1x per week meestal of soms 2 x en dan met in en uitstappen een half uurtje! Gaat hier om mijn shetten, soms met bijzet anders gewoon aan het halstertje.
celineeeee
Geplaatst: 10-08-10 00:43
20 a 30 minuten
vevina
Geplaatst: 10-08-10 15:57
ook 20 a 30 minuten
Rox87
Geplaatst: 11-08-10 11:36
Ik doe het meestal eens in de week omdat hij nog wat moeite heeft met de galop maar eigenlijk nooit langer dan 20 minuutjes, vaak rij ik hem ervoor eerst warm.
Ik vind het zelf al dodelijk saai ken je nagaan hoe mijn paard het dan moet vinden 100 keer het zelfde rondje......
ik longeer ong. 1x per week aan een halstertje en dan is het meer samen spelen en gewoon even lopen, dan 20-30 min.
ga ik echt longeren met bijzet dan ong. 30 min echt serieus werken en dan nog 15 min. lekker los daarna. dit doe ik niet zo vaak, ik rij hem liever, dan kan ik net wat uitgebreider trainen.
een paar keer per jaar als ik haar even wil laten uitrazen en dan max 10 min
Shanelle
Geplaatst: 11-08-10 11:49
Toch zeker 1x/week - soms vaker naargelang de gezondheid en fitheid van mijn paard, vooral de dag na een intensievere training, variërend van 20-45 min., altijd aan een kaptoom. De dag na zo'n intensievere training laat ik hem vooral gewoon wat bewegen en doen wat hij zelf wil, beetje laten rondkijken ook maar wel met enkele overgangen en wat tempowisseling en niet persee in galop. Dan heb ik ook van die dagen dat ik intensief longeer, makkelijk 45 min. waarin we veel overgangen oefenen en veel tempowisselingen en waarin de training een redelijk deel bestaat uit aanspringen in galop (want da's soms nog moeilijk ). Vroeger had ik een hé-kel aan longeren, tegenwoordig vind ik het best oké, en mijn paard ontspant zich heel makkelijk aan de longe!
Edit: téveel longeren of te lang achter elkaar is ook niet zo fijn voor de pezen en de gewrichten, en het wordt na een tijd gewoon ook saai - altijd datzelfde rondje. Dus doe het niet té vaak, maar zie het als een leuke afwisseling in het werk.
melaniex
Geplaatst: 12-08-10 19:19
ik longeer alleen als hij wat druk is voor het rijden. ong kwartiertje/20 min denk ik.
laurenxx
Geplaatst: 12-08-10 19:24
2 keer in de week en dan een half uurtje, ik kan namelijk niet zo vaak rijden i.v.m. een rugaandoening, en is het een goede veranging ik doe mijn paard wel aan de dubbele longe.
Meestal 1 tot 2 keer per week. Duur hangt er een beetje vanaf. Als ik met pessoa longeer zorg ik dat ze eerst helemaal opgewarmd is voordat de pessoa er om gaat.
SaskiaLucia
Geplaatst: 15-08-10 22:13
Ik longeer op dit alleen mijn arabier (hij is drie jaar) 5 a 6 keer per week en dan tussen de 20 en 30 minuten. Daarna loop ik buiten nog een stukje met hem (om uit te lopen).
Ik longeer thuis misschien 5 keer per jaar. Dan een half uurtje met uitstappen ongeveer. Wel longeer ik hem altijd voor een wedstrijd, omdat hij dan erg fris is (en ik er al een keer naast gelegen heb met inrijden :s). Dan is 5-10 minuutjes genoeg.
1x per week en dan afwisselend met de chambon en pessoa. En dan ongeveer 30 minuten. Ik lees dat mensen longeren aan het halster. Mijn paard vindt daar niks aan en ik geloof ook niet dat dat echt veel effect heeft. Als je het alleen aan het halster doet wordt het ook saai. Je werkt dan volgens mij ook niet echt met je paard. Als ik hem los doe in de longeerbak is dat meer spelen dan werken. Maar dat is voor de afwisseling ook erg leuk.
S_uus
1 x per week 30Min bijzet ( dubbelelonge/passoa/slof hangt af van zijn bui ) 1 x per week halster 30 minuten
Anderhalf uur vind ik persoonlijk erg lang.
Bojangles
Geplaatst: 17-08-10 17:04
Ligt er een beetje aan, circa 15/20 min. Maar dan wel 'actief' dus niet alleen aan een longe of met zo'n losse bijzet eraan geknoopt. Echt dubbellongeren of dubbele lange lijnenwerk dus, zodat je contact hebt met het paard en hem ook echt gericht aan het werk kan zetten.
eikaam
Geplaatst: 22-08-10 17:47
Mijn vorig paard longeerde ik veel (2x in de week) Ik longeerde haar zelfs voor ik er mee reed omdat ze wild was. Nu longeer ik niet meer zoveel omdat mijn paard het simpelweg niet zo leuk vind...
20 a 30 minuutjes en ligt eraan hoevaak. Momenteel om de dag, we zijn aan het opbouwen en ben met 'longeren'/ aan de hand werk bezig. Eerse paar keren max 15 minuutjes en nu rond de 20 minuutjes per keer bezig.
Daaphh
Geplaatst: 30-08-10 20:25
Ik longeer mijn paard een 15 min en een 2 keer perweek
Ik longeer ongeveer 1x per 2 weken en dan een half uurtje. Gewoon omdat mijn leasepaard er heel los van wordt en dan even lekker los kan gaan Ik gebruik alleen hoofdstel, zweep, longeerlijn. Ze vindt het heerlijk om even zonder zadel te crossen
darkness666
Geplaatst: 07-09-10 23:59
2 a3 keer in de week en dan 20 tot 30 min
NoekAa_
Geplaatst: 09-09-10 14:46
In ieder geval 1x per week en als het zo uitkomt 2x. En dan vaak ruim een half uur. soms wat langer soms wat korter, ligt eraan of ik er tevreden over ben.
Charissa_N
Geplaatst: 09-09-10 14:49
Ik longeer eigenlijk nooit... vind dat als jij niet hoeft te werken hij ook niet, en als het te warm is dus jij wilt niet werken het voor hem ook te warm is dus je hem ook geen beweging geeft behalve het land Behalve als ik soms echt in tijdnood zit en hij moet toch even bewegen
Maaiike94
Geplaatst: 10-09-10 16:31
Laatste tijd niet zo heel veel meer. In het begin toen mn paard net beleerd was, elke keer voor het rijden om de meeste energie er uit te krijgen. Als ik nu longeer, ipv rijden, dan doe ik dat ongeveer 20-30 min