Jaarling longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:36

ik ga mee met de meeste hier,laat dat dier! hij moet spelen met vriendjes en niet al aan de longe,hooguit stukje wandelen en poetsen en hoefjes doen.punt.

philips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:58

Absoluut niet gaan longeren dit is erg slecht voor zijn/haar benen continue rondjes lopen. Lekker in de wei laten staan met soortgenootjes en zo af en toe eens rechuit een stukje wandelen is veel beter voor ze dan nu al aan het werk te zetten dat kun je nog lang genoeg als ze oud genoeg zijn. :)

UniTes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 19:34

delerium schreef:
Ik mis hier eigenlijk je vraagstelling een beetje... Is het de vraag of het normaal is om bij het nastreven van een natural-manier van paarden houden het gebruikelijk is om een jaarling te longeren, of heb je dit gehoord/gezien en ben je op zoek naar mensen die je een waarom ervan kunnen uitleggen?

Ik zou niet zo blij zijn als ik jouw stalgenootje was en je zonder bij mij verhaal te halen een topic over me zou plaatsen. Wat geeft diegene zelf voor reden?

Aan het einde van mijn post vraag ik me 3 dingen af.
Oftewel het zijn 3 vragen waar ik graag antwoord van wil van anderen, hoe zij er over denken.

Of is het soms normaal om een jaarling te longeren?? En heeft het ook z'n voordelen?
Of is dit ook natural?

Ten tweede ik geef nergens aan wie mijn stalgenoot is, maak haar niet zwart, ik zeg alleen wat ik heb gezien en waarom ik dus deze vragen stel.
Topic gaat niet over haar maar over het principe van het longeren van een jaarling, over mn stalgenootje was alleen wat informatie vooraf.
Lijkt mij niet zo'n probleem toch?

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:36

ik vind longeren best kunnen voor een jaarling,maar natuurlijk niet te vaak. 1 of 2 keer per week is voldoende en niet langer dan 10min.
Het vrijspringen vind ik nog veel te vroeg!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:45

Wat is het nut dan van zo kort longeren op die leeftijd? Ik zie er de toegevoegde waarde er eerlijk gezegd niet in, dus ik ben wel benieuwt naar het waarom :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:58

TwinkleJulie schreef:
ik vind longeren best kunnen voor een jaarling,maar natuurlijk niet te vaak. 1 of 2 keer per week is voldoende en niet langer dan 10min.
Het vrijspringen vind ik nog veel te vroeg!

Vind ik persoonlijk wel veel voor een jaarling. Als je nu zegt 1x in de maand 10 minuten zou ik ook niet voor kiezen maar 1 á 2 x in de week vind ik toch pittig.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:35

..... :+
Laatst bijgewerkt door minouesmee op 29-06-10 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:37

Tegen wie heb je het? De TS is niet degene van wie het paard is.

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:58

.
Laatst bijgewerkt door _joy_c_ op 06-11-22 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:18

Dit is super slecht, voor de gewrichten van dat dier!
Als ik jou zou zijn, zou ik het aan je instructrice enzo vragen..
Dit kan uitlopen tot grote problemen aan de gewrichten later, en ik denk niet dat die eigenares later een paard wil hebben dat de Hans Worst in kan

susan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:41

KBTP schreef:
Mijn veulen wordt 15 Juli 1 jaar, ik ben nu begonnen met grondwerk. Het is een hengstje en nu al werkwillig, als ik met mijn paard in de wei rijdt loopt hij ernaast en kijkt zeg maar wat Niels doet. En ik weet zeker dat als ik nu niet met hem begin het nooit meer wat wordt. ;) Hij wordt dus ook vanaf nu goed onder handen genomen en meer mee gedaan als voorheen. Ik vind dat je een veulentje, jaarling, enter, twenter best beweging kan geven en oefeningen kan doen als het maar een verantwoord blijft.

Das nieuwsgierigheid... en goed onder handen genomen????? Pardon? Beest is nog geen jaar! Ik noem dat niet verantwoord, maakt niet uit hoe je het doet!
En als je denkt dat als je er nu niets mee doet dat het nooit meer wat wordt... Denk dat dat dan aan je eigen vaardigheden ligt... Ja, sorry hoor...
Kan echt helemaal niets met mensen die zo denken....

UniTes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:32

zo te lezen is er eigenlijk dus niks goed aan het longeren van een jaarling, wat ik al vermoede. maar ben blij dat dat nu bevestigd is met jullie antwoorden, bedankt. heb haar nog niet weer gezien omdat ik vaak andere tijden kom als haar maar mocht ik haar toch weer bezig zien zal ik haar zeker vragen waarom ze er nu al mee bezig is terwijl het echt slecht is

joyceromeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:55

Zoals Joyce C als zegt: als ze natural is kan het ook zijn dat ze bezig is met wat online games, zoals circling. Of in de roundpen met liberty. Dit is ook met een jaarling te doen, het is zelfs al met een veulen te doen. Een van de eerst dingen die bij de games leert is hou de oefeningen kort. Oefeningen van een paar minuten per week of dag geven echt geen schade. Het is juist er prettig, het paardje leert zo spelenderwijs op een niet dwingende manier wat hij wel en niet mag. En kan uit ervaring zeggen dat het erg goed werkt. Kan straks heel makkelijk beginnen met rijden, omdat alle basis er al in zit. En zeg nou zelf wat zal leuker zijn voor een paard. In 3 jaar tijd alles relaxed en op een speelse manier leren of op 2,5 a 3 jarige leeftijd na alleen maar spelen in de wei plots in 2 maanden tijd alles zo snel mogelijk moeten doen zodat er gereden kan worden? Zolang ze geen uren achter elkaar bezig is kan het weinig kwaad.

