[AR] ongelukken met het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:33

Wij hebben 3 keer een klein ongelukje gehad. De eerste keer was met onze oude merrie en een 2 wielige dresseerkar. Ons oudje sprong opeesn zonder waarschuwing naar links de stoep op waardoor we om een lantaarnpaal kwamen te zitten, 1 lamoenstuk aan de ene kant en merrie en andere lamoenstuk aan de andere kant. Er was verder geen schade aan paal, merrie, tuig of kar.

De 2e keer was ook met onze oude merrie maar was meer een inspanongeluk en geen menongeluk. We zouden meedoen met een koetstochtje met verstandelijk gehandicapten. het terrein om in te spannen was helemaal afgezet (dachten wij en de organistatie) maar om het moment dat we haar voor de kar wilden zetten en bijna de eerste streng vast hadden schiet ze opeens in blinde paniek door de hulpkoetsier heen, dendert over het terrein met de strengen achter zich aan, vindt een kleine opening waar ze net doorheen kon. En heeft ongeveer 3 km in blinde paniek gerend over de weg met een motorrijder achter en naast zich die heeft voorkomen dat ze ongelukken maakte. Schade alleen aan de strengen en een erg kreupele merrie. Oorzaak vermoedelijk een tractor achter de heg waar ze van geschrokken was.

De 3e keer was met onze tinker. Hij schrok van een stuk plastic draait zich om en dankzij onze anti kantelstand op de kar is hij niet omgegaan en zijn we alleen met 1 wiel in een greppel terecht gekomen. Schade behalve een geschrokken paard niks.

superpony

Re: ongelukken met het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:42

Wij denken er al een tijdje over om de shet aan te spannen. Mijn zoon wil het heel graag, want die is te groot om te rijden. de shet is heel erg verkeersmak en was goed gereden, dus aan de rijhulpen.
Ik heb er door de ongevallen met kar wel angst voor. Ik zou iig willen dat ie een cap op doet, aangezien een paar jaar terug toen we nog in de polder woonden iemand daar op de grond is gekomen en zwaar hoofdletsel niet heeft overleefd.

Nu heeft hij een vriend die aangespannen rijdt en die liet beelden zien van omkiepen tijdens de marathon. Is goed afgelopen voor hem, groom en pony, maar toch.............

We zouden beginnen met kleine sulky denk ik en in de bak, maar het is best eng als je zelf het gevoel niet kent. Erop voel ik alles en heb ik het gevoel van controle. Maar ik heb dan ook in alle jaren rijervaring nooit aangespannen gereden zelf.

Ik begrijp dat het verkeer in gaan weer anders is. En natuurlijk kun je er ook af vallen, maar met kar en alles heeft inderdaad snel grote gevolgen, helemaal als je dus tussen groot verkeer in rijdt.

Nu is mijn zoon 13 en kent zijn pony goed, maar ik zie hem liever niet naar buiten gaan en 2 wordt toch maximaal op een karretje met shet.

het zal ook wel heel vaak goed gaan, net als met rijden, fietsen, autorijden, vliegen etc.............Daar moet je dan maar aan denken.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:44

1Boefje schreef:
-drukke wegen vermijden en enkel op landweggetjes

Als je aan een 80km weg woont moet je toch iets.
Bos is maar 10 min rijden maar wel 10 min over 80km met vrachtwagens, motoren, bruggen, asielzoekers die je paard MOETEN aaien _-:(
Als mensen dan achter je gaat lopen drukken en er langs vliegen met veel getoeter ben ik maar wat blij dat m'n paarden zo braaf zijn. :D
(behalve die ene keer dus)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:27

:') wat doen die asielszoekers op een 80 kilometerweg?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:01

Millanka schreef:
:') wat doen die asielszoekers op een 80 kilometerweg?

Die slingeren (fietsen kunnen ze niet) op het fiets pad.
En dan met zo'n grote boerka om. Wel eens een paard voor een wagen zien schrikken van een lopende wapperende pinguïn. _-:(

En als ze wel bang zijn laten ze hun fiets midden op de weg vallen zodat we er nog niet langs kunnen. %)

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:14

Ik denk dat er ook veel verkeerd gaat omdat mensen denken dat ze een braaf paard hebben, maar ook een braaf paard kan schrikken en dan is de menner daar niet op voorbereidt en gaat het fout. Zelf rijd ik met concourstuigpaarden heel regelmatig in het drukke verkeer , ze zijn harstikke verkeersmak, maar altijd wakker, en daardoor ben je altijd alert aan het rijden.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:53

sommodore schreef:
Ik denk dat er ook veel verkeerd gaat omdat mensen denken dat ze een braaf paard hebben, maar ook een braaf paard kan schrikken en dan is de menner daar niet op voorbereidt en gaat het fout. Zelf rijd ik met concourstuigpaarden heel regelmatig in het drukke verkeer , ze zijn harstikke verkeersmak, maar altijd wakker, en daardoor ben je altijd alert aan het rijden.

