al een kleine maand ontzettend blij mee ben. Voel me nog steeds heerlijk verwend. Het gladde waar Macs het over had is er inderdaad al vanaf (na twee ritjes al eigenlijk). De Voest (wol) is ook heel fijn, maar met mijn lange benen wat aan de kleine kant (kwam met mijn knieeen ervoor). Dat, en de mogelijkheid om onder de afritsbare zitvlak een inlage te stoppen liet me na lang twijfelen voor de Christ kiezen. Voor langere ritten is demping belangrijk, ook/vooral voor je paardje. Oe en ook fijn, mocht je ook wandlingetjes willen maken: Er zitten ringen aan waar je een zadeltas aan kunt maken. En onder het zitvlak zitten extra ringen zodat je m kan gebruiken als longeersingel. Multifunctioneel dus :-)

Er is ook eentje zonder wrongen, en ik heb ook gehoord van iemand die de schuimrubberen inlages eruit haalde (--> wel de vorm, minder dwingend). Ik merk eerlijk gezegd weinig van die wrongen (leg mijn benen nu wel beter naar achteren), het is vooral lekker warm. Ik heb het gevoel dat dit mij helpt te ontspannen. De zadelvorm kan misschien wel kan het helpen voor een 'veiliger' gevoel, maar ik denk niet dat het ten koste gaat van een onafhankelijke zit. Je moet namelijk nog altijd goed rechtop zitten (ben zelf ook aan het vechten tegen de beruchte stoelzit).

Poeh. Al een behoorlijk verhaal: Ik stop met tiepen voor nu :-)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:22

Ik heb ook de BBP van Christ met kniewrongen in de donkere kleur. Ik zit erover te denken om hem te verkopen. Dus als iemand interesse heeft... Ik heb hem vijf keer gebruikt en hij is dus nog zo goed als nieuw. Bieden per pb svp.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:40

In het licht van het topic misschien handig te vertellen waarom je hem wilt verkopen?

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:26

swartbeessie schreef:
In het licht van het topic misschien handig te vertellen waarom je hem wilt verkopen?

Sorry voor iedereen die me een pb heeft gestuurd... het waren er teveel om te reageren. Ik twijfelde omdat ik weinig op mijn paard rij (ongeveer 1x per week een half uurtje) en eigenlijk een zadel wil gaan kopen die nogal aan de prijs is en daar nu geen geld voor heb (en daarna ook wat meer wil gaan rijden). Mijn probleem is dat ik het lastig vind met opstappen. Ik heb geen rijbak en moet over straat en als hij iets eng vindt ben ik niet zo'n held en stap ik af, maar dan kom ik er dus niet meer op. Maar van de week zat ik weer op mijn BBP en vond ik hem geweldig en ook als ik een zadel heb is het goed om erop te blijven rijden omdat het goed is voor mijn zit (ik ontspan mijn benen beter op de BBP, vraag me af of zo ontspannen uberhaupt mogelijk is op een zadel). Ik mag nu ook in de rijbak een stukje verderop en dan kan ik via de bakrand opstappen. Ik verkoop hem dus niet... ook omdat ik merkte dat ik er eigenlijk veel minder voor krijg dan waarvoor ik hem gekocht heb (das misschien ook wel logisch) en er misschien wel spijt van krijg als ik hem verkoop.

Sorry allemaal, maar in het het licht van het topic:

Als ik opnieuw een BBP uit zou moeten kiezen zou ik zeker weten weer voor de Christ gaan. Hij zit echt heerlijk en je zit erin als een huis zo stevig.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:47

Maandag een ongepland, ongecontrolleerd stukje gegalopppeerd (lees: vanuit niets vermoedend uitstappen tien meter middengalop wegrennen).
En het wolletje zat nog helemaal goed!

Ok, misschien 5 cm naar achteren geschoven, maar zelfs een zadel zou schuiven, ik voelde Paard gewoon onder me uitrekken...
Was blij dat we weer stil stonden, maar nog blijer dat ik (en de BBP) nu de vuurproef heb doorstaan 8-)

@ElseLukas: Leuk, nog een fan - Was al benieuwd waarom je hem weg wilde doen. Opstappen is inderdaad lastig zonder beugels.
Ik gebruik ieder opstapje dat ik kan vinden, van hindernis tot bordjes (laast nog uitgegleden, stom).
Iedere keer probeer ik wel eerst gewoon erop te springen, goed voor de lenigheid. En het kan ook wel, het is vaak zat gelukt (ook op grotere paarden).
Maar het zit ook een beetje tussen de oren, soms lukt het in 1 keer en andere keren moet ik echt een blok erbij pakken.
Misschien iemand hier die opspringles wil geven? Een turnster ofzo?

