[AR] welsh x hackney geschikt voor sgmw?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rayoow

Re: welsh x hackney geschikt voor sgmw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:20

wij deden marathon wedstrijden met hackney pony's..
Ze kunne hard...die waar wij mee reden konden snel wenden enz..
Dus was perfect...
En ik zie vaak zat welshjes op marathon wedstrijden dus kruising wil denk ik wel

Hackney's kunnen wel wat pittig zijn ..maar met vertrouwen kom je erg ver ;)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 14:52

Ik heb al wat meer rond gekeken naar andere rassen. De new forest pony spreekt mij alleen niet echt zo aan. Heb er ook meerdere van gezien en heb nooit zoiets gedacht van goh dit is nou een leuke pony.
Bij mij moet het vaak zijn, ik moet hem/haar zien en denken dit is hem! Als dat er niet is dan word het vaak ook niks.
Zijn er evt. nog andere rassen die hier ook geschikt voor zijn? Ook een wat kleinere pony t/m c.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:09

Zelf rijd ik met een enkelspan Dartmoor, zie je weinig in de SGMW. Op zich is het niet direct het ras waarvan een snelheidsduivel zal zeggen: dat is er eentje voor mij! Maar ook hier geldt: als je de goeie eruit pikt kun je er een wereldpony aan hebben.
Ik heb het geluk dat ik destijds een heel werkwillige pony met een flinke scheut ADHD eruit pikte, hij doet het geweldig in de SGMW. Inmiddels klasse 2, bijna de puntjes voor 3 bij elkaar. In de vaardigheid en marathon is ie pijlsnel, hij heeft in de dressuur de moeite om rustig te blijven (beetje vergelijkbaar met een Welsh wat dat betreft). Maar, ook hier komen we er wel. Hij is trouwens 1.23m, een B-pony dus.
Er rijdt sinds kort trouwens ook weer een 4-span Dartmoors mee, in klasse 1.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:10

NRPS-pony's zijn ook heel geschikt.
Bij de Forest is het heel verschillend of je een ouderwets (kort en gedrongen) of een moderne hebt. Vaak is de beweging ook naar de korte kant toe maar er lopen super exemplaren onder.
Welshjes en Hackney's lopen meer op karakter. De gangen van een Hackney zijn niet bevorderlijk voor de dressuur. Hackney's zijn spijkerhard en de fijnheid van het beenwerk zegt niets. Als sportpony zijn ze doorsnee beter dan een cob. Het karakter is iets dat je moet weten te waarderen en mee om moet kunnen gaan.
Dartmoors zitten er ook tegen aan en zitten net als shetten nog iets dichter bij de natuur.
Daarnaast heb je nog Fell- en Merenspony's. Daar zullen ook best aardige pony's tussen zitten maar niet direct voor de topsport.

Als ik voor mezelf wat anders moet kopen dan ligt mijn keuze bij Welsh (NWR), NRPS en New Forest of een kruising hiermee.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:12

Vergis je niet, er zit heel veel verschil in NF pony;s......
Wij hebben er 4 gehad, nu nog 3 en daarvan is er niet 1 die op elkaar lijkt, alleen de kleur dan.

Wij hebben er 2 die hebben een sportpredikaat bij het NF stamboek, dwz, dat er minimaal 25 procent NF bloed in moet zitten om in het stamboek te mogen.
Daar zit dan vreemd bloed bij, bij de onze is dat NRPS, dat maakt ze dus luxer, ranker en ook wel heter dan de gemiddelde NF.
Om een voorbeeld te geven, ik ben een digibeet qua foto;s, ik verwijs je dus even naar een website, daar staat de vader van onze NF, als dekhengst, onze NF is als 2 druppels water zijn vader, ik denk dat je van die pony echt wel warme gevoelens krijgt(lol)
de site = http://www.toppony.nl
klik dekhengsten maar aan en klik op Kantjes Carlando en herzie wrs je mening........

