[AR] Joepi! Wil gaan mennen met mijn shet, waar/hoe begin ik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:54

Wat het mennen betreft waren Isa en ik ook groen toen we begonnen. Maar ik had al wel heel veel ervaring met paarden, omgang, rijden, verzorgen en zelfs inrijden (onder het zadel).
Ik ben met Isa heel rustig begonnen ... bij het begin ook :P.
Wat longeren, wat wandelen, droog mennen zonder wagen, bandje slepen, wagentje erachter (maar met iemand er langs), en zo stap voor stap verder tot we beiden gewoon alleen het bos in konden.
Ondertussen heb/had ik wat prive menles gevolgd, later koetsiersbewijs gehaald en tweespanles gevolgd.

Als je het echt zelf wil doen, is het wel handig om wat feedback te hebben van ervaren mensen. Iemand die met je meekijkt en vooral ook meedenkt.
Samen leren kan heel leuk zijn, als je het maar goed aanpakt en vooral veel geduld hebt. Het hoeft niet ineens goed, maar wel veilig !!

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:50

Hee,

ga eens naar
http://www.mencursus.net
daar zijn hele handige tips/trucs
je moet alleen wel ff doorkrijgen hoe de site werkt!

suc6
groetjes Lisaa

linn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:42

Heel veel raden je aan om men les te nemen, maar dat heb ik niet gedaan.

Ik heb eerst het tuig gekocht en veel er achter gelopen ook buiten dat hij er aan went dat je er achter loopt en de eventuele oog kleppen.
Je kan eventueel ook een band achter de pony laten slepen maar ik heb die stap over geslagen.

Een tijdje later heb ik een sulky gekocht, echt super goed voor shetlanders! en erg fijn.
Gewoon elke week eventjes oefenen. Er tussen spannen en weer uit licht erg aan de pony. Die van mijn die vond het dood eng dat er iets achter hem aan reed. Maar hoe vaker je het doet en er zelf rustig onder blijft gaat het later super. Ik zal wel aan raden om een 2e persoon er bij te nemen als je er van plan ben om de volgende stap te nemen.
Er in zitten, jij kan er naast lopen en die gene er in die stuurt als dat goed gaat kan jij er bij in en als het onder tussen niet goed gaat spring je er zo uit;)

Ik hoop dat je er iets aan gehad hebt, succes