Mau in de pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:40

Jemig wat zijn we hier weer lekker bezig met het commentaar! >;)
Het maakt niks uit of je de katrollen aan het bit of aan de singel bevestigd, zo staat het zelfs in de gebruiksaanwijzing!
Daarnaast is het bevestigen van de longeerlijn op deze manier ook heel normaal. TS geeft meerdere keren aan dat het paard nu eenmaal zo loopt en dat daar weinig aan te veranderen is, hoe vaak moet ze dat nog herhalen?

Elaine: ik vind het er goed uit zien, Mau loopt nu eenmaal zo van zichzelf, daar verander je dan weinig aan.

EmptyWords

Re: Mau in de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 17:41

dank je mel :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:51

Ziet er leuk uit Elaine! De Blueberry staan heerlijk. :9

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:17

ziet er goed uit elaine! :) en de blueberry staat jammie :~

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:17

Wanja schreef:
Jemig wat zijn we hier weer lekker bezig met het commentaar! >;)
Het maakt niks uit of je de katrollen aan het bit of aan de singel bevestigd, zo staat het zelfs in de gebruiksaanwijzing!
Daarnaast is het bevestigen van de longeerlijn op deze manier ook heel normaal. TS geeft meerdere keren aan dat het paard nu eenmaal zo loopt en dat daar weinig aan te veranderen is, hoe vaak moet ze dat nog herhalen?

Elaine: ik vind het er goed uit zien, Mau loopt nu eenmaal zo van zichzelf, daar verander je dan weinig aan.

Dat is het risico van bokt en als je lang genoeg op bokt zit, weet je wel dat er standaard commentaar gaat komen ;)
En het is maar net hoe de TS het opvat, of ze er wat mee doet of niet moet ze lekker zelf weten, maar als ze de tips negeert of er volledig tegenin gaat, tsja dan vraag je om commentaar!
En dat het paard nu eenmaal zo loopt snap ik, maar een paard kan echt wel voorwaartser lopen en daarvoor hoeft ze hem niet gelijk helemaal neer te meppen wat ze nu dus wel af en toe doet (aangezien je de strepen van de zweep heeeel duidelijk ziet).
Maar dit is allemaal lekker offtopic, ik heb mijn mening al gegeven en dan is het aan de TS of ze er wat mee doet of niet.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:09

Mss moet je het dan wat anders brengen, probleem hier op bokt is dat het altijd zwart of wit is, er is geen middenweg. Mss moet je je eens afvragen of het leuk is als je trots bent op je paardje om dan afgezeken te worden en dan ook nog eens 10x hetzelfde te moeten horen. Na 1x is het ook wel duidelijk en is het idd aan de TS of ze er wat mee doet, je mening opdringen is een ander verhaal!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:18

blijkbaar heb je een probleem om je paard voorwaarts te houden vanaf dat er een pessoa aan te pas komt? ik zou in dat geval zeker al niet doorgegaan zijn met de pessoa nog eens hoger in te stellen (eerst heb je hem tussen de voorbenen om laag en lang te lopen en later heb je hem opzij vast gemaakt zie ik). als je hem opzij ingesteld hebt, is hij ook wat te kort vind ik. hij moet achter de loodlijn met zn hoofd omdat het anders te kort is en waarschijnlijk kan hij zn achterhand nog niet genoeg meenemen om op die manier beter te gaan lopen; gevolg is een paard dat opgekropt gaat lopen vooraan terwijl hij wel nog op de voorhand is.
zolang hij niet voorwaarts is, zou ik het sowiso houden hij een laag ingestelde pessoa en hem eerst daarmee actief krijgen. schijnovergangen vragen enz of telkens met één rondje tegelijk aanmoedigen om door te draven en dan weer een rondje rustige draf.
een pessoatuig kan een goeie training zijn, maar als je teveel ineens wilt, werkt het averechts ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:21

Ha daar hebben we Mau, die mooie gelderse jongen. Hij ziet er goed uit!

Ik vind dat hij actief loopt en het is een mooi beeld. Ik heb ook niet het idee dat hij meer stelling zou moeten hebben, hij loopt goed in zijn lijf en met een actief achterbeen. Als je dit eens in de week doet of misschien 2 keer dan gaat het vanzelf makkelijker.
Onze gelderse willy had vroeger ook een broertje dood aan longeren. Nu is ie een stuk ouder inmiddels maar hij kan er inmiddels toch de lol wel van inzien.