Het springen kan als onderdeel van een oefening zijn. En ook daarvoor geldt dat het niet heel veel kwaad kan, zolang met maar niet te vaak, te lang en te hoog is. Overal waar te voor staat is niet goed he ;)

Circling is geen longeren en ook niet als voorbereiding op longeren. Het is een oefening die het paard leert om verandwoordelijkheid te nemen en tempo aan de houden totdat anders gezegd wordt. In level 1 is 2 a 4 rondjes de max. Parelli is tegen longeren, omdat dit te saai zou zijn voor een paard en niet stimulerend genoeg..

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:24

Ik hoop dat ze dat niet altijd doet want dat is niet goed voor een Jaarling!
ik zou nog minimaal wachten tot ie 3 is!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:11

Een jaarling hoort tussen de jaarlingen, en zo af en toe wandelen kan best maar voor de rest lekker jaarling laten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:14

het is in mijn ogen hetzelfde als een peuter aan turnen laten doen :P 'not ' dus

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:16

knollentuin schreef:
het is in mijn ogen hetzelfde als een peuter aan turnen laten doen :P 'not ' dus

En het zou me niet verbazen als er ouders zijn die het doen :+

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:35

Persoonlijk ben ik er ook niet voor om een paard voor zijn 2.5 jaar (sommige rassen of nog jong in het hoofd dieren zelfs nog later) al te longeren of wat dan ook. Natuurlijk de normale dingen wel (voetjes ed).

Ik werk nog wel eens met onze 12 jarige vrij op het land. Daar kan ik hem lekker laten galoperen.
De jaarling rent er wel eens achteraan, dat vindt ik prima als de jaarling niet meer wil vindt ik dat ook prima. Ondertussen leert hij wat commando's en bewegingen van armen die ik vraag tijdens het vrijwerken.

Op de kleine paddock (ongeveer 2 longeercirceltjes naast elkaar) is het verboden terrein voor de jaarling als ik aan het werk ben met de andere, puur omdat het kort draaien is in de hoeken.

emmyenharry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:42

heey,
ik vind het niet normaal dat er op 1 jarige leeftijd al gelongeerd wordt.
ik heb zelf een verzorgpaard. hij is over een paar dagen 2 jaar oud.ik doe hem al sinds hij heel jong is. ik doe eigenlijk nog niet veel met hem. alleen maar een beetje wandelen over het erf, in de bak zetten met een vriendinnetje, lekker poetsen, een beetje met water, (fleece)deken op en af(dit komt doordat hij in de sloot is gevallen en er niet meer uitkwam en hij had het super koud) veel spelen met een bal en meer doe ik eigenlijk niet. ik vind dat hij nog te jong is om te longeren of te gaan springen.
zometeen wordt de jaarling al op z'n 2 jarige leeftijd ingereden. het moet ook echt niet gekker worden!!

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:49

Kan iemand me even uitlegen waarom het slecht is voor de pezen als je een te jong paard longeert? Als ze in de weide staan, draven en galoperen ze toch ook? Of ligt het er puur aan dat ze telkens cirkels moeten lopen?

En ik vraag dit omdat ik het niet weet, niet om op een of andere manier een discussie te beginnen ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:50

Ligt er inderdaad aan dat het cirkels zijn die vrij klein zijn. Rechtuit is beter.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:12

capopjekop schreef:
Ligt er inderdaad aan dat het cirkels zijn die vrij klein zijn. Rechtuit is beter.

Bedankt voor het antwoord. Iedereen zegt hier wel dat het slecht is voor de pezen, maar niemand die uitlegt waarom :o

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:21

shanalover niet schamen hoor we zijn juist blij dat je erom vraagt en ervan leert. Het antwoord was al gegeven voor ik kon verzenden. Probeer zelf eens rond een lantarenpaal rondjes te lopen, kijk eens hoe het voelt in je benen. Is misschien een overdreven voorbeeld maar wel duidelijk :P In mijn ogen is het niet alleen schadelijk voor de pezen maar ook voor de spieren en botten. Juist omdat er veel druk op komt te staan met longeren.

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:04

Dat vind ik ook wel heel jong. Ik vraag me af waarom dat al zo jong moet. De gewrichten voor overmatig belast door op die leeftijd alleen maar rondjes te lopen. In een cirkel wordt het binnenbeen meer belast dan op het rechte stuk. In het land zal je een jaarling ook niet 10 minuten rondjes zien lopen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:03

Ik ga met Joyce_C mee, en ga ervanuit dat het Circling game is.
10 minuten is daarvoor wel lang. denk dat je met een direct correcte Circling game met een minuut of 2 wel klaar bent...