de zin / onzin van longeren. Wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:35

@ listiglistje: dat laatste maakt helemaal niets uit hoor. Ik heb gereden op een superzenuwachtige, angstige appaloosa, kon er uiteindelijk weinig mee beginnen omdat er zoveel angst in zat. Maar hij reageerde wel mooi op mijn zit :D hoefde nooit aan de teugels te trekken of mijn kuiten erin te drukken. Wat ik wil zeggen is dat dat echt geen 'zweverig ideaal' voor dikke, slome paarden is. Het is gewoon een stap verder in een fijne samenwerking, een groot voordeel bij het trainen van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:37

listiglistje schreef:
Ieder zijn ding, ik ben niet zo van dat idealistische zweverige,
jonge net zadelmakke paarden hebben nog geen stuur en rem en komen zeker niet terug op je zit als ze er nog geen jota van snappen!

Leuk misschien op een trage tinker of fjord maar een rillerige, vlugge net zadelmakke KWPN'er zie ik nog niet terugkomen op je zit :P
Leuk ideaal maar niet de werkelijkheid bij het zadelmak maken....daarbij al mijn paarden zijn er nooit slechter van geworden ;-)

Idealistische zweverige? :x
Paardrijden doe je met je zit. Sturen en remmen ook. Jammer dat je dat niet weet en dat jij dat met de teugels (en waarschijnlijk met het bit) doet.

Mijn jonge, net zadelmakke paard heeft zeker al een stuur en rem, zònder teugelgebruik. Niks zweverigs aan. Gewoon DE basis.
Ze is overigens een KWPN-merrie. ;)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:39

Omdat ik een erg lui paard heb, heeft ze veel afwisseling nodig om gemotiveerd te blijven. Ik longeer graag omdat ze wel veel beweging nodig heeft (af moet vallen) maar nog jong is (5) en ik er dus niet elke keer op wil zitten.

Wat ik doe is vaak een aantal hindernisjes of uitdagingen opbouwen. En dan tijdens het longeren nemen we die mee. Zo blijft het voor haar minder saai en kan ze echt 'punten verdienen' door dingen goed uit te voeren. Daarbij maak ik ok dat twee rondjes heel hard doordraven ook gewoon ' één van de oefeningen' is, en dat ze ook daar beloond voor wordt. Dat ze dan evengoed rondjes aan het lopen is, heeft ze veel minder in de gaten.

Maar het kost wel wat creativiteit, denkwerk en loopwerk. Ik heb het er graag voor over.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:43

Persoonlijk vind ik het wel helpen.
Vaak maak je als ruiter best veel fouten. Door af en toe te longeren kun je het paard losser maken of/en de juiste spieren aan de gang te houden. Voor jezelf is het ook een momentje om goed te kijken naar de bewegingen van je paard, om goed te bekijken of hij lekker beweegt en nergens een probleem laat zien en nog leuker om te zien dat hij beter is gaan bewegen dan voorheen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:47

Ik longeer ook zeker 1x per week met pessoa. Overigens met de katrollen aan de singel en touwtjes door het bit, vanwege het schokken. Dat werkt fijner.

Mijn haflinger loopt er fijn op. Met de pessoa kan ik zijn achterhand goed trainen en het ook zien in plaats van voelen. Daarnaast is het een prima afwisseling. Ik maak hem niet gelukkig met 5x per week rijden. Door veel tempowisselingen en overgangen te vragen blijft hij scherp. Ik zou ook niet blij worden van 15 rondjes achter elkaar in draf.
Verder leg ik af en toe eens balkjes op de volte ter afwisseling. Ik longeer ook in de bak en gebruik ook heel de bak door van voor naar achter te lopen met de volte.

Welke manier van longeren het beste bij jou en je paard past zul je uit moeten vinden. Ik longeer zelf altijd graag met dubbele lijnen. Maar dat hoef ik bij mijn haf helaas niet te doen. Hij gaat hier alleen maar van in de staak of heel hard rennen. Weg ontspanning. Met pessoa loopt hij wel ontspannen, over de rug.
Touwtjes gingen ook goed, maar pessoa stimuleert net wat meer de achterhand.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:54

Oei, dat is inderdaad een nadeel van de pessoa met galop. Maar doet het paard dan niet extra zijn hoofd naar beneden met gallop? Dat hij meer 'bij elkaar' galloppeert?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:57

Arianna1983 schreef:
Oei, dat is inderdaad een nadeel van de pessoa met galop. Maar doet het paard dan niet extra zijn hoofd naar beneden met gallop? Dat hij meer 'bij elkaar' galloppeert?