Wordt Mau ook actiever als je veel overgangen probeert te rijden/doen? En binnen een gang laten versnellen en weer terug komen in tempo? Spelletjes zoals vanuit stap aangalloperen? Dat zijn wel dingen waarmee je paarden die wat minder zin hebben meestal toch wakkerder en voorwaarts kunt krijgen en houden. Een keertje een balkje op de grond om hem alert en geboeid te houden?

Je hebt de pessoa wel relatief strak ingesteld, dat kan iets losser, dat wil ook nog wel eens helpen met de lossigheid van een paard en dan heeft ie misschien ook meer het idee dat ie de ruimte heeft om voorwaarts te blijven. (Sommige paarden denken namelijk dat ze niet weg kunnen in een pessoa en gaan dan wat voorzichtiger en benauwder lopen)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 15:01

kynshiri schreef:
blijkbaar heb je een probleem om je paard voorwaarts te houden vanaf dat er een pessoa aan te pas komt? ik zou in dat geval zeker al niet doorgegaan zijn met de pessoa nog eens hoger in te stellen (eerst heb je hem tussen de voorbenen om laag en lang te lopen en later heb je hem opzij vast gemaakt zie ik). als je hem opzij ingesteld hebt, is hij ook wat te kort vind ik. hij moet achter de loodlijn met zn hoofd omdat het anders te kort is en waarschijnlijk kan hij zn achterhand nog niet genoeg meenemen om op die manier beter te gaan lopen; gevolg is een paard dat opgekropt gaat lopen vooraan terwijl hij wel nog op de voorhand is.
zolang hij niet voorwaarts is, zou ik het sowieso houden hij een laag ingestelde pessoa en hem eerst daarmee actief krijgen. schijnovergangen vragen enz of telkens met één rondje tegelijk aanmoedigen om door te draven en dan weer een rondje rustige draf.
een pessoatuig kan een goeie training zijn, maar als je teveel ineens wilt, werkt het averechts ;)

klopt, hij kan voorwaarts, en hij kan neerwaarts, maar het idee dat ie deze 2 tegelijk kan doen snaptie nog niet (een echte man :') )

de passoa tussen de voorbenen gaat tegenwoordig goed, als ie eenmaal ontspant loopt ie lekker, hoef ik ook niet zo veel meer te doen. Zodra ie wat hoger ingesteld is word het moeilijk en komtie terug. Hij zit indd wat strakker, ik had hem eerst losser maar dan drukt hij zich er uit en maakt hij zijn rug hol, dit krijg ik ook niet beter door hem naar voren te laten lopen. Ik vermoed dat hij nog eens tukje kracht mist, maar nu ik weer 2 dagen aan het rijden ben denk ik dat er meer speelt. het word tijd voor een check-up door een osteopaat denk ik. schijnovergangen doen, evenals veel schakelen en echte overgangen, dit werkt prima, zolang ik maar echt bezig blijf, als ik even niet oplet kakt ie ook weer zo in.

fargo schreef:
Ha daar hebben we Mau, die mooie gelderse jongen. Hij ziet er goed uit!

Ik vind dat hij actief loopt en het is een mooi beeld. Ik heb ook niet het idee dat hij meer stelling zou moeten hebben, hij loopt goed in zijn lijf en met een actief achterbeen. Als je dit eens in de week doet of misschien 2 keer dan gaat het vanzelf makkelijker.
Onze gelderse willy had vroeger ook een broertje dood aan longeren. Nu is ie een stuk ouder inmiddels maar hij kan er inmiddels toch de lol wel van inzien.

Wordt Mau ook actiever als je veel overgangen probeert te rijden/doen? En binnen een gang laten versnellen en weer terug komen in tempo? Spelletjes zoals vanuit stap aangalloperen? Dat zijn wel dingen waarmee je paarden die wat minder zin hebben meestal toch wakkerder en voorwaarts kunt krijgen en houden. Een keertje een balkje op de grond om hem alert en geboeid te houden?

Je hebt de pessoa wel relatief strak ingesteld, dat kan iets losser, dat wil ook nog wel eens helpen met de lossigheid van een paard en dan heeft ie misschien ook meer het idee dat ie de ruimte heeft om voorwaarts te blijven. (Sommige paarden denken namelijk dat ze niet weg kunnen in een pessoa en gaan dan wat voorzichtiger en benauwder lopen)

dank je :) hij ziet er de laatste tijd indd erg goed uit, nu het bierbuikje nog weg en hij kan door voor een knappe man :P

overgangen en stap galop overgangen werken, zolang ik ze neit te vaak doe, dan weet hij zich er weer uit te drukken. Met rijden heb ik vanaf dit jaar een nieuwe instructrice en zijn we opnieuw begonnen, de eerste 2 maanden alleen maar naar voren, naar voren en naar voren. Een contacteugel en gáán. Ik had het idee of we op de renbaan zaten :P nu zijn we weer bezig met neerwaarts, ontspannen en loslaten, maar wel mét reactie op het been...hij snapt echt niet dat deze twee best tegelijk kunnen, hij heeft ook moeite om te gaan zitten en vanuit zijn achterbenen gas te geven, zoals net al getypt, ik vermoed dat het geen onwil is, zo voelt het gewoon niet..hij is niet het paard dat maanden lang vol blijft houden als hij niet wilt...hooguit 20 minuten...

