Parelli: wel of niet???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Parelli: wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:15

De reden waarom ik de nadruk leg op het in het begin tot op de letter volgen van het programma, is omdat dit programma tot in het detail is uitgedacht, de oefeningen die er in zitten, hebben een reden.

Zie het als het bakken van een appeltaart, laat je in de beginfase bij het leren bakken van die appeltaart de appelen weg, of vergeet je het meel, komt er van alles uitrollen, maar geen appeltaart.

Je moet het programma toch ten minste een keer zo hebben gevolgd als de bedoeling is, voordat je zelf variaties aan kunt brengen.

Niemand zal van je verwachten dat je het programma tot in lengte van dagen tot op de letter gaat volgen. Maar voordat je gaat varieren en je eigen inbreng eraan toe gaat voegen, doe jezelf (en vooral het paard) een plezier en doorloop het Parelli programma een keer helemaal tot op de letter.

jojo11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:18

Het is al wel vaker gezgd, maar het is een mooi opgebouwd lesprogramma wat gemakkelijk te volgen is.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:57

Cassidy: wat bedoel je met 'in het begin'? Heb je het dan over de echte beginners die nog nooit met paarden hebben gewerkt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:04

Nee, ik bedoel echt iedereen. Dus ook al heb je ervaring en denk je dat je bepaalde oefeningen kunt overslaan of aan kunt passen, neem ze gewoon mee. Ze zitten er niet voor niets in, en het resultaat zal zoveel beter zijn dan dat je er gewoon je eigen draai aan geeft.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:27

nee sorry, ik heb een prima band met mijn paard zonder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:31

Als als dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, ga je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gehad.
Als je daar tevreden mee bent is het toch goed?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:46

Ik heb eindelijk alle filmpjes die cassidy heeft geplaats gekeken. Maar ik denk toch echt dat het niks voor me is. Vooral dat laatste filmpje waar je bijzette "dit is ook grondwerk", met al die hindernissen, vind ik echt doodeng. En ik zou ook nooit m'n paard door allerlei greppels heen en weer trekken. Op de andere filmpjes zie ik eigenlijk ook steeds een paard aan een lijn die heen een weer gezet wordt. Ik zie er voor mij geen toegevoegde waarde in. Nee, ik denk gewoon dat het niks voor me is. Maar wens natuurlijk de mensen die er wel mee bezig zijn heel veel plezier en succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:00

Toch jammer dat je het als trekken ziet, toch maar nog een keertje kijken dan?

Niemand zegt dat je grondwerk over een dergelijk hindernisparcours moet gaan doen. Het is een verschil of je een paard wilt dat je in Amerika door alle situaties die je in de natuur tegenkomt (en soms kilometers afstand van de bewoonde wereld tegenkomt, zonder mobiel bereik, of hulp of ook maar een omweg die je kunt nemen als je paard niet door een beekje of greppel wil) of dat je niet verder komt dan een binnen of buitenbak die zo glad is als een biljartlaken, of een goed geprepareerd ruiterpad tijdens een buitenrit...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:09

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:23

Wat onwijs gaaf :D ! Ik geef meteen toe dat mijn dressuur-puppy hier waarschijnlijk alle 4 haar benen zou breken. Een beetje meer handigheid leren zou inderdaad geen kwaad kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:31

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 22:15

Hallo allemaal,

Hier ff een update over ons Parelli avontuur. We hebben nu één les gehad ( grondwerk) en ik moet zeggen het was erg leuk. De instructrice is ook vooral dressuur minded. En ook zij pikt ook bepaalde stukken uit de Parellileer die ze ons doorgeeft. Ik vond het erg leuk om te zien hoe goed mijn meisje erop reageert en dan ook heel snel snapt wat de bedoeling is. Ik ga er zeker mee door. :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:24

Als je parelli wilt gaan doen, zoek dan begeleiding van een goede parelli-instructeur. Er zijn er ondertussen genoeg in nederland.

