[AR] Alleen aangespannen rijden? Kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Alleen aangespannen rijden? Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:23

Het meest ideaal is natuurlijk als je altijd een groom erbij hebt.
Maar in praktijk is dat vaak niet mogelijk.....ik men dus vrijwel altijd alleen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:29

Gelukkig ligt de stal waar ik les ga krijgen in het bos, dus daar kan ik altijd naar toe voor een lekkere bosrit met begeleiding.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 01:24

Ik men ook vaak alleen.
Met mijn fjord en shet zowiezo.
De shet is veel te snel moe als er nog iemand bij komt zitten, en op zn sulky vind ik het onzin om met zn 2-en te trainen.
Mijn fjord rijd ik al 8 jaar mee, die kan ik alleen in- en uitspannen, thuis wil ik hem nog wel eens los laten staan, op wedstrijd altijd vast!!!
Ik ga ook vaak op wedstrijd met mijn zusje, broertje en mijn moeder.
Mijn broertje rijdt een tweespan, mijn zusje enkelspan, mijn moeder rijdt ook tweespan, en ik rijd enkelspan en heb ook een tijd tandem gereden.
Wij kunnen niet altijd met 2 mensen op een kar gaan zitten, en ik vind ook niet dat het nodig is.
Met mijn paard (nu 2 maandjes voor de kar) ga ik nog niet alleen.
Die is nog niet ervaren genoeg, en die vertrouw ik ook nog niet genoeg.
Ik denk dat het aan de menner, en aan het paard ligt of iets wel of niet verantwoord is, maar dat geld onder het zadel ook.....

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 05:46

ik doe met mijn fjord kinderfeestjes met de huifkar.
mijn fjord wordt 20 en is echt een super lieve knol.
ik kan haar nu alleen inspannen als ik haar aan een hekje vastzet. ze blijft keurig stilstaan, tuig erop en ik rol zo de wagen erachter. die zet geen stap.
maar alleen op pad? nee dat doe ik niet.
er moet altijd 1 volwassene/ ouder mee op de kar vol kids. nooit gebeurd er iets, maar samen ben je toch sterker.
ook als ik gewoon voor de lol een ritje maak (nu ik zwanger ben wekelijks) neem ik iemand mee.
een buurmeisje, vriendin, familielid enz. toch veiliger.
tot nu toe vind iedereen het een uitje zo'n ritje met de huifkar en heb ik nog heel wat beloftes staan dus ik kan nog wel wat ritjes maken zo!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:53

Als ik andermans kinderen mee heb, gaat er sowieso iemand mee. Die verantwoordelijkheid moet je inderdaad niet nemen

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:16

nee, vind ik ook.
maar als ik zelf een ritje wil maken dan ga ik eigenlijk ook niet alleen.
alhoewel ik zelf nu ook een kind aan boord heb van mij en mijn man natuurlijk hihihih dus misschien blijft dat principe nu ook van kracht hahaha

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:21

@ trickywonder: de vraag is ook of ALLEEN rijden gaat, dus met een huifkar vol kids is niet alleen hé :Y)
Als jij ment, kan je geen controle houden over passagiers (mindervaliden, kinderen,...), dus is het logisch dat er een begeleider mee moet. Maar die begeleiding is niet voor je paard, maar voor de passagiers.
Als je zwanger bent, lijkt het me ook logisch dat je iemand mee neemt. Één tik tegen je buik kan fataal zijn. Panieksituaties zijn ook niet aangeraden voor zwangere vrouwen, en je kan niet zo veel als een niet-zwanger persoon. Als er iets gebeurt, moet je vliegensvlug van de wagen kunnen afspringen en ingrijpen, dat kan een zwanger persoon niet doen. Begeleiding/hulp is hier dus zeker gewenst.

Een ritje met de huifkar gaat er ook wel wat rustiger aan toe, dus je kan iedereen meenemen. Bij mij gaat het er wat sneller aan toe, dus niet iedereen durft mee. Ik kan het wel rustiger aan doen, maar dan train ik mijn pony niet zoals ik wil. In het bos maak ik kilometers en probeer ik de snelheid op te drijven. Velen vinden het niet zo aangenaam om door hobbelwegjes te draven(laat staan galopperen), maar in het bos zal je niet zo stil op de wagen zitten als op de harde weg, dat is nu eenmaal zo.