en het bos gaat hij overigens érg hard, maar daar houd ik ook alleen maar contact..hoeftie niet in de houding te lopen zeg maar.

de 'korte' pessoa heb ik dus expres gedaan omdat ie zich er anders uitdrukt. als hij voorwaarts moet duwt hij eerst zijn hoofd omhoog en dan pas gaat hij lopen. Als ik de pessoa precies zo heb als voorgeschreven lijft hij zich dus gewoon net niet lopen...dan hangt ie er een beetje tegenaan.

ik wil dit ook zeker blijven doen, zeker 1 of 2 keer inde week, op deze manier moet hij werken zonder dat ik me erger aan het feit dat het soms nét niet is zoals ik het wil, met rijden ben ik snel ontevreden, ga ik me ergeren, en dat voelt hij waardoor hij nog wat strakker wordt...dus op deze manier voorkom ik dat :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:09

Commentaar is denk ik wel gegeven. Ik wil je nog een tip geven voor het bevestigen van de longeerlijn, heeft de zelfde functie (stellen&buigen) maar zorg ook dat je paard wat nagevelijk wordt. Je haalt de longeerlijn door de bitring maar zet 'm dan tussen de benen aan de longeersingel vast.

Verder zou ik niet je paard met de zweep aan tikken maar 'm tussen de zweep en de lijn opsluiten en met de zweep gewoon een 'klakkend geluid' maken als je begrijpt wat ik bedoel. Proberen veel met je stem te werken zodat uiteindelijk je zweep (bijna) overbodig wordt. Als ik longeer heb ik de zweep op de grond liggen, ik hoef maar te doen of ik de zweep wil pakken en mijn paard gaat al voorwaatser terwijl ik nog nooit echt met de longeerzweep mijn paard heb aangeraakt.

Heel veel succes met alle tips die je krijgt, en het is misschien wel heel leerzaam om een keer bijvoorbeeld de dvd van Lammert Haanstra te bekijken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 15:28

bedankt voor je tips Yunomi :) ik heb al verschillende clinics van Lammert gezien, die zijn ook erg leerzaam en leuk om naar te kijken, helaas tot nog toe niet zo'n flegmatiek paard gezien als die van mij :P

met de zweep maak ik ook erg veel herrie, werkt, zodra hij weet dat ik niet bluf en de zweep ook durf te gebruiken als hij niet reageert.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:40

Wanja; ik vond jou reactie nog het onvriendelijkst van iedereen.. :+ Ligt er maar net aan hoe je het opvat.

Lammert krijgt de flegmatieke paarden ook meestal binnen no time aan het lopen. :)

Longeerles in de buurt? :+
Ik geef cursussen in Duiven, haha.

Ik zou het niet met herrie proberen, en ook niet met iedere pas bijtikken. Gewoon consequent een tik geven wanneer nodig, en dan liever ieder rondje als iedere beweging nietwaar? :) Misschien dat als je een verlengleertje aan het eind maakt om de zweep langer te maken, dat ja dan beter op je plek kunt blijven staan in de cirkel, zodat je nog altijd in driehoekspositie staat te longeren. Als jij moet gaan lopen om je paard aan te sporen verlies je het contact waardoor je paard direct kan vertragen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 15:56

ik kan helaas niet naar duiven, maar als je zin heb mag je hier komen ;) :P

ik moet indd lopen omdat de zweep te kort is, maar daarvoor heb ik wel de longeerlijn ook korter om het contact niet te verliezen, ik weet dat dat contact erg belangrijk is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:21

Om te beginnen heb ik geen verstand van een pessoa, dus daar laat ik me niet over uit. Ik vind het niet zo'n fijn middel om mee te longeren. Daarnaast vind ik hem ook vrij strak (lijken) op de foto's, ik zou liever meer ruimte zien.

