Touwhalster ja of nee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:29

Zelf rij ik er ook mee.
Vind het wel fijn.

Birte_Ost

Re: Touwhalster ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:34

Ik gebruik het altijd, alleen op de wei niet. Zet mn paard er zelfs mee vast, hij moet het wel al kennen om vast te staan. Het is met een touwhalster niet de bedoeling om continu druk te zetten, enkel als hij het niet goed doet. In dat geval is de hulp die je geeft veel fijner en hoef je niet zoals in vele gevallen met een stalhalster te liggen sleuren aan je paard. Wil hij van die druk af moet hij gehoorzamen, dat weten ze snel hoor.

succes

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:03

ik zou dit ook graag eens willen proberen ik heb touw liggen van 10 mtr x 6mm
is 6 mm niet echt te dun? zou dat niet gaan shuren?
ik weet niet echt wat de gevolgen zijn en hoe je er echt mee om kan gaan
ik weet wel dat je er niet veel druk op moet zetten en nietmee vast zetten
kan iemand mij mischien uitleggen wat jehet beste kan doen?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:23

sorayamagic2 schreef:
ik zou dit ook graag eens willen proberen ik heb touw liggen van 10 mtr x 6mm
is 6 mm niet echt te dun? zou dat niet gaan shuren?
ik weet niet echt wat de gevolgen zijn en hoe je er echt mee om kan gaan
ik weet wel dat je er niet veel druk op moet zetten en nietmee vast zetten
kan iemand mij mischien uitleggen wat jehet beste kan doen?

Als je niet weet hoe ermee om te gaan zou ik zeker niet beginnen aan het zelf knopen.
Daarnaast is 6 mm best dun.

Het beste kan je bij een ervaren persoon gaan kijken en informeren of grondwerkles nemen.

Waarom wíl je een touwhalster?

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 01:38

6 mm is niet per definitie te dun. Je moet er mee om kunnen gaan (als in besef dat er constant druk is op zijn/haar hoofd). Daarnaast dien je een paard nooit vast te zetten aan je touwhalster, daar is het te scherp voor (wederom qua druk), zeker met het oog op dat elk paard, hoe bomproof ook, kan gaan hangen. Denk dat het inderdaad de vraag is waarom je een touwhalster wil, wat je ermee gaat doen en als je er 1 aanschaft zou ik er eentje kopen, zijn relatief goedkoop verkrijgbaar. Groetjes Mariska

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:43

Ik heb om me touwhalster op neus gedeelte en achter z'n oren een bontje om gedaan dan werkt het niet zo scherp want ik rij er weleens mee maar heb er geen problemen mee.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:49

Ik heb een tijd voor het grondwerk ook een touwhalster gebruikt, maar is bij mij geen favoriet.

Mijn paard wil nog wel eens schrikken/aan de kant springen en dan denk ik alleen maar stel ze schrikt of rent weg en ze gaat op het touw staan dan kan het nergens kapot. Ook ben ik bang dat ze bijv. op het lusje om het touw aan vast te maken kan gaan staan. Voortaan doe ik grondwerk zonder halster of met een gewoon halster.

Ik had trouwens een touwhalster met een verdikking op de neus dat vond ik dan wel weer ideaal.

pipbuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:43

Bleubilly schreef:
Ik heb zo'n touwhalster van parelli waarmee ik voorheen wel eens parelli oefeningen deed. Nu zou ik verder niet weten hoe ik er anders mee om zou moeten gaan... Ik hoorde van een vriend (jawel een echte Canadeese cowboy) dat deze touwhalsters bepaalde drukpunten hebben die dus totaal niet prettig zijn voor het paard. Weet iemand hier meer over? En kan ik de oefeningen dus net zo goed met een gewoon halster doen?

Greetz Andrea

ik doe ook aan parelli en hbe eigenlijk n iks meer te zeggen ik weet verder ook niet erg veel er van