wanneer ben je een natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lobkex3

Re: wanneer ben je een natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:47

Ik doe mijn best om zo natuurlijk mogelijk om te gaan met mijn pony , ....

Ik rijd haar bitloos , zonder zadel , zonder , zweep , zonder sporen , ...
Als ik ga rijden is het enige dat ik bij heb een touwhalster en teugels ...

ze staat ook 24/7 op de wei in kuddeverband , wordt natuurlijk bekapt , draagt nooit een deken , krijgt geen krachtvoer , ....

Maar of dat nu natural is of niet ??? geen idee :)
Maar ik zie dat mijn pony zo gelukig is en dat is goed voor mij ..
Ik merk enorm het verschil wanneer ik met een zadel rijd , ook zij vindt het veel leuker :) je voelt ook beter je paard aan !!
ik en pijn paard zijn heel blij met deze stijl van rijden en genieten er echt van en daar gaat het toch om :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 08:45

tja, volgens mij vallen we al door de mand door natural en rijden in 1 adem te noemen, volgens mij is het niet eens de bedoeling dat je op de rug van een paard gaat zitten ;) ik denk dat ik ook wel in de hoek van natural val, rijd bitloos, mijn paarden staan in een groep, 24/7, hebben beschikking over een stukje bos, paddock en staan gelang het weer, in de wei een aantal uren per dag. In deze maanden soms niet, er is een looppad naar het bos waar op meerder plaatsen hooi in netten hangt, laag bij de grond, maar het kost ze meer moeite dan gewoon hooi van de grond eten.
niemand staat op ijzers, ik rijd nog boomloos maar wil wel naar een boomzadel gaan zoeken, vind dat toch beter dan boomloos.
Ik ontworm wel gewoon de paarden, niet te vaak, ruim dagelijks mest, tja wat is natuurlijk?
De veulens worden hier in de groep grootgebracht, de groep bestaat uit merries en 2 ruinen in wisselende leeftijden, de jongste is 5 maanden en de oudste is 17.
Ik noem mezelf niet perse natural, ik denk dat meteen aan zweverige mensen met geitenwollen sokken, tja ik denk ook in hokjes lol

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 08:51

EstherHegt schreef:
Natural is eigenlijk een erg hypocriete term. We hebben een hek om de wei, we rijden, we bekappen, ontwormen, we beslissen voor een paard wat wij als tweebeners denken dat goed is.
Doe je deze dingen niet dan is het natural of misschien wel dierenmishandeling want stel, je bekapt niet, ontwormt niet en ent niet? Dan gaan er ineens een hoop paarden dood aan verwaarlozing.

Dat is precies wat ik ervan denk.... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:24

nikkielvis schreef:
EstherHegt schreef:
Natural is eigenlijk een erg hypocriete term. We hebben een hek om de wei, we rijden, we bekappen, ontwormen, we beslissen voor een paard wat wij als tweebeners denken dat goed is.
Doe je deze dingen niet dan is het natural of misschien wel dierenmishandeling want stel, je bekapt niet, ontwormt niet en ent niet? Dan gaan er ineens een hoop paarden dood aan verwaarlozing.

Dat is precies wat ik ervan denk.... :j

Wat ik zei, natural is slechts een term. Als je er nou zo tegenaan probeert te kijken dat je deze dingen doet, maar daarbij zoveel mogelijk rekening houdt met de natuurlijke vermogens, beperkingen en behoeftes van paarden.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:22

Mmm, natural.
Ik weet niet wanneer je er precies onder valt.
Ik denk dat ik half/kwart-natural ben?

Mijn paard staat 24/7 buiten in een kudde (in de winter grote paddock, in de zomer weiland)
Wij rijden zo nu en dan zonder zadel en zonder hoofdstel

Maar,
Wij rijden ook M1 dressuur, en hij staat op ijzers (omdat zijn hoeven anders zo erg slijten omdat de paddock voor de helft uit verhardde ondergrond bestaat)
Hij wordt in de winter geschoren en krijgt een deken op (omdat hij het anders zo verschrikkelijk heet krijgt met rijden)

Dus ja, natural?
Ik denk dat je het bent als je jezelf zo noemt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:31

xLoki schreef:
Dus ja, natural?
Ik denk dat je het bent als je jezelf zo noemt.