Maar verder wil ik nog wel wat zeggen. Over een paard dat niet door loopt, daar zijn naast een zweep nog meer oplossingen voor. Al eens gedacht aan energierijker voer? Dus niet meer voer maar ander voer.
En hoe ben jij zelf met longeren. Loop je wel actief mee of sta je in het midden wat te suffen. Allemaal grote invloed op jouw paard.
Verder zou ik hem niet iedere keer met longeren zo nat laten lopen. Maakt het niet leuker voor je paard en je kan het beter lekker rustig opbouwen.
En vraagje over de bevestiging van de lijn. Waarom aan de singel vast? Nu krijgt je paard 2 verschillende hulpen door aan die bitring. Ene zegt naar beneden, ander zegt opzij. Daarnaast gaan de lijnen over elkaar heen, waardoor het de functie verliest die die met katrolletjes zou hebben. Ook vraag je zo niet het hoofd van je paard in stelling, maar ruw opzij. Met rijden plaats jeje hand ook opzij en niet naar je toe toch :)
Ik zou hem gewoon aan het hoofd vastmaken, liefste met een kaptoom, maar goed, aan het bit (+neusriem) kan ook en dan rustig stelling vragen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 16:27

Ik ben al naar energierijker voer gegaan, maar omdat het oude eerst op moet staat ie nu op half half en tijdens hij weideseizoen krijgt hij niet zoveel (vanwege de buik die hij anders krijgt).

Ik sta zelf actief in de ring, ik weet dat dit belangrijk is. Ik longeer hem ook niet altijd in het zweet. Ik had al 2 dagen rustig aan met hem gedaan, dus vond dat hij die dag wle weer wat meer mocht doen (ook omdat ik de dag daarna weer wilde gaan rijden).

longeerlijn om bit en neusriem heeft het effect dat hij omdraait op het moment dat het moeilijk wordt...hij moet dus sowieso door het bit heen. deze manier heb ik eens gezien/geleerd (maar das al heel lang geleden).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:38

Van krachtvoer worden paarden niet dik. Maar ik snap wel wat je bedoeld, mijn tonnetje krijgt ook geen krachtvoer wanneer ze op het land staat (niet dat het überhaupt nodig is).

Ik denk dat je wel goed moet opletten hoe je de training op bouwt. Het is niet ideaal om 2 dagen rust te geven, dan in het zweet te longeren en de dag erna te rijden. Beter kan je wat rustig voor de lossigheid longeren en de dag erna rijden. Maakt het voor je paard ook leuker ;)

Waarom draait hij om? Je staat toch in een afgezet rondje? Dan moet jij zorgen dat jíj eerder bent dan hem om hem de pas af te snijden en weer voorwaarts te zetten. Hoe sneller jij bent, hoe sneller hij het op zal geven, want het is zo te horen niet het type dat die het zichzelf moeilijk wil maken.
Wat zijn dan de voordelen van longeren met de lijn zo?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 16:46

hij krijgt van mij een kwart energyloos voer (met vitaminen en mineralen, die moet nog op) en een kwart sportbrok, en dat alleen als hij gewerkt heeft., op dit moment ziet hij er super uit, ga ik hem meer geven wordt hij wel degelijk dik(ker) als hij op stal komt te staan komt ie uiteindelijk op een 1,5 kilo sportbrok per dag.

ik heb rustig aan gedaan, wel gewerkt met hem, alleen 2 dagen rustig, laag over de rug en niet zo lang :)

op het moment dat hij besluit om te draaien is er niets meer te vertellen, hij vind vooral de galop erg moeilijk, en dit is dan makkelijker voor hem. Ik zorg ervoor dat hij vooruit blijft gaan, maar hij is dan zo snel, en omdraaien lukt alleen als ik hem stilzet en hem dan omdraai, en dan draait ie net zo snel weer terug. Op deze manier draait ie niet om omdat hij naar buiten toe omdraait, naar binnen toe niet...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:55

Puur ter info, want wat betreft voer weet ik ook nog niet alles ;) Maar krachtvoer geven na het werk levert geen energie voor het werk natuurlijk. Geloof dat je het beter 1-2 uur voor het werk kan geven (wat wel lastig is begrijp ik). Wellicht dat je ander voer kan proberen om hem wat fitter te houden? Ik neem ten minste aan dat hij in het rijden ook niet zo snel is als met longeren..?
Over de training heb ik dan niets gezegd, klinkt zo wel goed opgebouwd.

De bedoeling is dat jij je paard voor bent, voordat hij gaat draaien. Ieder paard geeft wel 'teken' voordat hij draait en dan moet jij zorgen dat je hem op andere ideeën brengt. Uiteindelijk zal je daar alleen nog een 'eh!' voor nodig hebben.
Want wat je nu doet is wanneer hij om wil draaien, heel veel druk nemen op het bit. Het werkt wel, maar is dat wel zo vriendelijk om te doen?