Denk niet dat je het in een lesje geleerd hebt, na een dressuurlesje heb je ook geen idee waar al die onzinnige oefeningen voor dienen ;) Het kost tijd voordat je begrijpt waar alles voor dient en wat je er uiteindelijk mee kan bereiken.
Als je geinteresseerd bent, kan je beter gewoon beginnen en vooral veel vragen stellen bij een les. Vraag wat het doel precies is van de oefening, vraag waar het uiteindelijk toe leid.
Ik zie hier teveel advies voorbij komen van mensen die ooit vijf van de seven games met hun paardje gedaan hebben en daar een jaar mee bezig zijn geweest.
Vraag advies aan instructeurs of aan mensen die minstens met level 3/4 bezig zijn.

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 14:22

@Sanne 83

Misschien had ik het duidelijker moeten uitleggen. Maar ik heb nu dus nu één les gehad bij een parelli instructrice. Ik heb nu nog om de week les maar dit zal binnenkort elke week worden. Dinsdag heb ik mijn tweede les, ik ben benieuwd wat we dan weer gaan doen.

Groetjes Chantal

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:33

Super! Leuk om te horen.
Van wie heb je les?

Mijn post was een beetje algemeen. Er zitten weinig ervaren parelliers op bokt. Je ziet vaak de ene level 1-er, de andere adviseren. Ik wilde alleen maar aangeven dat als je echt wilt weten wat het precies inhoud, je gewoon naar een goede instructeur moet gaan en veel vragen moet stellen ;) Dan heb je de meeste kans dat de informatie ook daadwerkelijk klopt :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:39

Cassidy schreef:
.Maar goed dat je dergelijk terrein niet in Nederland tegenkomt....(op een wedstrijd of in het echt)...:D

http://www.youtube.com/watch?v=fmQeNy25 ... r_embedded

zie dit filmpje nu pas, maar mijn god dit is echt geweldig! Dat wil ik ook wel!

Sanne83, er zitten best een hoop ervaren Parelli-ers op Bokt, alleen die onthouden zich wijselijk van commentaar.... :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:49

cissy schreef:
Sanne83, er zitten best een hoop ervaren Parelli-ers op Bokt, alleen die onthouden zich wijselijk van commentaar.... :)

:j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:20

:D dat kan ook :D
Ik denk niet dat er extreem veel mensen op bokt zitten die in level 4 bezig zijn, maar ook al zijn die er wel, dan reageren ze niet ;)
De groep die al 2 jaar de seven games speelt op zondag is in ieder geval een stuk groter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:03

Ik denk dat dat niet alleen voor bokt geldt :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:22

Cassidy schreef:
Toch jammer dat je het als trekken ziet, toch maar nog een keertje kijken dan?

Niemand zegt dat je grondwerk over een dergelijk hindernisparcours moet gaan doen. Het is een verschil of je een paard wilt dat je in Amerika door alle situaties die je in de natuur tegenkomt (en soms kilometers afstand van de bewoonde wereld tegenkomt, zonder mobiel bereik, of hulp of ook maar een omweg die je kunt nemen als je paard niet door een beekje of greppel wil) of dat je niet verder komt dan een binnen of buitenbak die zo glad is als een biljartlaken, of een goed geprepareerd ruiterpad tijdens een buitenrit...

Eindelijk die filmpjes ook bekeken en ik ben het met Anoeska eens dat Clinton aan het trekken is. Hij geeft veel te grote en abrupte hulpen aan dat paard dat opgejaagd door de hindernissen heen gaat.
Dat terrein vind ik prachtig, geweldig leuk al die hindernissen, heel geschikt om een paard handig te maken, maar begeleid je paard daar dan doorheen in plaats van het er door te jagen. En ik mis heel erg de beloning en bevestiging voor het paard als hij het goed doet, als je de sturende hulpen zo sterk geeft, zou de beloning ook een stuk zicht- of hoorbaarder moeten zijn.
Cassidy schreef:
Als als dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, ga je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gehad.
Als je daar tevreden mee bent is het toch goed?