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:05

Ik vandaag mijn bbp de luxe van Emiel Voest binnen gekregen en ben nu al helemaal verliefd!! Die gaat noooooit meer weg!!
Ik rij 1 van mijn verzorgpaarden altijd zonder zadel. Eerst helemaal bloot, toen met een bbp (zie onderschrift) maar die beviel me niet zo. Toen gaan rijden met zadeldekje + dekensingel en toen na lang twijfelen (ivm prijs) toch maar de voest besteld. En echt hij is elke cent dubbel en dwars waard!!
Doordat hij naar je billen gaat staan (en de onderkant naar je paard z'n rug) zit je super stevig maar voel je toch nog steeds elke spier van je paard! Ik vind hem het gevoel van stevigheid van een zadel geven maar toch de vrijheid en gevoel geven van zonderzadel rijden (als je begrijpt wat ik bedoel..)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:26

Ik heb ook de luxe emiel voest, hij is wat prijzig, maar het is echt een super fijne pad!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:47

Ik wou deze kopen, maar mijn leraar zadelmaken zei me dat ik hem zelf moest maken nu ik daar de kans toe heb.
Mag ik vragen of het gedeelte wol (zonder het pad met de inlages dus) enkel wol is, of zit er nog iets binnenin de wol ook die dempt? Het pad met de inlages ga ik wel van Christ kopen. Ik maak dus enkel het wolletje.
iemand die me kan adviseren?
Dit is het pad:
http://www.yatego.com/pferdeladen-online/p,4cc9af4eaf8a9,4be02695397829_9,christ-lammfell-fellsattel-iberica-plus

Ik vroeg me af, mag je ook een kalme wandeling maken met zo'n pad van een uurtje? Of verdeelt het pad (zacht materiaal) daarvoor de druk van je kont te weinig (ik rij zo wie zo zonder stijgbeugels)?
Het pad is in feite vooral bedoeld om het begin van dressuurwerk te rijden en de bewegingen beter te voelen, maar als dat geen kwaad kan zou ik ermee wandelen ook.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:21

Je vraag is niet helemaal duidelijk Cambiar :=

Waar ik in ieder geval op kan antwoorden:
Tuurlijk kan je een wandeling van een uurtje maken, dat kan je ook zonder pad.
Je paard heeft daar als het goed is geen last van(als hij daar wel last van heeft dan gaat het met pad ook mis)
Daarnaast: wij maken op het "normale" christ pad buitenritten van 2/3 uur in ieder geval, of we dagtochten er op zouden maken durf ik niet te zeggen.
(ik zeg even we omdat ik op een stal rij/werk die deze pads ook verkoopt en waar ze dus ook lessen met barebackpad)

Voor de rest van het topic: nog een nadeeltje van de christ tegenover de "basic" van emiel, die van emiel heeft wel prettigere singelstoten :=
Maar ik heb toch vorige week heerlijk een uurtje op het christpad rondgehobbelt!

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:12

Ik heb een Bbp van Freeriders liggen.
Moest het zijn dat je echt op zoek bent, wil ik hem eventueel wel verkopen aangezien ik er nog maar 2 keer mee gereden heb.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:04

@Cambiar: Het is wol op het stuk waar je zit, dan canvas achtig met verstevigingen, en dan weer wol. Er zit dus naast wol-canvas-wol niks tussen. Ik heb om die reden een gelpad gekocht voor de wat langere ritten. Hoop dat je er iets aan hebt :-)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:59

wij verkopen de nieuwe van FRA. Die zijn verbeterd ten opzichte van de oude. Ze zijn een stuk dikker met memorie foam en de singelstoten zijn verbeterd. Ze waren eerst van katoen, nu van leer en het is een dubbele singelstoot geworden zodat je je eigen singel er aan vast kan maken. Omdat ze zo dik zijn is er meer demping voor jou en je paard en tov de christ pads zijn ze goed betaalbaar. Het ligt er gewoon ook een beetje aan wat je zoekt, iets met of zonder xtra steun of niet etc.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-12-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst minder commercieel gemaakt.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:14

Ik heb deze: Afbeelding
Rijd er eigelijk helemaal nooit mee.
Zit wel lekker hoor, maarja.
als je vragen hebt.. stel ze.
(is ook evt. te koop)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:45

Heb de Emiel Voest.
Geweldig ding!

M'n instructrice heeft m ook al een jaar of 10, gebruikt hem vrij intensief en ding was nog in superstaat! Mooie kwaliteit dus, wilde hem ook gelijk hebben :D.

moesensjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:59

Ik heb een emiel voest Bare Back Pad en heb daar veel grip in,
Daarbij vind ik het erg fijn dat er een bandje aan de voorkant zit zodat je je vast kan houden dit is voor mij de voornaamste reden om deze te gebruiken, zo val ik minder snel van mijn pony :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:08

hier hebben we de fra free

Afbeelding

erg fijn bbp, ben er erg tevreden over :)

beugelophanging bij een bbp ben ik altijd huiverig voor.
imo zou ik al niet eens kiezen voor een bbp met beugelophanging :)