Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:57

Friesland is niet de andere kant van de wereld ;)
Ik zal eens kijken naar je site, maar doe dat even per PB, anders gaan we zo offtopic :) Is niet zo leuk voor TS ;)

@capopjekopje; mijn jonge paard wandelde in een fractie van een seconde de trailer op omdat hij het principe van druk, en het laten vallen daarvan begreep :)
Wanneer je de circling game onder de knie hebt, kan je hem van een afstandje erin sturen :)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:58

oke is goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:00

grietje14 schreef:
ik bedoel zo van, als jij parelli wil dan kun je het beste wel les nemen.
maar ik vind het fijner om het zelf met de paarden uit te vinden.

Waarom zelf het wiel proberen uit te vinden als dat al gedaan is?

Ik denk dan : beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen.

1e eigen paard wordt toch een beetje een broddellapje, dan heb ik liever een patroontje zodat ik weet wat het zou moeten worden.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:02

tamary schreef:
grietje14 schreef:
ik bedoel zo van, als jij parelli wil dan kun je het beste wel les nemen.
maar ik vind het fijner om het zelf met de paarden uit te vinden.

Waarom zelf het wiel proberen uit te vinden als dat al gedaan is?

Ik denk dan : beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen.

1e eigen paard wordt toch een beetje een broddellapje, dan heb ik liever een patroontje zodat ik weet wat het zou moeten worden.

ja, als jij dat liever hebt. maar het is opzich wel goed gelukt hoor. en waarom zou je het niet op je eigen manier uit vinden? das toch veel leuker?
hempfling doet ook geen parelli hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:03

kehdra schreef:
Friesland is niet de andere kant van de wereld ;)
Ik zal eens kijken naar je site, maar doe dat even per PB, anders gaan we zo offtopic :) Is niet zo leuk voor TS ;)

@capopjekopje; mijn jonge paard wandelde in een fractie van een seconde de trailer op omdat hij het principe van druk, en het laten vallen daarvan begreep :)
Wanneer je de circling game onder de knie hebt, kan je hem van een afstandje erin sturen :)

Ik hoop het, ik heb iig de dvd trailer laden. Mijn pony is ooit eens gevallen, toen ging het een hele tijd goed door de nieuwe trailer en nu is het weer niet echt fijn. En ik vind het ook wel interessant om eens op een andere manier met mijn dieren bezig te zijn.

Die instructeur gaf ook aan dat ik mijn shet zo veel kan leren vanaf de grond (wijken voor druk enzo), dus mss is het ook wel handig voor hun :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:10

grietje14 schreef:
ja, als jij dat liever hebt. maar het is opzich wel goed gelukt hoor. en waarom zou je het niet op je eigen manier uit vinden? das toch veel leuker?
hempfling doet ook geen parelli hoor.

Maar wat Hempfling doet is weer heel iets anders.
misschien is het voor jou leuker, maar voor je paard is het absoluut niet leuk wanneer jij geen idee van timing en intentie hebt :n

capopkopje: Parelli kan ook helpen om je paard wat zelfverzekerder te krijgen, en dat is ook wel fijn wanneer je een paard hebt welke bang is om de trailer op te gaan. Eerst wat (zelf)vertrouwen kweken, dan is die trailer maar bijzaak, omdat dat dan bijna vanzelf gaat :+

(God nu klink ik zelf net als zo'n foute goeroe, niet zo bedoelt, maar kan het niet beter uitleggen :+ )

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:12

nee das waar. maar wat doet hempfling dan, want ik mag zijn manier wel.

DeHP

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:15

natuurlijk moet je va je paard leren, maar ik ben wel blij dat parelli voor mij de vertaling geeft van waar ik op moet letten.
lopen moet je ook zelf leren, maar de meeste kindjes zijn wel blij als ze eerst aan de hand worden gehouden tot ze het kunnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:15

Als je zijn manier wel mag dan weet je neem ik aan dat je weet waar hij voor staat?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:33

OPG -> NH

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:03

En vertel dan maar, want ik ben er na al die jaren nog steeds niet uit waar Hempfling nu precies voor staat en wat hij nu precies doet :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:14

Ik geloof dat deze onzinnige discussie (want daar loopt het straks op uit) al eerder met dit meiske is gehouden. Prima om te herhalen als je dat wilt, maar doe dat dan even in een eigen topic. Deze TS vraagt om mensen met ervaring met parelli, niet over de verschillen en een discussie over wie beter is en wie niet.