Ik denk dat de meeste menners echt wel weten hoe ze met verkeer om moeten gaan.
Het is het verkeer dat niet weet hoe ze met de menners (en ruiters) om moeten gaan.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:03

Helemaal gelijk. Daarnaast worden tekens zoals de zweep boven het hoofd houden gebruikt, waarvoor 0,1 van de 10 automobilisten en ander verkeer niet weet wat het betekend. Vervolgens sla je in terwijl de fietser, auto, scooter of wat dan ook in wil halen, tja...

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:04

Wij rijden regelmatig trouwerijen met onze antieke (en dus ongeremde) koetsen.

Laatst reden we weg van het stadhuis (bruidspaar afgezet) in een eenrichtingsweg.
200 meter voor ons komt een bestel bus de weg op rijden.
Geen probleem.
Opeens gaat hij midden op de weg stil staan om met iemand te praten.
paarden vliegen langs de auto heen tegen een geparkeerde auto aan.
Ik stond er net op tijd voor.
Die man van de bestel auto had ons niet eens gezien!

Wat voor onbenul ben je dan!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:38

Citaat:
eueuue...die heb je bij ons niet :+
Fouten maken we allemaal vast wel eens...zo ik ook :o , dit zijn voorbeelden die heel anders hadden kunnen aflopen...
Keer strengen te los gedaan schoot lamoen uit ligtoog, gelukkig in bocht in stap, dus maar overgang gemaakt naar halthouden en de boel er weer in gehangen...
Toen ik nog niet wist dat menhoofdstellen gewoon zwaarder zijn en je dus die keelriem heel strak moet vastmaken of met de neusriem moet verbinden is gelukkig tijdens het wegrijden over een heel stil paadje het hoofdstel afgeschoven over die lieve kleine pony-oortjes heen... nu doe ik de keelriem altijd onder de neusriem langs, gebeurt het niet meer...
Tijdens een les denkt iedereen dat iedereen de splitpennen van het lamoen heeft gecontroleerd, is dus niet zo, lamoen klapt bij de 1e de beste bocht van de wagen. Direct ingrijpen en super braaf paard, zorgt dat paard blijft staan, geheel weer kan worden opgehangen...
Laatst nog raakte op onverklaarbare wijze de kinketting los, pony tong over bit, geheel is dan vrijwel onbestuurbaar. Ook weer stil staan, alles goed doen en dan maar weer door :7
Merk trouwens wel dat bij al die incidenten het paard/ de pony wel direct goed stil kon staan / bleef staan.
Met de stalhouderij kom je ook van alles tegen, als je daar als menner niet tegenkunt, moet je in de bak blijven en niet meer in het verkeer gaan. Als ik met mijn fiets door de stad rij ben ik mijn leven soms ook niet meer veilig, met de auto trouwens soms ook niet. Het is helaas, helaas niet anders.

Gedoe met verkeer...eigenlijk altijd wel als ik aan het mennen ben, varierend van vuilniswagens die gewoon naast je gaan staan als je staat te wachten bij stoplicht tot en met mensen die toch nog willen inhalen, vrachtwagens die veel te hard voorbij rijden, bussen die doorstormen enz. Kijk maar eens naar het 1e filmpje in mijn onderschrift en dat is nog een rustige zondag :+ , 6 auto's passeren me in, achter me toeterende auto plus bijna ongeluk en een bus bij de bushalte, goedemorgen :+ en dat in 1 minuut en 29 seconden .

Het enige wat je zelf kunt doen is opletten, opletten, opletten, zowel met je tuig, wagen, groom als op alles om je heen en dan natuurlijk ook op je pony of paard plus nog genieten, want daar gaat het toch om.

Ik heb wel zo'n hesje om 'paard in het verkeer - afstand houden', en gevarendriehoek enz. Maar met authentiek gerij heb je dat er niet op. Volgens mij helpt het trouwens ook helemaal niets, het is meer het idee dat ik denk / hoop dat ze me beter zien.