Niet mee eens. Ik kan ook roepen dat mijn koekblikje waar ik in rijd een Ferrari is. Mensen gaan me er in het begin misschien interessanter door vinden, maar ik krijg hoogstens meewarige blikken als ik roep dat ik een Ferrari heb en ik uiteindelijk met een Ford Fiesta aankom...ook al is hij Ferrarirood.
Noem dingen bij hun naam, voorkomt verwarringen.
Sporadisch zonder zadel en hoofdstel rijden, paard scheren dekens op en ijzers onder valt in mijn ogen in de verste verte niet onder natural. Dat hij hele dagen buiten staat verandert daar niets aan.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:04

Natural is voor mij zelf "zo natuurlijk mogelijk". En ja, dan val je gelijk door de mand omdat je een hek om de weide hebt en op de rug van je paard kruipt terwijl dat van "nature" niet zo is.... ;) Mja, zelfde geldt voor de term traditioneel denk ik.

Natuurlijk bekappen, bitloos, zweeploos, spoorloos, 24/7 buiten in een kudde valt bij mij onder het kopje "natural". En uiteraard is het maar een hokje waarin je iemand of jezelf stopt.... Natuurlijk paardhouden is wel echt een manier op zich vind ik.

Als je graag wat meer wil weten over wat anderen als "natural" zien dan kan ik je het boek "Paard Natuurlijk" aanraden. Ik vond dat een mooi en informatief boek waar veel zaken uigelegd staan over natuurlijk paardhouden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:55

Fellor schreef:
Ach, wat si er mis met het woord natural. Als er een betere dekking voor de lading was gevonden werd dat wel gebruikt. Verder niet teveel letterlijk aan de term hangen.

Waarom ik mezelf natural vind? Omdat ik het paard zoveel mogelijk laat functioneren zoals het bedoeld is (langere perioden eten, sociaal contact, blote voeten enz), omdat ik in de training zo logisch mogelijk probeer te handelen wat betreft de natuurlijke manier van leren en reageren van mijn paard, omdat ik probeer zelf op het niveau van mijn paard met hem te communiceren en omdat ik rekening hou met de mogelijkheden en beperkingen die hij van nature heeft.

Amen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:09

Volgens mij bestaat er in NL niet zoiets als natural. Dan moet je je paard op de toendra gooien, met soortgenoten, en dan kalmpjes afwachten wat er gebeuren gaat :D

Alles wat wij mensen met paarden doen is per definitie onnatuurlijk. Bekappen, voeren, rijden, poetsen....... wat ik wel doe is, paardgericht. Dus paard zoveel als mogelijk buiten (en dat is veel) geen ijzers omdat het niet nodig is, en beter zonder, zoveel mogelijk ruwvoer, en zorgen dat ze de hele dag kunnen eten, en samen met andere paarden staan.
Maar ik gooi er in de winter wel dekens op, want sporten met een paard met een dikke vacht vind ik helemaal niks. En ik rijd soms bitloos, en soms met bit. Dat zijn imo geen dingen die ten koste van het welzijn van het paard gaan, althans, dat idee heb ik toch niet.

Ik kijk, en ik leer. Ik ben echt tegen het inrijden van paarden met 3 jaar, omdat dan de groeischijven in de rug en de nek nog lang niet gesloten zijn. Ik ben geen fan van ijzers, omdat ze het hoefmechanisme beperken (en dit komt van Rob van Nassau, een van de top hoefsmeden in Nederland). En zo zijn er meer dingen. Ik leerde dat een paard in de natuur de hele dag eet, en daarom vind ik het belangrijk dat een paard de hele dag door kan eten, en geef ik met name ruwvoer omdat dat laag is in calorieën, en vezelrijk is, en goed voor de darmen. Daar maak je dan een soort mix van, liksteen erbij, en je voert aardig compleet, en voor de extra energie kun je altijd nog wat haver voeren, en een halve kilo brok.
Ik leerde dat een paard een dier is dat niet goed alleen kan zijn, en dus vind ik het belangrijk dat paarden in groepen op het land staan. Stilstaan is niet goed, krijgen paarden lichamelijke klachten van, maar ook geestelijke.
En zo op die manier probeer ik te voldoen aan de behoeftes van het paard. Maar natuurlijk is het in het geheel niet.