Waarom zou iemand die zegt dat ze een prima band heeft zonder Parelli "dus" de dingen doen zoals ze altijd heeft gedaan? Je kunt ook gewoon met inzicht naar een paard kijken en daar je handelen op aanpassen, daar heb je Parelli niet perse voor nodig, dat kun je ook op andere manieren ontwikkelt hebben.
Ik heb zelf niet veel met Parelli en aanverwante systemen, maar dat betekent niet dat ik nu nog steeds hetzelfde doe als 15 jaar geleden, of zelfs 5 jaar geleden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:08

Dat is idd hoe jij het doet of gedaan hebt, jij bent je verder gaan ontwikkelen. Bovenstaand gezegde is dan ook niet van jou van toepassing. Maar er zijn er genoeg die onder de noemer vallen: "Wat de boer niet kent dat vreet hij niet" en zich niet verder (willen) ontwikkelen, of niet open staan voor nieuwe manier van aanpak of andere inzichten.

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:16

Mijn dochter kocht een 3-jarige ruin, die achteraf bleek ernstig getraumatiseerd te zijn. Hij vertoonde catatonisch gedrag, nl. uren op een plaats staan met het hoofd aan de grond terwijl hij zich niet bewust was van zijn omgeving. In die tijd hoorde ik iets over Parelli en toen bleek dat het een thuisstudie was heb ik de dvd's besteld en mij in het systeem verdiept. Het paard is enorm veranderd en sinds mijn dochter en ik 1 x per maand privéles hebben van Humphrey Dirks is de relatie super geworden en hebben wij een blij paard. Als ik buiten kom komt hij dikwijls naar mij toe, geeft mij een duwtje tegen mijn schouder en ik weet dat hij dan met mij wil spelen. As. weekend komt Eef Veenstra bij ons lesgeven en dan volg ik de lessen met een ander paard.
Het is mogelijk om als toeschouwer te komen kijken. Mail even voor info of kijk op http://www.morelli-aalten.nl

trixjepixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:34

ik ben heel erg positief over parelli. :D Ik heb sinds anderhalf jaar les bij een pension stal waar ik Parelli heb geleerd, ik had er nog nooit van gehoord, maar ik vond het ontzettend leuk om te doen. Ik zou zeggen dat je er een betere band met je paard van krijgt! Dat heb ik wel gekregen.
Ik doe het af en toe ook met mijn verzorg pony (Arabier) en die pakt het erg goed op, ik ga hem beter vertrouwen door Parelli, dus ik zeg; Zeker doen!

Ik ben nu volgens mij bezig met level 2? als dat is dat je je paard los hebt. :P

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:42

Ik geloof niet dat er gen methode bestaat die voor elk paard geweldig kan werken, wat parelli je wel een beetje probeert te laten geloven.
Zo denk ik ook dat je parelli niet te letterlijk moet nemen, en dingen moet gebruiken waar je wat mee kan in jouw combinatie.
Zelfs parelli zelf kan met zijn parelli niet elk paard handelen. (nee ik wil hem niet bashen, maar om even nuchter te blijven).

Ik ben zelf wel bezig met parelli, hij geeft mooie inzichten en zo kwam ik er achter dat mijn paard bijvoorbeeld de friendlygame lastig vond, terwijl ik verwacht had dat hij dat prima zou begrijpen.
Terwijl hij de drivinggame, waarbij ik meer lastigheid had verwacht, al meteen begreep.

Ik vind het echter geen methode die je als enige moet gaan gebruiken en alle andere maar moet gaan afzweren, maar voor nieuwe inzichten en ervaringen is het makkelijke leerstof.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:58

Dus je hebt nu zelf al de friendly game en de driving game gedaan en je bent nu al van mening dat parelli niet voor elk paard kan werken :+ ?
Dit onderstreept ongeveer de point die ik een paar post terug wilde maken :D

Parelli is een systeem voor de mens om te leren, niet elk paard is geschikt om level 1 mee te doorlopen, maar verder is parelli gewoon gebaseerd op doodgewone leerprincipes hoor. Werkt op elk paard.