Ik heb ook wel nog mensen die graag nog eens mee willen, maar voor 3/4 keer per week iemand te regelen (of altijd iemand anders) is helaas niet mogelijk. Daarom ben ik aan het overwegen om alleen op pad te gaan.

Edit: gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap ;) Is het jullie eerste kindje?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 18:53

Ik zie dat toch best wat menners alleen op pad gaan.
Ik hoop dat dat voor mij straks ook is weggelegd. Ik snap dat het met z'n tweeën veiliger en natuurlijk gezelliger is, maar het is gewoon fijner dat je weg kan wanneer het jou uitkomt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:15

en practischer, ik zou niet weten wie ik 4x per week mee moet vragen eigenlijk... :o
En van mij hoeft dat ook niet zo dringend, vind alleen rijden wel zo ontspannend...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:25

@ polly: het lijkt mij ook erg leuk om alleen te gaan, gewoon genieten van de paardenhoefjes en van de natuur. <3
@ astridelise: zodra je het zelf durft, kan je dat zeker doen. Het belangrijkste is dat je paard te vertrouwen is, dan sta je al een heel eind verder.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 08:36

Ik vertrouw mijn pony's ook, maar doe het niet. Juist omdat ik een klapper gemaakt heb met een pony die ik ook blind vertrouw en mij bewezen heeft dat een paard nooit 100% te vertrouwen is.
Ik durf een kind of iemand die nog nooit op een karretje gezeten heeft met mijn pony's een druk wedstrijd terein op te sturen, geen probleem. Dus braaf zijn ze echt wel.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 08:42

ja, zo fanatiek als jullie mennen zo is het bij mij natuurlijk niet.
toch toen ik nog niet zwanger was, mende ik ook niet alleen.
ik ben ook geen echte menner, door lynda en hulp van napie ben ik gaan mennen en kan ik het nu een beetje. (vooral omdat ik dus zo'n geweldige knollebol heb die zelfs nog zou luisteren naar hortsik! hahaha)
we trainen niet, we genieten gewoon van wat rustige ritjes idd.
toch draven we wel lekker met 14 km/u door de bospaadjes en zandpaden en idd ik zeg altijd dat de achtbaan gaat beginnen. wat meteen veel gejoel oplevert van de kids/ meerijders natuurlijk.
galop doe ik nooit voor de huifkar.

ik kan me voorstellen dat je niet makkelijk iemand vind voor 4x per week groomen/ meeliften.

tja, onder het zadel ga ik ook vaak genoeg alleen op pad. ik vind lynda wel meer te vertrouwen met een zware kar achter haar eigenlijk. dus als je gewoon een geoefende menner bent met een goed afgericht paard denk ik dat je zelf moet inschatten wat je risico's zijn.
wel neem ik altijd mijn mobiel mee en geef ongeveer door waar ik ga rijden. onder het zadel of met de kar.

het is idd ons eerste kindje. :j

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 09:28

Ik weet niet of het helpt hoor, maar ik ben met Tinka al veel aan het wandelen op de weg. Dit doe ik nog wel samen met een stalgenoot. Wij zoeken dan drukke punten op en gaan ook onder een tunneltje door die onder het spoor gaat. Door een woonwijk met spelende kinderen en blaffende honden en dit gaat allemaal zo goed. Tinka kijkt niet op of om en blijft lekker koel doorstappen.
Trickywonder, spannend jouw eerste kindje. Ik heb 2 pubers vandaar dat ik nu tijd heb om het mennen goed te leren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:15

ik heb ook eerst heel erg lang aan de lange lijnen gewerkt voor ik met de wagen ging.
Vanmiddag ben ik een heel tijdje op het land bezig geweest met klooien voor de wagen, beetje heet maken en pasje weg, galopje geoefend voor de wagen, dan vind ik het fijn als er iemand op het land is, zeker omdat ik hem heel erg kan opfokken, maar vandaag bewezen dat hij controleerbaar blijft, en hoe hij ook loopt t sjouwen, ho is ho, staat ook meteen doodstil.
Terugrijden naar huis doe ik dan weer lekker alleen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:20

Polly, dat kan bij ons gelukkig ook. Wij hebben een groot ongebruikt weiland waar ook op gereden mag worden en dat ga ik ook zeker doen om idd dit soort dingen te oefenen. Ik hoef maar een klein stukje over een breed fietspad daar naar toe.