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:20

Als je op de site van PNH (Parelli Natural Horesmanship) kijkt wordt hierover het volgende geschreven:
"De grondlegger van Parelli Natural Horsemanship is Pat Parelli. Zijn visie over natural horsemanship is: "Horsemanship can be obtained naturally through psychology, communication, and understanding, versus mechanics, fear, and intimidation."
Om een verfijnde communicatie te hebben met je paard, zoals je die wilt in de dressuur, bij het westernrijden of gewoon recreatief, moet je eerst een basis hebben. Dat is precies waar PNH aan werkt. Wereldwijd zijn er duizenden paardenliefhebbers met het programma begonnen omdat ze een probleem hadden. Ze kregen vervolgens een band met hun paard waar ze nooit van hadden durven dromen. Of je nu problemen hebt of niet, wedstrijden wilt winnen of gewoon in harmonie de ondergaande zon tegemoet wilt rijden, PNH vormt de basis voor dit alles
."

Mijn interpretatie van het bovenstaande is dan ook dat NH geen scheldwoord is, maar ook niets te maken heeft met boomloos en bitloos, maar veel meer met de manier waarop je met je paard omgaat.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:24

Ik vind mijzelf wel een natural en ik heb dan ook geen enkel probleem met het labeltje. :) Het is menseigen om labeltjes op te plakken en als het hiermee duidelijk is dan vind ik het niet erg. Ik heb nog geen eigen paard, maar van de zomer waarschijnlijk wel. Het paard komt 24/7 buiten te staan in een kudde met onbeperkt ruwvoer, krijgt geen ijzers en ik ga parellien en ik koop een boomloos zadel en ik ga bitloos rijden. Daar staat tegenover dat paardmans wel een beetje krachtvoer krijgt (mag mezelf op dit gebied wel een ''kenner'' noemen en dus ook maar een minimum hoeveelheid krachtvoer en maar 1 bepaald soort krachtvoer, puur voor de vitamientjes), ook een vliegendeken op krijgt als de beestjes hem plagen en ik klassieke dressuurles ga volgen om mijn paard gezond te houden.

Ik zie dit als een gezonde balans. :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:26

Parelli heet tegenwoordig geen PNH meer, maar alleen nog maar Parelli. En dat is niet voor niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:27

Ariege schreef:
Als je op de site van PNH (Parelli Natural Horesmanship) kijkt wordt hierover het volgende geschreven:
"De grondlegger van Parelli Natural Horsemanship is Pat Parelli. Zijn visie over natural horsemanship is: "Horsemanship can be obtained naturally through psychology, communication, and understanding, versus mechanics, fear, and intimidation."
Om een verfijnde communicatie te hebben met je paard, zoals je die wilt in de dressuur, bij het westernrijden of gewoon recreatief, moet je eerst een basis hebben. Dat is precies waar PNH aan werkt. Wereldwijd zijn er duizenden paardenliefhebbers met het programma begonnen omdat ze een probleem hadden. Ze kregen vervolgens een band met hun paard waar ze nooit van hadden durven dromen. Of je nu problemen hebt of niet, wedstrijden wilt winnen of gewoon in harmonie de ondergaande zon tegemoet wilt rijden, PNH vormt de basis voor dit alles
."

Mijn interpretatie van het bovenstaande is dan ook dat NH geen scheldwoord is, maar ook niets te maken heeft met boomloos en bitloos, maar veel meer met de manier waarop je met je paard omgaat.

Is oud nieuws, NH is heel iets anders dan Natural :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:17

NH is inderdaad iets anders dan natural, al kan het heel goed samen gaan. ;)

Ik zie natural ook totaal niet als een scheldwoord, eerlijk gezegd :) . Ik hou in het normale leven ook wel van natural dingen en mochten er mensen zijn die nou denken dat ik een geitenwollensok type ben..... Nou, niets is minder waar, hahaha!!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:31

Ik ook niet, maar ik vind het een beetje een onzin-term ;)

Ik hou ook van puur en natuurlijk en zo, en ook bij paarden, maar ook de honden moeten gewoon hond zijn. En als natural inhoudt dat je dieren gewoon zichzelf kunnen zijn, ben ik hartstikke natural. En anders maar niet :D Ik lig er niet wakker van :D

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:10

Ik denk als je je paard om een natuurlijke wijze houd, en horsemanship doet. Maar ik vind het eigenlijk wel een beetje raar om jezelf dan een natural te noemen.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:21

kehdra schreef:
Ik denk dat je natural bent wanneer je jezelf zo noemt ;)

Inderdaad.