Misschien wel, maar dat hangt van het paard af denk ik
Die van mij gaat enorm staken en hoofdschudden

Oliiviia

Re: de zin / onzin van longeren. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:32

Ik longeer meestal gewoon in vrijheid (wel in een longeercirkel) maar mijn paardje heeft alleen haar halstertje aan, ze luistert goed en ontspant vanzelf, haar hoofdje gaat mooi naar beneden. Ze kan trouwens niet tegen het gerinkel van die ringetjes van een longeersingel, daar wordt ze heel gespannen van.
Mijn verzorgshet heb ik al gelongeerd aan dubbele longe (vastmaken aan het ringetje aan de sinngel en dan door het bit) maar ik vind hier echt niets aan. Hij is nogal gevoelig in zijn mond en ik probeer de longe altijd wat te laten doorhangen, maar doordat die dubbele longe toch aan de zware kant is, word hij helemaal in de krul 'getrokken' (niet hard, maar hij is gewoon gevoelig) daarom vind ik dit maar niets. Werkt net hetzelfde als een slofteugel.

Een pessoa daarentegen vind ik zeer fijn om mee te werken, alleen laat ik mijn paardje er niet mee galopperen, want dan rukt het te hard in zijn mond.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:52

Ik vind longeren zeker een meerwaarde, als degene die in het midden staat er tenminste wat handigheid in heeft!
Zelf longeer ik het liefst met een dubbele longe van licht materiaal. Ik pak dan vanalles mee... figuren, veel overgangen, hindernisjes, slalom. En vanuit de menpositie ook wijken, schouderbinnenwaarts etc.
Op deze manier kan ik goed in de gaten houden hoe mijn paard zijn lichaam gebruikt en het is gewoon leuk om te doen als afwisseling.

Kim_Chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:23

Eerst longeerde ik mijn pony nooit. Sins ik der longeer is ze zo veel vooruti gegaan! de aanleuning is veel beter en ze heeft een veel beter tempo. Ik longeer der bijna iedere dag. Ze gaat met sprongen vooruit!

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:06

6 dagen rijden 1 dag vrij, week daarna 5 dagenrijden 1 daglongeren 1 dag vrij.. onzin om 3 x per week te longeren xD

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:12

Ik vind longeren zeker wel zinvol en ook bij de basistraining horen. Het is ook afwisseling voor het paard. Ik longeer meestal wel korter dan dat ik erop zit. Zo maximaal 30 min.
Door het longeren met pessoa wordt mijn paard erg los. Ik zet hem er altijd laag aan, zodat hij lekker door zijn rug gaat lopen. Aan de longe loopt hij dan vaak te diep, maar hij heeft van zichzelf de neiging om hoog met zijn hals te gaan lopen dus dat is alleen maar goed. Heb hem aan de longe liever te diep, dan heb je daar onder het zadel ook profijt van.

Verder probeer ik veel tempowisselingen te doen aan de longe. Dan houd je je paard toch bezig en het is ook goed voor de reactie die hij op je geeft.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:22

Ook ik vind longeren een belangrijk deel van de training, mits het goed gebeurd. Helaas zie ik te vaak mensen stil in het midden een paard om zich heen slingeren. Tja, dan kan je ze beter op het land laten staan.
Ik longeer regelmatig, maar ben dan ook bewust aan het werk. Ontspanning, stelling en buiging, achterbeen onder de massa plaatsen, activiteit, mijn paard moet wel aan het werk blijven. Heb hierdoor gemerkt dat ze in een korte periode zo veel beter werd.

Ik longeer met halster of (academische) kaptoom, verder geen longeersingel, pessoa, bijzet of touwtjes. Als die het met een ruiter ook kan, dan kunnen ze het ook als je ernaast staat. Alleen moet je zelf nog even leren waar je de hulp moet geven. Dubbele lijnen wil ik wel weer mee beginnen, maar ik hou niet van de druk die de buitenste lijn geeft. Dan werk ik liever aan de hand.

Trouwens, wie longeerd hier allemaal stilstaand? Of lopen jullie ook met je paard mee stukken vooruit? Daar kan ik me ook erg aan ergeren, paarden die constant hetzelfde rondje moeten draaien en dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor het paard..

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:25

Ik longeer altijd zonder enige hulpmiddelen. Soms ook wel zonder longeerlijn :o
Bij mij helpt het heel goed om er zeg maar voor te zorgen dat hij beter naar mij luistert, de energie eruit te halen.. en de band sterker te maken... dat doe ik dan zonder longeerlijn etc. Zodat hij helemaal op mij gericht is en naar mij moet luisteren ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:06

RianneH: ik longeer in de bak en gebruik ook heel de bak. Ik loop dus mee :D
Ook heb ik wel eens op de volte voor in de bak wat balkjes liggen en achter niet. Door het heen en weer lopen pak ik een paar voltes balkjes, maar ook weer voltes niet. Is ook goed voor de training :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:14

RianneH schreef:
Ook ik vind longeren een belangrijk deel van de training, mits het goed gebeurd. Helaas zie ik te vaak mensen stil in het midden een paard om zich heen slingeren. Tja, dan kan je ze beter op het land laten staan.
Ik longeer regelmatig, maar ben dan ook bewust aan het werk. Ontspanning, stelling en buiging, achterbeen onder de massa plaatsen, activiteit, mijn paard moet wel aan het werk blijven. Heb hierdoor gemerkt dat ze in een korte periode zo veel beter werd.

