gabjj8 schreef:nee, dat snap ik ook wel, maar om heel de tijd te lopen slaan, nee, sorry zo ben ik niet
'
Begrijp ik wel.
Maar wat je wel zou kunnen doen is terug gaan naar de basis. Dus gewoon naar het leiden, halthouden en vooral achterwaarts op commando,vanuit een positie ernaast of ervoor e.d.
Die dingen moeten er haarfijn in zitten en je voorkomt problemen door dan zeeeeeeer consequent te zijn.
Dat wil zeggen... zeer goed timen en altijd de clicker gebruiken als dat je normale werkwijze is.
Niet de ene keer wel en de andere keer niet.
Dat brengt je paard in verwarring en zorgt voor frustratie.
Met timen bedoel ik het volgende. Stel dat je een leidoefening doet... je paard loopt netjes naast je en let op wat jij doet (langzaam opbouwen) Click dan uitsluitend op het moment dat hij netjes naast je loopt, zonder naar je zakken te reiken, bovenop je te lopen etc.
Het is dus even een kwestie van heel erg goed opletten en exact dat moment clicken waarop hij beleefd naast je loopt. Te dicht bij je lopen, naar zakken reiken, kun je negeren.
Ook genegeerd gedrag dooft uit.
Als leiden, stop en achterwaarts er goed in zit, heb je een goed begin. Wegsturen zou je hem ook kunnen leren. Met achterwaarts en wegsturen heb je nl twee sterke instrumenten in je hand, waarmee je hem uit je ruimte kunt sturen.
Dan kun je dus, als hij te brutaal wordt, het commando voor achterwaarts geven. Of voor het wegsturen.
Als je zorgt dat je zeer consequent bent, altijd exact hetzelfde commando met bijbehorende lichaamstaal gebruikt en op precies het goede moment clict, kom je niet in een situatie waarop slaan nodig is.
Wat echter wel nodig is... en dat mis ik in het filmpje... is dat je op het moment van trainen 100% met hem bezig bent en nergens anders mee. Dus concentratie en vooral rust in de oefeningen. Heel veel rust, degelijke opbouw en als je problemen tegenkomt... eerst daaraan werken alvorens door te vliegen naar een volgend kunstje.
Overigens ben ik er wel voorstander van dat je een paard, voordat je gaat clickeren, op normale wijze kunt hanteren en kunt wegsturen.