Beetje hetzelfde idee als wanneer ben je een gothic/punker/kakker/hippie/skater etc.
Je bent wie je bent, we hoeven niet allemaal in een hokje geplaatst te worden.

Ik ben ook een groot voorstander van het op een zo natuurlijk mogelijke manier houden van en omgaan met paarden, maar of dat mij een natural maakt? Geen idee. Gewoon een keuze en voorkeur denk ik. :)

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:32

Ik vind ook dat n-h een omgangsvorm is en niet de manier waarop je ze houdt
De mijne staat helaas niet 24/7 buiten omdat daar de mogelijkheid gewoon niet voor is
Met je paard kunnen lezen en schrijven zonder het hem te moeten verplichten en ook vanaf de grond dingen met hem kunnen doen en door lichaamsstaal hem kunnen vertellen wat je wilt em begrijpen wat hij bedoelt dat vind ik Natural Horsemanship.
Ik werk al 17 jaar op de zogenoemde "monty roberts" methode maar dat ik ermee begon had het echt nog geen naam hoor.
Zelfs is het niet eens die methode het is van alles wat eigenlijk.
Het is erg 2005 of mss nog wel eerder dat het een naam heeft gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:12

Ik vind eigenlijk dat je NH en natural niet los van elkaar kan zien.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:10

Fellor schreef:

Dat dacht ik eerst ook. Hoewel ik nu moet zeggen dat natural (wat ik nu zie op onze stal) echt te maken heeft met huisvesting, natuurlijk bekappen, 24/7 buiten in kuddeverband en het voedingspatroon. NH heeft veel meer te maken met trainen op basis van wederzijds respect en zonder dwangmiddelen.
Er zijn genoeg mensen die NH trainen maar toch hun paard beslagen hebben en op stal hebben staan. Dat is voor mij dan wel een wezenlijk verschil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:17

Angela_28 schreef:
Fellor schreef:

Dat dacht ik eerst ook. Hoewel ik nu moet zeggen dat natural (wat ik nu zie op onze stal) echt te maken heeft met huisvesting, natuurlijk bekappen, 24/7 buiten in kuddeverband en het voedingspatroon. NH heeft veel meer te maken met trainen op basis van wederzijds respect en zonder dwangmiddelen.
Er zijn genoeg mensen die NH trainen maar toch hun paard beslagen hebben en op stal hebben staan. Dat is voor mij dan wel een wezenlijk verschil...

Het natuurlijk houden en een meer natuurlijke omgang zijn ook twee verschillende dingen, maar ergens klopt het natuurlijk niet om beiden los van elkaar te zien. Het is ook meer mijn persoonlike visie dan een heel direct "feit uit de praktijk".

Al heb ik er op zich niks tegen als een paard in zijn vrije tijd zijn natuurlijke gedrag kan laten zien en neit NH getraind wordt. Zolang hij geen fysieke of mentale problemen heeft tijdens/door die training kunnen ook deze paarden heel gelukkig zijn natuurlijk.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:42

Ik zie het ook samen hoor! Ideale combinatie/aanvulling op elkaar! Ik ben een natural die aan NH doet :D . Maar ik lees inmiddels zoveel erover en hoor zoveel verschillende meningen dat ik nu wel denk dat het zeker "los" gebruikt wordt. Ik vind (voor mezelf) dat bij natural ook bitloos, ijzerloos, spoorloos en zweeploos hoort. Er zijn toch zat mensen (waaronder ook Parelli die in feite voor NH staat) die echt NH trainen maar wel met bit, ijzers en sporen...

Mooie omschrijving van NH vind ik:
Natuurlijk paardrijden....
.... Of beter bekend als 'Natural Horsemanship' is een paardgerichte manier van -rijden en omgaan met paarden waarbij gebruik gemaakt wordt van communicatie, wederzijds respect, gelijkwaardigheid, kuddegedrag psychologie en kennis, in plaats van met mechanische middelen, angst en intimidatie. Ook de voeding, huisvesting en hoefverzorging vinden hun basis hierin. Een zo natuurlijk mogelijke verzorging heeft gezondere paarden tot gevolg, in zowel lichamelijk als in geestelijk opzicht. Natural Horsemanship is een basis, een verzamelnaam, van waaruit jij en je paard zich verder kunnen gaan ontwikkelen. Het verfijnt de band tussen jou en je paard, of je nu dressuur rijdt, western, wedstrijden of recreatief rijdt.