Als ik jou was zou ik rustig rond kijken naar iemand die echt flink kan longeren en daar wat lesjes bij doen. Longeren is een kunst, dat nogal onderschat wordt. En oef, als je goed kan longeren, dan is het een super fijne training zo zonder zadel.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:01

ik weet dat voer het meest doet als ik het van te voren zou geven, maar het probleem is...dan moet ie van de wei, eten, moet ik weer naar huis en dan een uur of 2 later terug komen, nogal lastig zo...vooral als ik 's middags moet werken, dan heb ik die tijd gewoon niet.

als ik de longerlijn gewoon aan het bit heb (de eerste 10 minuten sowieso) draai ik hem 1maal door de bitring en maak ik hem vast aan de buitenste ring (zoals door lammert aangegeven wordt). hierbij draait ie niet om en probeert hij het ook niet. Hij draait alleen om als hij zeker weet dat het lukt, dus als ik hem aan de neusriem zou vastmaken. Nu probeert hij het niet eens...hij weet dat hij dat toch verliest :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:07

Maar waarom doe je hem erna alsnog aan de singel vast dan?

Voer is idd lastig, maar met zo'n type paard wel de moeite waard om je in te verdiepen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:12

aan de singel is om hem uit te nodigen stelling aan te nemen, hij gooit namelijk zijn hele hoofd en hals naar buiten en zijn achterhand naar binnen. Ik trek er niet aan, houd contact en friemel af en toe iets, hierdoor ontspant hij zich in de kaak en gaat hij rechter lopen. ik heb het gevoel als ik hem aan het longeren ben dat het wel werkt, hij gaat er wel rechter van lopen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:22

Maar je vraagt geen stelling. Lastig uit te leggen via de computer, maar hetgeen wat je doet is het bit (in extreme vorm) dichter naar de singel trekken. Met genoeg druk zal je paard z'n hoofd wel naar binnen moeten buigen, maar dat is geen normale stelling. Zoals ik al zei, als je stelling vraagt wanneer je erop zit, dan plaats jeje hand ook opzij, niet naar je toe.
Dus wanneer je in een rondje staat en je wilt stelling vragen, zul je creatiever moeten zijn. Alleen aan het bit vast zetten, dan trek je het bit dubbel, maar ook aan de neusriem of over het hoofd heeft geeft je wat meer ruimte om voorzichtig stelling te vragen naar binnen. Natuurlijk valt je paard dan naar binnen. Hoe zou je dat oplossen met rijden, binnenbeen begrenzen. Dus nu moet je vanaf het midden die binnenkant begrenzen. Dit doe je met je lichaamstaal en je zweep. Kijk maar eens naar hoe Haanstra longeerd.
Zoals ik al zei, goed longeren is een kunst :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:25

ook haanstra bevestigd weleens de longeerijn aan de longeersingel :)
maarik snap wat je bedoeld hoor.
nu moe tik eerlijk toegeven dat ik denk dat er meer aan de hand is dan een stijf paard, volgende week komt er iemand naar kijken, want het is niets voor mau om zich zo lang vast te blijven zetten (nu al 2 maanden). Helaas vind mijn moeder het allemaal onzin dus moest ik wachten tot ze op vakantie is voordat ik een afspraak kan maken :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:32

Maar dat betekend niet dat jij niet goed moet longeren. Basis van een los paard is de eigenaar. Jij moet je training aanpassen, anders kan je iedere week wel iemand laten komen om na te kijken. Onderschat dat niet. Want anders heeft je moeder gelijk en is het ook onzin.

EmptyWords schreef:
ook haanstra bevestigd weleens de longeerijn aan de longeersingel :)

Ik ben geen fan van Haanstra, maar die man weet wel hoe die een paard rond moet laten lopen. Ikzelf doe bepaalde dingen liever anders, maar probeer je eens te verdiepen in het longeren en dan zie je dat het veel meer is dan alleen rondjes lopen.
En daarnaast, als Haanstra in de sloot springt, spring jij er dan achteraan? :+

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat je voordat je iets doet, heel even moet stil staan en bedenken waarom je het doet :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:36

ik weet dat ook mijn training belangrijk is bij een los paard, maar op dit moment heb ik af en toe (vooral met rijden) gewoon het gevoel dat het niet komt door mij of door nukkigheid. ik voel dat hij wel wilt doen wat ik vraag, maar dat hij niet verder komt dan dat hij aangeeft.

ik doe lang niet alles zoals haanstra het doet, maar ik vind deze manier van bevestigen wel prettig, zolang ik niet rek, en niet pluk, merk ik dat Mau zich rechter maak en vanuit daar ook makkelijker nageeft.