Citaat:Hebben jullie een tip om tuig weer soepel te krijgen? Welk product gebruiken jullie en hoe vaak?
Wat ik supergoed spul vind is de combi van NAF Leather Quick Clean en dat een paar keer gebruiken om het echt goed schoon te krijgen (als je dus zo'n tuig hebt dat verwaarloosd is) en daarna NAF Leather Balsam 1 of 2x. Ziet het er weer als nieuw uit. Had schoftje en rugriem/culeron overgekocht via marktplaats en kreeg echt zo'n uitgedroogd dof zootje thuisgestuurd

Als het tuig gewoon normaal is onderhouden, zeg maar dus de rest van mijn tuig, doe ik zo eens in de 2 maanden alles uit elkaar en schoonmaken met die Leather Quick Clean en als ik stukjes wat dof eruit vind zien doe ik er dus wat balsam op.
Op de stalhouderij gebruiken ze trouwens vloeibare groene zeep met glycerine. Scheutje in lauw water en daar je tuig na gebruik even met een vochtige spons mee schoonmaken. Blijft het ook lekker soepel van.
Oja en als ik heb gemend haal ik er meestal even een doekje / spons langs als het vies is. Schoft/ borstbeschermers zijn ook fijn voor bescherming van je tuig.
Citaat:Hoe vaak verversen jullie de olie voor de rem (hydraulische rem) en hoe onderhouden jullie het frame. Als er plekjes af zijn, stippen jullie dat dan bij met verf, en zo ja, welke verf? Gewoon een antiroestverf (hammerite, of zoiets)
Wat doen jullie nog meer aan het onderhoudt van jullie span?
Plekjes werk ik bij met hammerite, heb zwart en grijsmetallic staan. Moet ik netter in zijn, doe het niet zo vaak

Olie verversen heb ik nog nooit gedaan, heb wagen pas half jaar. Denk als de remmen minder gaan werken dat ik het dan weer zou doen? Verder staat het bij mij heel simpel onder zeil en that's it. Zou het graag beter willen stallen maar dat gaat bij ons helaas niet.