Mooie omschrijving van Natural vind ik:
Je paard zoveel mogelijk op natuurlijke wijze houden. 24/7 buiten zomer er winter met gras/hooi ter beschikking. Kuddeverband. Geen ijzers maar natuurlijk bekappen en sterke hoeven laten ontwikkelen. Bitloos, spoorloos en zweeploos berijden.

Sommigen vinden dat boomloos ook bij natural hoort. Ik rijd zelf boomloos maar er zijn genoeg mensen bij mij op stal (natural NH stal) die met boom rijden. "Echte naturals" zullen soms ook zeggen dat een paard nooit een deken op hoort te hebben of bijgevoerd dient te worden. Zelf kijk ik liever naar het paard als individu en elk individu heeft zijn eigen benodigdheden. Als je een paard 24/7 buiten houdt in goede omstandigheden (genoeg gras/hooi etc. inloopstal en zat ruimte met soortgenoten) zal je paard niet snel een deken of bijvoer nodig hebben. Heb je een zwakker paard of een ouder/ziek paard dan kan dat wel heel veel toevoegen aan de kwaliteit van leven. En ook een natuurlijk gehouden paard kan last hebben van zomereczeem of andere kwalen waardoor er anders gehandeld dient te worden....

Er zijn ook zo vreselijk veel termen en definities.... :o ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:10

Ik maak me ook schuldig aan bitgebruik. Dit omdat ik op rij-gebied voornamelijk bezig ben met klassieke dressuur met een NH insteek en dat wanneer na gedegen voorbereiding de training met bit wordt begonnen deze veel soepeler en duidelijker verloopt dan bitloos. Dit is in mijn ervaring voor de paarden prettiger omdat ze minder spanning hebben door het niet begrijpen en je veel eerder, meer en op subtieler verschil kan belonen. Dit komt de lol van het paard in de training ten goede. Ook het lijfgebruik en dus comfort van het paard is over het lagmeen beter. Ik heb ook lesklanten die wel helemaal bitloos willen blijven rijden en dit vind ik ook prima hoor. Het is geen controlekwestie, maar een verfijning in de training.
(Overigens moet hierbij wel weer goed nagedacht worden over de manier van toepassen en een passend bit voor de vorm van de mond enz).

Maar dat is weer een heel andere discussie ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:19

kehdra schreef:
Ik snap die hokjesgeest ook nooit echt..

Ik ook niet. Dat 'natural' een eigen onderdeel is op Bokt vind ik al van dag één nergens op slaan overigens.

Op Bokt ben je verder dikwijls een natural als je in een topic met traditionele bit-sporen-aanleuning-ruiters een alternatieve mening verkondigt merk ik. Gelijk komt dan de hele saus met bosklossen, kapotte ruggen, onbekwame onambitieuze ruiters, armtierige papierloze vuilbakpaarden, modderigge weides, slechte voeding en zweverige goeroevolgers :+
Olé..
Tja

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:27

Ik werd vorige week voor het eerst gevraagd: "hoe ben je zo "natural" geworden?" :+ Vond ik erg grappig om te horen, aangezien in mezelf totaal niet zo zie.

Nee geen ijzers, geen krachtvoer, ja 24/7 buiten, ja verschillende voeder/drinkplaatsen, ja bitloos. Maar ik noem mezelf echt geen Natural en ik houd me al helemaal niet bezig met NH.

@bandida: grappig, ik heb hier toch echt een *sport*paard staan vol in de papieren :P Ik had die opmerking nog neit gehad.

@fellor: waarom zou je dat niet los van elkaar kunnen zien? Ik vind die manier van met je paard omgaan via de NH methode niet mijn ding, er zitten veel dingen die in mijn ogen niet kloppen. Ik werk zelf met de clickermethode, die voor mij prima werkt. En toch houd ik mijn paard wel alla Natural, al zie ik dat zelf zo niet, want ik vind dat ik mijn paard gewoon een paardwaardig bestaan gun, en daar hoef van mij geen kaartje aan te hangen. Ik zie ze dus wel degelijk los van elkaar.

Daartegen ken ik ook weer mensen diezichzelf Natural noemen, maar paard staat wel op ijzers, op stal en ze trainen met bit omdat ene goeroe dat ook doet. En dan zeggen dat je zonder dwang traint :S Dat is niet doen waarover jezelf hebt nagedacht, maar dat is domweg een methode volgen zonder erover na te denken.