Vrijheidsdressuur met me Toppertje :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:13

gabjj8 schreef:
nee, dat snap ik ook wel, maar om heel de tijd te lopen slaan, nee, sorry zo ben ik niet :)

'

Begrijp ik wel.
Maar wat je wel zou kunnen doen is terug gaan naar de basis. Dus gewoon naar het leiden, halthouden en vooral achterwaarts op commando,vanuit een positie ernaast of ervoor e.d.

Die dingen moeten er haarfijn in zitten en je voorkomt problemen door dan zeeeeeeer consequent te zijn.
Dat wil zeggen... zeer goed timen en altijd de clicker gebruiken als dat je normale werkwijze is.
Niet de ene keer wel en de andere keer niet.
Dat brengt je paard in verwarring en zorgt voor frustratie.

Met timen bedoel ik het volgende. Stel dat je een leidoefening doet... je paard loopt netjes naast je en let op wat jij doet (langzaam opbouwen) Click dan uitsluitend op het moment dat hij netjes naast je loopt, zonder naar je zakken te reiken, bovenop je te lopen etc.
Het is dus even een kwestie van heel erg goed opletten en exact dat moment clicken waarop hij beleefd naast je loopt. Te dicht bij je lopen, naar zakken reiken, kun je negeren.
Ook genegeerd gedrag dooft uit.

Als leiden, stop en achterwaarts er goed in zit, heb je een goed begin. Wegsturen zou je hem ook kunnen leren. Met achterwaarts en wegsturen heb je nl twee sterke instrumenten in je hand, waarmee je hem uit je ruimte kunt sturen.
Dan kun je dus, als hij te brutaal wordt, het commando voor achterwaarts geven. Of voor het wegsturen.

Als je zorgt dat je zeer consequent bent, altijd exact hetzelfde commando met bijbehorende lichaamstaal gebruikt en op precies het goede moment clict, kom je niet in een situatie waarop slaan nodig is.

Wat echter wel nodig is... en dat mis ik in het filmpje... is dat je op het moment van trainen 100% met hem bezig bent en nergens anders mee. Dus concentratie en vooral rust in de oefeningen. Heel veel rust, degelijke opbouw en als je problemen tegenkomt... eerst daaraan werken alvorens door te vliegen naar een volgend kunstje.

Overigens ben ik er wel voorstander van dat je een paard, voordat je gaat clickeren, op normale wijze kunt hanteren en kunt wegsturen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:14

gabjj8 schreef:
1 ding snap ik niet, dat jullie denken dat mijn houding naar hem onzeker is...
Dat kan je vanaf een filmpje niet bepalen, en Alwin weet echt hoever die kan gaan en hoever die niet mag gaan.

Ik ben geen leider voor hem, we staan op gelijk niveau, dit heb ik vanaf het begin zo gedaan, en doe ik nu nog steeds zo.

Er zijn weinig mensen die dat kunnen met hun paard door gelijk te staan, maar ik doe dat wel, omdat ik ook van hem wil leren ;)
Hij weet zijn grenzen, en ik weet mijn grenzen bij hem..

Trouwens iemand zij dat ik bang moest zijn voor zijn benen.
Ik speel vaak met hem in de bak, en dan staan mensen echt te kijken van dat pik je toch niet.
Maar hij probeert me niet te raken, het is gewoon Echt spelen ;)

Leren kun je ook door de leider van je paard te zijn. Gelijk staan bestaat voor een paard niet. Er is altijd een rangorde, je staat boven, of onder je paard.

Op het filmpje kun je niet zien dat er grenzen zijn, je ziet alleen maar dat je paard in je ruimt gaat staan en op eten jaagt.

EarthFocus

Re: Vrijheidsdressuur met me Toppertje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:21

@liljebo: bedankt voor je reactie, back en uit mijn ruimte kan die.. ik denk ook dat die nu erg op me kruipt doordat ik er een touw aan vast heb.
Zal eens proberen het strakke erin te houden..

Maargoed, ik geef van mezelf ook aan, het is erg lastig met zo'n drukteschoppertje om je heen, dit zal ook deels door mij komen, omdat ik ook druk wordt van hem :')

@thoraklover: ik waardeer je reactie wel, maar die conclusies die je trekt kan ik me ontzettend aan ergeren, daardoor dat ik er een beetje geprikkeld door raak.
Gelijk staan bij paarden bestaat wel, kijk maar naar de merrie en hengst van de groep, die staan gelijk aan elkaar ;) en zo doe ik het met Alwin.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:27

Ik ben wat betreft Vrijheidsdressuur niet echt deskundig maar welke reactie me wel opviel is:

gabjj8 schreef:
nee, dat snap ik ook wel, maar om heel de tijd te lopen slaan, nee, sorry zo ben ik niet :)

Dus als je zou corrigeren (straffen) door hem een tik te geven, zeg je dat je de hele tijd om je heen loopt te
slaan. Wil dat dan niet genoeg zeggen? Wanneer dit niet nodig is of minder word ben je op de goede weg, maar
zolang je dat idee hebt is er nog iets dat niet helemaal klopt.

