[AR] beetje pech gehad met mennen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:38

Ik heb geleerd met aangespannen rijden dat je halthoudt en vervolgens de druk van de leidsels afneemt. Dan moeten ze dus stil blijven staan, gewoon met ontspannen leidsel. Dus niet voorwaarts gaan, maar wachten op het commando 'voorwaarts', of wat je ook gebruikt. Ga je weer verder zeg je dus gewoon 'voorwaarts' en pas dan mogen (moeten ;) ) ze weer gaan.

Je kunt dit ook heel goed buiten de bak oefenen aan de lange lijnen, of met wandelen aan het halster / hoofdstel. Als je lange lijnen doet moet je al wel aardig zeker van je zaak zijn anders sleur je erachter aan. Als je met wandelen doet ga je ter hoogte van de schouder lopen, los lijntje, halt moet hij stilstaan en pas weer voorwaarts als je voorwaarts zegt. Dat minstens 100x oefenen :+ ;) En als ze de neiging ook maar krijgen daar niet meer naar te luisteren, weer 100x oefenen }>

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:04

[quote="plutolover"]miillanka daar mee ben ikook aan het trainen.

in de bak gaat het super. maar buiten nog niet. Daarom oefen ik het ook.[/quote]
Dan ben je nog niet rijp om het verkeer in te gaan, pas als je deze basisorfeningen onder controle hebt is het veilig.
Nu is er niets gebeurt maar volgende keer fietst er een kind of what ever en jouw pony wijkt uit wat dan??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:12

plutolover schreef:
miillanka daar mee ben ikook aan het trainen.
in de bak gaat het super. maar buiten nog niet. Daarom oefen ik het ook.

uit je beginpost:
plutolover schreef:
in de bak gaat gewoon alles goed. Buiten gaat het ook goed.

Maargoed, hoe je het ook wend of keert, eigenlijk heeft Echwel dus wel gelijk, en zit de basis er dus bij nader inzien níet goed in. Als hij alleen in de bak goed wil stilstaan, en buiten niet, dan hoor je nog niet aangespannen met hem de weg op te komen. Dat dien je dan eerst goed te trainen, aan de hand, en later evt. aan de lange lijnen en dán pas ga je aangespannen de weg op.

Het is wel verkeer waar je tussen rijdt; en verkeer is in feite net zo onvoorspelbaar helaas als paarden. Als jou paard te pas en te onpas uitwijkt, blijft uitwijken en niet meer terug wil, niet of niet lang genoeg wil stilstaan buiten, dan heb je eigenlijk niets op de weg te zoeken, totdat je dat goed getraind hebt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 12:45

aan de hand blijft hij keurig stil staan tot ik zeg we gaan lopen. Echter voor de wagen is het buiten een probleem

onder het zadel blijft hij ook keurig stil staan, de ene keer wel beter dan de andere keer. Met dubbele lijnen heb ik nog nooit geprobeerd is wel een goede tip.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:08

plutolover schreef:
aan de hand blijft hij keurig stil staan tot ik zeg we gaan lopen. Echter voor de wagen is het buiten een probleem

onder het zadel blijft hij ook keurig stil staan, de ene keer wel beter dan de andere keer. Met dubbele lijnen heb ik nog nooit geprobeerd is wel een goede tip.

Dan zou ik daar dus éerst aan gaan werken, en voorlopig niet (meer) aangespannen de weg op gaan. Hélemaal voor de wagen moeten ze onverbiddelijk stil staan, zolang als jij dat wilt, zonder gedram. En al hélemaal buiten op rit.
Eerst idd trainen aan de lange lijnen, begin daar mee in de bak, ga dan aan de lange lijnen naar buiten en ga halthouden oefenen. Gewoon stilzetten en laat hem maar stilstaan. Beweegt hij? weer terug stilzetten en weer van voren af aan beginnen. Misschien is het handig om daar iemand bij te hebben?

Pas als dat goed gaat buiten aan de lange lijnen, span hem dan in en ga aangespannen halthouden en blijven stilstaan oefenen buiten op rit. In principe moet je zo lang kunnen stilstaan als jij wilt. Ik kom wel eens iemand tegen op rit, dan maak ik even een praatje en zet m'n pony stil. Pony is altijd erg heet en werklustig, maar als ze stilstaat dan staat ze stokstijf stil, gaat er soms zelfs bij staan slapen, en die verzet geen pás, ik heb haar wel eens een uur stil laten staan op rit voor de wagen, omdat ik met iemand in gesprek was.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:13

Ben het helemaal eens met het advies van Joy. Bijkomend voordeel: oefenen aan de dubbele lijnen is erg leuk om te doen! :D ;)