Ik heb trouwens nog niet veel ervaring met Parelli, alleen wat ik in een half uurtje van een vriend geleerd heb. Nu heb ik van hem het complete eerste deel plus nog iets gekregen, ik ga vanavond de eerste video kijken en hopelijk kan ik dan snel samen met paardlief aan de slag!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:22

Hier ook een Parelli 'gebruiker', ik wilde dat ik het 30 jaar eerder had ontdekt dat had me een hoop ellende met paarden en paarden met mij gescheeld....!
Maar goed, ieder heeft het recht op zn eigen fouten :)
Gelukkig ben ik inmiddels wijzer geworden :+ en gebruik het dagelijks met aanvullingen van andere NH mensen zoals Monty roberts, Clinton Anderson en Josh Lyons, je pakt gewoon wat op dat moment voor dat paard nodig is.
Het is fijn om zoveel handvaten te hebben zodat je meestal met elke paard overweg kunt.

Grietje14, ik heb je site bekeken en moet je eerlijk zeggen dat je nog niet veel van NH hebt begrepen, je bent mij te vrijblijvend en dat is bij sommige paarden levensgevaarlijk! Het ziet er leuk uit maar heeft weinig inhoud.
Ik zou ook even je 1e homepage weghalen met de tekst van Kees, staat een beetje slordig.... ;)

Capopjekopje, Parelli kan jou heel goed helpen met trailerladen, mits je de principes approach en retreat, feel en timing begrijpt, zo niet dan kan het averechts werken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:25

@ Cissy: Dat gaat me volgens mij wel goed af, ik ben iig erg blij dat ik een demoles heb gehad. Die man heeft me in alle rust het principe van parelli uitgelegd en dingen laten zien met mijn pony. Daarna mocht ik het zelf proberen. Ik heb het idee dat ik nu beter de stof ga begrijpen. Voor de les heb ik wel wat gelezen, maar ik zag het niet echt voor me hoe ik dat met mijn eigen pony moet gaan doen. Mocht ik het idee hebben dat ik vastloop dan zal ik zeker die instructeur nog eens langs laten komen :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:15

Wendy schreef:
En vertel dan maar, want ik ben er na al die jaren nog steeds niet uit waar Hempfling nu precies voor staat en wat hij nu precies doet :)

Hempfling is op een dermate hoog spiritueel niveau bezig, dat de meeste mensen niet zien waar hij eigenlijk voor staat. Hij is op zoek naar God, maar heeft een paard nodig om ons te laten zien wat God is.
En daar is hij bijster slecht in...de meesten zien namelijk alleen het paard en wat hij met het paard kan bereiken. En ze vergeten even dat ze zelf nog naar dat niveau moeten groeien voordat ze echt doorkrijgen wat hij nu aan het doen is.
Kijk je alleen naar de buitenkant, zie je iemand die met paarden danst. Probleem alleen is dat hij niet door kan geven wat hij aan het doen is.
Nee, geef mij Parelli maar. Die legt duidelijk uit wat hij aan het doen is, waar je moet staan, hoe je moet reageren (of niet moet reageren) en uiteindelijk kom je ook daar uit waar Hempfling zich bevindt. Als je het proces volgt iig...en er niet zelf wat van gaat maken.
Volg je alleen Hempfling, ben ik nog niet zo zeker of je echt daar uit gaat komen waar hij beweert dat je uit gaat komen (of waar hij zich zelf bevindt)...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:39

Oh vandaar, ik ben een atheist, daar heb je het al :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:23

Er zijn er meer die hem niet volgen kunnen hoor...maar ze blijven maar achter hem aanhollen omdat hij met paarden werkt.
Haal de paarden weg en kijk dan wat er aan volgelingen overblijft...en ik vermoed zomaar dat dat er niet veel zullen zijn :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:59

[NH] Het paard zoekt mij
topic over Klaus met ongezouten meningen :)

Ik kan m ook helemaal niet volgen, maar goed, nu ik een Parelli achtergrond heb wordt eea ineens een stuk duidelijker.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:31

cissy schreef:
Hier ook een Parelli 'gebruiker', ik wilde dat ik het 30 jaar eerder had ontdekt dat had me een hoop ellende met paarden en paarden met mij gescheeld....!
Gelukkig ben ik inmiddels wijzer geworden :+ en gebruik het dagelijks met aanvullingen van andere NH mensen zoals Monty roberts, Clinton Anderson en Josh Lyons, je pakt gewoon wat op dat moment voor dat paard nodig is.
Het is fijn om zoveel handvaten te hebben zodat je meestal met elke paard overweg kunt.