(hoop niet dat je dit aanvallend opvangt, het viel me gewoon op en wilde het graag mededelen)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:30

@Joline_ : ik snap wel dat het niet heel de tijd nodig is, maar aangezien die heel graag alles voor je wilt doen, dus daar opgewonden van raakt, gaat die al gauw dicht op je..
Maar het is niet té dicht, en dat blijft zo, want als die té dicht komt dan fluit ik hem wel terug natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:46

Wauw, wat gaaf meis!! :wow:

Ik zie in het gedrag van je paardje heel veel overeenkomsten met Kim.
Het is heel moeilijk om als buitenstaander daar goede tips over te geven, als je het niet zelf hebt meegemaakt.
Ik denk dat dit een soort groep paarden is die eerst weinig van je willen weten met een houding van;"Ik heb jou heus niet nodig.." maar als je daar eenmaal doorheen prikt, heb je een vriendschap voor het leven. :j

Misschien zie ik het verkeerd, maar ik denk dat je zo gehaast bezig was, omdat de camera aan stond en je zo snel mogelijk alles wilde laten zien.
Ik denk dat je zonder camera rustiger bent, anders was je nooit zover gekomen.

Misschien is het handig om een keer een ervaren iemand te vragen of hij/zij met je mee wil kijken en tips kan geven als diegene denkt dat het anders/beter kan. :)

Succes!!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:46

Citaat:
1 ding snap ik niet, dat jullie denken dat mijn houding naar hem onzeker is...
Dat kan je vanaf een filmpje niet bepalen, en Alwin weet echt hoever die kan gaan en hoever die niet mag gaan.

Ik ben geen leider voor hem, we staan op gelijk niveau, dit heb ik vanaf het begin zo gedaan, en doe ik nu nog steeds zo.

Er zijn weinig mensen die dat kunnen met hun paard door gelijk te staan, maar ik doe dat wel, omdat ik ook van hem wil leren
Hij weet zijn grenzen, en ik weet mijn grenzen bij hem..

Nu wil ik niet muggeziften, maar dan mag je je grenzen wel eens aanpassen :j Hoe je het ook went of keert, Alwin is duidelijk erg aanwezig en dicht
op jou, ik had dit ook wel eens in het begin toen ik met vrijheidsdressuur begon maar was daar écht niet van gediend. Rondzwaaiende hoeven,
dominante houding van het paard... Sorry, maar misschien zou je dit eens kunnen proberen te veranderen door wat strenger te zijn?
Het zit er immers niet echt relaxed en kalm uit, het gaat juist snel, nog wat slordig en toch écht wel wat dominant.
Nogmaals, jullie zijn een enorm leuk stel, het is een prachtige haflinger en vrijheidsdressuur gaat he-le-maal goedkomen :D , maar misschien toch overwegen het één en ander aan te passen :j

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:55

@Tineke: dankjewel voor je reactie, je slaat de spijker op zijn kop (of hoe je het ook noemt) normaal doe ik het rustiger, zal eens proberen het volgende keer in alle rust te doen :))

@E_nalanta: ik ga idd ook dingen aanpassen, ga ook wel iets strenger worden, maar niet door middel van klappen geven, maar gewoon nog duidelijker me grenzen aangeven :D :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:57

Je paard straffen werkt zowiezo eigenlijk niet echt :D En meppen geven is zeker niet de enige oplossing, tenzij Alwin jou écht even een ram verkoopt doordat hij in jou ruimte komt. Heb je paarden ooit onderling met elkaar bezig gezien wanneer er één te ver gaat? Nah, mijn shetlander is al een keer 2 meter de lucht doorgemept... _O- Dus een banketstaaf mep van een mensje kan er ook wel bij :))
Maar goed dat je erop gaat letten, zodra de rust en verstandshouding terug is moet het vast prettiger worden om mee te werken :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:58

Ik ben benieuwd hoe het er dan de volgende x uit gaat zien! :j Post je een filmpje?! :D

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:08

gabjj8 schreef:
@liljebo: bedankt voor je reactie, back en uit mijn ruimte kan die.. ik denk ook dat die nu erg op me kruipt doordat ik er een touw aan vast heb.