Onze andere NF is een volle NF, die is stevig aan de maat, relaxter in zijn doen en laten, wel een goede beweger, maar echt totaal anders,echt een tank.
Gewoon rondkijken, in ieder ras zit verschillende types, mar als je valt op het ranke en hete type, zou een pony met meer bloed voor jou ideaal zijn.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:22

Ik heb zelf een twee span welsh A pony's en in het verleden met 2 enkelspannen hackneys gereden. Beide hebben voor en nadelen. De hackneys zullen noooooooooooit stoppen zijn gigantisch snel en heel wendbaar. Maar je moet er wel mee om kunnen gaan. Welsh pony's zijn koeler in het hoofd.
Persoonlijk vond ik de hackneys fijner om mee te rijden omdat mijn trainingen meestal 1,5 uur duren en ik dan ook 1,5 uur 200% inzet vraag. De Welshpony's gaven, naar mijn mening, te snel op. Mijn moeder daarintegen kan echt niet met hackneys omgaan, je moet heel duidelijk zijn en zodra je een dagje niet traint stuiter je de bak door. Welsh ponys kan je een week op stal zetten, weer in spannen en er is niks aan de hand.
Ik heb nu een Welsh Cob waarmee ik alleen onder het zadel rij. Zij geeft zich ook 200%, maakt niet uit hoe moeilijk het is. Ze heeft alleen niet zo'n groot hart en de SGMW is ze niet geschikt voor, ben bang dat ik opeens een hoofd voor me heb ipv haar kont kan bestuderen. :+.
Hackneys kan je ook dressuur mee rijden maar daar moet je veel tijd in stoppen.
Een goede vriend van mij rijdt vierspan hackney klasse 3 en hij wint het ook altijd op zijn marathon en vaardigheid. Voor het indoorseizoen heeft hij een 4-span met achter 2 welshpony's en voor 2 welshxhackney staan.
ps. in mijn profiel staan eventueel foto's van de hackneys en de welshjes

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:27

Binnen de rassen zullen de verschillen waarschijnlijk groter zijn dan tussen de toppers van de verschillende rassen.
Atjes kunnen heel mak zijn maar er zijn er ook tussen waar geen land mee te bezeilen is. Welsh-Btjes zijn doorsnee genomen fijnere gebruikspony's.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:47

addy<3 schreef:
Bij mij moet het vaak zijn, ik moet hem/haar zien en denken dit is hem! Als dat er niet is dan word het vaak ook niks.

Denk dat je daar een van de belangrijkste punten hebt benoemd, als je echt samen wil werken aan een 'carriere in de sport'.
Als je nu een geldkraan hebt om steeds maar weer andere paarden te kopen omdat je met je huidige niet vlug genoeg aan de top zit, dan maakt het soort/type/karakter/uiterlijk niet zoveel meer uit. Dan ga je puur voor prestatie.

Maar wil je samen bouwen, en je hebt NIET die geldkraan, dan is een pony waarvan je denkt "die is het!" het belangrijkste. Daar werk/train je dan met plezier mee, en niet omdat het zonodig moet. Ookal is het misschien niet een pony waarvan je meteen zou denken dat ie gegarandeerd de top haalt, je kan door het plezier dat je er mee hebt wel heel veel bereiken.

De mijne kocht ik als gezelschap, en pikte ik ook op "love at first side" uit een kudde. Beleerd, beetje hobbywedstrijden gereden en verhip: hij doet het echt goed! Dat was mooi meegenomen. Ik heb mijn naam voor hem nu wel bijgesteld van 'grasmaaier' tot 'wedstrijdpony', maar ik weet zeker dat als ik em niet zo leuk zou vinden, ik niet snel de moeite had genomen om er zoveel tijd in te steken.....

edit: typfouten
Laatst bijgewerkt door Divine op 21-10-10 15:58, in het totaal 4 keer bewerkt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:55

Geloof in jezelf en in je pony geeft gelukkig nog steeds de meerwaarde waarmee je een wedstrijd kunt winnen!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:10

BlackDevils schreef:
Geloof in jezelf en in je pony geeft gelukkig nog steeds de meerwaarde waarmee je een wedstrijd kunt winnen!