Ik longeer met halster of (academische) kaptoom, verder geen longeersingel, pessoa, bijzet of touwtjes. Als die het met een ruiter ook kan, dan kunnen ze het ook als je ernaast staat. Alleen moet je zelf nog even leren waar je de hulp moet geven. Dubbele lijnen wil ik wel weer mee beginnen, maar ik hou niet van de druk die de buitenste lijn geeft. Dan werk ik liever aan de hand.

Trouwens, wie longeerd hier allemaal stilstaand? Of lopen jullie ook met je paard mee stukken vooruit? Daar kan ik me ook erg aan ergeren, paarden die constant hetzelfde rondje moeten draaien en dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor het paard..

Hier ben ik het helemaal mee eens :j
Geen hulpteugels nodig om een paar te laten ontspannen aan de longe, ook voor een actieve achterhand niet nodig.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:25

Ja dat is ook nog zoiets hè! Sommige mensen zeggen dat je alleen op je hakken moet meedraaien 8)7 anders zou je constant drijven ofzo, maar dat slaat natuurlijk weer helemaal nergens op, het is gewoon een kwestie van ter hoogte van de flanken van het paard blijven, imo. Ik heb geleerd dat je de beweging op het paard moet overbrengen en veel afwisselen, omdat het anders vrij nutteloos is wat je aan het doen bent.

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 03:26

Ik longeer zelf niet zo heel vaak. Soms laat ik hem loslopen, want ik heb het idee dat ie dat fijner vindt, maar nadeel is dat ie dan met van die lief kijkende oogjes naar het midden komt en dan lijkt te zeggen: baas knuffelen is veeel leuker dan lopen. Als ik hem aan de lijn longeer houd ik dezelfde drijvende positie aan als bij het loswerken (Emiel Voest) en loopt ik ook mee (helpt ook om zelf niet zo duizelig te worden). Ik heb hem ook een tijd met de pessoa gelongeerd, maar hij doet graag zijn hoofd omhoog en krijgt dan een ruk in zijn mond dus ik ben er niet zo'n fan van. Verder heb ik altijd western met hem gereden, maar omdat hij al rond de 20 is en problemen met zijn benen krijgt bij rijden in de bak gaan we verder alleen nog naar buiten.

Greetz Andrea

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 03:42

Persoonlijk doe ik liever dubbele lijnen dan enkel met 1 longe longeren. Zomaar aan het halster een beetje rond laten rennen vind ik duidelijk onzin. Als je er verstand van hebt dan heeft het zin. Maar net als heel wat verzorgstertjes doen: hun paardje op de cirkel zetten en gelijk in draf en galop "jagen". Ja pure onzin.

Longeren met pessoa heeft voor mijn idee wel zin. Mijn vriendin doet dit ook met regelmaat en als ze de dag daarop gaat rijden met haar paard is deze toch beter hanteerbaar dan wanneer er de dag ervoor alleen maar een buitenritje mee gemaakt is :)

Ell1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:24

ik vind het zelf eigenlijk niet zo leuk om te doen..
maar het helpt wel om je pony op conditie te houden..zonder er op te gaan rijden.
in het begin luiisterde mijn pony niet en toen ik aan hel longeeren begon reageerde hij steeds meer op m´n stem
en mijn pony houd van sfwisseling...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:30

ik vind dat je met longeren meer los haalt dan met rijden..
word nageeflijker, losser, gecontroleerder, bouwt sneller een goede spiermassa op,
zo bouw je, vind ik, een betere band met je paard op, luisterd op een gegeven moment alleen nog na je stem..
Ook een voordeel in het rijden, zo krijg je hem zonder vooruit te schoppen netjes vooruit..

ik vind longeren heel belangrijk..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:39

Als je paard losser/nageefelijker wordt met longeren als met met rijden ohz schort er mi iets aan je rijden :o
(bv beperkte rijvaardigheid / niet alles onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen/ geen ruitergevoel ed)

Met correcte rijderij kun je o zo veel meer bereiken met rijden ohz als met longeren :Y)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:11

Ik ben het helemaal eens met het eerste deel van jouw berichtje, alleen niet met het tweede deel :) Ik vind dat je met juist longeren (en dat is moeilijker dan veel mensen denken) je in de basis heel wat kan bereiken. Daarna moet je idd erop gaan of aan de hand gaan werken om de rest eruit te krijgen.