Maargoed, ik geef van mezelf ook aan, het is erg lastig met zo'n drukteschoppertje om je heen, dit zal ook deels door mij komen, omdat ik ook druk wordt van hem :')

@thoraklover: ik waardeer je reactie wel, maar die conclusies die je trekt kan ik me ontzettend aan ergeren, daardoor dat ik er een beetje geprikkeld door raak.
Gelijk staan bij paarden bestaat wel, kijk maar naar de merrie en hengst van de groep, die staan gelijk aan elkaar ;) en zo doe ik het met Alwin.

Maar het is de conclusie juist dat hij in je ruimte staat en op jou eten jaagt. Want dat ik toch juist het probleem? Ik trek idd de conclusie omdat ik dat zie, en je bevestigt dat hij op je eten jaagt. De merrie en de hengst staan idd gelijk aan mekaar, maar ze hebben allebij een andere functie. En het is jouw taak om beide functies, van allebij de paarden (leiden en sturen en bepalen en controle uitoefenen) op je neemt. Want het kan niet zo zijn dat hij zegt hier wil ik heen en dat jij zegt ga daar heen. Daar krijg je alleen maar frustraties van.

Dat is niet erg als je er wat van leert, maar het word/kan erger worden, ik heb het zelf mee gemaakt. Ik heb namelijk een fjord die net als jou haf gek op eten is. (Dat is een conclusie die ik trek omdat ik dat zie ;) ) En hij bleef maar jagen op het eten, bleef maar enthousiast meedoen om koekjes te krijgen. Ik zag het kwaad er niet van in. Tot dat hij mij een trap had verkocht en dat hij op ponykamp de begeleiders duim brak. Ik was er kapot van en iedereen zij daar dat het beter was om hem te verkopen. Ik ben meteen met de basis bezig geweest (ruimte kenbaar maken en consequent, ja is ja en nee is nee) en binnen een week ging het veel beter! Ik vertel dit omdat het echt uit de hand kan lopen, en je wil niet dat je paard voor jou of de omgeving een gevaar kan zijn. Want nu is het nog onschuldig maar het kan echt erger worden.

Ik hoop dat je wat met de tips die je krijgt wat doet. Want we geven ze echt niet om jou en je mooie haflinger af te kraken ;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 18:08

ja, zal ik zeker doen :D :D

Hartstikke bedankt voor jullie reacties :+:

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 18:11

@thoraklover: je hebt miss. het filmpje gezien wel gelijk, maar je kent me haffie natuurlijk niet, hij is namelijk echt anders als andere paarden :)
Maar nog, ik zal zeker wat met de tips doen en gewoon even een tijdje weer met de basis bezig te gaan :D

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:14

Heey,
ik vind het er erg onrustig uitzien. Ik heb een ezel die eerder nog onrustiger was als alwin(beoordeel van het filmpje) en ik ben begonnen met 1 dat jij jouw persoonlijke ruimte moet kunnen bewaren. Jij beweegt zelf heel veel dus worden jouw hulpen onduidelijk. Ik vind het trouwens ook gevaarlijk.... Als hij jouw persoonlijke ruimte niet accepteert en hij dan steigert kan het nog verkeerd aflopen. Mijn ezel schooiert ook enorm om eten dus waarom werk ik daar NIET mee. Misschien ook een idee voor jou? Als hij het kan redden loopt hij je omver en graait de snoepjes uit je zak. Je kan ook met goedzo braaf!! netjes!! belonen. Dit doe ik ook en werkt ook. Ik zou er zowiezo iemand bijhalen die er verstand van heeft.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:34

gabjj8 schreef:
@thoraklover: je hebt miss. het filmpje gezien wel gelijk, maar je kent me haffie natuurlijk niet, hij is namelijk echt anders als andere paarden :)
Maar nog, ik zal zeker wat met de tips doen en gewoon even een tijdje weer met de basis bezig te gaan :D

Elk paard is anders, maar elk paard is een paard ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:08

gabjj8 schreef:

@.

Als je een lang touw losjes vasthoudt als vangnet, bv als je in een niet gesloten ruimte werkt, zou het verder geen probleem moeten zijn.
Als hij achteruit en wegsturen uit je ruimte kan, zou ik dat zeker gebruiken. Geen nieuwe oefening voordat hij weer op zijn plek staat, uit jouw denkbeeldige cirkel. Ook geen beloning als hij in jouw denkbeeldige cirkel staat. Nooit.
Een extra trukje... als je hem beloont, zet je een stap naar voren en houdt de beloning bij zijn borst, zodat hij een stapje achteruit moet zetten om hem aan te nemen.