_/-\o_

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 00:00

Divine, dat is inderdaad zo ja. Een pony waar ik niet gelijk vanaf het begin gek op ben daar steek ik ook niet zoveel energie in. Als ik helemaal weg ben van een pony en het precies is wat ik zoek dan wil ik er het liefst zo veel mogelijk mee bezig. Dan is het ook gewoon leuker zoals jij ook al zegt. Dan vind ik het ook niet erg om er meer mee te doen, wat ik met een pony waar ik niet zoveel mee heb wel tegenop zou kunnen zien. Dus dat moet je gewoon hebben wil je er verder mee komen. Zo heb ik dat met mijn mini shet nu ook, gekocht als veulen. Super veel tijd in gestoken en ik heb er nu echt een super beest aan. Doet alles voor me en kan echt super veel. Hij kan zelfs 90 cm springen terwijl hij zelf 85 cm is. Als ik er niks om gaf had ik dat niet eens geprobeerd dus dat zegt toch wel iets over dat er toch wel een klik moet zijn en je er wel echt gek op moet zijn. Daarom vind ik dat wel belangrijk. Bij sommige rassen heb ik dat gewoon helemaal niet en weet ik eigelijk ook wel een beetje dat ik daar gewoon niet naar hoef te gaan kijken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:12

Je vraagt hier naar specifiek advies maar je blijft zelf wel heel erg vaag over wat je nu wel en niet wat vind.
Als je tot de C-maat wilt gaan zul je weinig keuze hebben.
En wat is echt je doel? Op topnivo komen of locaal leuk meehobbelen?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:23

Er zijn zo veel pony's in de B en C maat, zonder stamboek, die zeer geschikt zijn om leuk mee te kunnen draaien in de sport, waarom wil je je vast pinnen op een ras ??
Ik ben op zoek gegaan naar een C-pony, en vond er met en zonder stamboom, nrps. hackney, welsh, new forest, tinker, welsh cob ( ook gaaf ) uiteindelijk een pony zonder stamboek geworden !
Het blijft gissen wat voor ras ze is, maar voor de wagen is ze voor mij perfect !!
Ik heb een dartmoor gehad, die absoluut niet geschikt was om mee te mennen, dat is balen !!
die pech kun je hebben.
Denk dat stamboek ook niet alles zegt, behalve temperament en een bepaald uiterlijk......
Vind zelf karakter veel belangrijker dan een bepaald ras.
Het allerbelangrijkste is dat het moet klicken tussen menner en paard !

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 14:56

Blackdevils, ik vroeg advies omdat ik een pony gezien had met die kruising. Ik vroeg me af of dat hackney bloed het wel goed zou doen in de sport en ik weet nu dat hackneys het ook goed kunnen doen in de mensport. Daarop is mijn vraag dus beantwoord. Maar dat zegt niet dat ik persee op zoek ben naar zo'n kruising of alleen welsh ofzo, ik sta ook wel open voor andere rassen maar de welsh sprak me gewoon heel erg aan, vandaar dat ik daar naar op zoek gegaan ben. Dit zijn ook de wat kleinere pony's waar ik toch wel naar op zoek ben.
Ik wil wedstrijden gaan rijden. Ik rijd nu nog wedstrijden zonder startkaart maar zodra ik een goede pony gevonden heb wil ik wedstrijden met startkaart gaan rijden en ik hoop daar dan hogerop mee te komen. Het blijft dus niet bij wat wedstrijdjes voor de lol rijden.
En daarnaast ook nog wat recreatief gebruik zoals buitenritten.

Marjo2009, ik hoef niet persee een pony met papier te hebben. Maar ik weet van welsh pony's dat die het goed doen in de sport. Vandaar dat ik op zoek gegaan ben naar welshjes. Mag evt. ook een andere pony zijn zonder stamboom of papier, als die op mijn pad komt dan sta ik er ook wel voor open. Of een kruising zoals welsh x hackney. Gaat me er gewoon om dat het wel een goede pony is om in de sport mee verder te gaan. Een pony die uiteindelijk ook sterk is, wendbaar en snel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:35

ik heb een new forest hengst en een welsh xtinker merrie in het span lopen.en is een super combinatie.denk dat het vooral met de pony's moet klikken en ze het mennen leuk moeten vinden dan komt de rest wel goed.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:04

Ik ben ondertussen bij de pony wezen kijken maar dat was niks. Niet door de kruising welsh x hackney maar gewoon de pony zelf. Hier kan dus een slotje op