Grietje14, ik heb je site bekeken en moet je eerlijk zeggen dat je nog niet veel van NH hebt begrepen, je bent mij te vrijblijvend en dat is bij sommige paarden levensgevaarlijk! Het ziet er leuk uit maar heeft weinig inhoud.
Ik zou ook even je 1e homepage weghalen met de tekst van Kees, staat een beetje slordig.... ;)

Capopjekopje, Parelli kan jou heel goed helpen met trailerladen, mits je de principes approach en retreat, feel en timing begrijpt, zo niet dan kan het averechts werken.
die pagina kan ik er niet afhalen.
wou ik wel maar kan hem niet verwijderen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:33

Cassidy schreef:
Wendy schreef:

Hempfling is op een dermate hoog spiritueel niveau bezig, dat de meeste mensen niet zien waar hij eigenlijk voor staat. Hij is op zoek naar God, maar heeft een paard nodig om ons te laten zien wat God is.
En daar is hij bijster slecht in...de meesten zien namelijk alleen het paard en wat hij met het paard kan bereiken. En ze vergeten even dat ze zelf nog naar dat niveau moeten groeien voordat ze echt doorkrijgen wat hij nu aan het doen is.
Kijk je alleen naar de buitenkant, zie je iemand die met paarden danst. Probleem alleen is dat hij niet door kan geven wat hij aan het doen is.
Nee, geef mij Parelli maar. Die legt duidelijk uit wat hij aan het doen is, waar je moet staan, hoe je moet reageren (of niet moet reageren) en uiteindelijk kom je ook daar uit waar Hempfling zich bevindt. Als je het proces volgt iig...en er niet zelf wat van gaat maken.
Volg je alleen Hempfling, ben ik nog niet zo zeker of je echt daar uit gaat komen waar hij beweert dat je uit gaat komen (of waar hij zich zelf bevindt)...

ik volg hempfling ook niet. ik volg mijn paard op mijn eigen weg

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:34

cissy schreef:

tsja dat verschilt per mening, de ander vind site wel goed en de ander weer niet. ik ben er trouwens ook nog niet zo lang mee bezig en ben nog jong, maar ik doe mijn best . en ik had ook veel meegemaakt eerst.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:49

Ik denk dat mensen van jouw leeftijd het tof vinden maar mensen zoals ik, met de nodige (paarden)ervaring, kunnen er niet veel mee.
Maar ieder zn ding, het is al leuk dat je ermee begonnen bent +:)+ , maar ik zou iets meer info neer zetten zodat je ook dingen leert aan mensen die je site bekijken.
Het is geen verwijt naar jou toe, je doet je best, maar zie het als een leermoment om je site nóg beter te maken.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:35

dankjewel , zo zie ik het ook.

Manolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:34

Ik heb een stage gedaan met de méthode van Parelli. Voor mij was het een openbaring. Ik heb die stage gedaan met een moeilijke pony en dat heeft mij en hem énorm geholpen. We begrepen elkaar opeens!!
Daarna heb ik met een meid gewerkt die een paar jaar met Jean Yves Bonnet heeft gewerkt. Dus niks met horsemanship te maken. Gewoon de klasique dressage. Daarnaast met mijn eigen ervaring en heel veel observatie en luisteren naar het lichamelijke spreken van mijn eigen paardjes ,heb ik z'n beetje mijn eigen méthode gevonden. Dat neemt toch veel tijd en ik kan echt aanraaden om te beginnen met een één of andere professionele méthode als beginner. (Parelli was voor mij en m'n pony perfect) Daarna kijken welke bij jouw en je paard passen . Het gaat toch allemaal om gevoel en samenwerking.