Belangrijkste van alles.... werk zeer rustig. Juist als hij een druktemaker is, moet jij hem daarin begeleiden door rust te brengen voor hem.
Haal van te voren diep adem, concentreer je en werk in korte sessies. Doe niet teveel in een sessie. Doe bijvoorbeeld een oefening, neem een korte pauze (lekker kroelen bijvoorbeeld... ), doe een volgende oefening. Let vooral op jezelf: Ben je heel rustig? Geconcenteerd? Goed commando en lichaamstaal? click je exact op het juiste moment?
Slagen van clickertraining ligt niet aan het paard maar aan de trainer.
Het is dus, zoals meestal, de eigenaar die het hardst moet trainen. ;)

Nog even over je opmerking over leiderschap.
Er zijn twee soorten leiderschap volgens Rashid: De leider die zijn leiderschap afdwingt bij andere paarden door middel van veel branie, geweld etc.
en
de leider waar andere paarden voor kiezen omdat hij rust en veiligheid biedt.

Er is dus niets mis met leiderschap en leiderschap betekent echt niet per definitie tiraniek gedrag.
Goed leiderschap betekent veiligheid en rust voor het paard. Weten waar hij aan toe is en weten dat iemand de beslissingen neemt.
Carolyn resnick zegt: de leider is degene die het voorstel doet.
Niets mis mee, dus.

Nog een andere bedenking, extra ter motivatie om ervoor te zorgen dat je paard leert om zich rustig te gedragen rond mensen en niet overal overheen te banjeren...

Wat als jou iets overkomt, als je ziek wordt of zo en je paard wordt door iemand anders verzorgt. Of in een ernstige situatie verkocht.
Wat als hij zich bij een ander zo gedraagt zoals nu bij jou?
Ik denk dat er weinig fantasie voor nodig is om te begrijpen dat hij dan enorm op zijn donder krijgt, er niets van snapt en de zaak kan escaleren.

Het is de verantwoordelijkheid van jou als eigenaar ervoor te zorgen dat je paard veilig is voor jou en voor anderen, om zijn eigen veiligheid te garanderen.

Ik hoop binnenkort een filmpje van je te zien waarbij je aan de basis werkt met een heel beleefd paard.
Gaat vast lukken, want de wil is er, merk ik..

veel succes

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:28

Ik hou wijselijk mijn mond.. :n

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:36

Nicoletje92 schreef:

Nee daar heeft de TS wat aan. :roll:
Als je nou wat tips zou geven kón ze er wat mee, zeg iets nuttigs of zeg niets.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:38

H_Nalanta schreef:
Nicoletje92 schreef:

Nee daar heeft de TS wat aan. :roll:
Als je nou wat tips zou geven kón ze er wat mee, zeg iets nuttigs of zeg niets.

Meer en deel van de tips zijn al gegeven en TS wil het niet accepteren zoals het lijkt om door de mensen die er wel veel van af weten zoals jullie een stapje terug te doen..
Laatst bijgewerkt door Nicole op 19-10-10 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:39

@nicoletje92 dan zal ik eerst maar eens beter gaan lezen als ik jou was, voordat je oordelen gaat trekken :(

Ik ga er zeker wat meedoen, dus reageer dan gelieve gewoon hier niet op :S

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:41

Ik heb alles gelezen.. Maar jij denkt dat een tik geven ''mishandeling'' is..

Maar je komt er nog eens in de problemen mee dat je paard wel straks boven je staat maarja vandaar dat ik zeg ik hou wijselijk mijn mond..
Want IK heb met geen enkel genot naar dit filmpje gekeken wat ik wel doen bij de andere die hier tips geven en daar heb ik diepste respect voor..

En dat is mijn mening..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:47

het is ook een begin he,
niet iedereen is meteen perfect ;)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:50

gabjj8 schreef:
het is ook een begin he,
niet iedereen is meteen perfect ;)

Ik zeg ook niet dat het perfect hoeft te zijn echt niet hoor..
Maar probeer het dan eens gewoon een tik te geven dat jij RESPECT krijgt van jou dier zijn kant..
Want straks gaat het per ongelijk wel mis..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:51

@nicoletje92, zoals ik al gezegd heb, ik ga strenger worden, maar geen tik geven.
Daar heb ik gewoon zo mijn redenen voor, die ik hier niet ga lopen verkondigen ;)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:52

gabjj8 schreef:
@nicoletje92, zoals ik al gezegd heb, ik ga strenger worden, maar geen tik geven.
Daar heb ik gewoon zo mijn redenen voor, die ik hier niet ga lopen verkondigen ;)

Nee oke dan heb ik daar begrip voor maarja moet je niet raar gaan opkijken als ik dan iets vind wat ik niet het verhaal achter weet..