Overigens vond ik het hier in de Randstad onder de man vaak nog hectischer want dan houden ze als je langs de weg rijdt echt helemaal geen rekening met je, met en wagen erbij zeker als je met een flink paard op pad bent of met een tweespan dan komt er wel wat aan natuurlijk :P

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:21

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Ik heb wel zo'n hesje om 'paard in het verkeer - afstand houden', en gevarendriehoek enz. Maar met authentiek gerij heb je dat er niet op. Volgens mij helpt het trouwens ook helemaal niets, het is meer het idee dat ik denk / hoop dat ze me beter zien.

Mijn ervaring is dat met zulke hesjes de aso's nog asocialer gaan doen.
(nog harder inhalen, even extra gas geven en natuurlijk toeteren!)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 23:26

S_zanne schreef:
VanHuisUit schreef:

Mijn ervaring is dat met zulke hesjes de aso's nog asocialer gaan doen.
(nog harder inhalen, even extra gas geven en natuurlijk toeteren!)

zo herkenbaar _-:( vooral het hard inhalen en extra gasgeven als ze voorbij komen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 06:48

Misschien zijn ze gewoon bang voor paarden := _-:(

LADPR

Re: ongelukken met het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:10

Ik heb gelukkig (even afkloppen) nog niks ernstigs meegemaakt.

Ik heb 1 bommetje voor de wagen en 1 super brave.

Het bommetje gebeurd me nooit wat mee.
De heel brave daarentegen al een aantal bijna ongelukken. Bijna in de sloot gelegen, bijna op een paar bomen geknald. Tegen een vluchtheuvel geklapt (einde van mn wiellager), enz enz.

Door goed op te letten ben ik de ongelukken bijna altijd voor. Juist bij het bommetje let ik extra goed op en met de brave heb je denk ik onbewust toch dat je je oplettendheid iets laat verslappen. Denk dat dat de reden is dat ik juist meer gekkigheid mee maak met de brave dan met het bommetje.

Ik ben over het algemeen alleen op pad.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:35

S_zanne schreef:
1Boefje schreef:

Als je aan een 80km weg woont moet je toch iets.
Bos is maar 10 min rijden maar wel 10 min over 80km met vrachtwagens, motoren, bruggen, asielzoekers die je paard MOETEN aaien _-:(
Als mensen dan achter je gaat lopen drukken en er langs vliegen met veel getoeter ben ik maar wat blij dat m'n paarden zo braaf zijn. :D
(behalve die ene keer dus)

Is er geen fietspad naast waar je op kunt rijden? Volgens mij mag het niet, maar wij doen het wel.....
Om een mooi rondje te maken over algemeen rustige wegen, moeten we een paar keer een stukje 80km weg, maar we gaan dan altijd op het fietspad :D Wil natuurlijk niet zeggen dat ie dan niet kan schrikken, maar er zit in ieder geval nog een berm en een stuk asvalt tussen de vrachtwagens die langsracen :D

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:07

Doen we ook wel hoor.
Maar je MOET zeker 500m over de 80 km omdat je dan over een brug moet.
Daar heb je de meeste problemen met auto's die op de brug nog even in willen halen. _-:(

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 00:22

Ik heb gelukkig ook nog niks mee gemaakt, maar al schrikt mijn pony sinds kort voor de wagen ineens van grote voertuigen.
Ze heeft twee jaar niet voor de wagen gestaan, maar daarvoor konden we op de 80 kilometer weg naast een paserende dubbel vrachtwagen rijden en was er geen probleem.
Dus ik zoek nu steeds een rondje uit waar we helemaal (bijna) helemaal voer het fietspad kunnen, en sla er dan een bus of tracktor langsrijd doet ze hooguit twee stappen naar links. Ik ben trouwens ook 3 keer een groot voertuig op de weg tegen gekomen, en dan wilt ze eerst naar rechts duiken, maar dat kan niet, dus dan maar stilstaan ( kan ook niet) en dan is het voetuig alweer gepaseerd. Het is dus echt een fractie van een seconden, maar super vervelend. Vooral omdat ze onder het zadel, en aan de fiets deze voeruigen helemaal niet eng vind.

Maar als ik dit zo lees wil ik wel graag mijn koetsiersbewijs halen omdat ik ook totaal niet weet waar je mag rijden :P. Ik men trouwens wel met een shet, dus op het fietspad is er nog genoeg ruimte voor medeweggebruikers.